lite småfrågor bara...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

lite småfrågor bara...

Inlägg av mrs tall »

Hej igen! Det är nästan roligt att man inte behövt skriva på länge, så bra har det gått för oss på senare tider. :D Detta trots att vi gjorde ytterligare en resa fram och tillbaka till Norden. Denna gång (utan öroninflammation som gjorde allting så knasigt förra gången :roll: ) gick det mycket bättre med tidsomställningen och sådant! :D

Nu sitter jag här och "finslipar" och har lite funderingar. Här var vi bor är det svinkallt och det betyder en massa på och avklädande.. Som dom flesta andra ungar är vår knodd inte speciellt förtjust i proceduren. Nu undrar jag om någon har några bra tips på hur påklädandet skulle bli lite muntrare än det evinnerligare gråtandet som det nu innebär? :?: Vi har inte brytt oss om det, utan varit som om det regnar. Dvs. "kläderna måste på oavsett vad du tycker, typ..." Nu börjar han ju bli lite rörligare och börjar snart "sätta emot", om ni förstår vad jag menar.

Somnandet går utmärkt både ute och inne (trots gråtande vi påklädandet), numera ramsar vi en ggn utan bekräftelse vid nattläggningen. Om han vaknar eller gråter under natten, (oftast 1 ggn /natt) så räcker det med en ramsa och han somnar om. Morgonen kan vara lite strulig, men vi har kommit hem från vår förra resa för 5 dagar sedan, så jag förväntar mej inte att det "sitter" på några dagar ännu. När han strulat på morgonen har vi nog gjort fel som ramsat i omgångar. Det skall väl vara en ramsa, och sedan låta honom reda upp problemet själv? :?: Det är svårt att få hans rum helt mörkt, så jag gissar att han är klarvaken och faktiskt tror att det är morgon. (Han skall vakna först vid halv nio)...

Och sedan en sak till... Han vaknar alltid gråtande! :cry: Under hela sitt korta liv har vi en endaste ggn fått höra joller från sängbottnet! Jag hatar själv att vakna, så känner nog igen mej, men liiiiite muntrare skulle han allt få vara när han vaknar själv. Om han väcks (vilket ju oftast är fallet) är han inte alls lika gråtig, även om han gärna vill sitta i famnen när han skall vakna. Är det tror ni där skon klämmer?? :?: Borde vi väcka honom där han ligger, så att säga? :?:

Oj, det här blev långt trots ganska få frågor. Hoppas ni orkade läsa såhär långt! :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig rapport :lol:

Klä honom lätt. Du behöver inte göra så stor apparat. Det viktiga är att han har varmt under och över sig, när han ska sova ute. Ska ni vara ute med honom vaken, kan ett banalt tips vara att klä på honom utomhus. Små barn begriper poängen med varma kläder lättare ute än inne :!:

Ja, ransonera ramsandet. En omgång ska räcka (x4 eller x6). Överkoncentrationen kan dämpas med lite trevlig musik. Budskapet ska vara PÅ NATTEN SOVER MAN ( i varje fall han). Ni kanske måste ladda bössorna :!: Vilket han ska vara betryggat tacksam för.

Ja, trevligast är att väcka, och då ska det verkligen vara med tjo och tjim :!: Även om din egen morgon är seg och trött, försök göra lilla älsklingens morgon till en sagolikt härlig happening med dunder och brak, kul i jul och allsköns trevligheter :!: Det är så oerhört viktigt. Då kommer också jollret snart tillbaka, tro mig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jo, du har så rätt med ramsandet... Märkte att det blev lite många ggr en morgon, men vi visste att han hade jetlag och så blev det lite fel... Överkoncentration är bara förnamnet! I natt hade vi endast det obligatoriska uppvaket vid halv sju, så nu kan vi släppa jetlag- vargen. Vi har dessutom "täckt in" hans säng med ett mörkt lakan tills vi hittar på hur vi skall få dessa arma amerikanska fönster mörklagda ordentligt!!

Det är dock inte bara ytterkläderna han protesterar emot, utan även "vanliga" innekläder. Typisk karl som gillar att vara naken (svänga med snabeln och vicka på baken! :lol: )

Men vi kämpar på och tack än en ggn att detta forum finns!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :oops: :lol: :oops: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"