Vad roligt att du följt oss, glad att jag kan hjälpa till.
När vi skulle börja kuren var jag så skeptisk till att det skulle funka på Noah. Hur skulle han, som var van vid att sova på mig hela nätterna kunna lära sig att sova själv? Jag var så rädd för att det inte skulle funka eftersom jag kände att det här var vårt sista hopp...det var tvunget att funka för att ha det så som vi haft gick inte, jag höll på riktigt på att gå sönder.
Visst har det varit kämpigt emellanåt och jag kan fortfarande inte säga att vi har nått helt i mål men det har blivit såååå mycket bättre! Mornarna krånglar fortfarande men det är absolut ingen katastrof. Han vaknar ofta någon gång mellan 6-7 men somnar oftast om av sig själv och så väcker vi honom 07.30. I början var jag så rädd så fort det blev ett litet bakslag men jag har lärt mig att behålla lugnet (för det mesta) och bara se framåt och fortsätta på som att inget dåligt hänt.
När vi kurade så var jag så rädd för att "göra fel" men så fick min sambo mig att inse att det finns inga rätt eller fel. Alla barn är olika och vi vuxna tolkar säkerligen boken olika. Det viktiga är att man fortsätter visa lugn och säkerhet, som att det är så här det ska vara och inget annat. Min sambo har varit mycket bättre än mig på det.
De två första nätterna sov jag borta för att underlätta för min sambo och mig själv. Jag är så himla blödig så det var det bästa för oss.
Oroa dig inte och haka inte upp dig på allt som står i boken. Använd den som ett verktyg absolut men om det tar 45 minuter eller 1 timme för er son att somna första natten är ingen katastrof. Det kommer gå bra, jag lovar dig! Klarade vi det så klarar ni garanterat det!
Hur har du tänkt att köra dagsvilorna? Jag fick tips om att köra dem i vagn utomhus och det funkade väldigt bra! Viktigt dock att han inte somnar när vagnen är i rörelse för då kan han lätt vakna när du står still. Vi gjorde så att vi ställde ut vagnen på baksidan. Om han var ganska lugn när jag lade ner honom så lät jag vagnen stå still en stund. Om han skrek upp sig gick jag en kort vända och sedan still, så höll jag på. Efter några veckor när det satt tog jag in vagnen och gjorde på samma sätt. Var superorolig att det inte skulle funka eftersom jag hört att barn sover bättre utomhus. De första dagarna var det lite strul men absolut ingen katastrof och nu funkar det väldigt bra. Det underlättar med musik så det har jag på på dagarna.
Lycka till nu och hör av dig med fler frågor om det är något du undrar över nu innan ni sätter igång eller under tiden ni kurar. Jag hjälper gärna till och vet själv hur osäker och villrådig man kan känna sig.
Kram och trevlig helg!