Somnar inte om trots ramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nise1805
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 10:44

Somnar inte om trots ramsa

Inlägg av Nise1805 »

Hej! Jag har precis kurat min lilla bebis på 4 månader och det funkar jättebra. Dock har jag ett stort problem! Jag har satt schemat från 19-07 men han vaknar varje dag runt 06 och sedan är det jätte svårt att natta om honom. Vet inte vad jag ska görs. Ramsan funkar knappt på honom och jag nattar i över 30 min om inte mer ibland och han bara gråter/skriker. Vill ha denna schema då den funkar bäst för oss pga syskon osv. Känner mig hjälplös just här. Vad ska jag göra??? Hälsningar Erika
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somnar inte om trots ramsa

Inlägg av TorsMamma »

Hej Erika och välkommen! :D

Hur ser hela schemat ut med tider och mat? vad äter han? Vad gör nimpå dagarna?

Har ni helt 100% mörklagt i sovrummet så man inte ser handen framför sig om man går in mitt på dagen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nise1805
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 10:44

Re: Somnar inte om trots ramsa

Inlägg av Nise1805 »

Han får frukost (ersättning) vid kl sju. Liten sovstund på 20 min vid 08:30. Kl 10 får han lunch och då är det burkmat och plommonpure och sedan ersättning. Vid 10:30 sover han till kl 13. Vid 13:30 får han mellis och då är det banan och ersättning. Liten sovpaus vid 15:00 på 20 min. Kl 16:30 är det middag och då är det gröt och sedan ersättning. Vid 17 en kort paus på 20 min. Sedan är han vaken fram till läggning och då får han nattvälling (utspätt med lite vatten då han bara är 4 mån). På dagtid är det inga problem med sovandet utan somnar direkt när han läggs. Också nattandet funkar perfekt. Det är just där vid 06 som han krånglar. Har en liten nattlampa som ger en litet sken för att jag ska kunna se. Dagtid lite allt möjligt. Går ut på en promenad. Han älskar sin lekmatta så där är han ofta. Sedan har han 2 bröder som underhåller honom.
Nise1805
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 10:44

Re: Somnar inte om trots ramsa

Inlägg av Nise1805 »

Kan tillägga att han blir 4 mån om en vecka
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somnar inte om trots ramsa

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok, schemat verkar ju fungera. :)

Ang. mörkläggning föreslår jag att du flyttar "nattlampan" ut ur rummet och har den i så fall i hallen utanför så du får lite sken om du måste in. Men försök hålla dig ute ur rummet nu. All aktivitet efter kl. 05 blir lite som "besked" att nu är morgonen här.

Här är en länk om just tidiga morgnar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Jag skulle föreslå att ni helt enkelt ger honom en "pangramsa" och sen spelar typ Strauss ( det skall vara sån där glad cirkus musik utan sång) riktigt högt. Eller gör rejäla höga husljud utanför som hörs ända in även med stängd dörr. Vissa märker att om man pratar högt så kommer de också till ro lite snabbare. Här gäller att man är bra på att "lyssna" av och bestämma minsta möjliga insats med största möjliga effekt.

:wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"