Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
nassu

Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av nassu »

Hej. Nu är det många år sedan jag varit inne på forumet. Vi har fått en lillasyster som är 11v idag. Sedan start har jag tänkt på att ge mycket mat och det har gått rätt bra med sömnen tycker jag överlag.. tills hon nu blev sjuk (rs-virus). Hon är nu på bättring och jag är trött på att sömnen har börjat strula. Hon sover i vagn, under sjuktiden har hon sovit på rygg eftersom hon fått tungt då hon sovit på mage. Men nu har jag börjat ha henne på mage igen (andra dagen). Sonen kurade vi vid 4månader och skulle gärna undvika att det blev lika kaos med lilltösens sömn som med honom (före kuren alltså). Det som nu är problemet är att hon har napp och vaknar hela tiden då den faller ur munnen. Inatt vaknade hon nästan 1gng/timme efter kl.02. Hon verkar ha ett stort sugbehov och jag är rädd att ta bort den också och fasar för hur det skulle gå ens. Vet helt enkelt inte hur jag ska söva henne då ? Jag har inte helt fattat galoppen med SM heller. Tösen orkar inte vara vaken mera än 1h, allra högst 1½ på eftermiddag/kväll. Så att följa nån 2-2 schema har jag inte fått till. :/
Vi har försök ha fasta tider men eftermiddag/kväll får jag inte till några stabila tider.
Morgon kl.8 (ofta svårt att få henne och sova sålänge). Då ammar jag henne och hon är vaken 1h. Före hon tar fm-lur kl.9 ammar jag litet igen.
9-10.30 Sova 1½h.
10.30- 11.30 eller ibland 12 om hon orkar Äta då hon vaknar och före hon läggs.
11.30-14.30 Sova. Vaknar ibland redan kl.14 och vill inte sova mera.
Sedan är det lite hur det faller sej med eftermiddag och kväll, tyvärr. Hon orkar ju då ca.1h vakentid och sover sedan ofta ca.45min i sjal eller ibland i vagnen (svårare). Så det blir 2 sådana lurar ca. 16-17 sover och 18-19 sover. Kl.20tiden tar hon natt. Hela kvällen är ett enda ammande också.
Jag söker struktur på eftermiddagarna och kvällarna OCH framförallt stategi hur jag ska styra upp sömnen och hur jag ska göra med sömnstöraren nappen!
Angående SM - gör jag fel då jag ammar när hon vaknar och även sedan när hon ska sova igen ?

Tacksam för svar! :D
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Fungerande schema för 11v tös och nappavänjning ?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Grattis till lillasyster!! :D

Välkommen hit igen, får jag säga!

Först vill jag säga att det är väldigt få som "sätter" ett schema där allt bara funkar klockrent direkt, det ÄR svajigt i början och det gäller att inte få panik, utan inta attityden av självklarhet. Din lilla tjej både KAN och VILL sova, och njuta av livet i övrigt förstås. Nu börjar hon dock närma sig 3 månader och då händer det mycket och det kan vara en aning sent att börja med SM (det beror lite på hur du har gjort innan, du skriver ju att du inte har fått till det men det handlar inte alls bara om 2-2).

Standardmodellen innebär ju bland annat att mata på för fullt så mycket barnet kan ta emot (och det har du gjort! Bra! :thumbsup: ) MEN den innebär också att lägga grunden för ett tryggt barn som somnar i sin egen säng (och inte i sjal! [-X )
Redan efter den egentliga födelsen (kring 3 veckor) börjar man lägga barnet vaket och skippar alltså "insomningsslurken" före läggning. I stället "söver" man barnet i den mån det behöver hjälp att komma till ro genom att vagna eller buffa.

Jag vill varmt rekommendera tråden "Svar på vanliga frågor – Läs här först!" där SM beskrivs noga (om du inte har Barnaboken?) och där du kan hitta svar på nästan alla tänkbara frågor kring schema, sömn osv. Bland annat finns det här fantastiska filmklippet där Anna visar hur man vagnar med rätt teknik: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Kolla där och börja lägg henne vaken i vagnen och vagna till ro i stället för att amma till sömns. Massa tips om detta finns också i ovan nämnda tråd.

När det gäller schema finns det ett strålande bra 3-månadersschema som faktiskt brukar funka för de allra flesta. Vakentiden kan justeras en del med hjälp av någon 5-min-lur mitt i något pass, men till och med min tröttis till son klarade 3-månadersschemat efter en inkörningsperiod. Sömnbehovet ligger nu runt 15,5 h per dygn och fördelas i det schemat 12-45-2-45. Exempel på schema vid 3 mån:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11, eller 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

I början kommer det kanske kännas omöjligt att hålla de här tiderna, lägg till marginalkvartar om det behövs och lägg alltid hellre för tidigt än för sent. Min son var jättetrött och hade en extra lur på 5-20 min i sista vakenpasset (och justerade tider för att aldrig ha mer än 1,5 h vaken), men de växer i schemat så småningom! Nu låter det ju lite som att din tjej har vänt på dygnet men när du inför schemat så ge det en invänjningsperiod på någon vecka eller två så ska du se att det blir bättre nattsömn också.

Vad tror du, kan du utgå från det schemat och justera det så att det passar din tös?
Du kan ha 1,5 h sömn på fm om du tror att det behövs.

Ang. maten:
Vid 3 månader är det en stoor ökningsperiod och många här på forumet brukar börja med smakisar redan då eftersom bebisarna blir rejält hungriga (oftast) och börjar sova uselt. Kan vara därför hon vaknade en gång i timmen på natten, t.ex. Fundera på hur du vill göra med att introducera fast föda. Att amma på fasta tider är ju ganska svårt så jag brukar tänka "huvudmål" så nära avsedd tid som möjligt och fokusera på att sätta sömnpassen först (och inte ta något extra för en liten "efterrätt" om det behövs). Försöka hålla huvudmålet inom "matfönstret" på 1 h.

Passiv social delaktighet är också jätteviktigt! Låt henne hänga med och se hur livet går till. Detta lägger du till sist i varje vakenpass, så mycket hon orkar. Och så mycket tid på mage för den lilla, då sover man gott! =)

Oavsett hur du tänker om att kura så blir det nog lite "kurkänsla" att införa schema och få mer struktur på nätterna. Men det behöver inte alls bli lika jobbigt som förra gången. Nappen slänger du när du vill, men förslagsvis senast vid 4 mån eller när du helt enkelt är less på att stoppa i den hela tiden... :wink:

Oj, det blev visst väldigt många tankar här, välkommen åter med dina!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar! :)

Jo, det känns väldigt omöjligt att ha henne vaken sådär länge men vi får väl försöka för i övrigt tycker jag schemat ser bra ut om det skulle funka!! Kl.7 skulle vara bättre morgon för oss oxå och om hon tog natt redan kl.19 så skulle jag hinna ge lite kvällstid för storebror som går kl.20 isäng. =D> MEN... redan 1,5h är mycket kämpigt.. men hon blir ju större hela tiden och jag ska försöka mitt bästa!
Jag tycker inte att hon svängt på dygnet för nog brukar hon sova rätt bra åtm. före hon blev sjuk! Och speciellt första passet brukar gå bra. Och sedan vaknar hon med ca.2h mellanrum. Jag ser det åtm. som att hon haft dåliga nätter p.g.a förkylningen. Så jag hoppas att det sätter sej nu när hon får sova på magen igen.. men.. är förstås rädd att hon inte gör det oxå! Vargtimmen har hela tiden varit knepig! Inatt la vi henne kl.20 och hon sov till 03 då jag ammade ( la in nappen 2ggr före det) och sedan till 5.20 (ammade) och sedan till kl.7. Efter det var mycket svårt att få henne att somna om till kl.8. Vi har alltså gjort morgon kl.8 för att hon ska orka tll kl.9 förrän hon tar fm-lur...
Jag brukar lägga henne vaken men (trött och avslappnad efter en stund i famnen) och hon brukar somna själv men det krävs ju att hon har napp (så i princip somnar hon ju inte av sej själv). Så ibland måste jag ju springa in några gånger och sätta in den...
Jag brukar försöka ha med henne då jag gör nåt (hänger tvätt och lagar mat och damsugar typ...) men det går inte jätte bra. hon blir väldigt missnöjd på diskbänken åtm. Hon är tydligen inte en matlagning tjej i varje fall :D

Ska man tänka skrattet till gonattet med så här små knytt oxå ?

Hur gör man sedan när man tar bort nappen ? Tänker att det kommer att bli katastrof. :(

Jag sover ju som sagt i sängen breve vagnen och sängen knarrar ibland. Jag tror alltså att jag stör henne en hel del.. men är samtidigt väldigt nojjig med att ha henne ensam i rummet. Vet inte om jag vågar det helt enkelt. Tänk om hon får tungt att andas igen, eller drar filten över sej eller nåt annat som jag inte hör om jag flyttar ut ur rummet!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Det låter ju som att ni är på god väg i så fall!! :D Jättebra jobbat! =D>

Du kan som sagt sikta på schemat men det kan ta ett tag innan hon vuxit i det. Nappen oroade jag mig också MYCKET för att ta bort med första barnet men jag lovar att det kommer gå bra!! Till slut blev jag så less på att stoppa in den att jag bara tog bort den. Det finns peppande trådar om det här också. Vid 4 mån ungefär avtar ju sugbehovet så var bara lugn!

Eget rum är inte förrän 4 mån, så det kan du vänta med. Men se över mörkläggningen så det är KOLSVART i rummet så kanske du får bukt med
vargtimmen.

Schemat har du som utgångspunkt men du kan lägga natten mellan 20 och 8 också, gör det som passar er. Men många små har någon slags inre klocka och senare morgon än 8 rekommenderar jag inte för det kan bli svårt att få till.

Skrattet till godnattet kan du vänta med men visst ska hon gärna vara nöjd när du lägger henne.

Fortsätt leda henne med varsam hand!

Kram
/Ylva
nassu

Inlägg av nassu »

Njae.. tyvärr inte på såå god väg. Måste backa en hel del då jag försökte få till mera vakentid och allt blev totalt kaos av övertrötthetsrumba och jag blev helt stressad och såå upp och ner själv. Hon kände säkert av det också och därför blev allt en röra.
Nu är vi tillbaka i det som vi hade tidigare. Så dagen ser ut såhär.
Morgon mellan 7.30-8. Ammar
9-10.30 Sova 1½h. ( JÄTTE jobbigt med 45min skarven och jag springer och stoppar in nappen och hon skriker upp sej. Lugnar sej inte med vagning utan skriker upp sej. Jag måste öva på vagningen...)
10.30 Ammar
ca.12 Sova 2- 2,5h ( Vaknar många gånger och jag passar med nappen och ev. måste skutta vagnen eller gå en sväng runt kvarteret)
14.30 Ammar
16 Sova 45min
16.45 Ammar
18 Sova 20-30min.
18.30 Ammar
19.30 Nattslurk med ersättning
Ammar 2 ggr på natten ca. 2-3tiden och 5-6 tiden. Natten blir ju mycket nappen in och ut och ibland har hon svårt att få tag i sömnen, speciellt i vargtimmen. Men överlag sover hon nog när man då servar med nappen vill säga!

Funderar nu oxå över maten. Jag har hela tiden gjort så att jag ammat henne när hon vaknar och iom att hon endast orkat ca.1h vakentid har jag ammat henne igen förrän hon lagts för en lur. Är detta rätt system ? Maten blir ju tätt på varann speciellt på eftermiddagen... och det känns som att hon inte är speciellt hungrig. Hur ska jag tänka här ?

Jag har som sagt inte kunnat lugna henne med vagningen och tagit upp och lugnat i famnen där hon somnar på nolltid. Jag vet att det ju är fel men har ingen attityd av självklarhet då jag faktiskt inte känner mej självsäker med vagning då jag inte fått henne lugnad med den. Dessutom har jag så hisekligt svårt att höra henne gråta! Hade inte så här svårt med sonen... har på nåt vis fått för mej att hon inte ska få bli upprörd och fråga!

Har fått en hel del råd redan, och bra sådana men funderade ännu på dessa saker..
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag rekommenderar att du läser igenom din tråd igen, alla svar för Ylva har faktiskt svarat på de flesta av dina frågor :D .

Jag tänker så här: Hon är en supertröttis tydligen - så var min äldste också. Jag körde 12- 2,5-2,5-1,5 schema läänge, flera månader och det funkade utmärkt. Man märker ju när de blir lite piggare och man kortar ner någon lur sen.

Matningen ska ske inom en timme högst och ingen extra slurk innan läggdags. Varje måltid ska börja var 3-4 timme.

Nappen är ett otyg som bör kastas så fort så möjligt. Jag lät min äldste ha kvar den alldeles för länge och sen var den kvar tills han var fyra, blev bara svårare att ta bort den. Lillebror ville jag inte ge någon men fick prova ändå till slut men han tappade den hela tiden. Att ta bort hans napp var det bästa jag gjort. Det tog tre dygn sen var den glömd. Det räckte nämligen inte med att jag tog bort nattmålen för att få bort uppvaken utan det krävdes att nappen försvann så det blev några dygn med rejäla buffningsdiskussioner :lol: .

Funkar inte vagningen - byt verktyg! Jag fick aldrig till det så jag höll mig till buffningen som jag vet att jag behärskar. Nyckeln är att verktyga SPARSAMT annars är det helt verkningslöst.Hon får visst protestera, se det som kommunikation :wink: . Tänk så här: En liten bebis vet inte hur det går till i världen utan det måste DU visa, genom en stark ledning och attityd av självklarhet.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar!
:oops: Det har du ju rätt i. Känner att jag bara ältar de samma tankarna också och funderar hit och dit. Håller på och bygger upp rätt attityd för det lär ju behövas! :D

Angående maten så har jag nog missat där litet.. hon har nog fått mat vid varje vakenpass både då hon vaknat och gått och lagt sej ( hon orkar ju ca.1h så jag har ju visserligen matat inom rätt tid). Men om det ska vara var 3-4h blir det ju jätte tätt för oss..speciellt på eftermiddagen/kvällen.

Jag har IDAG börjat köra vagnandet då hon vaknat på fm-luren och det kändes rätt hemskt då hon blev så upprörd just. Fick henne faktiskt lugnad med vagningen så det är jag nöjd med! Men vargarna smög sej på där emellan då hon skrek att jag var rädd att hon skulle få nåt fel eller tappa andan! :( Klarade av att inte visa det iallafall åt henne. Hon tystnade för en stund sedan. Men återigen blir det ju problem med nappen här... Jag hade redan bestämt mej för att vi tar bort den vid 4mån då vi flyttar henne till sängen och kör buffningen där och tar bort nattmålen (2st). Tänkte att vi kör rubbet då... Men nu fick jag ju stoppa in nappen åt henne förrän jag började vagna... Vet inte om jag har ork att ta nappen nu oxå...
Hon har ju nu ställt frågor ca.20min av sin lur... och borde eg. vakna nu men kör marginalkvart för att annars orkar hon absolut inte till mittpådagen-luren!
När hon lugnade sej sedan började tankarna komma att nåt är fel..att hon fått täcket på sej eller nåt annat har hänt. Ja.. ni hör ju osäkerheten inom mej. Vi har andningslarm. Kan jag vara trygg med att låta henne skrika så där utan att behöva vara rädd att det är farligt för henne ?
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt att du fått vänta så länge på svar!!

Jag är på semester och har inte skött mina åtaganden ordentligt...

Först och främst, ta det lugnt!! Det blir bra så småningom och det är ingen tävling! ;)

Det är jättevanligt att behöva amma tätare em/kväll eftersom mjölken inte är lika fet då, och att det är en stor ökningsperiod vid 3 mån. Man kan då välja att pumpa ur bröstmjölk på morgonen och ge som tillägg på kvällen, eller ge ersättning som tillägg, eller börja med smakisar, beroende på vad man känner. Eller så ammar man helt enkelt lite tätare på em/kväll om/när det behövs och tar inget extra för det. Annars är det svårt enligt min erfarenhet att få schemat att funka på em/kväll, särskilt när hon nu börjar bli stor och hungrig.

Härligt att hon blev lugn! Hon ska ju INTE skrika mycket utan bli lugn av verktygen, samtidigt är hon så stor att hon ju måste få protestera om hon vill. Men jag skulle råda dig att ta fram "sova hela natten" igen och läsa för att hitta Attityden igen, det är den som har försvunnit och det är den som avgör!! På med attityden av självklarhet och hitta lugnet inom dig.

Sedan känner jag också igen din oro, men jag råder dig att fundera på varifrån den kommer? Och vad står den för egentligen? Det är ofta irrationella tankar som bottnar i något annat. Själv har jag lätt för att känna mig misslyckad när det inte fungerar perfekt och exakt som jag tänkt och då flyger attityden all världens väg och jag blir arg istället för lugn. För dig kanske det är andra vargar. Ta några djupa andetag innan du gör något när liten frågar, lyssna på frågan och hitta Attityden. Läs om Safarin! Trots att hon är för liten för att kuras är attityden densamma!

Sedan är det självklart så att vägen är lite krokig ibland. Men du vet ju vart du är på väg och har en lyckad kurning i bagaget sedan tidigare så du kan uppenbarligen!!

Sist men inte minst: målet är att barnet ska lugnas i sängen och inte skrika nästan någonting. MEN du behöver inte vara rädd att det på allvar är farligt att hon någon gång ibland skriker. Oftast beror det på hunger eller övertrötthet.

Analysera din rädsla.

Fundera på smakisar.

Läs SHN och damma av attityden!

Kram!!
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar! Jo.. du har så rätt. Attityden är bortblåst. Ska verkligen läsa boken nu, har tänkt på det men inte kommit till skott ännu.
Vi har ändrat i schemat och börjat ta morgon kl.7 eftersom det började vara knepigt att få henne att sova mellan 7-8. Sedan tar hon natt 19.30. Har haft schemat 1v nu och hon orkar nästan 1½mellan varven om vi oxå tar en sväng ut i vaket tillstånd. MEN nu har mornarna blivit ÄNNU tidigare och flera mårnar har hon inte fått sömn mellan 6-7 och idag var det efter 5.30!!! Vi har ju nappen kvar ännu ( har tänkt ge det till 4månader då vi nog antagligen får kura och köra allt nytt -säng, nappen bort och maten bort... har jag tänkt....) och hon bökar och bökar och jag är där och stoppar in nappen typ var 10-15min!! Har även försökt vagna lite på morgonsidan men är rädd att hamna i vagnträsket på natten och det är nåt jag INTE vill. Hon verkar inte heller hungrig för när jag väl gör morgon så äter hon inte nämnvärt mycket. Överlag har hon ätit sämre den senaste tiden och jag undrar om hon har känningar av förkylning. Suck.
Sedan till vagningen... det gick ju sådär en tid men sedan kom en dag då jag INTE fick henne lugnad i vagnen och hon skrek och skrek... 30min höll jag på och vagnande-stannade vagnen-protester-fortsatte vagna. Sedan gav jag upp och skulle gå ut och gå med henne men när jag sedan började gå nån meter med vagnen så somnade hon och jag bara flyttade ställe på vagnen istället. Sedan dess har jag varit rädd att åka på samma rumba och har vagnat henne till sömns :oops: . De senaste dagarna har varit många uppvak på fm och mittpådagen-luren. Oftast sover hon till 45min skarven och sedan kan det vara att hon nöjer sej med nappen bara eller så måste jag vagna en stund. Gaaah så trist allt känns idag. Dessutom ska vi till BVC på fel tidpunkt då hon eg. borde sova.

Angående ökningsperiod så har vi en tid gett tillägg till natten. Hon tar då ca.100ml. Vet inte om jag vågar börja ge smakisar ännu vid 3månader?! Ska man inte börja vid 4månader ?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Bestäm dig för vad du vill göra och genomför [-X :D . Ryck nappen för sjutton, om du läser ditt inlägg så märker du ju att den bara ställer till problem. Tre dygn tar det innan hon glömmer den - jag gjorde det själv för min son vaknade också titt som tätt och inte pga hunger. Backa rejält med verktygen samtidigt så ska du se att du når fram till henne. Ingen mysvagning [-X utan rejäla SPARSAMMA besked.

Boka om BVC tiderna till när det passar dig. Så gör jag i alla fall, de muttrar lite ibland men har vant sig vid att jag har ett strikt schema.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu

Inlägg av nassu »

Hej.
Nu har vår tös blivit 7mån. Kurade henne vid 4mån och vänjde av med nappen nattetid. På dagen får hon ännu ha sin napp. Precis som förra gången är kuren det bästa vi gjort :D

Men nu funderar jag med maten.. vi har nämligen fått problem med kvällsmaten. Hon har fått välling från 4mån-6mån och då började vi med gröt i smakportioner och fyllde på med välling efter behov. Hon är inte förtjust i gröten och den senaste tiden är hon inte intresserad av vällingen heller på kvällen! Även middagen kan vara svår emellanåt. Undrar om ni har några tankar runt vårt matschema. Borde vi justera nåt?

7 frukost ca. 150ml välling
10.45 Lunch ca 1dl pure med kött/fisk/broiler + 150ml ersättning
14.15 Lite fruktpure ( hon har aldrig gillat frukt fast jag provat på alltmöjligt. Tips på annan mellis ?)+ 150ml ersättning
ca.16.30 Middag. Grönsakspure +120ml ersättning ( ibland vill hon inte dricka mycket av det alls!)
19 Kvällsmål Gröt och välling. Kan som bäst få i henne några skedar gröt och ibland tar hon litet välling, mellan 40- 120ml, och ibland inget alls.
Hon har den senaste tiden ändå sovit bra på natten trots att hon endast ätiti nån sked gröt så egentligen ska jag väl inte klaga... men tycker inte det känns vidare kul att lägga henne då hon inte ätiti typ nåt.
Middagen kommer rätt nära inpå mellis men försöker få in middagen så att hon ska hinna arbeta upp nån hunger till kvällen.. vilket hon ändå inte gjort den senaste tiden. Hon är ju uppenbarligen inte hungrig..... ?

Hon fortfarande har väldigt mycket sömn på dagsschemat men jag har inte velat dra ner på det eftersom nätterna funkar! Detta gör det svårt oxå att mixtra med mattiderna när hon sover så mycket :D Jag vill ju oxå hinna vara ute med henne... och att få in mat+utevistelse på ca. 1h45min / 1h30min är lite svårt ibland.

Hon sover så här:

7Morgon
8.30 Sova ca.45min. ibland sover hon lite längre än så... vi är i brytningsskedet, har nyligen dragit ner från 1½h.
11.30 Sova 2,5h ( eller väcker henne 13.45)
15.30 Sova 45min
17.50-18.10 Sova 20min.

Som ni ser är det väldigt mycket sömn. Vi har haft så här sedan 3månad.. Ja, eller fmluren har vi ju dragit ner till 45min. Men.. har inte velat göra problem och korta ner mera eftersom nätterna ändå funkat. Eller ibland vaknar hon redan 6.30 och då kan hon behöva en 5min förrän fm-luren. Hon är en tröttis och speciellt på förmiddagen...

Några tankar kring hur vi ska göra med maten ?

Mvh.Nassu
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Härligt att nätterna funkar! =D>

Precis som du skriver så ligger middagen alldeles för nära mellis, hon är helt enkelt inte hungrig. Hon äter då för lite men blir ändå tillräckligt mätt för att inte "behöva" äta när kvällsmålet erbjuds. Då har hon inte fått i sig det hon behöver för att stå sig utan bara "för stunden". En schemaändring där middagen läggs tidigast kl. 17 men ännu hellre 17.30 skulle jag föreslå. Kvällsslurken kan ligga tätt inpå middagen, den är mer till för att täppa till ev. "hål" i magen och behöver inte bli stor (mina har aldrig varit så speciellt sugna på kvällsslurk). Det är middagen med riktig mat som är huvudmålet! Sedan hör jag ju till dem som ser gröt och välling (mjöl och vatten) som matsubstitut...men oavsett vad de äter så ska det vara tillskott av (naturligt) fett i maten! Har hon svårt att stå sig till middagen pga att hon inte gillar frukt, ge MAT eller något annat till mellis. Min son (6 mån) äter en halv banan, en halv avocado och en knapp msk kokosolja som mosas ihop till mellispuré! Han älskar det!! (Jag också, det smakar underbart!) Eller äggula och smör! Mums! =P~

Sedan skulle jag också absolut skippa sista luren och lägga henne för natten typ 18.30 eller senast 19 så ni får 12 h natt! Det borde funka superbra om hon bara äter ordentligt på dagarna (med de ändringar jag föreslog).

Vad tror du?

Kram!

/Ylva

nassu

Inlägg av nassu »

SÅ märkligt.. jag hade nog skrivit svar men tydligen har det inte alls kommit iväg !?
Hm.. ja, angående maten så äter hon ju nog pureen bra middagstid men hon vill inte dricka någon mjölk. Och till mellis vill hon knappt ha någon frukt utan dricker främst mjölk. Även om middag och mellis ligger nära varann så är jag tveksam till att lägga fram middagen för då kommer hon ju inte alls att äta kvällsmålet som nu alltså är vårt största problem... hon vill inte äta mycket då, och om hon inte ätit så mycket ör hon väldigt hungrig på mårnen och kan vakna för tidigt och inte somna om. :(

Att skippa sista luren har jag ju tänkt så många gånger men vill inte gärna lägga henne redan kl.19 och känner inte att hon kommer att orka från 16 tiden ända till kl.19 heller... Tror heller inte att hon fixar 12h natt, eftersom hon inte nu heller alltid klarar 11,5h. Men vi står nog framför schemaändring överlag... hon har fatiskt nästan samma schema som hon hade som 3månader :D :D Helt tokigt. Men hon är sååå trött så jag vet inte hur jag ska kunna glesa ut sömnen. Sedan har vi de senaste dagarna haft stora problem med läggningarna på dagen. Hon är jätte ledsen och börjar skrika genast jag slutar vagna. Annars brukar jag vagna 2-3varv, skaka handtaget och gå in. Men nu varvar hon upp sååå mycket genast jag skakar handtaget och ska gå. :( Urk. Och jag har även svårt att få henne att somna om om hon vaknar. Har sååå dåligt känsla i magen när hon skriker i vagnen och jag bara vagnar några varv och sedan går. Grannarna måste ju tycka att jag är helt tokig. :/
Hon sover nu 45min på förmiddagen och då blir det väldigt tröttsamt fram till 11.30, speciellt om hon inte fått en 5min. Och samma på kvällen då hon vaknat ca,16.10 på eftermiddagen så kan hon vara jätte rastlös på kvällen om hon inte somnat då vi tagit kvällslänken ( den som du föreslog att vi ska skippa).
Så.. jag vet faktiskt inte alls hur vi ska få det att gå ihop... :(
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Varför är nappen kvar på dagen? Fattar inte :-k . Nappen är ju den främsta störaren när barnet vaknar under lurarna, ramsan tar ju inte lika bra om man ska stoppa in den. Jag hade nappen kvar på min äldste(dag och natt), sm-barn och ryckte den för min yngste - helt klart bättre utan om barnet skarvar. Det blir ju konstigt budskap, du får den inte på natten men på dagen.. :shock:

Vill hon bara ha flaska till mellis så ge henne det då, varje måltid behöver inte vara en kamp. Ta olja i vällingen, kokosolja, så att den mättar bättre. Min yngste är en riktig matkrånglare periodvis och det enda han gillade i början var Ellas kitchen så då började vi där. Hon behöver väl inte tvunget ersättning efter maten om hon äter en burk mat, eller gör hon inte det? Vissa barn äter mindre än andra har jag fått lära mig med en som älskade mat och en kräsen skeptiker som faktiskt fått upp aptiten rejält nu vid 1,5 år :wink: .

Jag tror du behöver kura bort nappen, sluta med vagning, det är RAMSAN som gäller efter ca 4 månader. Tänk ut ett schema som funkar, varför har ni dragit ner på fm luren? Vaknar hon tidigare på långluren? Annars hade jag behållt den och då kunnat gå ner till tre lurar. Barn är olika i sömnbehovet, min äldste sov 18 timmar om dygnet sina första sex månader, först då orkade han vara vaken mer än 1,5 timme i stöten.

Hon är ingen pyttebebis längre och hon kan visst sova 12 timmar om du bara tror på det själv och använder kuren som det är tänkt, för det är omkurning som gäller enligt mig. Görs det rätt så är grundarbetet satt på tre dygn.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu

Inlägg av nassu »

Nappen har hon vakentiden. Inte då hon ska sova. Känner inte att det är ett problem. Och jag håller ju inte på och vagnar henne till sömns. Jag fick rådet härifrån att man inre behöver används ramsa ute i vagnen. Jag vagnar 2-3tag för att lugna henne å skakar i handtaget sedan. Men när hon vaknar på mittt på dagen- luren så är det ibland svårt att få henne att somna om. Hon kan vakna upp av nåt ljud på gatan etc... Förmiddagsluren drog vi ner på då hon började vakna hela tiden efter 45min. varför tänker du omkurning?? Igår böt vi schema och sköt på lite 3luren.skippade sista luren och la henne flr natten 19.15.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"