Hur kan vi slippa gråtet vid insomning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ylvalina

Hur kan vi slippa gråtet vid insomning?

Inlägg av Ylvalina »

Vår son (5 mån) gråter så hemskt när han ska somna själv. Numera har jag gett upp att försöka få honom att somna själv och har övergått att amma honom till sömns igen. Det blev bara värre och värre ju äldre han blir, han har liksom blivit uthålligare på nåt vis.

Vårt problem är egentligen inte att han inte sover hela natten, utan att han just har så svårt att somna själv.
Vi lägger honom på magen eftersom han trivs bäst så (när han väl somnat).

Jag är inte säker på att jag tror så mycket på den här SHN-kuren. Vi har t.ex. provat att försöka vagna honom till sömns (exakt enligt vad AW skriver i sin bok och visar på sin film som medföljer boken). Enligt boken ska ju ett effektivt vagnande få tyst på en skrikande bebis inom två eller tre minuter, men min erfarenhet är bara: Glöm det!! Jag har räddat honom från "stupet" många gånger, men han tystnar inte, utan skriker lätt 15-30 minuter varje gång vi försöker. Och vi har provat vagnandet under flera veckors tid utan förbättrat resultat. Det började t.o.m. gå sämre när vi valde att avsluta och återgå till amning.

Min teori har alltid varit (och det funkade utmärkt på min äldre dotter), att är man bara konsekvent och gör lika vid varje läggning, så "sätter sig" rutinen så småningom oavsett vilken rutin man egentligen har, och barnet kopplar ihop rutinen med att sova. Men det verkar verkligen inte fungera på vår son. Man kan ju tycka att han efter 3-4 veckors vagnande borde förstå att "Aha, jag blir lagd i vagnen på mage....nu är det sovdags", men det fungerade verkligen inte.

Så vad gör vi?? Det måste ju finnas fler föräldrar som har likande erfarenheter från sina barn...hur gjorde ni?
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag har inte så mycket erfarenhet av vagning, min son var inte alls van vid att sova i vagnen så det funkade inte alls... :) Vi använde oss av buffning och solfjädern istället, har ni provat med det? Eftersom han sover på mage skriver du så borde det gå bra att buffa honom istället. Då får han ju en närmare kontakt med dig också vilket kanske gör det lättare.

Vi gjorde så att vi buffade tills vår son blev lugn, gick ganska fort, solfjädrade en stund tills han slappnade av och sedan gick vi ut hur rummet med en ramsa.

Kanske kan du fortsätta amma men avsluta innan han somnar för att sedan buffa honom till sömns? Det blir en lite mjukare övergång.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, elin sofia :D :wink:

Du får säkert fler svar (hoppas jag).

Inte behöver man tro på SHN-kuren :wink: Det finns det ingen lag på :!:

Däremot kan man väl säga att det är rätt nödvändigt att man tror på den om man vill genomföra den. Det gäller ju det mesta här i världen :idea:

Lycka till med den lösning du hittar :wink:

Och skulle du framöver komma till ett absolut beslut att få ordning på torpet, om och när nu "torpet" i längden visar sig ohållbart, är du så välkommen tillbaka.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"