Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Muminbarnets mamma

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej!

Idag blir min flicka 7 månader och jag tror att det är dags att minska på sömnen. Den senaste tiden har långluren varit problematisk. Först tar det länge att somna, 15-20 min och sen kanske hon sover 30-45 min och därefter är det gråt, gråt gråt. Hon gråter så hjärtskärande och slutar inte. Jag brukar försöka lugna henne med min version av solfjäder, som är en försiktig hand på bröstkorgen. ( hon sover allltså på rygg). Men det lyckas inte, så när det är en kvart kvar av luren försöker jag få henne glad, så jag kan ta upp henne.

Nuvarande schemat, som vi följt sen hon blev 5 mån, ser ut så här:
Natt 20.00-8.00 12h
Mat 8.15
Sova 10.00-10.45 45 min
Mat 11.15
Sova 13.00-14.30 1 1/2 h
Mat 14.30
Sova 16.45-17.30 45 min
Mat 17.45
Nattslurk 19.30
Sova 20.00

Jag antar att det är i kvällsluren jag ska minska, men hur mycket? Skulle 20 minuter vara lämligt? Då blir totala sömntimmarna 14 h 35 min.

Tacksam för svar.
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Japp sista luren blir 20 min Eller så har man 2 lurar där långluren blir 2 tim och skjuts på i ca 30 min också.

Sen behöver du nog läsa på om 8 mån ångesten tror jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Muminbarnets mamma

Hej! Nu behöver jag lite råd igen. Min flicka har blivit åtta månader och jag antar att det är åttamånadersångesten som dykt upp. Inte för att jag känner igen så mycket av det jag läst om ångesten, men det kan väl variera. Babyn är väldigt gnällig stora delar av dagen. Inget verkar vara fel, men hon är ändå missnöjd. Natten går jättebra, men dagslurarna är besvärliga. Den första på 45 min går bra, för då brukar jag vara ute på promenad. Långluren som ska vara 1 1/2h blir oftast 30-40 min och den sista på 20 min somnar hon nästan aldrig.

Ett annat problem är att hon krånglar så med maten. Gröt som hon får på morgonen och kvällen älskar hon och gapar som en liten fågelunge. Men lunchen och middagen är helt omöjliga. Hon gapar, äter en tesked och sedan gapar hon inte mera. Det är som om hon först tror att hon ska få gröt men när det inte är det så vill hon inte ha. Sedan när man gett upp med maten ger man mjölkflaskan och då gapar hon glatt igen. Så oftast blir det bara mjölk till lunch och middag och så den där ena skeden mat.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Kan det vara en fas att hon inte längre vill äta grönsakspuréerna? Och kan dagssömnproblemen bero på att hon blir hungrig mitt i långluren? Och borde vi ändra i schemat? Hoppas på lite goda råd.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, att vara just grinig, ängslig och så är just 8-mån ångesten. Det kan vara svårt att ens få gå på toaletten utan gråt och tandagnisslan. :roll: :lol:

Gröt är ju ett gissel tycker jag, speciellt om man köper "färdig" gröt som pulver m.m. mycket socker, och annat man inte vill ha. :roll:

Vanligt för 8 mån barn är att de börjar vilja ha "Plockmat"!!! Börja med små kuber av avocado, leverpastej (gärna glutenfri), majs, kikärtor utan skal (man kan liksom skala dem lite lätt med fingrarna), ärtor, omelett kuber är poppis, jag gjorde mycket omelett med allt från grönsaker till fisk. Gjorde en smet i mixern, hällde i brödform och bakade i vattenbad i ugnen, skar stavar och sonen åt massor! Gärna med mycket örter i. Dock ville han aldrig riktigt äta de där brukarna med "klumpar" i... Men vem vill det?? Så jag köpte typ 1 års ekologiska burkar och mixade för var det slätt åt han, ihop med plockmaten! Mer smör, mer kokosolja så står de sig på mindre mat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Muminbarnets mamma

Halloj!

Barnet blir snart 11 mån och numera fungerar nästan ingenting. Vet knappt om jag vågar skriva här.

Om vi börjar med det positiva, när hon väl har somnat sover hon gott till morgonen. Oftast i alla fall. Hon somnar också ganska bra på dagen, men vaknar då alldeles för tidigt.

Schemat:
Natt 20-8
Frukost 8.30
Lunch 11.45
Sova 12.30-14.30
Mellanmål 14.45
Middag 17.45
Kvällsgröt 19.30
Natt 20

Hon har alltså bara en lur nu, men har nog aldrig sovit 2 timmar. Det brukar bli 1/2-1h. Vi övergick från två lurar då hon aldrig hann somna på kortluren. Nu har jag funderat om två kortare lurar ändå skulle ge mera sömn totalt.

Ja så var det då det som inte fungerar. Ja, resten, liksom. Så fort man närmare sig sängen på kvällen börjar hon storgråta, tårarna sprutar. När hon lugnat sig och man börjar gå mot dörren börjar hon omedelbart igen. Det är inte frågan om gnäll utan i mina öron låter hon ledsen och ingen ramsa i världen biter på. Så här har det varit nu i snart 3 månader. Det kan ta t.o.m 2 timmar tills hon somnar. Ja, så man kan väl säga att vi är på ruta ett igen.

Det andra problemet är maten. Hon äter så lite och man vet aldrig om hon tänker äta eller inte. Det som hon äter upp till minsta smula ena dagen totalvägrar hon en annan dag. Ibland dricker hon bara mjölk och ibland vägrar hon mjölk. Hon äter ofta bara 2-3 teskedar mat +mjölk. Till och med gröten som hon tidigare älskade äter hon sämre.

Hon är inte så intresserad av plockmat heller. Pillar bara med maten tills den är i små små smulor ( eller har landat i hundens mage). Jag är själv väldigt dålig på matlagning och har liksom inga idéer på vad man kan ge henne. Dessutom har jag märkt att jag är så rädd att hon ska sätta i halsen. Jag vågar inte prova på nya saker.

Så jaa, vad ska jag göra... Jag har väl förstört allt vi byggt upp, men där vid åtta månader började hon reagera på ett helt nytt sätt på nattningen och inget fungerade längre, och därifrån har det bara gått utför.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag säger som AW, oro är i särklass det sämsta man kan ha i samband med barn. Hellre tveklöst fel än tveksamt rätt om man säger... :roll: :lol:

Omelett gillade min son. Jag gjorde i brödform i vattenbad i ugnen med valfria smaksättningar. Ärtor, majs, skalade kikärtor, morotsbitar m.m. Är du orolig för att hon skall sätta i halsen skall du gå en baby HLR kurs så du faktiskt VET hur man hanterar det! Alla borde gå är min åsikt!!

Jag gissar att hon hamnade i 8-mån ångesten och hade en hel hög med frågor hon aldrig fick ordentligt besvarade och dessa ställer hon än.... Ni har som jobb att övertyga henne om att lägga sig är utomordentligt trevligt och mysigt.

Läs i BB om 8-9-10-11mån barnen. Backa bandet en aning och jobba på läggningarna. Minst 20-mij skratt till gonatt. Sen flyger man in under tjo och tjim till redan mörklagt sovrum. Poff ner i sängen, klappa och gå långt innan :lol: hon ens hinner reagera och undra vad som hände! Du wkall ha i särklass den hurtigaste och gladaste av alla ramsor som är så hög att hon nästan chockas av all glädje. Detta innebär att man måste ta i så man skrattar själv rejält? :D :lol:

Börjar hon sen gråta är det ditt jobb att övertyga henne med ramsan att allt är mer än ok och hon har det så bra så bra!
Tor 2006

Muminbarnets mamma

Åh, känner mig så uppgiven. (Ja, jag vet, var är attityden?) Steg upp imorse och tänkte att nu ska det bli andra bullar här! Hittills har inget gått bra. Halv grötportion till frukost, vägrade lunchen och drack bara mjölk. Sen var det dags för skratt, jo tjena. Höll på 20 min och fick bara något leende ur henne. Sen blev det sängdags, förde in henne i mörklagt rum, och hon börjar stortjuta innan vi når sängen. Jag ramsade ut och står utanför och ramsade medan hon skriker helt förtvivlat. Till slut gick jag in och höll handen på henne tills hon lugnade sig och somnade. Efter 30 min vaknade hon och fortsatte gråta.

Jag vet inte hur det här ska gå att reda upp då jag inte ens i vaket tillstånd får gå ur barnets synfält utan att hon börjar gråta. :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok, först en länk med massa pepping, läs på "SHN-krönikor" är mitt tips. massa bra där!

http://annawahlgren.com/index.php/sova-hela-natten

Du hittar dem om du skrollar ner lite på sidan. :wink:

Sen, OK, du går in och "Lägger handen på" MEN, du får inte hålla den där tills hon sover!!! Då är ju du ett SÖMNVERKTYG! :roll: :evil:

Man slutar så fort de slutar gråta eller lugnar sig, då GÅR DU UT, med ramsan, som är så äckelhurtig att du inte står ut! Måste man går man in igen, och gör samma men ännu kortare, och GÅR UT! Grejen är att du skall bara LUGNA inte SÖVA om du är med? Det får liksom ta den tid det tar de första dygnen! :wink: 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"