Hej och Grattis till lillasyster!!
Välkommen hit igen, får jag säga!
Först vill jag säga att det är väldigt få som "sätter" ett schema där allt bara funkar klockrent direkt, det ÄR svajigt i början och det gäller att inte få panik, utan inta attityden av självklarhet. Din lilla tjej både KAN och VILL sova, och njuta av livet i övrigt förstås. Nu börjar hon dock närma sig 3 månader och då händer det mycket och det kan vara en aning sent att börja med SM (det beror lite på hur du har gjort innan, du skriver ju att du inte har fått till det men det handlar inte alls bara om 2-2).
Standardmodellen innebär ju bland annat att mata på för fullt så mycket barnet kan ta emot (och det har du gjort! Bra! :thumbsup: ) MEN den innebär också att lägga grunden för ett tryggt barn som somnar i sin egen säng (och inte i sjal! [-X )
Redan efter den egentliga födelsen (kring 3 veckor) börjar man lägga barnet vaket och skippar alltså "insomningsslurken" före läggning. I stället "söver" man barnet i den mån det behöver hjälp att komma till ro genom att vagna eller buffa.
Jag vill varmt rekommendera tråden "Svar på vanliga frågor – Läs här först!" där SM beskrivs noga (om du inte har Barnaboken?) och där du kan hitta svar på nästan alla tänkbara frågor kring schema, sömn osv. Bland annat finns det här fantastiska filmklippet där Anna visar hur man vagnar med rätt teknik:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Kolla där och börja lägg henne vaken i vagnen och vagna till ro i stället för att amma till sömns. Massa tips om detta finns också i ovan nämnda tråd.
När det gäller schema finns det ett strålande bra 3-månadersschema som faktiskt brukar funka för de allra flesta. Vakentiden kan justeras en del med hjälp av någon 5-min-lur mitt i något pass, men till och med min tröttis till son klarade 3-månadersschemat efter en inkörningsperiod. Sömnbehovet ligger nu runt 15,5 h per dygn och fördelas i det schemat 12-45-2-45. Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11, eller 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
I början kommer det kanske kännas omöjligt att hålla de här tiderna, lägg till marginalkvartar om det behövs och lägg alltid hellre för tidigt än för sent. Min son var jättetrött och hade en extra lur på 5-20 min i sista vakenpasset (och justerade tider för att aldrig ha mer än 1,5 h vaken), men de växer i schemat så småningom! Nu låter det ju lite som att din tjej har vänt på dygnet men när du inför schemat så ge det en invänjningsperiod på någon vecka eller två så ska du se att det blir bättre nattsömn också.
Vad tror du, kan du utgå från det schemat och justera det så att det passar din tös?
Du kan ha 1,5 h sömn på fm om du tror att det behövs.
Ang. maten:
Vid 3 månader är det en stoor ökningsperiod och många här på forumet brukar börja med smakisar redan då eftersom bebisarna blir rejält hungriga (oftast) och börjar sova uselt. Kan vara därför hon vaknade en gång i timmen på natten, t.ex. Fundera på hur du vill göra med att introducera fast föda. Att amma på fasta tider är ju ganska svårt så jag brukar tänka "huvudmål" så nära avsedd tid som möjligt och fokusera på att sätta sömnpassen först (och inte ta något extra för en liten "efterrätt" om det behövs). Försöka hålla huvudmålet inom "matfönstret" på 1 h.
Passiv social delaktighet är också jätteviktigt! Låt henne hänga med och se hur livet går till. Detta lägger du till sist i varje vakenpass, så mycket hon orkar. Och så mycket tid på mage för den lilla, då sover man gott! =)
Oavsett hur du tänker om att kura så blir det nog lite "kurkänsla" att införa schema och få mer struktur på nätterna. Men det behöver inte alls bli lika jobbigt som förra gången. Nappen slänger du när du vill, men förslagsvis senast vid 4 mån eller när du helt enkelt är less på att stoppa i den hela tiden...
Oj, det blev visst väldigt många tankar här, välkommen åter med dina!
/Ylva