Nu är jag väldigt ledsen
Det största problemet: De senaste dagarna har storebror slagit lillebror hårt i huvudet varje gång han fått bra tag och börjat amma (han har strulat mycket vid bröstet den senaste tiden vilket gör att jag veeerkligen inte vill att han ska släppa när han väl fått tag. Men det gör han ju förstås när storebror smackar till honom).
Grejen är att han den mesta tiden är hur gullig som helst och vill mysa, klappa fint och krama lillebror. Han rekommenderar honom ofta att "äta tuttemat nu", hämtar papper åt mig när mjölken sprutar och är fortfarande en nöjd och glad kille för det mesta. Jag misstänker att jag inte gjort tillräckligt mycket plats för honom under amningsstunderna, hur kan jag göra det? Jag vet inte om jag klarar att läsa saga samtidigt t.ex. men kanske kan det gå. Om jag bara kunde hålla mig lugn, men jag känner mig uppgiven, ni måste hjälpa mig tänka klart och klokt. Hur gör man??
Jag tänker själv i första hand på att jag måste bli bättre på att ge honom avancerad social delaktighet. Det är viktigast av allt förstås, men han gör väldigt mycket hemma (fast pappa är bättre på att jobba hårt med honom och pappa får aldrig några problem heller...
Ett (helt?) annat problem är att han går och tar gurka, nötter, frukt etc. i köket så fort han kommer åt. Det har han också börjat med nu. Hur hanterar man sånt? Han äter bra och är rund och go och matglad, en liten semla från första stund som brås på sin mor.
Jag tror inte att det här är trots utan tyvärr är det jag som har brustit och inte lyckats involvera honom tillräckligt i den nya tillvaron och fått honom att känna sig förvisad...eller? Han har börjat säga "Nej!" och testar ibland även på andra sätt att göra så som han vet att man inte får göra. "Inte så" säger han och gör sedan precis så och skrattar...
Så, hur hanterar man en tvååring och får honom att känna sig som den kung över tillvaron som han är?
Jag vill ju vara en bra mamma och njuta tillsammans med mina barn och se syskonkärleken spira...men är och gör precis det motsatta just nu känns det som. Och klandrar mig själv enormt mycket för detta vilket gör mig ännu mer sur och uppgiven...
Hjälp!
/Ylva