Hej, Ok förkylning!
När jag själv går och lägger mig gör jag så här. Tar en rejäl sån gul lök man lätt gråter av. Kokar upp en kastrull med vatten, Grovhackar löken, lägger i vattnet och fort in i sovrummet, ställer kastrullen under sängen. Stäng dörren. Det kommer lukta skunk men är mycket effektivt.
Ang. bajsblöjan är det förmodligen förkylningsmage. Ge gärna äpple och äpplemos till kvällen. Katrinplommon och päron till frukost.
Sen är poängen den, man får till inget pris stå och ramsa utanför dörren och efter några "försök" med ramsan gå in och börja buffa, då betyder ramsan, "håll ut, mamma kommer".
Så man lyssnar! Sen bedömer man VAD är frågan??? beroende på VAD frågan är ger man sen svar. Blir ett barn förbannat på ramsan, så är man kanske ganska arg för att man förväntar sig annat. Då har man rätt att rasa av sig och man avvaktar. Bedömer man det som att man faktiskt måste gå in, då går man IN LÅNG tid efter ramsa eller helst INNAN ramsan, buffar lugn (aldrig till sömns) och GÅR UT med den HÖGSTA och HURTIGASTE av alla ramsor. MINST X4, för att sen ta bekr. X4 Här får man inte ge sig, det är en dialog som skall till. Han kan skrika 100 ggr och skall då få med sig ramsan 101 ggr, den skall ALLTID ha sista ordet. Anna har lite som regel (ta fram klockan!) att tar det säg 30 sek att ramsa så måste det gå minst 31 sek innan man får ramsa igen. Gnöla, gnälla, bli förbannad är hans privilegium, det kan du tyvärr inte påverka.
Öva att ramsa tyst på pappan, eller någon annan, öva i badrummet. Du skall verkligen lyckas med ramsan, den är verktygens verktyg, men man måste ha TRYCK i den och övertygande! 8) Ramsa glatt, hurtigt, strängt, mjukt, smekande osv... beroende på VAD frågan är.