Vår lilla tjej här hemma börjar närma sig 2 månadersdagen och jag sitter och funderar på ett schema som ska införas runt 2 månader, ev. vid 2,5 månad. Med sonen, snart 4 år, införde vi inte schema förrän han var 4,5 månad och skulle börja sova hela natten, men känner att vi behöver mer bestämda tider nu när det ska lämnas och hämtas på förskolan för att undvika att rycka upp en sovande bebis.
Vi har använt standardmodellen sedan start och det har fungerat fint och har lett till en nöjd och glad liten tjej
07.00 vaken
08.30 sova
10.00 vaken
11.45 sova
13.45 vaken
15.30 sova
17.00 vaken
19.30 sova
02.30 nattmål
Det är ju inte dags att införa schemat riktigt ännu, så förhoppningsvis kan tjejen vara vaken lite längre när det väl är dags för jag har lagt vakenperiod på 1 h och 45 min (2,5 h kvällen). Jag inväntar att hon ska bli lite piggare och kunna hålla sig vaken lite längre, tänker jag rätt då? Ska jag köra schemat strikt och försöka hålla henne vaken för att komma in i tiderna eller kan jag lägga ex 15 min tidigare vid behov? Kan hon då sova 15 min längre? Det blir ju då för många sovtimmar och inget naturligt sömnpass men samtidigt vill jag ha samma tider varje dag för att underlätta vid dagislämningen och hämtning. (Lämnar 8.30 och hämtar 15.00).
Jag har även en annan fundering. Hon sover i vagn på mage alla lurar och även på natten, det är så smidigt att vagna vid skarvarna, även om jag planerar att det ska bli mindre vagnande framöver
Kom gärna med synpunkter på det tilltänkta schemat och mina funderingar.
Kram på er!