SM med Johannes

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Nä, jag ljög. 11-1,5-2,5-45 är det nog. Soooovaaaa!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Dagarna springer fram och i fredags fyllde Johannes TRE månader!! :shock: =D> :mrgreen: :D
Hungrig som en varg verkar han vara på em/kvällar men han somnar om mycket bättre på nätterna nu åtminstone. Har dock fortfarande ett nattmål för mycket (minst :roll: ) som jag hoppas kunna bli av med snart. Tyckte inte han verkade så hungrig i natt, jag är dock för borta på nätterna för att komma ihåg vad som händer så jag kan eg. inte uttala mig om hur mycket han äter. Måste fokusera järnet på att inte somna men gör det ändå ibland... :roll: #-o

Tremånadersschemat som bara blivit av sig självt är 11-1,5-2-45 och sedan oftast ingen extralur. Det jag hade velat ha är dock 12-45-2-45 eftersom det skulle passa bättre med storebror. Men har noterat att många piggis-scheman är med 11 h natt, är det för att de helt enkelt inte behöver 12 h eller? För grejen är att vi nu några dagar har haft finfina nattläggningar kl 19 utan skrik och panik och med en trött men inte särskilt övertrött kille. Sedan de vanliga nattmålen men han har varit trött och somnat om utan speciellt mycket stök och bök. Sista nattmålet infaller ofta vid 4 och då brukar de ju sova 3 h till, men ÄNDÅ vaknar han vid 6 och är pigg och charmar mamma att tro att det är morgon :roll:. MEN då är han alltså mest pigg och inte särskilt hungrig än. Så jag tänker att han vaknar för att han sovit färdigt och inte för att han är hungrig. Är det tecken på en piggis eller kan det vara värt att försöka pressa fram 12 h och korta fm-luren så vi får ett klassiskt tremånadersschema??

Någon med piggis-erfarenheter som kan hjälpa mig att få ordning på det här? Vad kännetecknar en piggis, liksom?! :lol: Ge mig en snabbkurs i piggis-tänk! :shock: :lol:

Annars måste jag säga att dagarna funkar bra, idag var det faktiskt inte en enda skarv som jag behövde gripa in i! Schemat (som det är nu) är alltså:

06 Godmorgon! Äter ca 06.30
07.45 Sova 1,5
09.15 vaken 2, äter nyvaken
11.15 Sova 2
13.15 Vaken 2, äter nyvaken
15.15 Sova 45
16.00 Vaken 3, äter nyvaken
18.45 Kvällsslurk
19.00 Godnatt!

Nattmål i dagsläget (nattläget :wink: ) 22, 01 och 04 men nu SKA det bort ett och jag tror det är 01 som ryker. Han har ju haft bara ett nattmål tidigare så det är nog mest slapphänthet från min sida som gjort att det blivit så här. Visst han är hungrigare nu men...nån måtta får det lov att vara! Ska nog försöka vagna bort 01-målet i natt. Tar hjälp av maken. Nu har jag skrivit det så nu måste det ske!

Tacksam för input!

Kram!

/Ylva

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hög tid för en uppdatering och lite funderingar som jag delar med mig av.

Tiden flyger fram och fyramånadersstrecket är passerat med råge! Johannes är (eller har iaf varit hittills) en riktig solstråle om dagarna som ler/skrattar mycket och är väldigt social. Storebror är förstås en favorit (när han inte sparkas eller dylikt :roll: ). Dagarna rullar på utan problem och han sover långlur 11-13 och em-lur 14.45-15.30. När jag lägger honom utomhus somnar han på 5 sekunder, ofta protesterar han visserligen högljutt när han blir klädd men det kan man ju förstå och förlåta. Nattar honom (tidigast :oops: ) 18.30 och han somnar oftast bäst till husljud/prat utanför dörren. Han började med smakisar så smått vid 3 mån men det har tagit lite tid för den här lille att lära sig tekniken och han är inte alls lika glupsk som storebror var (och är! :D ). Lite kräsen också?! Det känns som att han kommer att börja åla vilken dag som helst, han är väldigt aktiv i kroppen och har alltid varit. Trivs grymt bra på mage, orkar massor! Som storebror säger när han (Johannes) ligger och pruttar med munnen: "Han är rolig!" :lol: :heart:

Nätterna är dock ett kapitel för sig...vi har misslyckats med att ge honom en säker och klar ledning och därför anar jag vargar i mossen (eller snarare vagnen :wink:) som måste motas bort snarast. Den senaste veckan har han dessutom verkat jättetrött på dagarna och mer grinig än vanligt vilket jag tolkar som sömnbrist pga sönderhackade nätter. Jag antar att min attityd för nätterna inte har funnits där överhuvudtaget men som MamaA sa om sin son så verkar det här vara en kille som vädjar om tydlighet och säkra svar på sina frågor (fast vem gör inte det?). Jag har haft både amningsvargar, matvargar och ramsvargar (inser nu att jag inte "vågat" införa den ordentligt troligen pga att jag har haft en minikur för ögonen från första början ](*,) ) att skjuta. Ammar fortfarande ett ordentligt nattmål (ibland två men då äter han ingen frukost alls :oops: ](*,) ) MEN nu passar det bra i helgen så jag tänker köra minikur från och med imorgon natt. Tiden har gått så fort så nu är det hög tid!!

Ni får gärna komma med pepp och hjälpa mig att skjuta framförallt matvargarna. Han äter bm på mellan 3-10 min (även vid helamning) så ibland undrar jag hur mycket han får i sig. Men det flödar på rätt bra har jag märkt. Men nu äter han också 3/4 banan, en halv avocado och lite grönsakspuré. Ta gärna en titt på mattiderna också, jag får inte ihop det bättre än som följer.

Tidiga morgnar har vi haft i flera månader, fm-luren blir 45 min-1h eller max 1h och en kvart nuförtiden och jag siktar alltså på 12 h natt nu trots allt.

Lillen sover i klädkammaren intill min säng men "eget rum" och där finns inga fönster så det är becksvart utan minsta jobb från min sida (förutom mörkläggning i vårt eget sovrum så det inte kommer in ljus genom dörrspringorna). Han sover i vagn men nu blir det:

12 h natt utan mat
Spjälsäng
Nappen bort
Ramsan tar över helt

Schemat har varit som tidigare i tråden men nu vill jag ha det så här:

6.30 Glad morgon! Ammar.
8.00-8.45 Sova 45
9.30 Ammar + t.ex. bananmos med kokosolja inom 1h
11-13 Sova
13.00 Ammar
14.00 Avocado (mellis med storebror eftersom Johannes helst äter i sällskap :) )
14.45 Sova 45
15.30 Vaken
16.00 Ammar en slurk, inte mycket
(senast) 17.30 Middag med familjen, grönsakspuré med smör t.ex. (morot är mest poppis men tyvärr blir han hård i magen...därför måste jag ge lösande på fm!)
18.27 8) Ammar nattslurk, blir oftast inte så mycket innan han börjar leka med bröstet.
18.30 Godnatt!

Som sagt, dagarna sitter trots att schemat inte alltid hålls på minuten (på fm) så landar vi alltid på samma tider ändå till slut.

Nu ska jag läsa SHN tills ögonen blöder!

(Komiskt eller möjligen väldigt pinsamt att jag är hjärtebarnskontrollant när jag uppenbarligen inte "lyckas" med SM själv utan alltid måste minikura efter 4 mån! :shock: :oops: :roll: O:) :) ) Tur att vi inte hånar varandra när vi gör misstag här på detta underbara forum!! :heart:

Kom igen nu och peppa mig, snart ska jag få sooooova!!!! :D

Kram!

/Ylva

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Kort rapport (hade skrivit en suuuperlång i förrgår men den försvann då datorn hängde sig :evil: ).

Första natten var en pärs men gick ok, andra natten gick mycket bättre då poletten med ramsan samt tryggheten i sängen började komma. Tredje natten började vändningscirkus på kvällen men natten behövdes bara någon ramsa någon gång. Vaknade dock och började jollra redan 06, som vanligt.

Inatt var fjärde natten och han sov 19.15 (jollrade glatt till 19.14 sedan pang sov han) till 05.40 utan ingripande. Sedan fick han pangramsa men somnade inte om. Tog upp 06.35 (justerat schemat till 18.45-06.45).

Allt har eg. gått som en dröm men nu startar jag nog ändå en tråd på kurforum för jag är helt förtvivlad och orolig att denna nya :evil: :evil: :evil: vändningscirkus som han börjat med ska sabotera hela kuren. Han har nu jollrat glatt i 45 min sedan läggning (natt 5) och jag har varit inne och vänt, lagt tillrätta och ut med ramsa 3 ggr.

Alla vargar är borta och han äter bättre, är gladare och piggare och allt och klarar uppenbarligen 12 h utan mat (fast han sover max 11 h fortfarande). Så kommer detta!

Suck.

/Ylva
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Nu spydde han också. Sprattlar och skrattar när jag byter lakan. GRRR.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Puh, hittade vändningscirkustråden. Ska kanske anse honom färdigkurad och köra strategin att gå in och vända tyst och snabbt när han BER om hjälp (nu är det faktiskt tyst sedan några minuter men då har han alltså varit vaken sedan 05.40 och bara sovit 45-2-35 på dagen) och sedan ut UTAN ramsan. Var det där kurandet som gjorde att jag valde att ramsa mig ut men det är nog inte rätt väg pga underhållningsfaktorn.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
När vi hade vändningscirkus byggde jag "vallar" på sidorna så han låg i rännan i mitten, blir lite svårare att vända sig när det är trångt. Jag la ihoprullade filtar/handdukar under madrassen så att sidorna höjdes upp. Detta funkade inte alltid men det blev bättre i alla fall :wink: . Sedan är det precis som du säger, inte ingripa förrän han blir irriterad och VERKLIGEN ber om hjälp och då med så lite aktivitet så möjligt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Startat en tråd på kurforum. Känner att schemat inte är optimalt, behöver piggis-input. Ser att 5-mån-schemat är låångt ifrån det jag har. Bara en vecka dit ju...men kan ju inte ändra mitt i detta, väl?!

Kram iaf och tack för svar!

/Y
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Nu platsar han nog här igen, inte perfekta nätter än men det beror på vändningscirkusen. Jag vänder honom snabbt utan kommentarer ca 1-3 ggr per natt och eftersom han nu somnar om smidigt efter det så väljer jag att ha det så iaf tills vi kommer hem från semestern som börjar om några dagar. En vecka med många nyheter, får se hur det går... :D Men vi har redan haft en weekend borta och det gick utmärkt att dela ett halvdåligt mörklagt rum med brorsan!! =D>

Det går åt rätt håll, länge sen det var andra problem än vändningscirkusen nu. Han vaknar jollrande några minuter före väckning. Insomning på kvällen är lite instabil ännu men går bättre och bättre. Jag har kortat em-luren till 20 min och det gav bra resultat! Somnar snabbare på kvällen och sover längre på morgonen. Sover nu sina timmar fint, 12-45-2-20. Men längtar fortfarande efter hela nätter...å andra sidan så ingår ju liksom vändningscirkusen i paketet så jag hoppas den snart är avklarad så kanske vi kan få sova sen! :wink:

Kram och gott nytt år snart! :D

/Ylva

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Mitt långa utkast om Johannes (6 mån och en vecka idag) och hans fina utveckling verkar inte ha sparats och nu hinner/orkar jag inte skriva om allt men kortfattat kan jag säga: ålar, har fått två tänder, folkskygg och mammig à la tidig 8-månadersångest (hallåå? Det är väl för tidigt? Någon med erfarenhet?). Gnager gärna på en bit banan och kommer nog snart föredra plockmat före puré, känner jag på mig.

Dessvärre är han INTE någon säker sovare ännu. Han har haft några fina nätter men inte tillräckligt många i rad för att ropa hej... :roll: Vändningscirkusen drog ut på tiden (mitt fel, för bekvämt att bara vända och så somnar han snällt om) så trafiken fortsatte och nu den senaste veckan har han visat (enligt mig) tendenser på att det är dags att revidera schemat. MEN jag tycker egentligen att det känns för tidigt att sluta sova på em? Tre dagar i rad har han bara jollrat på em-luren (och varit arg för att han måste ligga) men sedan var jag ute med vagnen dag 4 och då sov han 20 min igen. Jag tycker han blir för trött både på kvällen och nästa fm av att skippa luren, men sover han 20 min så är det mycket svårt att somna på fm-luren (hände aldrig förr i tiden) och somnar han bra då så sover han bara 1,5 på 2h-luren! Gaah! Vad göra? Jag kan tänka mig att han skulle behöva 14 h och 45 min i stället för 15 h och 5 min men då stämmer det ju inte med den rytm vi har... Kan jag korta em-luren till bara 5 min (om han somnar)? Eller ska jag marginalkvarta och hålla på så att han snart klarar sig utan em-lur? Eller helt enkelt köra stenhårt på 12-45-2-20 och ta att han blir tvärarg i några veckor till? Så går mina tankar. Vad tror ni?

Schemat vi har nu är:

6.45 amning
7.45 Bovetegröt + banan
8.15 Sova 45
10.45 Mat (Morot, kött och smör) + amning + banan (behöver jag säga att han gillar banan... :roll: )
11.30-13.30 Sova 2
14.15 Amning + halv avocado, halv banan och kokosolja (världens godaste mellis om ni undrar :mrgreen: )
15.40 Sova 20 min
17.15 Amning + mat
18.45 Sova natt 12 h

I praktiken somnar han oftast inte förrän 19 och då låter jag honom sova till 7 i stället.

Input tages tacksamt emot! Jag ger INTE upp utan 12 h perfekta nätter, ska lägga in en stöt och skippa all vändningstrafik (endast ramsa + husljud och sedan backa) så fort som möjligt nu men vill helst ha goda förutsättningar dvs en lagom trött pojke.

Kram!

/Ylva
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Glömde skriva att natten till idag (när han sovit "full tid" på dagslurarna igår) var det vändningsparty med joller 00.45-02.00. Inte så kul om ni frågar mig! ;) Så han får liksom inte ihop de timmar han "ska" ha, hur jag än gör...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Först skulle jag rekommendera dig att läsa om "herr Vällingsson" (tror det var så tråden hette. En 6 mån herre med en del frågor.

Detta är mina tankar kring 6-mån.

1. MER MAT MASSA MAT! En 6-mån har ingen botten i magen, här är mycket energi och fett som gäller. Samt allt skall gå fort fort fort fort! De har verkligen inget tålamod! Så har man inte fått i maten på 20 min kan de bara tvärvägra trots att de inte är mätta. Så här är det till att hiva i maten rejält fort.

2. MYCKET mera aktivitet, de behöver verkligen arbeta rent fysiskt, massor! De skall avlägga kilometer med ålning korsvis i denna ålder. OCH öva på sina vändningarn minst 5min/10ggr/dag. Det skall sitta som berget! Ju mera aktivitet du får in desto mera och bättre kommer han att sova. Det är därför vi har 3 lurar, men är de liksom mera "med och hänger" så spenderas inte den energi som behövs. :wink:

3. utevistelse, massor!!

4. ta sista luren i vagn är mitt tips. På prommenad, den luren kan vara allt från 5 min till 20. här är det vila och förutsättningar som räknas, inte varje min man sover. Till 8-mån är man lycklig om man hinner hämta andan i 5-20 min. Så han kan gott ligga och låta en stund, men inte vara ledsen.

5. att ligga och jollra får man, det kallas egentid. Låt honom vara tills han faktiskt BER om hjälp (vilket jag tror han inte riktigt behöver) :wink:

Sammanfattning: en 6-mån med alla de basbehov de behöver tillgodosedda kommer att ligga och sova dessa timmar, men man måste vara slut i kroppen för att faktiskt kunna sova den tiden. 6-mån är ett väldigt fysiskt stadium, så åla åla åla åla åla!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Visst ja! 6-månaderstrassel hade jag glömt bort att det fanns!! Nu minns jag! ;)

Du har säkert rätt i att han kan och bör aktiveras ännu mer, när man har en storebror är det nog lätt hänt att man förblir bebis lite för länge... ;)

Men nu är nätterna snart på plats och han vänder sig själv! Ålar massor men mer kan det kanske bli ändå. Äter mycket också tycker jag även om han inte är ett lika utpräglat matvrak som storebror.

Så nu ska jag bara styra upp dagarna enligt de kloka råden!! :)

Tack!!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Haha, jag tycker att det har varit tvärt om, en lillebror som är otroligt brådmogen och tror han är lika gammal som storebror :mrgreen: .

Lite aktivitetstips:

Jag minns att jag la Finn på golvet framför James tågbana och satte igång det självgående tåget. DÅ kunde han tänka sig att ligga på mage och träna på att dra sig fram emot tåget. Bra ålningsträning!

Jag har badat pojkarna tillsammans sen lillebror var ca 2 månader och det är också en riktigt utmattande aktivitet att bli nerstänkt av en vild storebror :wink: .

Eftersom jag inte fick användning för amningskudden den här gången hittade jag ett annat användningsområde till den: runt ryggen på bebis för att öva på att sitta själv - :idea:

Härligt att nätterna funkar :thumbsup:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för tipsen!!

Ja, brådmogen var ordet!!

Funkar var väl att ta i...den dagen då vi haft typ 3-4 hela nätter i rad utan minsta pip kommer jag att skriva ett inlägg, var så säker!! Tyvärr inte än...Men vänta bara! :)

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"