Hur få 2 månaders att somna själv?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Louies mamma

Hur få 2 månaders att somna själv?

Inlägg av Louies mamma »

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips och råd för att få vardagen att fungera med min nu 8 v gamla dotter (född 150326).

Vi har en son som snart är 3 år. Vi kurade honom när han var 6,5 månad gammal och det var det bästa vi gjort! Vi fick fantastisk handledning av Anna W och mycket hjälp här på forumet.

Nu har vi alltså nyligen fått vårt andra barn. Denna gång läste jag in mig ordentligt på SM metoden och försökte få det att funka. Tyvärr lyckades jag inte få till det enligt metoden – det var svårt att få henne att amma alla påfyllingar och att få henne att sova alla pass så efter mycket vånda insåg jag att det var lite för mycket begärt av både henne och mig. Så jag lade alla krav åt sidan och har låtit henne styra mat och sömn. Nu har hon blivit 2 månader och jag känner att det är dags att börja få lite struktur på vardagen. Framför allt behöver jag handfasta råd på hur jag skall få henne att somna tryggt själv samt få henne att sova lite längre pass mer regelbundet. Hon är lite ”varannan dag” med sömnen på dagarna – vissa dagar blir det bara runt 4 pass som är mellan 45-60 min och vissa dagar kan hon köra 2 pass x 2 timmar plus ett par mindre sömn pass.

Jag helammar och hon har precis gått igenom en ökningsperiod. Det verkar som att hon har kommit ur den nu. Hon är en väldigt bestämd liten dam och är tydlig med när hon vill/inte vill äta. Om man erbjuder bröstet och hon inte vill ha så blir hon antingen sur eller så ligger hon bara och tittar på mig eller runt omkring. Sen kan hon tycka att det är dags 15 min senare. Så att hålla på med påfyllningar funkar inte med henne. Hon är snabb när hon äter, det brukar ta 5 min. Hon äter drygt var 3:e timme på dagarna, ibland lite oftare, ibland lite längre emellan. Det brukar bli ca 6 mål på dagarna om man räknar från frukostmålet runt 7.30 till kvällsmålet runt 20.30. Hon går upp jättefint i vikt.

När hon var runt 3 v började hon bli gnällig och missnöjd på dagarna och sen började hon även skrika på kvällarna. Kanske en lindrigare form av kolik. Det brukar börja runt 19 tiden och vara över runt 21. Vi kan få henne att lugna ner sig och även somna under tiden innan hon börjar igen. Sista veckan har dock börjat bli bättre och sista två kvällarna har hon inte skrikit alls, helt underbart! Sen lite mer än 2 v tillbaka äter jag helt mjölkfri kost då BVC misstänkte komjölkprotein allergi pga av väldigt prickig hud. Så det är svårt att veta om hon är mindre skrikig och gnällig pga av det eller om det bara har blivit bättre av sig självt. Är dock tveksam till att det verkligen är mjölkprotein allergi.

Hon har ett stort sugbehov men vägrar napp. MEN hon ÄLSKAR att suga på mammas eller pappas lillfinger ;) Vi börjar känna ett det inte är hållbart i längden att vara en mänsklig napp dock ;)

Nätterna är helt ok. Just nu sover hon och jag själva i vårt gästrum för att få lugn och ro (och plats) Vår son ofta vandrar in till oss på nätterna och brukar sova på längden och tvären och kan vara lite ledsen ibland. Hon sover på sidan i ett babynäste. Då kan jag låta henne suga på fingret om hon vaknar till eller har svårt att somna om på natten. Ja, det låter lite crazy. Hon brukar oftast somna för natten runt 21 (+/-30). Hon brukar sedan äta runt 1 och 4 (+/- 30 min) Härom natten gick det faktiskt 5,5 tim mellan kvälls och första nattamningen men det hör till ovanligheterna. Hon brukar vakna för dagen mellan 7 och 8.

När det är dags att sova på dagarna så har hon ofta somnat i famnen. Nu har jag dock mer och mer börjat lägga henne i babynästet när hon är trött. Får hon suga på fingret så somnar hon men man blir sittandes där i 20-30 min innan man kan gå. Annars vaknar hon när fingret försvinner. ;) Till min stora lycka kunde jag under förra veckan börja lägga henne trött men vaken i vagnen och ta en promenad och hon somnar i vagnen. Innan har hon bara skrikit så fort jag lagt ner henne och vägrat somna i vagnen. Så det är ett underbart framsteg.

Jag skulle vilja få till ett schema som vi kan försöka följa och få lite struktur på vardagen. Jag vill kunna få henne att somna själv utan att suga på ett finger och få henne att regelbundet sova längre lurar. Jag har testat att lägga henne på mage (med larm) ett par ggr men hon måste då vara djupt sovandes annars vaknar hon. Hon verkar gilla att sova på sidan mest men vi har å andra sidan inte prövat mage så mycket. Hennes bror var en riktig magsovare.

Hur skall jag få henne att somna själv (dag och natt) utan mammas/pappas finger i munnen. Skall jag vagna henne? Hur i så fall? Den ”hårda” varianten, trots att hon inte är ledsen? Och om hon blir ledsen, hur länge skall jag försöka? Eller är det bättre att buffa henne till sömns? Samma där, hur länge är det ok att hon är ledsen?

Känner att jag behöver lite råd och hjälp på vägen för hur jag skall komma vidare.

Tack på förhand för att ni tar er tid att läsa!

Varma hälsningar Anna
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Hur få 2 månaders att somna själv?

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Det är svårt att få i de små många påfyllningar men två omgångar får man i alla fall oftast till, man lär sig efter ett tag vad som passar ens bebis bäst, vissa vill äta allt tätt inpå medan andra behöver en längre paus emellan. Tänk så att du har 1,5 timme på dig att få i henne maten och erbjud ett par gånger inom den tiden.

Att vagna eller buffa är en smaksak, jag fick själv aldrig till vagningen så jag fördrar buffning :mrgreen: . När man lär bebisen att sova själv så lägger man på mage i vagn eller spjälsäng och gör tillrättaläggandet,dvs armarna upp och trycker till, tar tag om knäna och drar ut/ner och trycker till, huvudet åt sidan och solfjäder på ryggen som du håller ett kort tag. Sen går du ut ur rummet. Om/ när protesterna kommer så verkygar man, SPARSAMT :D . Jag har skrivit mycket om hur man verktygar sparsamt i de andra trådarna här som jag svarat på idag så du får gärna läsa där för nu börjar mina ögon gå i kors här känner jag :wink: och det är dags för lite kväll här.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej och tack för svar! :heart:

Ja buffning kan vi ju från Louie som kurades vid 6 mån. Behöver bara öva på tekniken lite :)

Jag har läst på lite i andra trådar ang sparsamt verktygande och förstår vad du menar. :) MEN - eftersom hon inte skall kuras så undrar jag hur jag skall agera när jag lagt henne tillrätta, solfjädrat och stegat ut - för då kommer hon gallskrika. Inte bara gnälla lite utan verkligen skrika. Jag förstår att jag går in och upprepar proceduren med attityd men hur länge kan/får hon skrika? För hon kommer att skrika LÄNGE. Skall jag buffa henne lugn? Jag känner mig så osäker på detta eftersom hon är så liten, 9 veckor nu.

Vi måste verkligen få till detta nu, nu känner både jag och min man att det får vara slut på att hon endast kan somna om hon får suga på ett finger.

Har hyrt en superpump då jag tänkte försöka extra mata henne lite men precis som med mitt första barn så vägrar mina bröst att pumpas. Fick ut 10 ml förut idag ](*,). Ibland äter hon på bara 2 min och står sig i 3-4 timmar på det. Jag fattar faktiskt inte hur. Min barnmorska på MVC sa att "du har grädde i tuttarna" :wink: Det är i stort sett bara på natten som hon ligger lugn vid bröstet. Dagtid får jag kämpa, hon hackar mest och ligger och tittar på annat. Hon suger, släpper, suger, släpper... Inser att jag har ångest inför varje amning. :(

Imorgon tänkte jag köpa en burk special ersättning och testa att ge henne. Tyvärr smakar de hypoallergena inte så gott har jag förstått men jag skall försöka. Kan jag ha lite kokosolja i?

När det känns som allra jobbigast så försöker jag påminna mig om SHN och att förr eller senare kommer hon sova hela natten. Vi har gjort det förut så vi skall klara det igen.

Stort tack igen för all hjälp och för att ni tar er tid att svara! :heart: :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är bättre att buffa många omgångar och gå ut emellan och verkligen avvakta för att se om hon ger sig och fattar galoppen. Buffar man sparsamt och med attityd så trillar poletten ner efter ett tag men ja, det blir lite skrikande i början. Protestera och vara arg får man, det är ledsen vi vill undvika. Tanken är att buffa till lugn men det är lätt att stanna kvar för länge då så jag hade satsat på t.ex 16 buffar och känns hon lugnare då(lite i alla fall) så gå ut och räkna till 32 låtsasbuffar innan du går in igen om det behövs. Försök att inte öka på antalet buffningar per gång utan helst minska.

Du kan definitivt blanda kokosolja i ersättningen.

Håller hon sig mätt så länge så verkar hon ju vara mätt, ångest gör ju ingen glad så bestäm dig då för att hon helt enkelt blir mätt snabbt, erbjud två-tre gånger men vill hon inte ha så räcker det så.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack mamaA! :heart: :heart: :heart:

Då skall vi börja testa detta så snart storebror är frisk och på dagis igen, han är sjuk just nu och blir nog hemma en dag eller två till. Det räcker med en skrikande unge åt gången känner jag ;)

Ja, mätt verkar hon ju bli, du har rätt, lika bra att lägga ångesten åt sidan, den hjälper ingen. Det finns ju knappast nån unge som svälter sig frivilligt :lol:

Jag avrapporterar om ett litet tag :)

Kram! :heart:
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Liten uppdatering:

Vi tog tag i saken ang hennes förkärlek till att suga på ett finger istället för napp. Så nu tar hon nappen istället, yippie.

Då vår lilla tjej (11 veckor imorgon) inte fått korn på magläget så har vi testat att göra på annat sätt. Hon har alltid sovit på sidan och vi har fortsatt så. Vi lägger henne när hon är trött men vaken i hennes vagga i mörkt rum, med napp dock tyvärr. Hon brukar ligga och fäkta med armarna en bra stund och tappar hon nappen så får vi sätta tillbaka den, men hon blir allt duktigare på att komma till ro och somna själv. Jag är egentligen inget fan av napp men eftersom hon har så stort sugbehov och blir lugn av den så hjälper den oss just nu. Vi har en kamera i hennes rum så vi både ser och hör, rekommenderas starkt.

Det vore skönt om hon gillade magläget men hon verkar inte alls uppskatta det än så länge. Då hon är lugn och fin när vi lägger henne vaken på sidan så tar det emot att börja lägga henne på mage där hon bara blir ledsen.

Hon äter fortfarande 2 ggr på natten och det vore skönt att bli av med ett av målen. Vet dock inte om hon äter tillräckligt på dan för det? Hon brukar amma 5 ggr under dan med sista målet runt 20 tiden. Hon äter från ett bröst och under max 5 min. Igår lät jag det gå minst 3 timmar mellan varje tillfälle och då var hon lugn och fin vid varje amning och åt bra. Hon blir bara arg/ledsen om jag erbjuder mer redan efter 1-2 timmar. Det går heller inte att rapa och erbjuda andra bröstet, hon är helt ointresserad. Så mer mat än så kan jag inte få i henne på dan. Hon går upp fint i vikt. Jag tänkte börja med smakportioner vid 3,5/ 4 mån och hoppas att hon gillar det och då börjar sova mer sammanhängande på natten utan mat.

Hej från oss!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, nappen kan vara både guld och en pina. Den funkade bra till min stora kille men inte med minstingen. Jag ryckte nappen strax innan fyra månader och det tog tre dygn innan den vara glömd. Det var faktiskt inte alls lika svårt som jag hade trott. Det är lättare att plocka bort den ju mindre de är så vid fyra månader rekommenderar jag.

Det låter onekligen som hon blir mätt så jag hade vågat att plocka bort ett nattmål. Vissa ammar jättesnabbt men effektivt och eftersom hon står sig tre timmar sen så får hon i sig tillräckligt. Min stora kille åt endast ca 120 ml ersättning per mål mot de ca 200 som var rekommenderade men han sov gott på natten och jag plockade bort hans nattmål efterhand. Lillebror åt mer men vill inte skiljas från sina två nattmål ändå (3 månader gammal) så honom fick jag jobba lite mer med, typ en trenätterkur för att plocka bort nattmål.

Trivs hon på sidan och sover bra så funkar det också tycker jag :D

Du märker när hon börjar bli intresserad av er mat när ni äter, då brukar det vara dags för smakisar, men annars är 3,5 månad bra så man har lite mer än amning i magen för att sova hela natten.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack för svar! :heart: :heart: :heart: Då kämpar vi på här så får vi se hur det går :D

Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Nu har vårt hjärta snart hunnit bli 5 månader (om en vecka) och är en härligt glad och go tjej med aptit på livet. Jag tycker att vi har det rätt bra men behöver lite hjälp med två saker - nattvak och maten.

Villemo läggs att somna själv alla tillfällen och det funkar super. Det är främst ibland till nattläggningen som vi kan behöva gå in och lägga tillrätta, stoppa in nappen (!) och buffa lite, en el flera ggr, men det är absolut inte varje natt. Hon sover i sin vagga fortfarande och jag i en säng bredvid (vi sover själva i vårt gästrum för att slippa störa och bli störd av övriga familjen). Hon ammar fortfarande och därmed även på natten, återkommer till maten lite längre ner. På senare tid, kanske 2-3 veckor tillbaka, så vaknar denna tös varje natt runt 2-3 tiden (inte i vargtimmarna 4-6) och är sedan vaken i allt från 1-2.5 timma, vilket innebär att så är även mamma. Hon är sällan ledsen, oftast ligger hon och snackar och vänder sig hit och dit. Ibland är det gnälligt. Man skulle tro att det är nappen som saknas men den vill hon inte ha. Jag brukar ta upp och amma, beroende på hur länge sen det var sen sist. Ibland äter hon bra men ibland bara lite och visar tydligt att hon inte vill ha. Innan så somnade hon alltid om vid bröstet och det var bara att lägga ner men nu fortsätter hon allt som oftast vara vaken. Ibland kan det vara magen som spökar med pruttar och nån gång bajs. Senaste nätterna har jag försökt lägga mig i så lite som möjligt vid dessa uppvak... har varit där och duttat hela tiden men inser ju att om hon inte är ledsen så får hon faktiskt försöka komma till ro själv. Jag bara stör. Så jag griper bara in om det absolut behövs. Som i natt, då hon började skrika upp sig och jag la tillrätta (sover bäst på sidan) och gav ett par ordentliga buffningar. Sen fick hon somna själv och det gjorde hon efter en stund. Vid bajs byter jag såklart, med så lite ljus som möjligt och inget prat. Förstår mig dock inte på dessa uppvak?!

Jag har ett schema i "huvudet" som vi följer på ett ungefär, det kan diffa 30-45 min, beroende på när vi vaknar på morgonen. Jag har tänkt länge att jag skall väcka vid bestämd tid varje dag (07.00) men evinnerligt trött som man är så tar jag tacksamt emot när hon sover längre, 07-30-08.00. Hon är ju också trött av sina nattvak. Så här ser vårt "schema" ut idag: (längden på dagslurarna tycker jag varierar med hur länge hon varit vaken på natten)

Vakna runt 07.30/08.00 (idag dock 06.30 så det varierar)
Vaken ca 2 tim, sedan sova 45 min-1 tim
Vaken ca 2-2,5 tim, sedan sova ca 2 tim
Vaken ca 2-2,5 tim sedan sova ca 45 min (sista luren brukar infinna sig vid 16.30/17.00 tiden)
Somna för natten 19.30-20.00

Jag behöver sällan väcka henne utan hon är sin egen klocka på dagslurarna. Långa luren brukar hon vakna efter 45 min - 1 tim och då brukar det räcka med tillrättaläggning och nappen så sover hon en timma till.

Så till maten - grunden för att hon skall sova bra är ju maten. Vi började testa redan vid 3,5 månad men då var hon ej intresserad. Vid 4 mån tog vi sakta upp det igen och hon visar mer och mer intresse. Hon brukar snacka mycket och fäkta med armarna vid matningen så hon verkar gilla det. Det är verkligen inga mängder ännu, ett par matskedar gröt med rapsolja och fruktpure på kvällen och kanske 2 matskedar pure på dan. Anledningen till att jag inte vågar öka på mängden mat är två. Den ena är att trots dessa små mängder så är hon sedan ett par dar tillbaka väldigt hård i magen. Jag kör på med katrinplommon men hon är ändå rätt hård. Gör egen pure genom att lägga katrinplommon i blöt över natten, mixa till pure och sedan fryser in som istärningar. Fick detta tips av en kompis vars dotters mage inte reagerade på de purer man köper i affären. Har testat att ge henne 1-2 tärningar i 2-3 dar nu men ingen jättestor skillnad tycker jag. Andra anledningen är att hon inte är förtjust i flaskan. (började sent med flaska pga misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig vara falskt larm) Så om jag drar på med maten och drar ner på amningen så vet jag inte hur jag skall få i henne vätska? Jag har skedmatat med ersättning för att hon skall lära sig gilla smaken. Jag handmjölkar ur lite bröstmjölk och erbjuder i flaskan, vi övar på varje dag och gör små små framsteg i alla fall. När det gäller amningen så är hon nu ännu snabbare, hon ammar nån minut, på sin höjd två och skjuter sedan ifrån och vill absolut inte ta bröstet igen. Hon har svårt att vänta på att mjölken skall komma och trilskas en del. Jag kan verkligen inte förstå hur det lilla kan räcka för henne men hon ligger jättefint på viktkurvan, är rund och go. Måste också amma i ett tyst och mörkt rum annars kan hon inte koncentrera sig.

Så jag känner mig vilsen just nu och vet inte vilken ände jag skall börja i? Vågar jag dra på med maten? Skall jag bara ösa i henne katrinplommon pure? Eller skall jag backa bandet och gå tillbaka till att helamma (vilket jag helst inte vill, tvärtom!) Hur vet jag att hon får i sig tillräckligt med vätska om jag börjar med mer mat? Borde antagligen se till att hon är rejält hungrig och sedan endast erbjuda flaskan med ersättning, så får hon lära sig. Hur mycket mat är egentligen ok att ge till en snart 5 månaders? Tycker ni att jag skall bli striktare med tidsschemat?

Mycket tankar och funderingar är det! Vore så tacksam för lite hjälp med råd och uppstyrning :D
Tack på förhand från vilsen mamma!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är dags att öka upp mängden riktig mat rejält. Med vissa barn får man trilskas och truga en hel del, inte bara vänta på deras intresse. Min äldste var stormförtjust när han fick riktig mat medan lillebror var högst skeptisk :lol: . man får prova olika sorters mat, olika smaker och se om de fastnar för något. Ellas kitchen miniklämmisar 70g med sötpotatis el palsternacka har varit superpoppis hos oss.

Konstigt nog blir tröga magar bättre med mer mat och mindre flytande :shock: enligt min erfarenhet så kör på men ös på med katrinplommon(prova även ren katrinplommon från affären, de flesta innehåller även annan frukt om man läser noga), päronpuré är också bra. Blanda kokosolja i gröten och gör den gaska lös så brukar det vara lite populärare. Något att hålla i handen under tiden distraherar bra liksom en liten sång :D .

Angående nätterna hade jag flyttat ut och låtit henne ha eget rum direkt. Du stör inte henne med dina ljud och blir mindre benägen att ingripa om du måste upp ur sängen. Nappen- ryck den direkt! Jag hade det ungefär som du med min äldste men det blev bara värre ju äldre han blev, det tjatades om napp hela tiden :oops: . Den försvann inte förrän för ett par månader sen när jag lyckades muta honom med en ny leksak och hade jag vetat på förhand hur det skulle vara så hade jag ryckt nappen när han var pyttis. Lillebror blev av med sin napp när jag plockade bort hans nattmål innan fyra månader, det tog tre dygn, sen var den glömd. Livet är mycket lättare utan napp kan jag säga som har varit med om både och :!: .

Så mitt tips: Flytta tillbaka till ditt eget sovrum, minikura bort napp och nattmål och inför sedan ramsan som enda verktyg. Jobba på med maten och ge lite vid varje måltid.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack mamaA för ditt svar! :heart:

Skönt att höra att det är ok att bara öka på med maten! :D Då skall vi jobba på med det!

Idag har hon varit väldigt trilskig vid bröstet, har t.o.m. klockat henne och hon har bara sugit i ca 1,5 minut, nån gång knappt en minut :roll: Och då borde hon varit hungrig! Så då gav jag henne lite grönsakspure och katrunplommonpure istället. Och till min stora lycka tog hon flaskan med ersättning i idag, yippie! Underbart framsteg! Så hon verkar verkligen inte så intresserad av tutten längre. Hon fick dock tutten en timme efter läggdags då hon vaknade och jag passade på för mina bröst var så ömma :lol: Och då åt hon så fint men var ju halvsovandes :lol:

Håller helt med dig ang nappen - vårt första barn tog vi bort nappen vid 6 mån då vi kurade och det gick galant men han var aldrig så intresserad. Det borde egentligen inte vara alltför svårt att ta bort den på henne, hon har endast napp när hon skall sova/sover, annars aldrig under dagen. Och hon brukar spotta ut den efter nån timma på natten.

Lite osäker på hur jag skall göra med följande - om 2,5 vecka åker vi till Kreta på semester en vecka. Då kommer vi alla sova i samma rum och hon kommer få sova i hotellets spjälsäng. Skall vi avvakta med minikur tills vi kommer hem? Idag sover hon ju i sin vagga men jag tror att hon kommer kunna ha den max en månad till ca. Så bör vi introducera spälsäng och sova själv/ta bort nattmål redan nu eller avvakta? Eller bara introducera spjälsängen så länge och sedan ta minikur vid hemkomst? Vad tror du är bäst?

Tack igen för din tid, så snällt! Och ha nu en skön resterande helg i det underbara vädret!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Många hade nog sagt avvakta tills efter semestern, men sån är inte jag :D . Jag hade satt igång omedelbart så det sitter tills semestern, mycket lättare att åka iväg med rutinerna på plats tycker jag. Ta med tvättklämmor, tvättlina och ev tunt mörkt lakan så ni kan avskärma runt hennes säng på semestern. På hotellen brukar det vara resesäng som är spjälsäng, bara så att ni vet. Att ta med sin vanliga vagn är guld värt så det kan sovas lurar ordentligt och även på kvällen när man går ut och äter, avskärmning med barnvagnsgardin rekommenderas :D .

Det går bra att ta med barnmatsburkar i resväskan, så ta med dem på semestern. Aptiten brukar bli god när man får njuta av sol och bad :wink:

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack igen för svar! :heart:

Har funderat, tänkt och konfererat med maken - hade gärna gjort en minikur men jag tycker inte vi har tillräckligt med mat på schemat än :? Vågar inte tro att hon klarar en ca 11 tim natt på det hon äter just nu? Så min tanke är att stadigt öka på kommande veckorna och kunna köra en kur när vi kommer hem. Då kommer det vara dags vill jag lova med tanke på denna natt. Hon vaknade 02.30 och fick BM, somnade om men vaknar strax igen och ligger och gör en massa ljud under hur lång tid som helst. Tror hon somnar/vaknar/somnar/vaknar i ett. Vid 05.30 övergår snacket till tjut och gråt. Buffar lite och lägger tillrätta. Hon fortsätter. Jag erbjuder BM fast jag egentligen tycker att det var för tidigt, har ju bara gått tre timmar. Hon äter lite, somnar i min famn. Lägger ner - hon tjutgråter snart och det slutar med att jag (som har vaggan precis intill sängen) lägger en hand på hennes bröst och då kan hon sova #-o [-X Och nej, jag vet att det verkligen inte är bra - gör mig själv bara en otjänst, usch!

Hon är superduktig på att vända sig, så fort man lägger henne på rygg vänder hon till mage och hon kan även vända sig tillbaka. Idag när hon sover sitt första pass så vände hon sig till mage och somnade där!! Har aldrig hänt innan :shock: Så jag tror att det i alla fall är dags att introducera spjälsängen nu (redan idag), vaggan börjar kännas trång och för liten att kunna vända sig bra i. Tycker du att jag skall testa med att lägga henne på magen från början vid sovdags?

Ang maten som är så viktig i sammanhanget så ser det just nu ut så här: Frukost är gröt med fruktpure, sedan BM under dagen (brukar ge lite fruktpure efter amningen). Till kvällen får hon ersättning + matpure eller gröt med fruktpure, typ runt 18.00. Erbjuder alltid BM innan läggdags (ca 19.30) men hon är inte alltid intresserad. Igår blev hon jättearg när jag ville ge henne bröstet. Sen vaknade hon till lite vid 20.30 och då smög jag in och gav henne BM. Försöker ha ca 3,5 tim mellan maten för annars har hon inte så bra aptit.

Visst borde det ändå räcka med endast ett amningstillfälle under natten?

Vi ska kämpa på så gott det går med maten för många sådana här nätter orkar jag inte och jag upplever att det bara blir värre för varje natt.. :cry:

Tack igen för engagemang och hjälp! :heart: :heart: :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :-D

Blandar mig i er fina diskussion med några snabba tankar.

Självklart ska hon ha mer riktigt käk på dagarna!!! =P~ Bara mata på så ska du se att magen blir bättre också när den får något att jobba med :shock: :lol: . BM är förstås jättebra att fortsätta med men jag tänkte det mer som "i stället för vatten" vid den åldern och min son blev också mindre och mindre intresserad. Vid 6 mån var han uppe i bamseportioner och ääälskar fortfarande mat. Och vill du/ni sova på nätterna så gäller det att mata på ordentligt på dagarna. FETT i maten (naturliga fetter som kokosolja, smör etc) är jätteviktigt! Ett nattmål räcker absolut, hon är ju stora damen och klarar (när maten är på plats) 12 h utan mat vilken natt som helst. Ju mer hon äter på natten desto mindre kommer hon att äta på dagen, så det ena ger det andra skulle man kunna säga. Visst kommer det att bli frågor och kanske också protester men det kommer INTE bli bättre ju längre du väntar och ju större och mer bestämd hon blir... :roll: :wink: Se till att ha kurat i god tid före 8-månadersångesten som ju kan komma redan vid 7 mån för vissa, det är inte så kul att kura under ångesten tror jag.

Njut av semestern, mata på som galningar (fort ska det gå också, svälja svälja svälja) och se sedan till att få kuren överstökad så fort som möjligt! Ni kommer inte att ångra det, vi gjorde en minikur på vår SM-ade son vid 5 mån och det gick väldigt mycket smidigare än jag trott (gruvade mig innan). Lita på att hon KAN och VILL sova, bara du svarar betryggande på hennes frågor.

KRAM!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack Ylvispylvis för svar! :heart:

Då skall jag fortsätta truga på! :D Är nu uppe i två mål riktig mat om dan, frukost och middag. Dock kan det bli lite större i portionerna, jobbar på det. Där emellan BM. Hon har tagit ersättning på flaska ett par ggr men sista ggr har hon totalvägrat trots hungrig. Blandar det lite i mat och gröt ibland. Testade att ge vatten på pipmugg och det funkar helt ok. Sen hon började äta som hon gör just nu så ammar hon i stort sett bara en gång på natten :D Så vi är på rätt väg! Har även flyttat över henne till spjälsäng och det har funkat toppen!

Vi kör på som sagt med maten och kör en minikur så snart vi "bara" har mat på schemat :D

Stort tack för stöd och råd! Kram! :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"