Hjälp, han är hysterisk natt fyra.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karinida

Hjälp, han är hysterisk natt fyra.

Inlägg av Karinida »

Hej! Jag är ny här på forumet men har läst allt om SHN och även kurat storasyster som nu är 2,5 år. (Hon kurades när hon var 5 månader) nu har tiren kommit till lillebror som är 8 månader.

Jag tog det tre första nätterna och det gick helt ok. Tyckte inte det var speciellt stor skillnad mellan natt 1 och 2, om man räknar med uppvaken, men natt 3 upplevde jag det som att han verkligen började fatta galoppen. Hajade ramsan och somnade om flera gånger utan något ingrepp från min sida. Kruxet är att han snurrar runt på rygg och ligger där som en liten insekt. Han är 8 månader men vänder inte själv på dagen heller så jag läste på och beslutade mig för att snabbt in o vända- ramsa ut. Detta fick jag göra tre gånger natt nr.3 och han somnade om medsamma! Så inatt tog min man över. Det har varit kaos och det känns som att allt är förstört!!! Bo har varit hysterisk, svårbuffad och ramsan har inte funkat över huvud taget. Jag vet att buffningen inte ens ska användas natt fyra men nu blev det så... Vi tappade självförtroendet totalt och ramsade, ramsade, ramsade ramsade, solfjädrade, buffade om vartannat vilket resulterade i två uppvak a' 2 timmar. Mannen tappade stinget totalt så mitt i alltihop så byttes vi tom. av. Åååå jag är så ledsen att det blev såhär och känner att jag aldrig skulle ha lämnat över till Johan utan kört på själv. Då hade vi kanske sluppit onödiga frågor från Bo och tvekan från Johan. Så min fråga är nu, vart tar jag vid natt nummer fem. Är allt förstört?! Ska vi backa några steg och fortsätta som att det vore natt nummer två? Ska vi börja om helt från början? Ska vi låtsas att denhär natten aldrig hänt och köra natt fyra igen?!
Han har alltså buffats tills nästan sömn två gånger inatt [-X (varför finns det ingen storgråtande smiley?!!) han har fått bekräftelsen båda gångerna, om nu det är till någon tröst...

Det råder frågetecken kring dethär med vändningarna. Många förespråkar att vara snabb dom attan och bända innan han hajjar vad som hänt och jag är med på att man isåfall kan få hålla på så några veckor men att det oftast löser sig tillslut då de kommer på knepet själv dvs. gillar magläget eller lär sig vända av sig själv. Samtidigt ska jag ju avvakta och låta honom somna om på egen hand vilket han också gjorde flertalet gånger under natt nr.3. Jag är rädd för onödig trafik där inne och jag riskerar dessutom att stå där brevid hans säng med skägget i brevlådan och upptäcka att han inte alls vänt sig utan bara gnytt till.

Tacksam om någon Snäll kurare kunde vägleda mig innan natt nummer 5 är här. Jag är SÅ motiverad och SÅ trött!!!
Mamma till Bo född mars -15. Kursstart 9 nov-15
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp, han är hysterisk natt fyra.

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Tycker du gjorde ett strålande jobb!! Kanske hade pappa det kända "bakslaget"? :wink:

Om du nu tar natten så börja på din natt 3 tycker jag. Ang. vändningar, har han inga fyskiska hinder för att lära sig vända sig? Ja då är det så att det är vändningsträning hemma dagtid 5min/20ggr/dag som gäller tills han kan! Inget annat!

En 8-mån SKALL kunna vända på sig om man inte har som sagt en medicinsk historia i bagaget som hindrar. Då skulle jag aldrig i livet gå in och vända, OM du ändå väljer att göra detta på en 8 mån skulle jag nog personligen vänta tills du faktiskt HÖR att han BER om hjälp. Så han får en chans att försöka eller än hellre lära sig att somna om på rygg, och när han sovit i 10 min EXAKT då går du in och vänder honom tillbaka till mage i sömnen. Det är mitt hetaste tips.

Av den anledningen att en 8-mån är i mitten av 8-mån ångesten (detta kan du läsa massa om i Barnaboken och på forum här om du söker) och då är allt extremt känsligt. Då gäller att man förmedlar mera lung än någonsin och det är ju liksom inte farligt att somna på rygg. :D

Så öva, öva, öva, öva, öva dagtid. minimalt med insatser på natten. Vänd hälst när han sovit i 10 min.

Nya tag inför natten, tuta och kör, du kan detta. Pappa kan ta över SEN, pappor har i min erfarenhet en förmåga att hitta "attityden" när de är själva och inte en mamma står brevid. :wink:

Här kommer en jätteledsen smiley till dig. :P ( :cry: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Karinida

Inlägg av Karinida »

TUSEN TACK, för snabbt svar och goda råd! Nu känner jag mig betydligt starkare och laddad inför natten.

Nej,ingen medicinsk historia i bagaget. Mer åt det lata hållet. Han satt utan stöd vid 6 månader och vill helst av allt gå, med våran hjälp, men detdär med att rulla runt har han inte kommit på... Han har varit så sned i huvudet och därför legat betydligt mer på mage än rygg.... Nu blir det helt enkelt hårdträning!

Tack igen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :thumbsup;
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Karinida

Inlägg av Karinida »

Detta skrevs inatt men kunde inte skickas pga. tekniskt fel.

Jag är så lycklig!!!! Natten till söndag sov han heeeeela natten. Några knyst men det var inget jag la mig i. Helt fantastiskt!!!

Nu har jag precis ramsat och jag hör honom snacka o gäspa där inifrån, men inga konstigheter, jag kan ju dethär!!!

Vi har övat övat övat övat vändningar och det har verkligen lossnat! Inte så att han gärna gör det men han kan utan hjälp och vi ger inte upp!

Fråga. Dethär med att gå in efter 10 minuter för att lägga tillrätta... Svårt att veta när exakt tio minuter har gått. Han tystnar ju innan han somnar. Två gånger natt fem gick jag in alldeles för tidigt, väckte honom och cirkusen började om... Och är jag helt ärlig så glömmer jag oftast att gå in överhuvudtaget men då ligger oftast spjälskyddet all over the place eller att lilleman ligger ovanpå täcket. Vad göra?

Skulle även vara tacksam för synpunkter på sovtiderna.

Natt 19-07
Sova 9:00-9:20
Sova 12:00-13:30
Sova 16:00-16:30

Dessa var ungefärliga tider han hade innan kurningen så jag behöll dem och justerade endast längden men de senaste dagarna har han mycket svårt att somna första luren klockan 9. Han sover dessutom 20 minuter för kort. När jag la schemat resonerade jag så att hellre för kort än för länge och om en månad ska jag ändå minska med 30 (från 14,5 timmar) då tar jag bort en lur och länger den andra, eller hur ska jag tänka?
Första luren passar ju bra då jag tänker att han sover i vagnen då jag promenerar hem efter dagislämningen, men det hade ju helt klart varit smidigare med endast två lurar... Ska jag länga lunchluren till 14:00 och ha en kortis på 20 till eftermiddagen kanske?! Så tacksam för stöd och svar!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilket strålande fint jobb ni gör! HURRA!!!

Ang. täcke, spjälskydd m.m. Just spjälskydd tycker jag bara är i vägen. Det jag rekommenderar om man vill och behöver är att man köper ett billigt liggunderlag som man klipper till typ 20 cm höga remsor och sen trär in runt själorna, det är styvare och skyddar bättre. :wink: (annars tar man bort det helt, det fyller ju liksom ändå inte sin funktion)

Ang. schemat så är ju 8mån schema vanligast att ha typ 12+45+1,5+20 (30 min är liksom inte ett naturligt sömnpass) Naturliga sömnpass är oftast 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim.

När de fyller 9 mån brukar man ta bort sista luren på 20 min, men skall jag vara ärlig så var denna sista luren lite si och så för oss. Ibland sov han 5 min, ibland 5+5 och ibland inte alls. Men vi tog en prommenad och jag såg det som "vila" för den behövdes!

Så vid 9 mån brukar man som du säger lägga långluren lite senare. typ i stil med:

Natt 19-07
FM lur 09-09.45
middags lur 13.00-14.30

Med tiden blir fm luren kortare och kortare.

Härligt jobbat! Ang. gå in så har jag i ärlighetens namn alltid gått in och kollat min son när jag lägger mig typ 22-23 tiden. Då lägger jag på diverse täcken osv... Det har funkat bra.
Tor 2006

Karinida

Inlägg av Karinida »

Hej!
Vet inte om jag egentligen ska skapa en ny tråd men jag fortsätter på denna...
Sovandet har gått problemfritt sedan kurningen i november och vi är så lyckliga! Sedan 2-3 veckor tillbaka så har vi dock problem med tidiga uppvak. Vi har natt 19-07 men Bo vaknar någon gång mellan 05:45 och 06:15. Ibland har jag börjat med att gå in och bytt blöja då han allt som oftast bajsat, ramsat mig och han har sedan somnat om. Det är bra, men sedan en vecka tillbaka har han vaknat trots att blöjan varit tom och istället stått upp i sängen och skrikit tills klockan slagit sju. Han lyssnar inte alls till ramsan! Vad gör vi?! Är det lämpligast med en minikur tro?! För övrigt sover han 1,5-2 timmar på dagen, (mellan kl.12-14) vid en lur. Har dock haft svårigheter att hålla sig vaken på fm då vissa mornar har varit alldeles för tidiga... Tacksam för era tips!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det går bra med samma tråd, alltid trevligt med historik! :D

Har du sett över mörkläggningen ordentligt? Det börjar bli ljust nu upå morgonen och man skall inte kunna se sin egen hand kl. 12.00 på dagen om man går in och stänger dörren. Detta är det vanligaste problemet.

Sen kan du gå in under favoriter och titta på strategier på tidiga morgnar och bestämma hur du vill hantera dem och se det som en slags "minikur" fast morgon. :D

En annan fundering är om han kanske behöver 1,5 tim lur nu, ganska vanligt att vissa 1-åringar behöver 13,5 tim sömn. Och sover han då 30 min mera på dagen blir det lätt tidig morgon. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"