Alice 14-månader ledsen på natten

Sofia78

Alice 14-månader ledsen på natten

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Här var det längesen jag skrev men nu har det börjat strula.
Vi har en tjej som är 14 mån och kurades när hon var 6 mån. Allt har gått jättebra och hon sover skönt hela nätterna. Vi har natt 19.30-07.30 precis som storebror som vi kurade för 3 år sen.
För två nätter sen började det. Alice vaknade vid kl 07.00 och jag blev helt ställt så jag gick direkt in och tog upp henne någon min tills hon blev lugn o ramsade mig ut. Fel jag vet men hann inte tänka! superdumt!
Inatt började hon gråta vid 24.00 och jag gick tyvärr in igen. Hon tystnade men började gråta efter 30 min igen. Så här fortsatte det hela natten. Vi tog upp henne 4 olika gånger annars höll oss till ramsan. Kl 04:30 satte jag på Mozart och hon sov lite mer än en timma. Sen likadant igen.
Hon är lite förkyld och hostar men ingen feber.

Alice har alltid sovit mkt så det var i veckan vi tog bort fm luren. Hon har alltså tills nyligen sovit mer än hon "ska", 09.00-10.30 och 13.00-14.30.

Hur ska vi gå tillväga inatt om det blir likadant? Om ramsan o husljud inte hjälper. Tycker det är lite svårt att ändra tonfallet efter vad hon frågar men får försöka lära mig hennes frågor igen. Tycker ni att jag ska ändra dagsschemat till att sova 12.00-13.30? De senaste dagarna har hon inte somnat fmluren.

Tack för att ni finns!
Mvh Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Alice 14-månader ledsen på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Ja, jag tycker du gott kan ändra dagslurarna till en lång lur på 1,5-2 tim istället. Hur lång natt har du?

Sen är det nog lite "förtrots" på väg in i bilden skulle jag tro. Så läs på om förtrotsen i BB också.

Ta fram en strategi hur ni vill jobba med ramsan och håll er till detta. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej och tack för ditt svar,

Vi har 12-timmars natt, 19.30-07.30.
Om hon inte lugnar sig med ramsan o husljud känner jag att jag vill gå in men helst inte ta upp. Har försökt men hon bara sträcker sig upp mot mig och vill komma upp förstås. Och blir bara mer förtvivlad. Kanske att jag kan testa att sätta mig på golvet och hålla en hand på henne genom spjälsängen o se om hon lugnar sig? Som en solfjäder;) Om hon ligger still förstås. Vill egentligen inte komma med nya saker så hon blir förvirrad. Hoppas detta går övergärna snabbt för detta kom från ingenstans. Hon störs av hostan också så det kan ju bero lite på det också.
Ska öva på ramsan igen och olika tonlägen. Kunde det bra förr men nu var det ju så längesen;)

Tack snälla!
Mvh Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Du kan köra en ny kur för stora barn om du vill.

Principen är att man ALLTID lugnar barnet där det ligger! Hur du väljer att göra detta är inte det viktiga, det viktiga är att man lägger och GÅR UT! sen om du går in 100 ggr är det bättre än att du går in 1 FÖR LÅNG gång.

Du skall tänka UT inte IN! 8)

Så in, LUGNA (inte söva inte trösta inte rädda inte tycka synd om) Lugn och trygg, lägg henne ner, lägg en hand på om du så vill. Så fort hon inte "gallskriker" längre GÅ UT! Hon skall lära sig somna och somna om SJÄLV, det är inte din närvaro som skall vara tryggheten, det är den du måste lära henne själv. Prata inte, hyssha inte, ANDAS YOGA andning högt och gå UT!

Måste du sen gå in 100 ggr första dagen och natten så må så vara hänt. Du kommer få det tillbaka SEN. Glöm inte ramsan och bekräftelsen separat.

På stora barn rekommenderar jag ibland att man kan köra Lathunden 1-3 X 2.

Här är lathunden.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Man kan ta natt 1 i 2 nätter, natt 2 i 2 nätter, natt 3 i 2 nätter. MEN INTE MER! Sen skall ni ha de nya rutinerna på plats. Sätt upp en plan och ha målet i sikte. Du håller på att lära henna något.

Berätta på kvällen innan HUR du kommer göra och säga att hon nu skall få lära sig sova så gott så gott så skönt och mjukt och fint SJÄLV. Och hur bra det skall blir. TIll läggning är det skratt till gonatt 15 min UTANFÖR rummet som gäller. Flyg in i redan mörklagt och klart sovrum, POFF ner i sängen UT!

Sen börjar du. Läs, läs, läs, läs.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack igen för ditt svar!

Inatt sov hon precis som vanligt utan att jag behövde göra något så förhoppningsvis var det bara den natten som strulade.
Men om det blir likadant igen så vet jag hur jag ska göra. Skönt att vara lite mer förberedd denna gång;)
Tack vare dig/er o Anna W har båda mina barn sovit som stockar från 6 mån ålder. Underbart!

Tack igen o ha en trevlig helg!
Mvh Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :lol:
Tor 2006

Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen Torsmamman och alla ni andra,

Nu har det börjat strula för oss igen! Alice är 16 mån och det började strula för 1 mån sen ca. Vi har natt 19-07 och dagslur 12-14. Alice började dagis 2 dar/v för 2 v sen och där sover hon mellan 20 min-2 tim.

07,00: Välling
09.00: Mellis
11.30 Lunch+välling
15.00 Mellis
17,30 Middag
18,45 Välling

Hon är en liten tjej och liten i maten men älskar sin välling;)
Hon åt mer för några månader sen faktiskt. Kanske kan det bero på att hon får massa tänder nu men vi försöker smörja med en salva innan läggning.

När det börjad strula så vaknade hon och grät. Vi gick in i badrummet brevid och gjorde husljud, ramsade och om inte det hjälpte gick vi in, la tillrätta, solfjäder och ramsade ut. Sen kan det hålla på så i flera timmar och det låter som hon inte kommer till ro. Sen blev hon väldigt förkyld och blev mer ledsen nästan så hon nästan kräktes. Vi tog då upp henne i famnen och några nätter tog vi in henne i badrummet och gav Alvedon och tom välling för det bara fortsatte i timmar.

Jag läste i måndags ditt senaste inlägg om att köra kuren på nytt. Natt 1*2, natt 2*2 och natt 3*2 så jag började i måndags. Hon vaknade vid kl 24 och jag gick in direkt, la tillrätta, solfjäder några sek ramsade mig ut och bekräftelsen separat. Hon tystnar oftast direkt när vi kommer in. Sen sov hon hela natten och även natten efter. Men nu i natt är det kaos. Hon vaknar och jag går in och gör som ovan. Hon tystnar men börjar efter 5-20 min igen. Så kan det hålla på i timmar. Om hon börjar strax efter bekräftelsen påminner jag och ibland tvingas gå in igen om hon fortsätter gråta. Så här har det hållt på i 3 timmar nu. Känns som hon inte kommer till ro och tänker att hon kanske inte är mätt. Nu gav jag tillslut välling och det verkar som hon somnat. Fel av mig... Jag ger bekräftelsen separat och har alltså i natt gått in vid varje nytt uppvak men bara ca 30 sek är jag i rummet.

Hur går vi tillväga framöver? Vissa nätter går ju bra så det går mycket upp o ner.

Tack på förhand och tack för att ni finns!
Med vänlig hälsning Sofia
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu var det morgon här! Alice sov sen resten av natten.
Ville bara skriva också att jag kanske borde gått in vid minsta lilla pip dessa första nätter när jag skulle göra om kuren? Det gjorde jag inte utan väntade för att se om hon somnade om...har inte heller buffat men eftersom hon blir lugn direkt när vi kommer in så finns det väl ingen anledning till buffning.

Tack igen!
Mvh Sofia
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Någon som kan ge mig lite tips?
Resterande nätter har Alice sovit oroligt men somnat om själv iallafall.
Så det verkar gå lite upp o ner och de två dagarna/v som hon går på dagis, då har nätterna blivit kaos. Tror att hon både äter o sover sämre där.

Tack!!!
Mvh Sofia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om lilla Alice "blir lugn direkt vi kommer in" tycker jag det låter som ett klart läge att övergå till ramsan och ramsan enbart.

Träna upp den båda! På varandra, det är rätt kul och mycket nyttigt. Den andra ( "barnet" som ramsas) ska nästan få lust att somna... =D>

Ja, dagis ställer till det väldeliga för ett så litet barn. Alice är alldeles för liten, tycker jag, men du vet antagligen min mening: Ta hem henne! Man KAN rädda de första tre åren.

Annars får du ta skeden i vacker hand och förstå att ni får vara extra envist betryggande nu, inte tröstande - som Torsmamma påpekade så noga - utan just betryggande. Ju oroligare omvärlden är - och det är den på dagis - desto lugnare, mer rofylld, tryggare och säkrare måste den få vara hemma.

Ta reda på hur hon sover och äter på dagis, "tro" inte bara! Sedan får du anpassa och kompensera. :cry: (Snyftar lite här för jag tycker det är alldeles fel ordning!)

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Nu skriver jag igen för det har börjat strula för oss. Alice är nu 18 månader. Så här ser vårt schema ut:

07,00: Välling
09.00: Mellis
11.30 Lunch+välling
Sova: 12-14
15.00 Mellis
17,30 Middag
18,45 Välling

Vi har natt 19-07 men på vardagarna tar vi upp henne redan kl 06.20 eftersom hon går på dagis då. På kvällen är hon oftast jättetrött så vi brukar lägga henne vid 18.30. På helgen brukar vi lägga henne kl 19.00 och upp 07,00. Hon är hemma varje onsdag så alla dagar ser inte riktigt ut på samma sätt. På dagis sover hon max en tim från kl 12 och hemma sover hon oftast 2 tim.
Alice är alltid glad på kvällen vid läggning men sen vaknar hon oftast vid kl 24.00 och är orolig. Det låter som hon inte kommer till ro och blir oftast ledsen av ramsan. Tyvärr har det blivit så att vi börjat gå in till henne eftersom hon är så ledsen, lägger om och ramsar ut. Så hon har nog vant sig vid att vi brukar komma in. Men om inte ramsan hjälper vet vi inte vad vi ska göra. På dagis äter hon inte så bra så vi har trott att hon är hungrig på natten och har vissa nätter gett henne välling som hon slukar. Så ja vi är tillbaka på ruta ett känns det som och har inte vårdat den fina sömnen som vi hade innan dagis. Men dagis har gjort att hon sover oroligt. Hade varit toppen att ha henne hemma som Anna W skriver ovanför men funkar inte riktigt i verkligenheten för oss men jobb mm.
På helgen sover hon betydigt lugnare. Hon vaknar nästan alla mornar kl 05.30. Ibland lyssnar hon på ramsan men börjar igen efter 20 min och håller på så fram till 07.00 eller 06.20 när vi har dagis.
Vi kurade vår son Alfons för 3,5 år sedan och han har oftast alltid sovit väldigt bra och gör det fortfarande.

Hur ska vi göra i fortsättningen tycker ni? Känns verkligen som Alice sover oroligt och inte riktigt kommer till ro. Ibland ligger hon och gnyr/gnäller lääänge och då är det svårt att veta hur snabbt man ska ingripa.

Tack snälla för att ni finns!
Mvh Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Låt mig vända på steken...
Hur ska vi göra i fortsättningen tycker ni?
Vad tycker ni? Vad är ni beredda att göra för att få lugn i huset igen?

Hon är nu 1,5 år, går på dagis, är i förtrotsen, hur tycker ni hon borde reagera? Med lättnad? Världen vänds upp och ner och hon ställer frågor, frågor som ni idag inte besvarar tillfredsställande. Jag vet det låter hårt, men dagis är hårt, livet blir hårt. Och skall det vara så här av olika anledningar, ja då måste ni också vara 100% säkra på vad ni håller på med. Läs i BB om förtrotsen, läs här bland länkar om förtrotsen, finns en strålande sök funktion. Hon ställer frågor i alla dess former och ni ställer frågor tillbaka till henne. :roll:
Tor 2006

Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för ditt svar!
Förstår att det är mycket som händer för lilla Alice nu och att vi bör vara betryggande.
Sitter nu och läser i BB om förtrots mm.
Har ni några konkreta tips att ge mig hur vi ska bete oss på natten när hon vaknar som jag skrev om i förra inlägget?
Ge henne ramsan först och om den inte funkar, snabbt in och och lägga tillrätta samt ramsa ut vid lugn? Kan hända att jag får gå in många gånger de första nätterna eftersom vi ibland tagit upp henne i vår famn om hon inte lugnat sig.
Ska vi absolut inte ge välling trots att hon äter dåligt på dagis?
Det gjorde hon även innan vi började att ge välling på natten.
Tycker också det är svårt att veta när vi ska agera när hon gnyr och inte kommer till ro?

Är så tacksam för tips hur vi ska agera nu på natten!
Mvh Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej ingen mat på natten, för på natten sover man ju, eller? :roll:

Däremot ge gärna en muta på väg hem från dagis som hon kan äta på, lite avocado eller ägg är bra. Se till att ge desto mera till middag när ni alla är samlade och äter tillsammans. Sen kommer ju kvällsslurken på det, den är till för just dessa saker, att fylla på det man inte fått i sig på dagen.

Har du läst om safarin ordentligt?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Lite gnöl, gny, gnäll är inget vi gör så mycket åt, utan på sin höjd ger man en ramsa lite förbi farten. Gör betryggande husljud och försök sluta trafikera.
Ge henne ramsan först och om den inte funkar, snabbt in och och lägga tillrätta samt ramsa ut vid lugn?
Inte funkar? Det är ert jobb och se till ATT den funkar. Att ge en ramsa, förvänta sig att "den inte funkar" betyder ramsan, håll ut, snart kommer mamma med sin närvaro. Blir liksom inte riktigt rätt besked då kan jag tycka. Så, man ger inte en ramsa, för att sen gå in, då får den FEL betydelse. Något att tänka på. :wink:

Måste man gå in, (när det är absolut STOR KRIS) då går man in FÖRST, och ramsar SEN. Men er dotter söker säkerhet och trygghet nu, det är ert jobb att övertyga henne om att allt är som det skall och att det inte föreligger någon kris här. Hur gör ni detta på bästa sätt?

Så mitt förslag är att gå till lathunden natt 3 och kör därifrån. Läs, läs, läs, ta fram en strategi som NI verkligen kan genomföra och håll er till den. Jag kan visa en hund vart vattenskålen är, men jag kan inte tvinga den att dricka. Så jag kan visa och tala om vad ni skall och kan göra, men det är i slutändan ni som har barnet, hör barnet och måste agera därefter. :wink:
Tor 2006

Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu har jag läst på ordentligt och känner mig mkt mer säkrare!
Vi började inatt och Alice vaknade 02.30. Var ledsen och jag ramsade och Alice kändes inte van vid ramsan utan förväntade sig nog att vi skulle komma in och ge välling som vi gjort sista tiden. Det blev en hel del ramsor o bekräftelse två timmar framåt samt att jag gick in en gång. Hon var ledsen ibland, arg, gnäll ibland. Till slut kändes det som hon lyssnade på ramsan och vi fick en dialog. Jaaaaa!
Kl 04.15 efter att hon varit tyst 10 min gav gav pangramsan och satte på Mozart.
Var det rätt? Då sov hon faktiskt fram till 07 när jag väckte henne glatt;)

På vardagarna behöver vi ju ta upp redan 06.20 så vi brukar lägga henne 18.30 då.
På helgen har vi dock kört 19-07. Det blir ju olika tider vardag/helg men skönt att ha lite sovmorgon för alla på helgen. Kan vi fortsätta så tror ni eller bör vi ändra alla dagar till 18.30-06.20?

Nu kör vi inatt igen och jag känner mig stark o peppad och vill ge Alice god sömn igen som förr!

Tacksam för svar!
Mvh Sofia
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"