Inser att det var drygt 1,5 år sedan jag var här inne på forumet.
Men nu behöver jag verkligen ert råd! Vet inte vad jag ska göra med mina små busar...
Min store kille E är snart 6 år (blir det i mars) och min lilla tjej A är 2,5 år. De är båda kurade och speciellt E har varit en säker sovare i flera år. A har alltid krånglat speciellt ´på morgonarna och vill gärna vakna för tidigt och vägrar somna om, trots becksvart i rummet och inga aktiviteter runtom.
För drygt 1,5 månad sedan flyttade vi till nytt hus och då bestämde vi oss för att de skulle dela rum. Det var de mkt glada över och såg fram emot.
MEN här kommer problemet.
När vi går och lägger dem så har de nu börjat att bråka, gapa och riktigt käfta emot varandra från sina sängar. Detta håller på allt från 40-1,5h varje kväll! E hetsar oftast A så hon tar av sig sin pyjamas och blöja och det tycker de båda är jätteroligt. Hon kan göra detta flera gånger på kvällen och det är ju mindre kul och gör ju så klart inte att hon somnar.
Det hjälper inte att jag säger till dem på skarpen och då speciellt storebror som vanligtvis somnar på 10 minuter och stensover sedan. Jag vet att om han skulle varit tyst och inte snackat emot henne så skulle hon gett sig. Men de verkar båda enormt roade av detta.
Sedan så vaknar A oftast förtidigt på morgonen. runt klockan 6 skulle jag säga. (vi har natt 19-07).
Hon vääägrar att somna om trots ramsa och mörkt i rummet. Sen väcker hon E och så börjar de bråka och käfta med varandra.
Detta gör att jag börjar varje dag med bråkiga och griniga ungar och avslutar likadant. Mindre kul.
A har precis slutat sova mitt på dagen, hon kan somna till i bilen ibland men vi lägger henne aldrig. Så hon är supertrött, ögonen går i kors men ändå så håller de på och härjar för fullt och så lång tid varje kväll.
Det ska tilläggas att vi har stora problem med E, och nu är bup inblandat för han skriker, gapar, r olydig, slåss, kan inte behärska sig mmmm... så dagarna är minst sagt fyllda av bråk och tjafs. Att natten funkade var både min (vår) räddning och så visste jag att han iaf får sova ordentligt och vila upp sig. Men nu gör han inte det heller.
Hjälp mig här. Jag vet inte vad jag ska göra för att vända på detta.
Ska vi dela på dem och lägga dem i varsitt rum? Eller ngt annat bra tips?
Ser MKT fram emot era fina råd som alltid!
Tack för att ni finns & forumet!!
Kram Maja