Hej igen!
Nu är det hög tid för en uppdatering känner jag. Johannes närmar sig tre månader

och är verkligen en mysig och trevlig kille

. Han är dock ganska olik sin storebror på många sätt. T.ex. har han inte alls samma naturligt goda nattsömn...

Desto mer tacksam är jag över att veta att jag kan fixa den med tiden, annars hade det nog känts ganska jobbigt för ibland blir det många uppvak.
Vi har varit på långresa till andra sidan Sverige (från norr till söder) och det gick faktiskt över förväntan. Vi körde 11-1,5-2-1,5 med morgon ca 07 och förutom att långluren sällan blev mer än 1,5 den också så funkade det ganska fint

. Sedan är det ju svårt att hålla ett schema när tågtider, släktens planering osv ska följas, men med tanke på det så är jag imponerad över hur fina nätter vi hade under resan! Han hade flera nätter bara ett nattmål (och någon vagning). När vi kom hem från resan blev vi dock förkylda och hade flera nätter med uppvak från än den store (som hade falsk krupp) och än den lille (en gång i timmen ungefär ](*,) ) och jag fick världens sömnbrist. Så nu när jag får sova ok igen gör jag lite konstiga saker. I natt råkade jag t.ex. somna när jag lagt Johannes till bröstet och vaknade igen 2 timmar senare... #-o Annars brukar nattmålen ta ca 15 min. Jag misstänker att den stora 3-månadersökningsperioden är i antågande för nu är det två hungriga nattmål som gäller. Jag tänker att jag ger det lite tid för jag hade tänkt klara den här puckeln så han håller sig nöjd och glad tills det är dags att börja med smakisar. Vi får väl se hur länge det dröjer!

Storebror minns jag blev väldigt grinig och sov som en kratta innan han fick börja äta riktig mat...
Dagarna funkar riktigt bra, bara man rapar honom ordentligt och ger honom hans magdroppar. Ammar dagtid gör han numera helst när man promenerar omkring, eller liggandes nyvaken eller halvt sovandes. Han är otroligt stark i nacken, vände runt från mage till rygg vid 2 månader =D> (för Samuel dröjde det många månader till) och vänder nu nog från rygg till mage vilken dag som helst, ser det ut som

. Älskar såklart att ligga på mage på någons arm och spana ut över världen! 8) Och gymmar på riktigt bra när man lägger honom på golvet, både på rygg och i magläge.
Han är inte alls någon tröttis som storebror utan jag har redan börjat sikta in mig på tremånadersschemat. Länge var det prick 1,5 h vaken som gällde men nu klarar han ofta en aning mer. Idag blev det sömn 12-1-2-1 och han sov alla lurar utan att skarva (utom på natten då...

)!! Att sova ute i vagnen är suveränt, lägger man honom i rätt tid somnar han själv utan problem och utan vagning. Dock har jag varit väldigt generös med vagningen vid kvällsnattningarna så där dröjer det nog ett tag innan han somnar själv utan hjälp.
Nu kör vi nattmål ca 01 och 04 igen och morgon 07. Siktar på mattiderna 07, 10.30,14, 17, 18.45 (kvällsslurk) men ska ärligt erkänna att jag fuskar ibland och ger någon extra slurk utanför "matfönstret" om jag känner att det behövs. Så länge "huvudrätterna" hamnar på ungefär rätt ställe brukar det inte göra något.
Detta blev nog lite rörigt men jag skyller på trötthet och amningshjärna. Återkommer när det är dags att spika 3-månadersschemat!
Kram!
/Ylva