Hjälp att få min ögonsten att sova gott

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kodana

Hjälp att få min ögonsten att sova gott

Inlägg av Kodana »

Hej allihopa, ny här på forumet

Jag har en tiomånaders dotter. Jag körde på standardmetoden redan ifrån bb. Dock följde hon inte det sovmönster hon skulle, sov 4 timmar i sträck på dagen, var vaken 1-1,5 timme och sen 4 timmar igen.. På natten vakna hon 2 ggr, och efter ca 1,5 månad bara en gång. Så allt gick så bra så. Sen vid 3 månader gick allt snett och allt vad standardmetod rann ut i sanden...
Nu, när hon blev ca 9,5 månad bestämde jag att börja kura henne. Hon kunde då vakna oftast fyra ggr per natt. Slutat amma på nätterna gjorde jag vid ca 6,5 månad. Men gjorde som så många andra, vagna, vyssja, vagga, bära, sjunga.. Första natten somna hon efter 15 min och vakna bara två gånger. OJ! Andra natten tog nattningen längre tid, och det visade sig när jag smög in i rummet att Lillan hade bajjat ner sig :'( Aj vad ont det gjorde i mitt blödande hjärta. Trots detta vakna hon varken när vi bytte blöja, pyjamas eller la ner henne i sängen igen. Denna natt sov hon hela natten. Efter detta har det gått lite si och så. Mina problem är nog att hon fått börja somna lite här och var numera... Så där jag behöver lite svar är:
1. NÄR ska jag ramsa? Först trodde jag att det var när hon skrek som högst, och körde på ett ungefär vad jag tyckte var lagom. Sen läste jag någonstans att det är när värsta ilskan lagt sig? Men då kanske hon får vara ensam och arg i mörkret 15 minuter utan att någon ens ger henne svar? Tycker att jag fått in säkerheten i ramsan rätt bra.
2. Hon har börjat vakna till efter nån timme, varför? Då tar det bara 5-10 min att somna om, går alltså enklare för henne att somna om än att somna för kvällen.
3. När hon vaknar och gnyr/ropar/skriker på natten, ska jag rusa direkt till dörren och ramsa (då somnar hon om på första ramsan i princip) eller ska jag vänta ut och se om hon somnar om själv om hon inte blir mer och mer upprörd? Första nätterna sov hon som sagt, och skrek hon somna hon om själv nästan direkt, nu verkar det som att hon väntar på en ramsa?
4. Hon ska vakna klockan sju. Första nätterna vakna hon och var glad, nu vaknar hon och är ledsen/gnällig vid ca 6. Sen vaknar hon flera gånger tills jag kvart i plockar upp henne då hon är tyst. Hur ska man göra med uppvaket, är det bästa att de SOVER när man går in och väcker, eller kan man "väcka" en kvart tidigare bara de är tysta? Eller hur funkar den marginalkvarten egentligen?
5. Hon har börjat bli ledsen/orolig när jag tar med henne in i sovrummet om kvällen eller släcker lampan. Varför?
6. Dagslurarna har hon aldrig haft problem med att somna i vagnen innan, men har börjat krångla med dem nu. Första veckan ville hon bara sova och sova och sova. Nu tycks hon inte vilja sova alls. Det känns på något sätt som att trots att hon sover tryggt när hon sover så har hon börjat få en allmän motvilja mot att somna. "Det är då mamma lämnar mig" Tips?

Nu blev det visst en hel roman. Men jag känner att jag måste va bergsäker när jag gör något sådant här för att det ska funka. De kvällar jag varit osäker har varit de svåraste att få henne att somna, såklart! Bebis är osäker och mamma står och säger en sak utanför dörren men låter på rösten som att vargen redan har öppnat gapet...!

Så alla råd mottages tacksamt!
/Mamma med många frågor
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp att få min ögonsten att sova gott

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. :D

:idea: Skriv gärna in under "kontrollpanelen" (högst upp till vänster på sidan) under signatur när barnet är född och när du startade kuren.

Hur ser schemat ut? Hur går maten? Hur ser det ut med utevistelse på dagen? Social delaktighet?

Det är liksom inte så enkelt som att säga gör så här och tryck på denna knappen så löser det sig utan det är en helhet. Så vi börjar nysta lite där tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kodana

Inlägg av Kodana »

Schemat:

7,00 vakna, amma + frukost
9,30 välling, följd av 45 min lur i vagn ute på promenad
12,00 lunch
13,30 lur 1,5 timme i vagn ute
15,00 mellis med frukt och smörgås
18,00 kvällsmat
18,30 bad, kvällsslurk
19,00 Godnatt

Hon är med mig och städar, diskar och tvättar osv.
Utevistelse tolkar jag som att hon kan ha den i vagnen på dagen när hon sover? Maten går bra, hon har alltid gillat att smaka på vår mat och äta sin egna, bara den är som vår. Hon vill gärna ha samma mat som vi äter, försöker vi mosa den för mycket är det tvärstopp och skrik tills hon får samma mat som mamma och pappa ^^
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, utevistelse är under vakentiden :D så att bebis får titta och känna på omvärlden, sen kan man naturligtvis sova ute också men det är mer som en friskluftbonus då :lol: .

Jag undrar lite över vällingen innan fm-luren, känns lite konstigt med mellanmål där men det är kanske för att lunchen inte ska komma för tidigt med tanke på långluren? Jag hade nog annars hellre ammat till frukost och sen haft en andra frukost ca en timme senare i så fall med den mat du brukar ha då, lunchen kommer då lite tidigare istället men skulle det behövas inför långluren KAN man ge banan (bra för sömnen) , annars försöker man undvika småätande.

Hur mycket mat får hon i sig? Man får nog försöka få till en balans av puréer och plockmat för att hon ska bli mätt. Låt henne plocka med er mat men skeda in puréer under tiden. Det är inte alltid populärt men är man konsekvent brukar poletten trilla ner. Så klart är det positivt att hon vill äta samma mat som er men hon måste bli mätt för att kunna sova länge och gott :D . När min srora kille var i den åldern åt han en stor burk mat och en stor burk fruktpuré till både lunch och middag, tog ca 10-15 min att få ner. Man måste vara snabb innan de tröttnar :mrgreen: !

Sen är det viktigt med mycket tid på golvet på mage, träna åla/krypa så hon blir rejält trött. Ensamlek kanske också är dags att införa?

Ju ledsammare läggningar desto mer skratt inför dem, satsa på att ha rejält roligt en längre stund innan läggning (alla lurar och kväll) så ger det sig nog. Sen är det så att även min minsting, 6,5 mån som är sm-bebis, inte alltid tycker det är så roligt att lägga sig. Vissa dagar protesterar han på varje lur medan andra lägger han sig nöjt och somnar direkt. Bebisar har olika dagsform precis som oss :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kodana

Inlägg av Kodana »

Jag ammar först, men eftersom min mjölk är i princip borta så måste hon ha frukost direkt efter. Annars har hon ju i princip inte ätit. Vällingen visar hon tydligt att hon vill ha och äter då mellan 200-300 ml välling. Lunchen är vid tolv eftersom pappan i huset alltid kommet hem från jobbet och äter med oss då, alltså ingen tid som går att ändra enligt min mening :/
Okej, utevistelse blir nog lättare nu när våren är här och man kan låta hennr krypa och undersöka utan att det är så kallt.
Mat får hon i sig bra och äter duktigt under sina mål.
hon är mycket på golvet och undersöker hela huset själv. Jag har navelbråck och är gravid igen så varken kan eller orkar bära runt henne, utan hon får krypa och gå själv och undersöka och leka.

Men är det någon som hade några svar på mina frågor? :)
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
Kodana

Inlägg av Kodana »

Särskilt fråga 1,3 & 4 ? :)
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok, så lite mera utevistelse på programmet. Gärna en timme ute på fm och en timme på em där man kan krypa och utforska själv!

Svar på frågor.... :roll:

1. Är skriket en fråga? Grejen med ramsa, SHN är att man skall ha svar på sina frågor! Det gäller att LYSSNA och lära sig vad de olika skriken betyder! Så är det en fråga skall man ha en ramsa (alltid X4) till svar. Skriker de än högre efter ramsan, ja då kanske det inte var läge just då för den, är man riktigt arg måste man ju liksom få svära av sig först. :D
Så nyckeln är att LYSSNA och ge svar på frågor!

2. Att alla SHN kurade barn skall sova som stockar 12 timmar gör nog ingen. Utan det vi lär dem är att OM man vaknar så kan man lugnt somna om igen på egen maskin. Så här förmedlar man den trygghet som krävs för att de skall somna om. Oftast i form av betryggande husljud. :idea: Läs om kapitlet "säkerhet är trygghet" i boken.

3. Är de en fråga hon ställer? Behöver den svar? Att avvakta lite och se om hon reder ut det hela själv är liksom inte heller fel. :wink: Meningen med hela kuren är ju att man liksom går in med fullt artilleri för att sen göra mindre och mindre och mindre tills de klarar det mesta själva. 8)

4. Det absolut bästa är när man får väcka! Klarar man inte detta så tar man upp i ett lugnt ögonblick. Marginalkvarten fungerar åt båda hållen, man kan ta upp 15 min tidigare och 15 min senare, lägga 15 min tidigare vid behov och 15 min senare vid behov. På en lur betyder det att man kan även få in 30 min mera sömn om barnet exempelvis är sjukt. På kvällen (enda undantaget) kan man lägga så mycket som 30 min tidigare vid behov.
:arrow: Se också över mörkläggningen i sovrummet, det skall verkligen vara absolut KOLSVART mitt på dagen om du går in skall du inte se handen framför dig!

5. Hon ställer frågor nu, och ditt jobb är att övertyga henne om att lägga sig och sova är det i särklass roligaste och skönaste som finns. Så här är det minst 20 min skratt till gonatt som gäller! Och då är det inte ovanligt att många barn i början blir ledsna när de sen måste sluta med allt det roliga och sova. Men gör läggningarna snabbt! Ha redan mörklagt sovrum, släckt lampa och flyg in i sängen POFF ner och gå ut med den i särklass hurtigaste och gladaste av ramsor du kan uppbringa! :lol:

6. Visst kan det vara lite så.... Jag menar nu har hon sovit ikapp en massa förlorad sömn, är piggare och börjar ställa frågor??!!! Har du verkligen koll på vad du gör?? Ses vi igen?? Blir det roligt när jag vaknar?? Osv... Det är detta ramsan är till för, ditt jobb är att med den förmedla att sova är så bra så bra så bra! :D Det är inte heller ovanligt att de flesta får ett bakslag när barnet har sovit ikapp en massa förlorad sömn, då de faktiskt har lite energi att fråga med nu! Så här gäller det att vara ytterst konsekvent och glad och övertygande. Häng över ett skynke på vagnen så hon inget ser och se till att verkligen hålla HÅRT på tiderna. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kodana

Inlägg av Kodana »

Idag har gått rätt bra ! :)
Hon sov sin 45 på fm utan problem, sov dock bara en timme på eftermiddagen och var lite svår att få att sova. Det känns inte som att hon hinner blir trött liksom, fastän jag vet att hon är det. Är man van vid en ständigt lite trött och gnällig tjej så blir det ju stor skillnad sen när de väl sover, jag tror att hon är så pigg nu att hon själv känner att hon kan va vaken länge till, vilket givetvis inte är fallet.

okej så jobba på mer utevistelse :)

kändr att jag hade mer självsäkerhet idag vid nattningen hon var riktigt svår när vi skulle skratta, fick bara ett fåtal fnitter annars ville hon bara sova och gnugga sig i ögonen. När vi gick in i rummet börja hon gnissla lite, men jag la ner henne och la tillrätta och buffa lite tills värsta protesten stillats. Närbjag gör solfjädern på henne så blir hon direkt full av protester. Så jag buffa några buffar till, gjorde snabb solfjäder och gick sen ut. Visst protesterar hon, och det hörs att hon är ARG. Inte ledsen ellet förtvivlad utan arg. Idag provade jag att ramsa mer sällan och försöka anpassa röstläget lite mer. Hon somna på fem minuter :) Så hon vet nu vad hon ska göra. Älskade unge <3
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
Kodana

Inlägg av Kodana »

Tack förresten för svaren!
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
Kodana

Inlägg av Kodana »

Jag kom på en sak till, ang detta med att väcka på morgonen. Låt säga, som i morse tex, att hon vaknar halv sju. Är glad och pratar lite för sig själv. Jag låyer henne va ifred så länge hon inte är missnöjd. Strax innan kvart i blir hon missnöjd = ramsa. Hur länge kan man träla med att få henne lugn och nöjd (ev somna till lite)? Som det var nu rann marginalkvarten iväg också och jag plocka upp henne något gnällig. Alltså, ger man det hur lång tid som helst eller finns det nån gräns och så får man plocka upp tjurig unge?
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Vaknar hon halvsju skulle jag bara avvakta och ta upp kvart i sju. Men börjar hon vakna närmare sex då skulle jag absolut göra allt för att få till ett omsomnande. 8)
Tor 2006

Kodana

Inlägg av Kodana »

HJÄLP, VAD GJORDE JAG FÖR FEL? :'(

Hittade i en annan tråd om hur man skulle lära dem sova i vagnen utan att bli vagnade, vara under rörelse. Det var såhär:
Vagna med friska tag medans du räknar högt till 7, "ruska" i sidleds och räkna till 7. Gå därifrån med ramsan och gör samma sak med en låtsasvagn, då du är färdig går du tillbaka och gör samma sak med den riktiga vagnen igen. Gör om tills du får sista ordet. Typ.

Tänkte att nu sover hon så bra sina tider och kanske dags att lära henne somna utan att vagnen måste röra på sig. Hon var arg en halvtimme, medan jag hela tiden gav besked och så glada och hurtiga ramsor jag kunde frammana. Sen spydde hon! Har jag alltså varit så hemsk att jag låter min lilla älskling bli så hysterisk att hon spyr? Det kan tilläggas att detta hänt en gång tidigare, då hon blev övertrött på kvällen och jag inte lyckades lugna henne med vaggning, sång, vagnande, ja alla knep jag hade (dvs innan shn). Fy vad hemsk jag känner mig, känner för att gråta :(
Tog upp lilla älsklingen, duscha av, bytte kläder och vagn och vagnade henne till sömns. Fy alltså. Gjorde jag helt fel? Är hon inte redo att somna själv? Ska jag fortsätta vagna så länge hon bara piper?
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Nu hänger jag inte riktigt med här....du har kurat din dotter och jobbat in ramsan. Då antar jag att hon kan somna själv eller söver du henne i rullande vagn på dagslurarna ?

Eftersom ramsan är inarbetad så förstår jag inte varför du vagnar. Ska du lära henne att somna i stillastående vagn är det ju bättre om vagnen faktiskt står stilla när ramsan ändå är etablerad :wink: . Det är inte helt lätt att få de små att acceptera vagnen om de är vana vid sängen, min son skrek som en tok när jag la honom till att sova i sittvagnen som han inte var van vid, det tog många ramsor och uppvak var 20 min. Jag skulle tro att som alla andra förändringar så tar det tre dagar och sen lite finlir i en uppföljningsvecka.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kodana

Inlägg av Kodana »

På kvällen somnar hon själv i sin säng med godnattramsan. På dagen skulle man ha en annan ramsa, som inte innehöll ordet "natt". Den ramsan är ännu inte etablerad hos henne, och hon har somnat under våra promenader på dagslurarna i vagnen som hon brukar. Detta känns inte superjobbigt för mig, eftersom jag ändå gillar att promenera och vovven behöver komma ut. Dock känner jag vissa dagar att det hadr varit bra om hon ändå kunde somna själv på dagarna också, där av mitt katastrofala försök igår :(
Noomi, född 140612
Påbörjad kur 150326
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

ok, jag förstår, då låter jag någon kurexpert svara dig. Jag har Standardmodellerat mina pojkar men jag har faktiskt haft samma ramsa både natt och dag, mest för att det är den enda ramsa som jag känner mig bekväm med. Funkar bra det också, bara så att du vet :D !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"