SM med Johannes

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej allihop!

Nu är han här, vår älskade :heart: Johannes! :heart: 3485 g och 49 cm (som blev 52,7 en vecka senare :wink: ).

Förlossningen har jag tänkt skriva om i profylaxberättelse-tråden, när jag får tid... :roll: :lol: men allt har gått förhållandevis bra och jag är såå stolt, glad och tacksam! :D

Nu är han redan 3 v och två dagar, tiden har flugit iväg här hemma men den här gången har allt funkat så mycket bättre, amningen gick som på räls från första början och vi har i stället för att oroa oss över allt möjligt kunnat njuuuta av vår lilla guldklimp! :heart: Han verkar ha läst Barnaboken så hittills har vi inga problem (som vi inte kunnat lösa) utan han är vaken 1-1,5 h och sover sedan gott i 2-2,5 h för det mesta. Dock är det tydligt att han nu är "född" på riktigt och igår kväll fick jag ha ett maraton-amnings/kvällstrasselpass på många timmar vilket ingen av oss egentligen orkade med. Ökningsperiod nr 1 också skulle jag tro, plus att magen är väldigt pruttig pga mitt behov av att äta lösande mat... :roll: Dock sov han som en stock efter det så det slutade ju väl trots allt. Överhuvudtaget har han ända sedan BB-tiden nöjt sig med 1-2 nattmål, vilket kanske är det närmaste problem vi kommer eftersom åtminstone ett av dessa kan dra ut på tiden så att det tar 2 timmar typ...jobbigt!! Men jag hoppas ju få till det så småningom. Tips på hur?? Har testat att mata i sömnen men då vaknade han ändå efter 20 min och var jättesugen på tutte vilket var ganska jobbigt eftersom de var helt "slut". Så det gör jag inte om. Men vågar jag hålla honom vaken längre på dagspassen för att liksom vrida dygnet lite mer åt rätt håll? Han är väldigt sällan vaken 2 h på dagen nämligen...:roll:

Hade tänkt freestyla rätt mycket den här gången (och det är ju lätt när han ändå "håller tiderna" av sig själv) men har såklart SM som ledstjärna och det går ganska mycket enligt boken ännu. Storebror håller gärna om sin lille "Hunt" (så låter det när han säger Johannes! :lol: ) i ca 4 sek innan han välter honom åt vårt håll och säger "pappa" (ska ta honom) eller "bilar!" :lol: . Tror och hoppas att detta kommer gå finfint när det gäller syskonkärleken! :heart:

Återkommer om trasslandet håller i sig eller om jag får andra frågor eller tankar!

Kram på er alla!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: SM med Johannes

Inlägg av mamaA »

Åååh, grattis till lillebror :heart: :heart: :heart: !

Det där med kvällstrassel känner jag igen, kommer ihåg att jag blev helt chockad första gången för så gjorde storebror ALDRIG :lol: . Angående nattmålen så var det så för oss att jag lät lillebror äta tills han somnade till, vilket oftast var ett bröst, rap och blöjbyte var inte att tänka på, då fick jag inte honom att somna igen. Allså blev det 15 min nattmål och det funkade utmärkt för oss när väl brösten ställt in sig :D :shock: . Något att testa kanske?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack MamaA!

Här var nog storebror ännu "värre" med trasslandet, dock ej på nätterna då han snabbt somnade om från späd ålder. Men jag har börjat göra så nu som du skriver, problemet är att han kissar så mycket att blöjan inte räcker en hel natt. Och lite ångest är det förstås ang mjölkproduktionen, man vill ju inte minska den och samtidigt tror jag inte att jag har för lite mjölk direkt för han storknar nästan när han äter pga stark utdrivningsreflex. I vilket fall kör jag just nu med "minsta motståndets lag" på nätterna och matar hellre lite oftare och kort än två nattmål á två timmar... Nu är det iofs MYCKET smidigare redan och första nattmålen runt 01 tar nog bara 30 min vilket känns helt ok än så länge. Andra kan dock dra ut på tiden, han somnar fint men när jag lägger honom börjar han knorra och i natt höll han på så i över en timme! Sedan vaknar han ALLTID mellan 06.30 och 07.30 oavsett om han åt för en kvart sedan (ibland blir det nattmål 05-06) så det där borde jag nog styra upp känner jag. Är ju bra om han är hungrig vid frukost liksom, för att få bra dagar.

Annars flyter det på ganska bra, en och annan dag hamnar vi i 45-min träsket men nu har jag börjat vagna om han vaknar för tidigt och då sover han ca 2 h pass ofta. Han är MYCKET piggare än storebror var, han klarar lätt 2h vaken!! Jag är chockad. Överhuvudtaget är han nöjd mest hela tiden utom när magen krånglar och då knorrar han och stönar och det är jobbigt men nu ska jag komma ihåg att ge Sempers magdroppar varje dag för det verkar faktiskt hjälpa.

Det blev ett svar utan glada gubbar men jag är glad iaf. ;)

Hoppsan, nu vaknar han!

Kram!

/Ylva =)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

En liten uppdatering nu när han är dryga 7 veckor.

Jag förstår mig inte på denna lilla prins :? ...han sover knappt något långt pass på dagarna, den senaste veckan har han med nöd och näppe (och mycket vagning i skarven alternativt promenad) klarat en 2 h lur någon gång under dagarna, annars en dryg timme eller bara 45 min. Jag som trodde jag kunde vagna vilken piggis som helst till sömns på 30 sekunder?! :shock: :lol: Magen verkar tyvärr krångla en del med gaser, knip och stönanden vilket kan ge uppvak i onödan. Amningen har blivit lite struligare dels pga detta, dels pga att han typ storknar när mjölken kommer vilket gör att han ofta vägrar amma någon påfyllning och jag får passa på när han är nästan förbi av trötthet. Detta gör förstås att han ganska ofta efter 1,5 h vaken, ammar och somnar vid bröstet... :roll: Men han kan absolut somna själv också, fast jag vagnar ofta några drag av bara farten. Tänker att jag ska styra upp allt "så småningom"...men är ganska trött.

Vi har nog infört 11-12 h natt av bara farten eftersom han sover så uselt på dagarna att han är totalt utom sig av trötthet på kvällen. Sedan blir det ett antal slurkar på nätterna, 2-3 stycken, och tyvärr inte så många timmars sömn i sträck där heller. I natt blev det somna 20, äta 23.30, vagnade 01.30 typ 3 tillfällen och sedan efter vad som kändes som tio minuter så hade klockan blivit 03.30 och jag tog upp honom. Sedan blev det morgon 07 vilket jag är väldigt nöjd med, men tror ni han hade vett att äta frukost ordentligt då? Nädå...det blev kaiko direkt så dagen har varit full av 30-45 min lurar och slurkar hela tiden och ganska mycket skrik... #-o Men å andra sidan har det varit så varannan dag ganska mycket, sover bra varannan dag och uselt varannan, och så tvärtom med maten.

Annars är han nöjd och glad för det mesta och ääälskar att umgås (när någon hinner se honom, dvs :roll: :wink: ) och jollrar glatt, ler och nästan skrattar. Jag försöker njuta av honom men känner att mitt humör skulle må bra av att styra upp dagar och nätter en aning trots allt. Det är bara det att när han äter dåligt så går det ju inte...får hoppas att det ger sig snart. Kommer nog avvakta lite till med fasta tider men ska definitivt försöka få till åtminstone en 2h lur varje dag, det känns som att han går på 3-månadersschemat direkt men han klarar det ju inte för han blir såå trött på kvällen.

Jaja, jag jobbar på att få till det lite smidigare med tiden... :D

/Ylva
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

P.S. Det var länge sen vi hade ett nattmål som tog mer än 1 h! Hurra! D.S.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Bara för det var denna natt en katastrof, men dagen har varit jättebra med 1,5 / 2 / 45 som lurar och nu sover han nog för natten sedan 18.40. Har lite att ta igen... :)

Ska klura ut ett schema till honom snart tror jag.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej Ylva!

Det jag märkte med vår lillebror var att jag var alldeles för mesig mot honom, han behövde raka rör :lol: . Så här i efterhand hade jag tagit tag i att minska nattmålen vid 2 månader istället för 3 och backat med verktygandet tidigare. Jag tänkte att jag skulle inte vara så schemafixerad denna gången men nix, det funkade inte med den här mannen :D . Man får ju bättre attityd när man får sova mer själv också :!:

Du kan kanske fylla på med flaska ett tag tills han kommer in i rytmen med sovandet? Vet man med sig att de är mätta blir man ju tryggare att verktyga uppvak och för en trött bebis är flaskan lättare upplever jag.

jag vet inte om det här blev svamligt eller för tydligt, lite trött nu märker jag :lol: , men detta är mina tankar i alla fall.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, jag märker själv att det måste styras upp mer för den här grabben! Han sover verkligen uselt om nätterna nu, i natt stökade och bökade han av och till från 01.40 till typ 4.30!!! :shock: Jag har sedan igår börjat med schema dagtid men nu ska det bli ordning på nätterna också. Tänkte inte på att vagna första uppvaket som kom för tidigt i natt och sedan eskalerade det bara... :x

Igår kväll sov han dock enligt planerna från 19.15 typ. Men sen gick det som det gick på natten alltså och jag hade ingen attityd alls, är helt slut nu faktiskt för att jag sover så lite.

Och snart blir det resa med nattåg på lång "semester"! :lol: Hjälp! :shock:

Tips på bra bröstmjölkspump? Jag har aldrig pumpat själv men tror det vore bra, då kan han ju få morgonmjölk på kvällen. Till saken hör dock också att jag haft massor med mjölk fram till för några dagar sedan då jag plötsligt torkade ut helt, fick huvudvärk och det kändes som att mjölken sinade totalt. :shock: Troligen druckit för lite, kanske lite förkyld och så stress och sömnbrist. Men det är lite bättre idag.

Jag jobbar på för att styra upp det nu iaf, har varit alldeles för slapp alldeles för länge! :roll:

Kram!

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Meddelas elektriska pump (swing inte mini), superbra!
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Nu är det hög tid för en uppdatering känner jag. Johannes närmar sig tre månader :shock: och är verkligen en mysig och trevlig kille :heart: :heart: :heart: . Han är dock ganska olik sin storebror på många sätt. T.ex. har han inte alls samma naturligt goda nattsömn... :roll: Desto mer tacksam är jag över att veta att jag kan fixa den med tiden, annars hade det nog känts ganska jobbigt för ibland blir det många uppvak.

Vi har varit på långresa till andra sidan Sverige (från norr till söder) och det gick faktiskt över förväntan. Vi körde 11-1,5-2-1,5 med morgon ca 07 och förutom att långluren sällan blev mer än 1,5 den också så funkade det ganska fint :lol: . Sedan är det ju svårt att hålla ett schema när tågtider, släktens planering osv ska följas, men med tanke på det så är jag imponerad över hur fina nätter vi hade under resan! Han hade flera nätter bara ett nattmål (och någon vagning). När vi kom hem från resan blev vi dock förkylda och hade flera nätter med uppvak från än den store (som hade falsk krupp) och än den lille (en gång i timmen ungefär ](*,) ) och jag fick världens sömnbrist. Så nu när jag får sova ok igen gör jag lite konstiga saker. I natt råkade jag t.ex. somna när jag lagt Johannes till bröstet och vaknade igen 2 timmar senare... #-o Annars brukar nattmålen ta ca 15 min. Jag misstänker att den stora 3-månadersökningsperioden är i antågande för nu är det två hungriga nattmål som gäller. Jag tänker att jag ger det lite tid för jag hade tänkt klara den här puckeln så han håller sig nöjd och glad tills det är dags att börja med smakisar. Vi får väl se hur länge det dröjer! :wink: Storebror minns jag blev väldigt grinig och sov som en kratta innan han fick börja äta riktig mat...

Dagarna funkar riktigt bra, bara man rapar honom ordentligt och ger honom hans magdroppar. Ammar dagtid gör han numera helst när man promenerar omkring, eller liggandes nyvaken eller halvt sovandes. Han är otroligt stark i nacken, vände runt från mage till rygg vid 2 månader =D> (för Samuel dröjde det många månader till) och vänder nu nog från rygg till mage vilken dag som helst, ser det ut som :shock: :D . Älskar såklart att ligga på mage på någons arm och spana ut över världen! 8) Och gymmar på riktigt bra när man lägger honom på golvet, både på rygg och i magläge.

Han är inte alls någon tröttis som storebror utan jag har redan börjat sikta in mig på tremånadersschemat. Länge var det prick 1,5 h vaken som gällde men nu klarar han ofta en aning mer. Idag blev det sömn 12-1-2-1 och han sov alla lurar utan att skarva (utom på natten då... :wink: )!! Att sova ute i vagnen är suveränt, lägger man honom i rätt tid somnar han själv utan problem och utan vagning. Dock har jag varit väldigt generös med vagningen vid kvällsnattningarna så där dröjer det nog ett tag innan han somnar själv utan hjälp.

Nu kör vi nattmål ca 01 och 04 igen och morgon 07. Siktar på mattiderna 07, 10.30,14, 17, 18.45 (kvällsslurk) men ska ärligt erkänna att jag fuskar ibland och ger någon extra slurk utanför "matfönstret" om jag känner att det behövs. Så länge "huvudrätterna" hamnar på ungefär rätt ställe brukar det inte göra något.

Detta blev nog lite rörigt men jag skyller på trötthet och amningshjärna. Återkommer när det är dags att spika 3-månadersschemat!

Kram!

/Ylva

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :heart: så strålande fint!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Ylva!
Philips Avents manuella (och den elektriska) är riktigt bra bröstpumpar! :)

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för pepp och tips! :D

Missade dock i tröttheten (fortfarande förkylda men nu sover de bättre igen) att vi såklart ofta lägger till en liten lur vid det övertrötta kvällstrasslet. Såå pigg är han inte... :lol:

Och för att förtydliga så sover han ju nuförtiden helt ok på nätterna, men stånkar och stönar ibland vääldigt länge innan han somnar om efter nattmål...vilket gör att jag ofta vagnar honom till sömns efter nattmålet om han inte somnat vid bröstet. Med storebror vill jag minnas att det bara var att lägga ner honom, han somnade i princip i luften på vägen ner i vagnen... :shock: :lol: Därav kommentaren om att han inte har lika bra nattsömn som storebror! :wink:

Kram!

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, va skönt Ylva att han har börjat sova lite bättre!

Ja, de är ju inte exakt lika, alla små älsklingar, även om behoven är desamma - mat - sömn - umgänge etc.

Vår lilla bökade oxå mycket efter att ha lagts ner i vagnen igen efter nattmål. Och jag som vill (ville ;) ) vara så bokstavstrogen tog upp och försökte mata igen när han "pep" vilket resulterade i att han bara blev ännu mer arg när han lades ner på nytt. Tänk dig själv att du försöker somna, och så kommer någon och tar dig från din sköna säng och stoppar en macka i munnen på dig. Sen läggs du ner igen bara för att minuterna senare tas upp på nytt för att få ännu en macka :P Nää, skämt åt sido. När jag väl slutade överkoncentrera på hans "bökande" så började han böka mindre och mindre. :heart: :sleep:

Har du läst Nancy's fina tråd med alla hennes underbara tankar och goda råd?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Vet att jag läste den när vi precis fått lilla Ronja. Fick massor av tips av Nancy då oxå och vi gick från kaos till lugn! Nu när vi fick lillebror, ca 5 år senare, hade jag ju såklart glömt bort denna fantastiska tråd. Snacka om lycka när jag hittade den igen och kom ihåg hur enkelt det faktiskt kan vara. :D

Hoppas att du oxå kan få lite nytta av tipsen och tankarna där :) :heart:

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för det finfina tipset!! Underbar läsning!

Och ja, när man är utom sig av trötthet tar man lätt (iaf jag ;) ) den för stunden snabbaste vägen till att få sova...men jag har dragit ner kraftigt på vagnandet nu iaf, hoppas det hjälper. Stånkandet har minskat massor men ersatts av min totala oförmåga att hålla mig vaken under nattmålen.

Nu har dock aptiten ökat rejält, jag har varit för lat och bekväm för att börja pumpa morgonmjölk och nu äter han upp allt som finns och blir inte mätt på kvällsmjölken! Ajajaj. Nu vaknar han vid 21-22 och vill ha påfyllning (vilket han får) men det saboterar ju nattsömnen. Igår fick han ett lillfinger med rotmos för han är grymt nyfiken vid matbordet nu och dreglar över våra tallrikar. Men det kom inte ner i magen tyvärr...=) Två dagar till tremånadersdagen, då börjar vi nog så smått med smakisar tror jag. Ångrade mig ju inte förra gången, även om min egen amningsstolthet säger att jag VISST kan vara lika duktig som "alla andra" och helamma till 4 mån. Men ha 3 eller fler nattmål, det gör jag bara inte i längden, det är ju synd om honom! Kan man möjligen ge lite kokosolja för att öka på mättnaden något? Svårt för magen?

Jag håller på och funderar på 3-månadersschema men är lite för trött för att delge mina tankar helt nu. Har ju hela tiden tänkt ha 12-45-2-45 som med storebror (fast det tog nog längre tid för honom att komma in i det schemat) men när jag ser på hur dagarna varit inser jag att den här lille herrn ofta bara tar 11 h natt, sedan är han pigg som en lärka! Långluren har dock de senaste dagarna (när natten till min förtret förkortats och det blivit morgon 06 istället för 07) varit 2,5 h med max en skarv (efter 45 min i så fall). Så ska fundera på vad som passar oss i längden, och om det verkligen kan vara så att han är en piggis? Känns så ovant. 11-45-2,5-45 har det i praktiken blivit många dagar i sträck nu, vad jag minns. Men vore ju skönt att få till 12 h nätter för honom också. Jaja, jag återkommer igen! =)

Dags att sussa!

Kram!

/Ylva
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"