Jag skulle vilja ha lite tips och råd för att få vardagen att fungera med min nu 8 v gamla dotter (född 150326).
Vi har en son som snart är 3 år. Vi kurade honom när han var 6,5 månad gammal och det var det bästa vi gjort! Vi fick fantastisk handledning av Anna W och mycket hjälp här på forumet.
Nu har vi alltså nyligen fått vårt andra barn. Denna gång läste jag in mig ordentligt på SM metoden och försökte få det att funka. Tyvärr lyckades jag inte få till det enligt metoden – det var svårt att få henne att amma alla påfyllingar och att få henne att sova alla pass så efter mycket vånda insåg jag att det var lite för mycket begärt av både henne och mig. Så jag lade alla krav åt sidan och har låtit henne styra mat och sömn. Nu har hon blivit 2 månader och jag känner att det är dags att börja få lite struktur på vardagen. Framför allt behöver jag handfasta råd på hur jag skall få henne att somna tryggt själv samt få henne att sova lite längre pass mer regelbundet. Hon är lite ”varannan dag” med sömnen på dagarna – vissa dagar blir det bara runt 4 pass som är mellan 45-60 min och vissa dagar kan hon köra 2 pass x 2 timmar plus ett par mindre sömn pass.
Jag helammar och hon har precis gått igenom en ökningsperiod. Det verkar som att hon har kommit ur den nu. Hon är en väldigt bestämd liten dam och är tydlig med när hon vill/inte vill äta. Om man erbjuder bröstet och hon inte vill ha så blir hon antingen sur eller så ligger hon bara och tittar på mig eller runt omkring. Sen kan hon tycka att det är dags 15 min senare. Så att hålla på med påfyllningar funkar inte med henne. Hon är snabb när hon äter, det brukar ta 5 min. Hon äter drygt var 3:e timme på dagarna, ibland lite oftare, ibland lite längre emellan. Det brukar bli ca 6 mål på dagarna om man räknar från frukostmålet runt 7.30 till kvällsmålet runt 20.30. Hon går upp jättefint i vikt.
När hon var runt 3 v började hon bli gnällig och missnöjd på dagarna och sen började hon även skrika på kvällarna. Kanske en lindrigare form av kolik. Det brukar börja runt 19 tiden och vara över runt 21. Vi kan få henne att lugna ner sig och även somna under tiden innan hon börjar igen. Sista veckan har dock börjat bli bättre och sista två kvällarna har hon inte skrikit alls, helt underbart! Sen lite mer än 2 v tillbaka äter jag helt mjölkfri kost då BVC misstänkte komjölkprotein allergi pga av väldigt prickig hud. Så det är svårt att veta om hon är mindre skrikig och gnällig pga av det eller om det bara har blivit bättre av sig självt. Är dock tveksam till att det verkligen är mjölkprotein allergi.
Hon har ett stort sugbehov men vägrar napp. MEN hon ÄLSKAR att suga på mammas eller pappas lillfinger
Nätterna är helt ok. Just nu sover hon och jag själva i vårt gästrum för att få lugn och ro (och plats) Vår son ofta vandrar in till oss på nätterna och brukar sova på längden och tvären och kan vara lite ledsen ibland. Hon sover på sidan i ett babynäste. Då kan jag låta henne suga på fingret om hon vaknar till eller har svårt att somna om på natten. Ja, det låter lite crazy. Hon brukar oftast somna för natten runt 21 (+/-30). Hon brukar sedan äta runt 1 och 4 (+/- 30 min) Härom natten gick det faktiskt 5,5 tim mellan kvälls och första nattamningen men det hör till ovanligheterna. Hon brukar vakna för dagen mellan 7 och 8.
När det är dags att sova på dagarna så har hon ofta somnat i famnen. Nu har jag dock mer och mer börjat lägga henne i babynästet när hon är trött. Får hon suga på fingret så somnar hon men man blir sittandes där i 20-30 min innan man kan gå. Annars vaknar hon när fingret försvinner.
Jag skulle vilja få till ett schema som vi kan försöka följa och få lite struktur på vardagen. Jag vill kunna få henne att somna själv utan att suga på ett finger och få henne att regelbundet sova längre lurar. Jag har testat att lägga henne på mage (med larm) ett par ggr men hon måste då vara djupt sovandes annars vaknar hon. Hon verkar gilla att sova på sidan mest men vi har å andra sidan inte prövat mage så mycket. Hennes bror var en riktig magsovare.
Hur skall jag få henne att somna själv (dag och natt) utan mammas/pappas finger i munnen. Skall jag vagna henne? Hur i så fall? Den ”hårda” varianten, trots att hon inte är ledsen? Och om hon blir ledsen, hur länge skall jag försöka? Eller är det bättre att buffa henne till sömns? Samma där, hur länge är det ok att hon är ledsen?
Känner att jag behöver lite råd och hjälp på vägen för hur jag skall komma vidare.
Tack på förhand för att ni tar er tid att läsa!
Varma hälsningar Anna