Vi har för första gången på nästan två år sömnkrångel med vår numera treåriga "storkille". Det började för några veckor sen när de hade brandövning på dagis. För Ville blev det riktigt traumatiskt och sen dess har han haft många oroliga drömmar. För det mesta har vi inte behövt göra så mkt, ibland gått in och tröstat och stoppat om, men själva sovandet har han skött själv så länge utan problem. För tre nätter sen var det dock riktigt körigt och han var så ledsen och uppriven att han tillslut fick komma och sova hos oss. Det har han gjort ett par ggr genom åren och har alltid varit engångsgrejer men nu var det annorlunda. Natten till idag var det samma sak men han somnade tillslut om i egen säng. Nu har han legat vaken i två timmar, ledsen och orolig, utan att ens kunna somna för natten.. Jag inser i stort vad jag behöver göra. Attityden av självklarhet är det faktiskt inget fel på (även om det kan verka så), men jag har nog inte förmedlat den ordentligt
- skratt till godnatt i överflöd, såklart
- sluta trafikera rummet och börja använda ramsan som verktyg igen
- helt enkelt visa att han kan sova tryggt medan jag vaktar
Det här kom jag fram till för nån timme sen och har sen dess bara ramsat (efter att jag gått in, stoppat om och sagt att jag från och med nu kommer finnas utanför). Det går ju lite si och så såklart och jag vill gärna höra era erfarenheter. Hur gör ni med barn som man kan prata med? Kör ni på som med spädbarn eller gör ni nåt annorlunda?