Ont i magen vid introduktion av smakportioner.
Ont i magen vid introduktion av smakportioner.
Hej jag har i dagarna försökt introducera smakportioner till min 4 mån kille. Han har fått potatis, morot och palsternacks puré. Lite mjölkfri havregröt. Har också provat att blanda ut ersättningen med lite havrevälling för jag upplever att han inte blir mätt. Han har pepticate ersättning (mjölkfri) sen 3 veckors ålder.
Sen jag började ge honom ovan så får han ont i magen och bajsar diarré vid varje gång han får flaskan.
Nån som har några tips?
Sen jag började ge honom ovan så får han ont i magen och bajsar diarré vid varje gång han får flaskan.
Nån som har några tips?
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Re: Ont i magen vid introduktion av smakportioner.
Hej och välkommen hit!
Härligt med riktigt käk men trist att magen inte verkar vilja hänga med.
Jag skulle börja med att backa från spannmål och alltså avstå havren. Det finns inget som säger att barn behöver välling och spannmål kräver mer än man tror av mage och tarm. Jag har själv blivit av med min IBS genom spannmålsfri kost, så visst, jag är partisk.
Annars har jag inte bättre råd än att ta det lite lugnare tills det blir bättre. Kan ju också gå över av sig självt.
Lycka till!
Kram!
Ylva

Härligt med riktigt käk men trist att magen inte verkar vilja hänga med.
Jag skulle börja med att backa från spannmål och alltså avstå havren. Det finns inget som säger att barn behöver välling och spannmål kräver mer än man tror av mage och tarm. Jag har själv blivit av med min IBS genom spannmålsfri kost, så visst, jag är partisk.
Annars har jag inte bättre råd än att ta det lite lugnare tills det blir bättre. Kan ju också gå över av sig självt.
Lycka till!
Kram!
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tack, trevligt att ha hittat hit.
ja det får bli så... tack för respons.
Ska börja kura snart och vill inte ha mer magproblem än det vi redan har. Han vaknar nu 1-2 ggr/h och knorrar plus att han tappat nappen. Orken tryter på hög nivå.
Ska börja kura snart och vill inte ha mer magproblem än det vi redan har. Han vaknar nu 1-2 ggr/h och knorrar plus att han tappat nappen. Orken tryter på hög nivå.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
har du provat "ena-go" (tror den heter så fortfarande) att göra gröt och välling av? den skall vara mjölkfri vad jag vet och köps på ICA. Annars måste man ju inte ge välling och gröt utan kan ge avocado, riktig mat som palsternacka, sötpotatis, morot, blomkål. (färskpotatis och vanlig potatis får många också ont i magen av)
tyvärr måste man prova sig fram.
tyvärr måste man prova sig fram.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Glöm för all del inte att ha bra fett i maten. Gynnar inte minst nattsömnen. Förutom olivolja är ju ex. Kung Markattas kokosolja en mjölkfri hit. Gott, nyttigt och mättande! Vi gav bl a banan-och-avocadomos med lite kokosolja i, mums!!
Undvik de processade mat- och solrosoljorna, de är tyvärr inte så bra.
Lycka till!
Ylva

Undvik de processade mat- och solrosoljorna, de är tyvärr inte så bra.
Lycka till!
Ylva
Tack för svar. Testar vidare 
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Hej!
Hur går det för er nu?!
Kram!
/Ylva

Hur går det för er nu?!
Kram!
/Ylva
Hej. Jag köpte enago mjölkfri gröt som han gillar jättemycket. Men han blir gasig väldigt lätt. Har gett morot, palsternacka, sötpotatis. Broccoli reagerade han jättemkt på.
Han började sova riktigt bra men nu när han fått mer mat har han återgått till att vakna 1 ggn i timmen. Så igår fick han bara ersättning och sov hur bra som helst.
Idag har jag gett morot/sötpotatis och päron. Får se hur han är inatt.
Tar gärna emot tips på lättsmält mat.
Sen funderar jag på om gröt och ersättning är bäst kombination eller mat och ersättning. Verkar iaf inte funka med både gröt och mat.
☺
Han började sova riktigt bra men nu när han fått mer mat har han återgått till att vakna 1 ggn i timmen. Så igår fick han bara ersättning och sov hur bra som helst.
Idag har jag gett morot/sötpotatis och päron. Får se hur han är inatt.
Tar gärna emot tips på lättsmält mat.
Sen funderar jag på om gröt och ersättning är bäst kombination eller mat och ersättning. Verkar iaf inte funka med både gröt och mat.
☺
Tja, det går nog med både och men det kan vara smart att hålla sig till ett av alternativen i början. Jag upplever att risgröt är mer lättsmält än havregröt men jag vet inte om den är mjölkfri. Jag ser det som att sötpotatis är ett bra livsmedel, mättar bra och inte gasframkallande, blomkål och broccoli däremot kan ge gaser. Mycket katrinplommon, ren katrinplommon(nestlé) brukar hjälpa mot magont i början.
Min kille är över sex månader och han äter mestadels sötpotatis och gröt, ibland morot och palsternacka men är inte så förtjust i övriga grönsaker. Man måste inte variera rätterna så mycket i början, vi har problem med kräkningar och jag tycker det blir bättre om man inte blandar för mycket olika smaker.
Kram
Min kille är över sex månader och han äter mestadels sötpotatis och gröt, ibland morot och palsternacka men är inte så förtjust i övriga grönsaker. Man måste inte variera rätterna så mycket i början, vi har problem med kräkningar och jag tycker det blir bättre om man inte blandar för mycket olika smaker.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tack för svar!

Lite fler tips!
Ellas kitchen har bra klämmisar som jag varvar med pureér som jag gör själv, skulle Finn få välja så hade han alla gånger levt på bara klämmisar
.
De flesta Ellas är bara frukt, eller har även grönsaker men ändå ca 70 % frukt
, lite väl mycket för min smak. Nu finns det dock mindre klämmisar på 70g som är med en ren grönsaksmak. Finn ger tummen upp för sötpotatis och palsternacka :thumbsup: , moroten är också ätbar men verkar inte lika poppis
Vill man ha ÄNNU potentare katrinplommon så blötlägger man torkade och mixar med blötläggningsvattnet (prova dig fram till hur mycket). Då blir det rejäl fart på magen.
Sempers magdroppar är också ett måste tycker jag, när jag kommer ihåg att ge honom dem
så tycker jag att det blir mindre kräkningar.
Kram
Ellas kitchen har bra klämmisar som jag varvar med pureér som jag gör själv, skulle Finn få välja så hade han alla gånger levt på bara klämmisar
De flesta Ellas är bara frukt, eller har även grönsaker men ändå ca 70 % frukt
Vill man ha ÄNNU potentare katrinplommon så blötlägger man torkade och mixar med blötläggningsvattnet (prova dig fram till hur mycket). Då blir det rejäl fart på magen.
Sempers magdroppar är också ett måste tycker jag, när jag kommer ihåg att ge honom dem
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ok dom ska jag prova. Vi har provat semper dropparna men kunde inte avgöra om de hjälpte. Vi har också haft minifom som jag tyckte fungerade bra. Får kanske fortsätta med dom.
Inatt vaknade han 1 ggn vid 22 och kved, vänder vi på honom så pruttar han och sommar om men då har man ju vaknat ändå själv. Sen vaknade han 00 och då fick jag ge ersättning för han ville inte somna om. Jag märker ju att han inte blir mätt nån längre stund med ersättning knappt 3 h. Får fortsätta i lugn takt med mat.
Hur är det med välling? Har du provat majsvälling?
Har köpt enago välling men inte vågat prova ännu.
Kram
Inatt vaknade han 1 ggn vid 22 och kved, vänder vi på honom så pruttar han och sommar om men då har man ju vaknat ändå själv. Sen vaknade han 00 och då fick jag ge ersättning för han ville inte somna om. Jag märker ju att han inte blir mätt nån längre stund med ersättning knappt 3 h. Får fortsätta i lugn takt med mat.
Hur är det med välling? Har du provat majsvälling?
Har köpt enago välling men inte vågat prova ännu.
Kram
Suck, var nästan färdig med ett svar så lyckas lillebror trycka på tangentbordet och allt försvinner :^o .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ok, miniform är gasbildande bara så att du vet. De påstår på BVC att det inte är det för barn men själv höll jag på att bli galen när jag tog det efter förlossningen. Katrinplommon är mycket bättre, det var den första smakportionen jag gav Finn. Hans mage har blivit mycket bättre sen vi gick över till mat faktiskt, lite trögt i början kanske men när man kommer upp i större mängde och ger katrinplommon så blir det rejäl fart på magen
.
Första gången jag provade välling så kräktes Finn upp allt så jag har blandat den i ersättningen ( köpte tetra) och ökat mängden gradvis. Funkar bra men jag är lite kluven till hur nyttigt jag tycker välling är [-( . Till storebror gjorde jag egen välling på bovetemjöl, kanel, vatten och havremjölk. Känns ju nyttigare med egengjord men den där orken..
. Majsvällning skulle jag aldrig ge såvida den inte är ekologisk då det är det mest genmanipulerade livsmedlet som finns.
Ett tips är att ha fett i esättningen också. Kokosolja som du köper på hälsokosten finns i en helt smakfri variant och det är nyttigt fett. Bli inte frestad att köpa den billigare varianten i mataffären bara, för den är definitivt inte nyttig [-X . Mycket fett i maten i övrigt också, fett håller igång tarmarna om det är rätt sort
Första gången jag provade välling så kräktes Finn upp allt så jag har blandat den i ersättningen ( köpte tetra) och ökat mängden gradvis. Funkar bra men jag är lite kluven till hur nyttigt jag tycker välling är [-( . Till storebror gjorde jag egen välling på bovetemjöl, kanel, vatten och havremjölk. Känns ju nyttigare med egengjord men den där orken..
Ett tips är att ha fett i esättningen också. Kokosolja som du köper på hälsokosten finns i en helt smakfri variant och det är nyttigt fett. Bli inte frestad att köpa den billigare varianten i mataffären bara, för den är definitivt inte nyttig [-X . Mycket fett i maten i övrigt också, fett håller igång tarmarna om det är rätt sort
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jaha det visste jag inte. Har bara märkt att han fiser mer och då tänkt att det är gaserna som redan finns som kommer ut.
Jag ger katrinplommon också men ska jag göra det vid varje mål? Har gett annan frukt med, banan, päron, mango. Har inte gett katrinplommon när jag bara gett ersättning.
Är så trött av sömnbrist så blir lite rädd för att ösa på med mat när jag märkt hur dåligt han sover då.
Jag har köpt kung markattas kokosbollar men den ska jag inte ha då? Smakar ju kokos också. Hur mkt per flaska? Han äter ca 210 ml.
Jag ger katrinplommon också men ska jag göra det vid varje mål? Har gett annan frukt med, banan, päron, mango. Har inte gett katrinplommon när jag bara gett ersättning.
Är så trött av sömnbrist så blir lite rädd för att ösa på med mat när jag märkt hur dåligt han sover då.
Jag har köpt kung markattas kokosbollar men den ska jag inte ha då? Smakar ju kokos också. Hur mkt per flaska? Han äter ca 210 ml.