Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen!
Aha ;-) då får vi skaffa en till lillebror oxå snart, är riktigt imponerad över hur bra det fungerar med storasyster :-D
Vi började i söndags med 2 lurar, men de tidiga mornarna har väl varit i ca 2 veckor. Tror det var lite så med första oxå, men allt gick lixom lite lättare då ;-)
Ska definitivt kolla in tråden imorgon, tack !!
Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt!! =D> :lol:

Bara att köra på!! :thumbsup: :wink:

Fint jobbat!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Mellansyrran »

Tidigar mornar kan handla om att någon är hungrig på morgonen... :) Mat, mat och mera mat.

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Tack!
Jo det verkar ha varit en kombo av flera faktorer, mat, för varmt, mycket sömn på dagen, mm... men NU har det nog äntligen :-D lossnat för oss!!! ( peppar, peppar) Han har sovit perfekt varenda lur den senaste veckan ;-) Oj vad han sover!!! Ibland får man väcka honom t om.. Underbart! Han somnar 18.30 på pricken, och sover till 6.30, helt utan uppvak. =D> han är såå duktig!
Nästa steg blir väl att ta bort fm-luren, när det visar sig några störningar i schemat, eller från vilken månad brukar det vara som man går ner till 14 timmar?
Kram på er alla ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Härligt!! Bra jobbat!!! =D> =D> =D>

Här finns en superbra översikt med antal sömntimmar för olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Fast se det som en rekommendation, alla är ju lite olika och det finns ingen anledning att ändra nåt som fungerar! :P

:heart:
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen alla!
Nu har det gått ett par månader sedan jag var här sist. Vår lilla kille har sovit HUR bra som helst sen slutet av augusti eg, men senaste dagarna har varit sådär... Eftersom han sovit så bra och mycket sällan skarvande så behöll vi fm-luren ända tills i fredags,då vi började misstänka att det berodde på för mycket sömn på schemat som var kruxet...
Han hade då vaknat för tidigt på morgonen några dagar, men även ibland vaknat på långluren oxå. Kan det bero på det?
Nu, däremot, blev heltaikon igen :?: och det kan kanske bero på att vi igår kväll var borta och la barnen där och väckte honom senare på kvällen när vi åkte hem. Under natten och morgonen blev det som väntat rörigt... vaknade mååånga gånger, och oxå för tidigt i morse. Även långluren idag vaknade han 2 gånger. Nu på kvällen vid läggningen så marginalkvartade vi och han somnade direkt. Men efter 20 min vaknade han igen och var vaken i 45 min.. Rätt ledsen, men ramsade 2 gånger. Tog inte riktigt. Väntade då 10 min, tog sen upp honom :oops: , han var liite förkyld oxå med lite feber så han fick då alvedon, som nog lugnade lite. Somnade sen tillslut...
Vad tror ni om detta? Vad gör vi? Har vi tänkt fel?
Tack på förhand! Kram kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

till att börja med så känner jag mig lite trög... :roll: :oops: ändrade ni schemat igår? i så fall är det lite tidigt att utvärdera. Sen kan man ju ha tillfälligt strul när man är sjuk och dagen varit lite konstig. Hur ser schemat ut nu?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Nja, i fredags ändrade vi, ser nu ut så här:
6.30 Välling
10.30 Mat och fruktpure
11.00 sova 2 timmar
14.00 Gröt + fruktpure
17.00 Mat och fruktpure
18.15 välling
18.30 Gonatt

Ja, lite småhängig är han väl, 38.1 i feber... Nu är han vaken igen, så känns väl lite som övertröttheten är här?!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hur kommer man lättast ur det här övertrötthets-träsket? Marginalkvarta och lägga tidigare? Öka långluren till 2,5 timmar? Nån 5 min lur? Vad tror ni?
Tack och godnatt♡!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tycker det låter som lite tidigt att gå över till en lur redan nu, runt 12-15 månader är vanligt, men självklart finns det även barn som är piggare än andra. Men om ni har problem med övertrötthet så skulle jag ta och fundera igenom schemat en gång till! Ge dock det nya en vecka att sätta sig innan ni utvärderar och ändrar!

I en övergångsperiod brukar jag bjuda på en 5-minuterslur och vid sjukdom är jag extra generös med sömn, då kan marginalkvartar åt båda hållen behövas.

:heart:
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Jaha, oj då?! Kanske fattade fel ang detta jag då :shock: Tänkte nog 14 timmars sömn för ett barn runt 10 månader? Med det handlar väl om fördelning av sömntimmarna oxå kan jag ju förstå...?
Hur rekommenderar ni ang det? Ska man istället dra ner långluren till 1,5 timme och behålla fm-luren?
Vi gjorde lite ändringar eftersom han vaknade på långluren rätt ofta, hade tidiga mornar och var lite trög att söva på fm-luren oxå.
Eller har någon några idéer?
Kram på er!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad härligt att han har sovit så bra så länge!!! Bra jobbat! =D> =D> =D>

Jag tror precis som SaraMilana att det är för tidigt att ta bort fm-luren. Vi har nyss tagit bort den här och min son är 14 månader. Vi försökte en gång tidigare men det blev totalt kaos, han bara började däcka precis närsomhelst under dagen i stället, oftast precis när han skulle äta lunch eller nåt... :roll:

Så jag tycker att om att du kan göra som du funderade på: ge honom 20 min på fm och sedan 1,5 till långlur. 20 min är då förutsättningar så sover han bara 5 min på fm så är det bra med det. Då får du kanske justera schemat lite igen så långluren hamnar 11.30 eller 12, och fm-luren får inte bli för nära inpå långluren. MEN med detta sagt så kan det ju hända ibland att han inte somnar på fm, då är det bara att köra på som vanligt för nästa dag somnar han säkert! En period nu innan vi slutligen tog bort luren sov Samuel bara varannan dag, annars låg han och babblade. Men det går ju bra det också. :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej alla fina!
Jag ser nu att jag inte ens svarade eller tackade för ditt sista där :? Det kanske är för det har gått helt fantastiskt bra sista tiden :-D Otroligt vad bra det känns när man har båda barnen på samma tider !!!
Så skönt när man träffar andra föräldrar med "icke Anna Wahlgren - barn" , vad alla frågar..."kan du bara lägga honom sådär? Och han somnar? Ska du inte gå upp och natta honom? Ehh...jag gjorde nyss det! 1 min tog det ;-)
Tack så mycket till er alla som hjälpt oss så fint! Hade jag kunnat, så hade jag bjudit hem er alla på tårta!!!
Ni är guld värda!
Kram ♡♡♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Mellansyrran »

Det är du som har gjort jobbet! =D> =D> =D>

:heart:
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av Ylvispylvis »

Instämmer!!

Fantastiskt bra jobbat! =D> :thumbsup: \:D/ :sleep:

Kram så länge!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"