Vaknar för tidigt och sover för lite på dagen - Vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Marcus_Askenbom
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 jun 2015, 14:59

Vaknar för tidigt och sover för lite på dagen - Vad göra?

Inlägg av Marcus_Askenbom »

Hej!

Vi har en kille, Vincent, på 9 månader som just nu är inne på sitt fjärde dygn på kuren. Vi provade kuren på vår dotter när hon var i samma ålder och det fungerade perfekt. Än idag, fem år senare, Viär hon trygg när hon ska sova och vi är övertygade om att kuren är grunden till det. Nu till mina problem.

Vincent att tagit sig an kuren och sina nya rutiner på ett bra sätt. Han somnar som han ska och vaknar inte så ofta på natten längre. Men vi har problem med att han vaknar för tidigt, 05:50 varje morgon. Vi får inte heller ordning på hans långa sömn mitt på dagen. Han sover en timme (borde sova två), vaknar och är helt klarvaken. Att vagna hjälper inte och så fort han inte ser oss blir han ledsen. Vi har testat att hänga för ett skynke och vagna, men inte heller det hjälper. Vad gör vi för fel? Vad kan vi testa?

Schemat ser ut så här (baserat på att vi har en 5-åring som ska hämtas/lämnas på dagis):
06:30 - Vakna, frukost så fort vi bytt blöja.
08:00 - Sova 45 min.
11:00 - Mat.
12:00 - Sova 2 timmar (han sover max 1 timme).
17:00 - Mat.
18:30 - Kvällsmat + Sovrutin.
19:00 - Godnatt!

Tacksam för hjälp!

mvh Marcus
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar för tidigt och sover för lite på dagen - Vad göra

Inlägg av TorsMamma »

Hej Marcus och välkommen! :D

Min erfarenhet är att så här stora barn inte sover längre än 45 min i vagn. Jag skulle föreslå att ni lägger honom inne i kolsvart sovrum på långluren och se om det funkar i 1 vecka. Glöm inte husljuden och jobba med ramsan om så krävs. ge gärna lite extra banan innan långluren så han får lite tryptofan och sover bättre. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Marcus_Askenbom
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 jun 2015, 14:59

Re: Vaknar för tidigt och sover för lite på dagen - Vad göra

Inlägg av Marcus_Askenbom »

Hej igen,

Tack för ett snabbt svar. :D

Idag testade vi att lägga honom i sitt rum för luren mellan 12 och 14. Det gick inte så bra, han var jätteledsen i en timme innan han somnade och sov precis 45 min. Vi ramsade, buffade och körde solfjärden. Vi fick gå in och göra om ett par gånger.

Jag börjar tro att den här killen inte sover mer än 45-60 min åt gången. Den enda gången vi får väcka honom är när vi ska lämna på dagis direkt efter morgonsömnen, då kan han sova längre. Om vi hade kunnat, så hade vi förlagt den långa sömnen till förmiddagen, men det går tyvärr inte att få ihop det med lämning på dagis. Borde vi låta honom få fler kortare pass istället för ett kort och ett långt? Har du några idéer och förslag?

mvh Marcus
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar för tidigt och sover för lite på dagen - Vad göra

Inlägg av TorsMamma »

Ja, ge det hela ett ärligt försök och inte tro det fixar sig med en knapptryckning. :wink: :roll:

Genomför i mint en vecka innan man ens överväger annat är mitt förslag igen. Han har fått 9 mån att komma hit, vore väl konstigt om det hela löste sig, genom ett trollslag kan jag tycka.... :|
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"