Hej
Vi har en 3½ pojke som vi kurade fr.o.m 6 månaders ålder. Allt har gått jättebra med honom.
Nu har vi en nyfödd dotter på 3 veckor.
Vi följer inga speciella scheman utan försöker denna första tiden att bekanta oss med hennes egenheter och hennes allmänna sätt att leva.
Överlag så äter hon väldigt bra förutom på natten, hon har gått upp ca 800 gram på 3 veckor.
Hon bökar ibland väldigt på natten och verkar vara arg på bröstet/brösten. (Vi helammar). Det gör att hon att hon inte somnar på ett bra sätt. Hon vill nog bara suga på bröstet och blir arg när mjölken börjar komma.
Vi vill inte rusa in i SHN-kuren ännu men vi är ute efter en dräglig tillvaro men hyfsad sömn på nätterna.
Hur bör vi börja?
Hon sover på dagarna i ett Babynest som vi har i vardagsrummet. Tiderna hon sover och äter kan variera.
Framåt kvällen har hon ont i magen och det börjar vid 21-22.00 när vi lägger oss och släpper ca 24.00. Innan dess har hon sovit jättebra under dagen och kvällen så hennes magont och ovilja att sova på natten kommer varje gång som en chock för oss.
Efter denna skrikiga perioden för oss och henne så är hon nog ganska övertrött men enda sättet hon kan somna på är i mammas famn som ligger på sidan. Hon klunkar även i sig rätt mycket mjölk innan hon somnar.
Hon äter sen vid 02-04-tiden och sen blir det några små slurkar framåt 6-tiden.
Babynestet är uteslutet att somna i såhär på natten.
Vi har alltså inte börjat lägga henne i sin egen spjälsäng och inte heller på magen ännu (hon sover på sidan).
Finns det risk att den dåliga ovanan att somna vid bröstet fortsätter senare om vi inte gör något åt det redan nu. Man vill inte skämma bort lillan men inte heller vara för sträng nu när hon är så liten utan vi vill att hon ska ha mycket hudkontakt med mamma.
Hur ser ni på vår situation?
Med vänlig hälsning
Fredrik
Lite tips så här i början.. Flicka sover dåligt på natten.
Lite tips så här i början.. Flicka sover dåligt på natten.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Lite tips så här i början.. Flicka sover dåligt på natte
Jag tycker inte ni ska oroa er och se saker och ting ur ett evighetsperspektiv. Lillan har levt 3 veckor här på jorden
Hon har ingen aning om någonting. Hon har inga "egenheter" som ni behöver "bekanta" er med. Hennes "sätt att leva" står skrivet i stjärnorna (om ens där
Nu har hon gått in i det jag kallar Den Egentliga Födelsen, efter den traumatiska födelsechocken. Nu börjar hon vända sig utåt mot världen i alla bemärkelser, beredd att lämna livmodern och det trygga, mörka, sondmatade, lugna livet där för gott. Det är ingen enkel sak. Hon kommer inte ut i världen och hem till er som en färdig person med tankar och synpunkter och "sätt". Hon är som en liten kyckling eller stapplande kalv eller nyfödd hundvalp eller blind kattunge
Men hur
Hon kan inte själv, och det vet hon om (instinktivt). Hon är totalt beroende av sina överlevnadsgaranter - er två. det är därför hon söker sig till er, förlitar sig på er och med full förtröstan. (Vad skulle hon annars göra? Vittra bort?)
Jag vill rekommendera dig Barnaboken. Där kan du läsa dig till förståelse av vad hon går igenom, nu från och med Den Egentliga Födelsen och framöver. Där kan du läsa om Standaradmodellen, som har som absolut grundprincip Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Där kan du läsa om treveckorsgränsen. Dä kan du läsa om barnets såväl fysiska som psykiska välbefinnande, det som du och barnamodern ombesörjer - har till uppgift att ombesörja - men som hon definitivt inte kan själv. Inte någotdera. Inte ännu. Inte på länge.
Så läs och ta ledningen, hjälp henne och njut av det nöjda resultatet!
Några mer handfasta tips:
Som sagt - med Barnaboken kommer ni rätt från början. Det är en styrka den har, mitt tionde barn
Det är ni som ska visa, leda, lära, hjälpa - inte hon.
LYCKA TILL och GRATTIS till lilla älsklingen!
O:)
Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej
Tack för ett snabbt och bra svar.
Denna natten låg vår flicka precis intill min fru hela natten och hade fri tillgång till att suga på tutten när hon ville och behövde.
Det var en av de bättre nätterna på länge.
Jag antar att det är närheten hon behöver just nu för att känna sig trygg.
Barnaboken ska jag köpa och läsa.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Tack för ett snabbt och bra svar.
Denna natten låg vår flicka precis intill min fru hela natten och hade fri tillgång till att suga på tutten när hon ville och behövde.
Det var en av de bättre nätterna på länge.
Barnaboken ska jag köpa och läsa.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
frittehbg skrev:Det var en av de bättre nätterna på länge.
Förväxla inte närheten, värmen, överlevnadshjälpen med tröst, bara
Det gör mig gladfrittehbg skrev:Barnaboken ska jag köpa och läsa.
O:)
Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022