Nu kommer ett inlägg från en rätt så trasig & sliten småbarnsmamma. Har två döttrar, en på drygt 2 år och en som precis blev 9 månader.
Äldsta dottern sov riktigt dåligt sina första 4-5 månader, och som osäker förstagångsmamma gick jag emot min egen känsla och önskan om att "styra upp" hennes sömn. Jag lyssnade på BVC och alla man mötte som sa att "man ska aldrig störa ett barn som sover" och "inte gå in och styra" bara för att det skulle passa mig. "Var inte så egoistisk", sa dom, "det är såhär när man har barn". Jag tyckte det kändes fel att lyda dessa råd och inte ett dugg egoistiskt att ha en strävan om att få en unge som sover enl. rutin. Men jag lyssnade på omgivningen. I 4,5 månad. Sedan fick jag nog, läste på om SHN-kurade min dotter som då hunnit bli 5 månader, och sedan dess har hon sovit 12,5-timmarsnätter utan problem (givetvis vissa problematiska perioder såsom sjukdom, börja på dagis och få en lillasyster-helt naturligt och inte så oväntat... hon är ju ändå ingen robot
Nu till problemet. Lillasyster.
Hon har inte blivit kurad i dess rätta bemärkelse. Jag har naturligt sett haft den approachen och tror mycket på detta om betingning. Lillasyster har sovit rätt ok från början, snabba uppvak och relativt lätt att få att somna om. Detta tror jag är tack vare lite självsäkrare föräldrar och att hon fått sova på mage från början. Stor skillnad mot storasyster som sov på rygg och vaknade varje kvart sina första månader
MEN NU. I ca 2 månader har det sakta men säkert gått utför och jag ska försöka hålla mig så saklig och inte så utsvävande i form av en punktlista!
- Hon har, varje kväll, haft s.k. nattskräck de senaste 2 månaderna. Dvs att hon går från djupt sovande till totalt gallskrikande och extremt motoriskt orolig i alltifrån 5 min till 30 min. Ej kontaktbar. Problemet med denna nattskräck är att den aldrig inträffar vid samma tidpunkt varje kväll. Kan ske närsomhelst mellan 19 till midnatt. Så detta med att väcka en stund innan attacken förväntas komma är rätt svår.
Men dessa attacker kan jag stå ut med då de oftast inträffar innan jag hunnit gå och lägga mig samt att det känns lite svårt att göra någonting åt?
- Men det verkliga problemet är det som sker (8 av 10 nätter) vid ca kl. 03/04. Jag vaknar av att hon ligger och babblar och jollrar glatt och är till synes rätt så klarvaken och lekfull. Helt ok, jag låter henne vara.
Detta pågår dock i snitt i 2 timmar (ibland har det gått fort och bara tagit 1 timme... "bara"
Jag har inte gett henne mat vid dessa tillfällen, utan efter mycket kamp har hon somnat. Då har jag buffat och nynnat på amazing grace (?!?!). Det var väl min form av att ramsa? Dock har detta alltid funkat bra i stunden, hon slappnar alltid av och börjar genast snutta på fingrarna. Men någon minut efter jag slutat så är det upp-och-hoppa igen.
Detta har känts rätt galet att vara vaken i ett par timmar för att sedan somna vid 06 & för att sedan gå upp vid 06:30/07.00. #-o
- Så en halvdan lösning på detta var att ge henne en flaska välling i samband med nattskräcksattacken. Det funkade rätt bra första två nätterna, hon verkade så mätt och däst att den där vakenperioden var inte alls lika intensiv och lång.
Men nä, det var definitivt ingen lösning... Problemet kvarstår.
Så. HJÄLP MIG.
Jag är så trött, sliten, irriterad och absolut inte mig själv längre. Jag känner att jag, med hjälp av er, kan ta mina sista krafter till att försöka kura henne. Men när jag försöker tänka igenom hur jag ska göra så slutar det bara med att jag börjar gråta och känner att allt är åt helvete. Känner att jag behöver lite experttips från någon/några som inte är lika känslomässigt involverade som jag.
Som en bonus på detta så känner jag alltid en enorm stress över att lillasyster ska väcka storasyster (det har hänt en hel del gånger) och därmed ska storasysters fina nattsömn bli kaos.
Det jag går och dagdrömmer om nu om dagarna är att ta med mig en av er diplomerade kurare, dra ut till min pappas landställe (där vi kan vara ifred och inte stressa över storasysters ev. störda nattsömn) där vi ihop kan kura min minsting!
Övrig fakta:
-Storasyster har eget rum, lillasyster sover i vårt sovrum (hade en tanke om att dom ska dela rum när lilla blivit 10 mån... känns långt borta nu...). Det är bra mörklagt. Becksvart.
-Lillans dagar funkar utmärkt. Äter oftast bra, sover när hon ska, oftast utan problem.
-Lillan har en tendens att kaskadkräkas om man ger för mycket mat (hon är som en hund och äter fastän hon inte är hungrig, så hon är lite svårtolkad ibland). Anledning till varför detta kan vara relevant att ta upp är för att jag under en tid försökte få i henne mer mat under dagen för att kunna skippa matningen där vid nattskräcken. Det resulterade bara i en massa spyor och en tom mage.
Här är hennes schema (som funkar på dagen men inte på natten)
07 godmorgon
07.30 frukost, gröt/välling
9.00 mellis
9.30-11.00 vila
11.30 Lunch
14.00 mellis
14.30-15.15 vila
17.00 middag
18.30 välling
19.00 gonatt
Hoppas på kloka råd från er erfarna och kanske inte lika desperata som jag. Känner att jag faktiskt börjar bli galen.
Men jag ska tillägga att trots att jag känner såhär så tror jag faktiskt att jag är rätt bra på att dölja det om natten för lillasyster när hon strular. Hehe.