Blygis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
a

Blygis

Inlägg av a »

Hej!

Första gången på detta forum. Vi har en liten 9 månaders herre, första barnet. Han har allltid varit blyg och ogillat för mycket intryck på en gång. Vi tror att vi har varit igenom åttamånadersångesten då han vekligen inte ville träffa någon mer än mamma, pappa och eventuellt mormor.
Lillen blir otrygg och orolig om det är för mycket folk hemma hos oss eller för mycket nya intryck borta(ex mer än kort stund i affär, på fika med många andra barn ect). Vi har hitills hanterat det så att han fått bestämma. När han börjar gnälla har vi åkt hem alternativt gått undan med honom i vårt hem. Vi har tolkat Annas ord, "Världen måste vara liten innan den blir stor" på det sättet.
Detta medför dock att han är ganska ovan vid situationer utanför vårt hem och våra rutiner. Det gör det såklart svårare för honom att trivas borta och i stökiga situationer.
Har vi gjort rätt eller skyddar vi honom för mycket? Ska vi nu efter åttamånadersångesten se till att öva mer på ovana situationer eller kommer han själv att visa oss när han vill och blir nyfiken på nyheter och liv.
Tacksam för råd!
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Tror det finns en liknande tråd..Prova att söka...

Jag tycker att ni har gjort alldeles rätt!
Han visar när han är redo! Tills dess fortsätt som ni har gjort!!

Kram :heart:
a

Inlägg av a »

Tack Kerstin. jag har läst och fått lite råd på gamla trådar. Vi verkar göra rätt när det gäller främmande människor. Frågan är bara om vi sakta ska börja vänja honom vid ovana situationer eller vänta tills han verkligen vill följa med oss och se nya saker.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Jag hade nog väntat, ännu är han ju så liten.

Träffade en liten tjej för ett par månader sedan, då runt två år gammal.
Har aldrig sett ett så blygt litet barn! Så vacker med stora rådjurs ögon, som
följde varje litet steg man tog.. :heart:
När jag sträckte fram ett glas dricka till henne stod hon blick stilla ett par sekunder innan hon rusade efter sin pappa!
Hörde mig för om henne för ett tag sedan o nu snart tre år börjar hennes blyghet lossna lite!
Hon har en underbar mamma som har lärt sig att skynda långsamt. Det får ske i hennes takt liksom. Precis som du känner!! :heart:

Stå på dig! Det kan ju bli en del påtryckningar utifrån om säger...
Han visar som sagt när han är redo, då tar han kontakt med yttervärlden. Utforskar o undersöker i sin takt!

Tycker du är beundransvärd som avläser o "skyddar" han så bra!!!

Kram :heart:
a

Inlägg av a »

Tusen tack Kerstin! Vi ska följa dina råd och stå på oss mot omvärlden.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kerstin - underbart :lol:

:D a - minns att vissa saker inte springer bort här i världen. Det är en god devis att ha i minnet :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"