Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Noahsmami

Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av Noahsmami »

Hej,

Efter månader av dålig sömn har jag och min sambo bestämt oss för att köra Sova hela natten-kuren på vår son som blir 6 månader den 21 januari. Hittills har han sovit i vår säng, ibland i sitt babynest (ytterst sällan och enbart i väldigt korta stunder), mestadels har han sovit bredvid mig, snuttandes på mitt bröst. Jag har varit hans napp och varken jag eller han har fått den sömn vi behöver. På dagarna har han enbart sovit om jag gått ut med honom i vagnen eller om jag sovit bredvid honom med min tutte i hans mun. För några dagar sedan bröt jag ihop och kände mig på riktigt som världens sämsta. Då träffade jag en tidigare kollega som tipsade mig om denna kur och jag beställde hem boken. Nu har jag läst den och efter att min sambo också läst den ska vi sätta igång kuren nästa vecka. Jag hoppas så på denna kur, den måste funka för annars vet jag inte vad jag tar mig till...jag är verkligen desperat och känner mig nära ett psykiskt sammanbrott. Har gått ned en massa i vikt och känner mig allmänt låg. Så för att det verkligen ska gå vill jag kolla så att jag verkligen förstått allt rätt och behöver er hjälp. Tanken är att min sambo ska köra de två första nätterna.

Natt 1:

Tjo och tjim innan läggdags. Han ska vara glad när vi lägger honom i sängen. Både jag och min sambo är med. Jag säger go´natt och går ut. Min sambo släcker ner och drar ramsan som en introduktion. Lägger sonen tillrätta på mage; armar upp, benen ner, huvudet bortvänt åt sidan. Halv solfjäder som håller ner huvud och kropp. Börjar buffa tills kroppen känns avlslappnad och sömntung (beskedet). Gör hel solfjäder i några sekunder och ramsar ut. Första gången bortvänd från barnet i sängen, andra utanför när han stänger dörren, tredje utanför stängd dör genom glipan, fjärde och förhoppningsvis sista görs högt när man går bort. Om bebis är lugn och tyst, ge bekräftelseramsan x 4. Om börjar skrika ge några till av påminnelseramsan. Om bebis inte blir lugn utan skriket istället stegras och ramsan inte går fram (testa alltid ramsan först!), gå in och ge besked igen. Denna gång väldigt kort och ramsa ut. När lugn, alltid avsluta med bekräftelseramsa. Vid första uppvaket: Snabbt in och ge besked under tystnad; lägg tillrätta, halv solfjäder och några buff (typ tre), hel solfjäder och sedan ramsa ut. Detta upprepas vid varje uppvaknade hela natten. När morgon går jag och pappa in och väcker med tjo och tjim.

Dagarna följer vi schemat slaviskt. Jag har tänkt att få honom att sova sina lurar ute i vagnen. Är det ok? Måste han då somna när vagnen står still eller är det ok om han somnar medan vi går? Om vi väljer att han ska sova sina lurar i sin säng, kör vi då på samma sätt som första natten?

Natt två:
Börja på samma sätt som natt 1 med lek och stoj, jag säger go´natt och går. Pappa släcker ner och ger beskedet i form av tillrättaläggandet, halv solfjäder, buff, hel solfjäder och ramsa ut. När tyst ge bekräftelseramsa x 4. Om skrik och gråt; ge påminnelseramsa tills lugn. Om skriket stegras och ramsa ej går fram, gå in och lägg tillrätta och gör hel solfjäder - inget buffande! När lugn ramsa ut och avsluta med bekräftelseramsa. Vid första uppvak: fort upp och ge påminnelseramsa utanför dörr - gå INTE in! Om lugn, ge bekräftelseramsa. Om skrik stegras och det blir kris, gå in och ge besked med tillrättaläggande, halv solfjäder, buff, hel solfjäder, ramsa ut. Börja dock alltid med ramsa, endast vid kris kan man buffa. Fortsätt så hela natten. När morgon går jag och pappa in och väcker med tjo och tjim.

Dag två: Samma som dag 1

Natt tre:

Starta som natt två men försök att undvika buff, kör istället hel solfjäder tills kroppen är lugn och sömntung. Man kan dock köra buff vid läggningen, men bara denna gång. Vid kris ska sedan hel solfjäder användas. När lugn, ramsa ut och avsluta med bekräftelseramsan. Vid uppvak: ge ramsa utanför dörr. Jag ska dock avvakta så att jag inte ramsar i onödan, det kan vara så att han somnar om.

Dag 3: Samma som dag 1 och 2

Natt fyra:

Börja som innan med tjo och tjim, tillrättaläggandet, solfjäder (inget buffande!), ramsa ut och ge bekräftelseramsan, denna gång kanske två gånger eftersom den nu är sammanslagen med påminnelseramsan. Vid uppvak; inte gå in utan påminn genom ramsa utanför dörr. Om han blir hysterisk, kan jag gå in och göra solfjädern?

Uppföljningsveckan:

Lek och stoj på kvällen. Någon av oss lägger honom eller måste båda vara med som vid de första fyra dygnen av kuren? Tillrättaläggande, solfjäder, ramsa ut och sedan bekräftelseramsa. Om vaknar, ramsar högt. Vi har tänkt att sova i vardagsrummet de fyra första nätterna så att bebis får sova själv i vårt gemensamma sovrum. Under uppföljningsveckan har vi dock tänkt flytta in i sovrummet igen; kan vi då ramsa från sängen eller ska vi smyga upp och ut ur rummet och ramsa där. Vad är bäst? Och visst är det så att om det krisar (vilket vi hoppas att det inte kommer göra) kan vi ta till solfjädern för att lugna?

Några frågor:
Om det är så att han vaknar, säg en 30 min innan vi har bestämt att det är morgon. Ska vi då ge honom en pangramsa eller bara låta honom vara så länge han är nöjd och bara ge honom påminnelseramsan om han börjar krångla? Om han börjar skrika gör vi solfjädern tills han lugnat sig och förhoppningsvis somnar om. Om klockan då börjar närma sig morgon kan vi då ta upp honom så länge han är lugn men inte sover?

Sen har vi gjort ett schema som jag gärna tar emot synpunkter på. Noah är ju snart 6 månader och då har jag förstått att han ska sova 15 timmar/dygn:
20.00 - 07.00 Natt (11 timmar)
07.00 Mat
08.30 - 09.30 Sova (1 timme )
10.30 Mat
11.30 - 13.00 Sova (1 1/2 timme)
13.30 Mat
15.00 - 15.45 Sova (45 min)
16.30 Mat
17.45 - 18.30 Sova (45 minuter)
19.00 Äta/Nattslurk
20.00 Go´natt

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas att ni orkar läsa det ändå och ge mig synpunkter och tips och råd om det är något jag missat eller missförstått. Vill så gärna att detta ska funka så vill göra rätt från början och ge oss själva och liten de bästa förutsättningarna till att få sova hela nätter. Tusen tack på förhand från en desperat mamma.
Son född 21 juli 2014, började kura 14 januari 2015
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Påbörja kurande av pojke snart 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

Först vill jag gärna säga att du behöver läsa boken IGEN helst 2-3 ggr till även din man. Svaren står där!

Skriv ut lathunden som du hittar här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Båda föräldrarna behöver inte vara med på läggning om man inte vill, det viktiga är att den går FORT! Allt skratt och skoj sker UTANFÖR rummet sen flyger man in redan mörklagt rum, poff ner i sängen, lägg till rätta och börja buffa. Ut med bekr ramsa. läs mera om denna också i boken! Öva sen ramsa och buff på varandra!

Ang. schemat!

En 6 mån skall absolut INTE ha mer än 3 lurar på ett dygn så här behöver du se över! Titta på exemplena i boken! Vid 7 mån ändras schemat igen och då är det skönt att redan ha bra schema som grund!

Ett hett tips är 12+45+1,5+45

Naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Så håller er till dessa när ni tänker.

Vi börjar där. Börja med att ha en plan för de första 3 dygnen enl. lathunden så tar vi resten sen! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Tack snälla för svar! Jag läser boken igen...har streckläst den och antecknat (kanske lite för snabbt) eftersom jag så gärna vill att vi ska hinna till nu på onsdag när jag tänkt att vi ska börja. Kanske bättre att skjuta på starten istället. :? Har nog egentligen svaren men eftersom jag så desperat vill att detta ska funka känns det tryggt att någon bekräftar.

Har sett över schemat och planerat om lite. Nu ser det ut enligt nedan. Vad tror du, behöver det justeras ytterligare?

SCHEMA:

20.00 - 08.00 Natt (12 timmar)
08.00 Äta
10.00 -10.45 Sova (45 minuter)
11.00 Äta
12.45 - 14.15 Sova (1,5 timme)
14.15 Äta
16.45 - 17.30 Sova (45 minuter)
17.30 Äta
19.00 Nattslurk
20.00 Go´natt

Detta känns bättre, vad tycker du?
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Hej igen,

Nu har jag hittat svar på mina frågor, antingen i boken eller i tidigare trådar här på forumet. Jag tycker dock att olika besked ges för dagslurarna. Ibland sägs det att vagnen måste stå still, på andra ställen att den kan vara i rörelse. Hittade ett sätt som jag gillade; man skulle gå med vagnen en liten, liten stund - stanna och stå still en stund - gå en stund till om det kom starka protester - sedan stanna när barnet tystnat (inte somnat bara tystnat).

Jag har tänkt att jag ska köra de två första dagarna (minst) i sängen och då köra på exakt samma sätt som natt 1, alltså vid minsta ljud in och ge besked. Är det korrekt uppfattat? Dag två kör jag på samma sätt när jag lägger men det är enda gången jag är inne och buffar. Om liten krånglar ramsar jag utanför dörren. Om det blir kris, men enbart då går jag in och ger solfjäder. Är det korrekt tänkt?

Dag tre och dag fyra ska enbart ramsa räcka efter att jag gett beskedet. Eller hur?

Om jag efter dag två skulle vilja att han tar luren i vagnen är det då ok eller är det bättre att köra alla dagslurar under kuren på ett och samma ställe/sätt?

Jag hittar inte heller hur jag ska väcka honom om han sover för länge på dagsluren? Är det också med tjo och tjim?

Gällande ramsan har jag tänkt att använda: Nu ska du sova, sov så gott! Jag har tänkt att använda samma ramsa natt och dag. Har förstått det som att det är ok eftersom min ramsa inte innehåller "natt".

Tack snälla på förhand för all hjälp!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad roligt att höra att du hittat svar på många av dina frågor i boken och här på forumet, jag ska försöka svara på dina resterande! :lol:

Ang dagslurarna är det nog lite svar efter vem du frågar, jag har haft fm luren i rullande vagn, alltså packar ner liten och låtit honom somna medans jag gått och haft em luren i stillastående vagn, det enda jag vill trycka på är att ligger barnet på rygg så lägg över en tunn luftgenomsläpplig filt så att synintrycken minimeras. Om du påbörjar dagslurarna i sängen under kuren så skulle jag ha dom så genom hela kuren.

Dagen följer natten, så du verktygar dag 1 som du gjorde natt 1 osv, det har du koll på!

Alla väckningar sker med det glada återseendet, det är härligt att gå och sova och lika roligt att åerses! :heart:

Öva ramsan och känner du att du kan variera alla tonlägen och får en bra takt, så kör på den!

Lycka till med kuren och återkom om du har fler funderingar!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Tusen tack för dina svar Malin! Är så inställd på att detta måste funka så vill göra rätt från början, inget få gå fel. :) Har tänkt om gällande dagslurarna, tror att jag kommer ta de i vagn eftersom liten somnar bäst där så som det är nu. Kanske bra att starta så då det kommer bli total förändring för honom på nätterna. Men efter kuren är gjord ska jag alltså kunna lägga honom i sängen även på dagen med enbart ramsan, eller hur? Då ska inte heller beskedet behövas utan bara ner i säng, på med filt och sedan ramsa ut (detta gäller både dag och natt), har jag förstått rätt?

En sista sak; skulle du kunna ge mig eventuella synpunkter på schemat vi satt ihop? Det ser ut enligt nedan:

SCHEMA:

08.00 Äta
10.00 -10.45 Sova (45 minuter)
11.00 Äta
14.15 Äta
16.45 - 17.30 Sova (45 minuter)
17.30 Äta
19.00 Nattslurk
20.00 Go´natt

Tror du ovan kan funka? Än en gång, tusen tack för hjälpen!

Hälsningar, Jessica
duggan

Inlägg av duggan »

Hallojsan!

Jag tycker schemat ser fint ut men jag gillar att ha 3 h vakentid inför natten så dom är riktigt mosiga och sugna på att sova, men det går säkert lika bra med 2,5, sista luren minskas ju ned till 20 min från 7 månader så då korrigeras det av sig själv vid nästa schemaändring.

Bara du är nöjd med val av sovplats så blir det fint, efter kuren kan du lägga var som hellst!

Hälsningar Malin
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Tack för synpunkt! Ändrade så att han får 3 timmars vakentid innan han ska sova för natt. Det blir också mer tid med pappa som kommer hem vid 17 vilket är super! :D

Så ner ser schemat ut enligt nedan:

08.00 Äta
10.00 - 10.45 Sova (45 minuter)
11.00 Äta
14.15 Äta
16.15 - 17.00 Sova (45 minuter)
17.30 Äta
19.00 Nattslurk
20.00 Go´natt

Tack än en gång! Det kommer säkert komma fler frågor och funderingar när vi väl sätter igång med kuren. Känns tryggt att ni finns. :)

//Jessica
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det ser jätte fint ut!

Det blir spännande att få följa er, det är bara att hojta till om något känns oklart!

Hälsningar Malin
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Hej igen! :)

Kanske att jag gjort fel nu men de senaste två dagarna har jag infört rutiner på dagarna enligt schemat, han har alltså fått äta och sova på tiderna ovan. Vi har ännu inte startat kuren men jag tänkte att det ändå kunde vara bra att leda honom på dagarna istället för att göra som tidigare, han har lett mig. Så nu har han alltså fått äta och sova på angivna tider vilket har funkat bra. Han har fått tagit lurarna i vagnen. Jag har börjat med att gå lite, stå still, gå lite till o s v...han har alltså både somnat gåendes och i stillastående vagn. Den långa luren har han fått stillastående på vår uteplats.

Första dagen gick allt jättebra! Han somnade på någon minut och på de korta lurarna fick jag väcka honom. På den långa luren vaknade han efter en timme, jag vagnade då honom ca tre omgångar med stillastående i mellan. Han somnade om och jag fick väcka honom när det var tid för att vakna.

Idag krånglade dock den långa luren...han somnade efter bara någon minut men efter 1 timme och 15 minuter vaknade han hysterisk. Jag vagnade och gick men inget hjälpte. Till slut efter ca 15 minuter (då det var egentlig tid för honom att vakna enligt schemat) sjöng jag högt och då tittade han frågande på mig och var tyst i typ en hundradel sekund då jag snabbt tog upp honom. Han var alltså tyst men mer av förvåning. Så snart jag fått upp honom blev han dock ledsen igen. Gjorde jag fel...skulle jag vagnat längre tills han somnat om och sedan väckt honom?

En annan fråga gällande schemat...idag var han sååå trött redan kl. 09.00 men han skulle ju inte sova förrän kl. 10 så jag höll honom vaken. Samma sak vid lur två; ca en timme innan sovtid var han extremt gnällig och trött. Skulle jag kunna ändra i schemat nu innan vi kör igång med kuren till nedan (jag har fetat ändringarna)? Det skulle passa vår vardag bättre, men det schema som jag gjorde först funkar också (om du tycker jag ska hålla mig till det. Vad tror du?

Förslag på nytt schema:

08.00 Äta
09.30 - 10.15 Sova (45 minuter)
11.00 Äta
12.15 - 13.45 Sova (1,5 timme)
14.00 Äta
16.15 - 17.00 Sova (45 minuter)
17.15 Äta
19.00 Nattslurk
20.00 Go´natt

Då är han vaken 2,5 h på eftermiddagen istället för 2 h (mellan lur 2 och lur 3) men det kanske inte gör något? Eller ska jag kanske flytta fram den luren också så att han tar den 15.45 -16.30? I så fall blir det 3,5 h av vakentid innan vi gör go´natt. Känner mig så förvirrad och vill så gärna att det blir rätt. Har suttit med schemat och pusslat fram och tillbaka så jag är rätt att jag överarbetar. :(

Vad tror du blir bäst?

Hälsningar, Jessica
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Rädd att jag överarbetar ska det vara. :)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

När du väl kör igång med kuren "på riktigt" kommer daglurarna att funka bättre. Jag tänker att mycket beror på hur nätterna har varit, hur mycket han har fått möjlighet att sova.

Båda dina schemaförslag ser bra ut. Vilket som passar bäst beror ju lite på om barnet är en tröttis eller piggis. Ditt senaste förslag har lite kort mellan "god morgon" och första vilan. Normalt sett borde barnet orka vara vaken 2 timmar innan vilan, men det är ju väldigt olika. Min yngsta är ett prematurbarn och hon kunde fram till 7 månader helt enkelt inte hålla sig vaken mer än 1,5 timmar på morgnarna. Välj det schema du tror mest på och kör sedan på det under kuren. Om det behöver justeras gör du det efter uppföljningsveckan. :)

Det här fixar du! :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Tack snälla för svar och pepp, i kväll smäller det! :)

Ska kolla en extra sväng på schemat och kanske göra någon liten justering, känns dock skönt att grunden känns bra.

Har dock en fundering kring väckningen, när vi väcker barnet (som jag hoppas vi kommer att behöva istället för att han ska vakna och vara ledsen) tar vi då upp honom ur sängen och vagnen sovandes och sedan gör tjo och tjim eller ska han ligga kvar på sin plats och då väcker vi honom?

Tack snälla för allt stöd!

Hälsningar, Jessica
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Nu är ni igång och i morgon bitti när ni väcker sonen så gör ni det där han ligger. Ni väcker med tjo och tjim! Vi brukar sjunga en glad sång och sedan ta upp dottern med glada miner och glädjas åt återseendet. :lol:

Samma gäller om sonen sover i vagnen under dagluren - ni väcker först och tar upp sedan.

Skulle sonen vakna innan det är tid för "god morgon" så följ det som står i boken. Det viktiga är att komma ihåg att man bara väcker ett tyst barn, även om det bara handlar om tystnad i ett par sekunder. 8)

Behåll lugnet och attityden av självklarhet så går det här finfint. :)
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Noahsmami

Inlägg av Noahsmami »

Ja, nu är vi igång. :D Min sambo är den sakligaste av oss så han kör första nätterna. Jag sover hos min syster för att inte vara i vägen. Känner mig så blödig, grät till och med en skvätt när jag promenerade till syster. Vet att det här är för hans bästa och tror verkligen på kuren men i natt är första gången han sover från mig och det känns konstigt i mammahjärtat.

Går hem i morgon bitti och är med på väckningen. Tack för svaren på frågorna! Idag blev det dock lite konstigt vid sista dagsluren...det tog lång tid för honom att somna så istället för de tänkta 45 minuterna blev det bara 15 minuters sömn. Jag väckte honom alltså då han enligt schemat skulle vakna eftersom det var en kort lur och jag har förstått det som att på de korta ska man inte använda marginalkvarten...rätt eller fel? Hur som, han var ganska svår att väcka men när jag till slut lyckades blev han jätteledsen och var det en lång stund, ville inte lugna sig utan tvärtom. Vad ska man göra då? Han hade ju sovit klart, vi väckte men istället för lugn så blev han jätteledsen och man ska ju inte ta upp ledsen bebis...men jag kunde ju inte heller få honom att somna om eftersom han enligt schemat hade sovit klart. Vad är ditt råd här, vad skulle du gjort?

Än en gång, tack för allt stöd!

Hälsningar, Jessica
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"