9 månaders.... 9 natten hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
karin78

9 månaders.... 9 natten hjälp!

Inlägg av karin78 »

Kurade dottern för 5 år sedan med gott resultat.

Nu kurar jag sonen Albin nyss fyllda 9 månader.
(Bryta "tuttandet" på natten då jag agerade napp ca 6-8 ggr /natt.)

Schema:
7.00 Vakna
Tuttskvätt i soffan
8.00 Gröt
9.30-10.45 sova
11.30 Lunch
13.45 Mellis
14.30-16 sova
16.30 middag
19.00 Gröt + tuttskvätt
19.30 Sova.

14.5 timme då han nyss blivit 9 månader. Har alltid sovit bra i vagnen på dagen ute.
(Långt "klapp" mellan fm-luren o em-luren då jag måste hämta på dagis kl 14.)

Behöver lite hjälp på vägen för att lyckas med detta, då jag jämför mycket ( jag vet borde inte göra det) med dotterns kurning för 5 år sedan som gick helt enligt boken! :D

Albins läten brukar jag kategorisera som:
- Skrik
- Grin
- Gny

Det tar ca 20 min innan A är tyst vid läggning, då han ligger/står och grinar. Jag försöker med ramsan högre, spela radio men det känns ofta som inte "ramsan" tar. Jag går aldrig in till honom då jag inte anser honom skrika.
Står i boken att han inte ska gråta sej till söms. men det känns som det är just det som sker.
Vad gör jag för fel?
( skratt, mörkt rum o bad typ varannakväll)

Under dom här 9 nätterna har det varit ett steg fram och två tillbaka ( jag vet Rom byggdes inte på en dag).
Problemet är han han ligger och gnyr ibland grinar flera ggr/ natt, ibland kan han ligga o gny i en timme. Enligt boken ska han somna om själv och det gör han, men oftast gnyr han sej till söms. Försöker med ramsan, men den känns inte som den "biter", ramsar inte så ofta.
Så fort jag hör honom vakna, brukar jag vänta lite OM han skulle få för sej att somna om.
Natten som var, låg han vaken i ca 1 timme, till slut gick jag in för att se så att allt såg riktigt ut och det gjorde det, gjorde solfjädern o gick ut med ramsan.
Ska jag sätta i öronproppar och låta A ligga och gny? Göra ramsan så fort jag hör honom vakna? Andra förslag?

Tacksam för hjälp! :D :heart: :heart:
Frida kurades 2011 :lol:
Albin började kuren160219.....
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: 9 månaders.... 9 natten hjälp!

Inlägg av Acnaib »

Hej karin78 och välkommen hit! :heart:

Förstod jag rätt att ni nu är på natt 9? Jag tänker att på 9 nätter borde det ändå kunna sitta rätt ok, även om man ibland får lite bakslag.
Spontant tänker jag på hur viktigt attityden är. Attityd av självklarhet. Det är självklart att han ska sova på natten, även om han inte riktigt vet det själv än. Du måste klä dig i den attityden och slänga alla dina egna vargar. "På natten sover man lilla älskling" - PUNKT! ;) Du har ju gjort detta innan så detta vet du ju :)

Lite tankar om schemat. Om jag räknar rätt så får jag sömntimmarna till 14h 15 min. Vid 9 månader ska man ha ca 14h. Så där ligger ni bra. Hur funkar era vilor? Den första tex är 1h 15 min. Det är egentligen ingen "naturlig" tid. Du vet - 5 min, 20min, 45 min, 1,5h, 2h osv. Den andra vilan ligger rätt sent i förhållande till läggningen. Jag tror inte att han hinner blir trött på den tiden. Vad tror du om att istället ha en kortare lur på förmiddagen och en längre middagslur lite tidigare? Hur lång tid tar det för dig att ta dig till dagis? Åker ni bil? Kan han sova i vagn under tiden ni hämtar? Eller kan han ha sovit färdigt tills det är dags att hämta? Vad sägs om 20min på förmiddagen, säg 9-9:20. Och sen 2h vid 11:30-13:30. Han behöver ett riktigt vakenpass på eftermiddagen, med massor av aktivitet (ålning/krypning), social delaktighet och annat spännande. Bad varje kväll är oxå kanon! Fundera lite på det. Jag tror att det kan lösa en del av era nattningsproblem (att det tar så lång tid för honom att somna).

Nej, gråta sig till sömn ska han inte! Men att han skriker och du svarar med ramsan är inte att gråta sig till sömns. Tystnar han när du ramsar? Inte? Prova med olika tonlägen! Ramsa så länge det krävs för att han ska tystna av ramsan. Visst han börjar kanske ingen, då får du ramsa igen. Du ska ALLTID ha sista ordet! Och när det sen är tyst så bekräftar du. Då har han inte gråtit sig till sömns. Ni har fört en dialog. Han har frågat och du har svarat! :D :!:

Jag tänker så här.
1. Tänk över schemat och lurarna.
2. Backa bandet med kurning till natt 2 - ramsa vid minsta pip. Och fortsätt därifrån.
3. Mata dagen full med "aktiviteter". Ålning/krypning massor med social delaktighet. Gå ut och upptäck världen. Bada. Ge massor med mat!
4. Tänk på din attityd! Du har den, det vet jag. Du har gjort detta förr. Leta fram den och tuta och kör!

Lycka till! Du fixar det. Och vi finns här om du har fler frågor! :heart:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
karin78

Inlägg av karin78 »

Hej.
Super tack för snabbt svar, blir nästan tårögd av det!

Jag försöker ha en säker attityd eftersom man gjort det här tidigare, men den här gången känns det som man vacklar, men ska skärpa mej!

Har precis lagt A, det tog ca 20 minuter, hann läsa ditt inlägg medans han grinade, sprang direkt och ramsade MER, menar du att jag kan "ramsa meningen" - god natt Albin sov så gott typ 20 ggr på raden om det skulle behövas??

Har haft schemat i huvudet att det inte blev något bra från första stund, ÅNGRAR det. Är det ok att ändra i morgon?
Nytt schema:
sova 9.20-9.40, då hinner jag lämna på dagis m bilen.
sova 11.40-13.40, hinner hämta på dagis.

Det här var 9:e natten på kuren. I natt ramsar jag direkt vid minsta ljud.

Stort TACK än en gång. :heart: :heart: :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja. Alltså behövs det 20 gånger så. Men dra uuuuuuut påååååå oooooordeeeeen så klarar du dig på färre gånger :) :wink: Du ska ju märka att ramsan tas emot innan du tystnar. Annars tar den ju inte, som du själv skriver.

Ja, AW skriver ju att man inte ska ändra schemat för snabbt. Men jag tänker att du nog gör bäst i att se över det lite iaf. Och SEN håller du det stenhårt i minst två veckor innan du utvärderar :) :thumbsup:

karin78

Inlägg av karin78 »

Hej igen.

Natten som var, var lika som tidigare. A vaknade typ 5-6 ggr, ligger och gnyr och grinar till ibland, inget direkt skrik.
Som längst var han vaken 1 timme runt 12 tiden. Jag ramsade direkt jag hörde minsta ljud, ramsade flera gånger i rad, högre högre ibland, försökte ha en attityd!! A verkar ha svårt att ta till sej ramsan, tystnade ibland fortare ibland tog det längre tid.

Hur ska jag göra i natt, ramsa direkt eller avvakta om han somnar om av sej själv?

Har idag bytt schema - Se tidigare inlägg.

/ Karin.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Inte för att väcka några matvargar men jag skojar inte när jag säger att min son åt MER än jag vid 9 mån! Så glöm inte att mata på / se till att han äter massor av riktig mat på dagen, han lär ju ändå ha fått i sig ganska mycket mjölk om han brukat tutta 6-8 ggr per natt innan. Självklart behöver han inte äta på natten men proppmätt mage sover och somnar om lättare. Fett i maten förstås! Och erbjud vatten till maten dagtid också (eller tutte) men det gör du säkert, bara jag som kan glömma sånt... :roll:

Jobba på!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
karin78

Inlägg av karin78 »

Yes, ska truga i mer mat.

Vad tror ni, ska jag avvakta ramsa o se om A somnar om själv, eller ska jag ramsa vid minsta ljud?

Tack tack... Karin.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Jag tänker att du nu är på kurnatt 3. Backa med ramsan.
Om han "bara" ligger och gnyr så hade jag inte gjort något alls nu. Skriker han och frågar, undrar om du vaktar så ramsar du. Sen avvaktar du ett tag. Kanske behöver du ramsa igen, men du avvaktar ändå en liten stund emellan. När han väl tystnat - glöm inte bekräfta.

karin78

Inlägg av karin78 »

Peppar peppar...
Nu efter schema ändringen tar läggningen 2-5 min, hurra!

Igår natt sov A hela natten, gnydde till kanske 2 ggr.
I natt gnydde han lite mer, grinade till lite grann, men jag gjorde INGENTING och han somnade om! Hurra!

Jag vet det kan komma bakslag, men just nu känns det mycket bättre i min kropp, jämfört med för någon dag sen. TACK!
Nu ska jag gå o väcka Lilla herrn.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt!!! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
karin78

Inlägg av karin78 »

Hej igen.
Har kommit till en fundering, vet inte riktigt hur jag ska göra?
A har dom senaste två kvällarna velat komma upp DIREKT jag lagt honom tillrätta, förut har han legat still nöjd när jag gjort solfjädern i nån sekund.
Hur ska jag agera? Ska jag stanna kvar i rummet o göra solfjädern så att han blir lugn. Läste på i " läs det här först" att man snabbt ska ut ur rummet m ramsan..

/ Villrådig mamma.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Lägg ner, snabb solfjäder och UUUT UR RUMMET, låtsas som du inte hör protesterna och sen en hurtig ramsa på det. Fortsätter protesterna gör du husljud och ramsa restriktivt vid behov.

Numera ligger min 1,5-åring kvar ibland när jag lägger honom men det har han inte gjort på flera månader innan så jag låtsas inte om att han stutsar upp och går ut och ramsar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
På vår dotter gjorde vi ingen solfjäder. Hon visade under kuren att hon avskydde det så vi tog bort den ur vår verktygslåda. Vid läggning hade vi rummet mörklagt innan vi gick in så att allt var förberett å så fick hon "flyga" in, fort och roligt rakt ner i säng och sedan snabbt på med täcket och därefter ut med glad ramsa innan hon hann reagera. Det funkade för oss.
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
karin78

Inlägg av karin78 »

Hej igen.

Vi har hållt på ett tag nu, sen mitten på februari. Det går inte riktigt enligt planen. Sov tiderna på dagen fungerar bra, sover i vagnen ute. Det som är problemet är läggningarna på kvällarna, A grinar ca 10-15 min innan han somnar. Kanske det har hänt 4 ggr hittils att läggningen tagit 1 min. Ramsar hurtigt, högt mm, inte för ofta, går Aldrig in till A.
Skrattar o badar gör vi också. Kan tillägga att han dom senaste kvällarna börjat grina utanför rummet, så jag har lagt han grinandes, är det fel?
Tacksam för tips å råd... Tack.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
bförst och främst vad underbart att dag och nattsovet fungerar så bra. Grattis och bra jobbat.

Känns som om buset inte riktigt sätter sig i magen på liten, och att det fastnat där.
Sen ska tilläggas att en del små har en liten gråt innan det är natt sömn, nästan som om det är lite spänningar som släpper som ska ut under en tid och sen är det bra.

Vi hade också en låsning ett tag och för att bryta det fick jag och min man verkligen ta fram stora bus paketet. Det som var allra roligast var att ligga på en kudde (bebis alltså ;) ) och bli dragen genom vardagsrummet i ljusets hastighet. Det jag menar och undrar är, hur busigt är buset? Kiknar han ända ner i tårna och knappt kan andas. Det är där ni ska sikta in er. Och att busandet ska ske precis innan läggning i fulla 15+ minuter, sen snabbt in i sovrummet, ner på kudden och mamma ut med ramsa.

Är det så det redan går till i ert hus eller kan ni levla i busandet?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"