En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Mellansyrran »

Hej och välkommen tillbaka!

Min första tanke när det gäller att han skriker och har ljud för sig när han ska somna är hur det ligger till med skrattet till gonattet? Bus, skratt och glada föräldrar som ser till att killen kiknar av skratt ända fram till läggning. Sedan är min fundering om han är olycklig eller arg eller ställer högljudda frågor? Har ni testat husljud? Musik eller dammsugning? Eller något annat lämpligt som får honom att förstå att nu är ni upptagna med annat. :) :)

Det där med att det tar tid för honom att somna vid varje lur hade vi också problem med. Det löste sig för oss när vi plockade bort förmiddagsluren vid ettårsålder. Men dit har ni ju ett tag kvar. Huvudsaken är dock att han får möjligheten att sova. Ni som föräldrar ger honom möjligheten att vila/sova och sedan är det lite upp till honom att ta chansen. Gör han det inte på första luren så somnar han fortare vid nästa lur. :)

Att han vaknar på natten och ni får ramsa för att han ska somna om är väl ändå magiskt. Visst kan man som förälder ha svårt att somna om men tänk vad mycket ni får sova i jämförelse med andra. Det kanske inte känns perfekt än men vem vet om han har tänder på gång som stör hans nattsömn. Det kommer att bli perfekt. Ni jobbar ju utmärkt hela familjen med detta! =D> =D

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Mellansyrran »

Hej och välkommen tillbaka!

Min första tanke när det gäller att han skriker och har ljud för sig när han ska somna är hur det ligger till med skrattet till gonattet? Bus, skratt och glada föräldrar som ser till att killen kiknar av skratt ända fram till läggning. Sedan är min fundering om han är olycklig eller arg eller ställer högljudda frågor? Har ni testat husljud? Musik eller dammsugning? Eller något annat lämpligt som får honom att förstå att nu är ni upptagna med annat. :) :)

Det där med att det tar tid för honom att somna vid varje lur hade vi också problem med. Det löste sig för oss när vi plockade bort förmiddagsluren vid ettårsålder. Men dit har ni ju ett tag kvar. Huvudsaken är dock att han får möjligheten att sova. Ni som föräldrar ger honom möjligheten att vila/sova och sedan är det lite upp till honom att ta chansen. Gör han det inte på första luren så somnar han fortare vid nästa lur. :)

Att han vaknar på natten och ni får ramsa för att han ska somna om är väl ändå magiskt. Visst kan man som förälder ha svårt att somna om men tänk vad mycket ni får sova i jämförelse med andra. Det kanske inte känns perfekt än men vem vet om han har tänder på gång som stör hans nattsömn. Det kommer att bli perfekt. Ni jobbar ju utmärkt hela familjen med detta! =D> =D

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Hej!

Tiden går, men problemen kvarstår... Suck! När jag senast skrev så hade vi problem med att han skrek och hade mycket ljud när han skulle somna och att det tog lääänge. Vi införde rejält med skratt och skoj och det löste sig =D> Men bara för en vecka :( Sen blev han sjuk, sen frisk och sen var han med sin pappa och systrar på en kort resa och efter det har det varit strul till och från igen :(

Jag vet egentligen inte ens var jag skall börja?!? Men lillebror är rejält gnällig på dagarna så jag antar att han sover alldeles för lite. Nätterna är för det mesta oroliga. Och så vaknar han för tidigt på morgnarna.

Han har haft schemat 12-20-1,5 för en tid sedan (kommer inte ens ihåg mera när?), men då han inte började somna till 20-minutaren så kortade jag av luren till 5-minuter och flyttade lite framåt den andra luren och lade den till 2 timmar.

I nuläget går det till såhär. Ifall han vaknar före kl 7, typ 6-6.30, så somnar han till 5-minutaren på förmiddagen. Men ifall han sover till kl 7 eller lite över så somnar han inte till 5-minutaren på förmiddagen. Vi tar morgon kl 7.30. Den två timmar långa dagsvilan sover han ofta bra, utom om han inte har fått kakkat. Då vaknar han för tidigt och kakkar.

Vi lägger honom ofta 19.15, men den senaste tiden har det tagit mycket länge innan han somnat. Det far ofta till 19.45-19.50 innan det blir tyst. Han ligger och ylar, pratar, sparkar skriker kort osv.. Jag antar att han är övertrött. Ikväll satt han och gäspade vid middagsbordet stort och högt redan kl 18 och jag såg tydligt hur trött han var, men sen så hade ju tröttheten farit förbi när det äntligen blivit sängdags då jag lade honom som vanligt 19.15. Han somnade 20.20!! :shock: Efter mycket högljutt skrik, gnäll, frustration osv. Jag svarade med ramsor då han var ledsen, men till sist tog jag fram dammsugaren och då lugnade han ner sig en aning. Han somnade sedan till musik på hög volym.

Nu sitter jag och tänker och skulle så gärna börja få någon lugn och ro i tillvaron efter snart ett års kämpande. Hurudant schema skall vår lillebror ha? Han blir 11 månader nästa vecka. Undrar om det skulle vara bra med ett långt sovpass mitt på dagen, typ 2,5-3 timmar? Han verkar inte trött på förmiddagarna så det är mycket svårt att få in en kort lur. Men jag skulle ju gärna lägga honom på kvällen då han är lämpligt trött och inte övertrött. Hurudan rytm mellan vakentid och sovtid skulle kunna vara bra? #-o

I väntan på några kloka råd...
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

...alltså den andra luren flyttade jag ju förstås bakåt tidsmässigt! Då den först var 13-14.30 så blev den 12.30-14.30 :mrgreen:
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Du skriver att han är rejält gnällig på dagarna och att han vaknar för tidigt och att han inte tar den sömn han får. Mitt råd är att ändra schemat. Min yngsta har alltid legat en månad tidigare, d v s ett-års schema infördes vid 11 månaders ålder osv. Efter ändring ordnade mycket upp sig för henne. Gladare unge som sov sina timmar. :D

Alltså tycker jag att du kan ändra till ett-års schemat. Det innebär 13,5 timmars sömn på ett dygn. Välj exempelvis 12 h natt och 1,5 timmes vila på dagen. Eller 11 h natt och 2 h på dagen.

Men jag måste också lägga till att även om man lägger barnen exempelvis kl 19 så kan de absolut ligga och sjunga, muttra, klaga, prata, etc i sina spjälsängar ett bra tag. Inget konstigt alls och fullt tillåtet. :D Det finns naturligtvis barn som somnar på några minuter medan andra behöver tid att slappna av och sortera dagens intryck. Hos er verkar han gilla att höra husljud eller musik. Kör hårt med det.

Spika schemat och följ det minutiöst så att han också kan slappna av och veta att ni föräldrar har koll på läget. :wink:

Lycka till och hör av dig och berätta hur det går.

Kram Katja
:heart:
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Hej och tack så mycket för svar! :D

Ja, kan det faktiskt vara så att han redan är framme vid 1-års schemat?! Stora pojken! :lol: Det skulle nog faktiskt förklara varför han har så svårt att somna på kvällen. Han har ju redan en tid fått sova en lur på dagen, 2h och sen 12h natt. Det betyder att han har 14h sömn på schemat, som är för mycket åt honom. Kanske? Vi får se.

Nu kör vi på detta schema och ser hur det går!

7.30 god morgon!
8 frukost
8.30 utevistelse
11.30 lunch
12.30 sova 2h
15 mellanmål
16 utevistelse
17.30 middag
ca 19.15 kvällsgröt (/joghurt), potta, tandtvätt
skratt och skoj
20 god natt!

=13,5h sömn/dygn

Alla mina barn har varit av den piggare sorten. Mellanbarnet klarade sig med en dagslur, 2h, vid 10,5 månaders ålder. Men hon sov 12h natt på det. Det är alltid så svårt att följa "rekommendationer" då man har att göra med piggisar. Man får ingenting att stämma :shock: Men runt året brukar det sedan lugna ner sig. Vi får hoppas att så är fallet även denna gång! :mrgreen:

Återkommer med rapport om en vecka! :D
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Nat »

Hej

Kör hårt på schemat, det kanske sätter sig om några dar.

Runt 11 månader inträder en jobbig utvecklingsfas för de små. Min stora pojke var BARA nöjd på armen i säkert 2 veckor, fick nackspärr som konsekvens.. :oops: :?
Vår minsting är ju av den lätta sorten så på honom märks inte faser så tydligt, på dagen märks det knappt alls. Han äter dock riktigt dåligt, tomsuger när han ammas vilket han aldrig annars gör samt är orolig på natten. Han vaknar upp och gråter minst 2 gånger per natt men somnar lätt om själv.

Fasen håller på i ca 5 veckor och har sin kulmen när de är ganska exakt 11 månader.

Jag parerar faser med extra mycket skratt och rediga portioner social delaktighet.

Det är inte alltid lätt att skilja på faser eller schemaproblem. För oss är den största skillnaden att när det är en fas på G så är pojkarna oroliga, lite klängiga och äter dåligt. När det är schemafel är dagarna som vanligt men de vaknar tidigt på morgonen och är piggelin. Faser ger hos våra barn även mardrömmar så de vaknar på natten och gråter men somnar sedan snabbt om.

Vad tror du?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Hej Nat,
Det verkar ligga något i det du säger, men jag undrar vilken fas det handlar om vid 11 månader? Har aldrig hört något om det.. Separationsångesten runt 8 månader har jag då hört mycket om. Den ångesten har jag inte märkt mycket av hos oss den här gången, men hos flickorna märkte jag av det tydligt då de va 8 månader.

Jo, hos oss vaknar han nog ett par gånger under natten och gråter, men inget ledset, mest frustration. Han somnar själv pånytt, utan att vi gör något. Nätterna är nog oroliga för tillfället. Men man kan ju alltid hoppas att de lugnar ner sig snart!

Sen kom jag på ett annat "problem" som vi alltid haft och det är när lillebror vaknar för tidigt under någon dagslur. Det är OMÖJLIGT att få honom att somna om! Om jag ramsar honom så triggar jag honom bara till mera skrik och om jag husljudar högt så lugnar han ner sig, men somnar ALDRIG. :!: Det här hände senast idag. Han borde ha sovit till 14.25, men vaknade 13.35 och somnade inte pånytt! Det går att räkna på en hand de gånger han somnat om ifall han vaknat för tidigt under en dagslur. Vad beror det här på och vad kan jag göra?

Idag borde vi ju hålla schemat nu och lägga honom kl 20, men jag tror nog att 19.30 låter mer vettigt just nu! Kan inte tänka mig att han orkar 13.30-20 (6,5h) utan att bli övertrött. Suck!
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Nat »

Hej

Det är en teori av forskarna van de Rijts och Plooijs. De anser att barnets första år består av 7 faser av olika längd och intensitet. Den kring 11 månader är en av de värre och längre.

Det finns både böcker och artiklar om detta på nätet.

Man får som med allt ta även detta med en nypa salt. Dock vet jag att av de ungar (12 stycken) i vår första föräldragrupp så hade nästan alla bäbisarna kläng/gnällperioder samtidigt. Och dessa stämde väldigt väl överens med vad som stod i den boken "växa och upptäcka världen" av forskarna ovan
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Hej åter,
Idag hände det igen! Han vaknade en halvtimme för tidigt från sin dagslur! Jag ramsade en gång klart och bestämt att det faktiskt bara är att sova vidare, tog fram dammsugaren och ignorerade allt gnäll och skrik. Men icke, sa Nicke! Han somnar INTE på nytt! Dessutom vaknade han en timme för tidigt imorse igen och nätterna fortsätter att vara oroliga...

Han sover nog inte alls den mängd som han behöver. Men jag fortsätter med det nya schemat till fredag. Sen blir det utvärdering och kanske rentav en ordentlig kur! :shock:
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

...sen tänkte jag ännu tillägga att jag har inte på länge sett sunda trötthetstecken på honom. Som gäspningar och klia i ögat. Därför antar jag att övertröttheten är bovet i det hela, om och om igen.
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Ja, jag fortsätter att hålla monolog här :mrgreen: Förstår att det är juletider så det är väl bråttom med både det ena och det andra, men jag hoppas i alla fall att någon hinner läsa mina frågor här...

Nåja. Den fortsatta frågan är igen att HUR skall jag gå tillväga då vår unge herreman inte somnar om då han en gång vaknat :?: Jag håller tiderna till punkt och pricka, men det gör inte han. Det senaste dygnets exempel (detta sker med alltför jämna mellanrum!): Lillebror somnade till natten klockan 20. Han hade ett par uppvak under natten, men fixade det själv. Det första uppvaket var längre och vid det andra uppvaket skrek han till högt en gång. That's it. Sen vaknade han och tog morgon 6.38, då han borde ha sovit till 7.30! Jag ramsade tydligt två gånger som påminnelse om att det fortfarande är natt, men nej! Sen så har jag ju förstått att det är ok att sätta in en 5-minutare vid behov, utanpå schemat. Så klockan 10 blev han gnällig och irriterad och jag tolkade det som att han behöver en kort lur. Lade honom glatt i säng, men den korta luren ville han absolut inte sova. Låg och kämpade i en halv timme och sen tog jag upp honom. Klockan 12.15 lade jag honom igen glatt till nästa lur som han borde sova 12.30-14.30, men nix. Han somnade 13.05! :shock: Det blir en 1,5 timme här idag då.

Så, HUR får jag honom att somna på nytt om han en gång vaknar för tidigt på morgonen eller på sin dagslur :?: :!: :?:
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Bra frågor du ställer... :-k :roll: :lol:

Vore det min tröttis så skulle jag absolut tänka övertrötthet, så det kan mkt väl vara boven och i så fall är det väl schemaändring igen som är förslaget. Men jag är ingen piggis-expert! :shock: Nu ska jag iväg för julen och känner att hjärnan är någon annanstans också... :roll: Känner du att mer sömn inte är lösningen så finns ju alltid möjligheten att titta in på kurforum och höra vad de säger.

Hoppas någon kan ge dig ett klarare svar och att det snart blir bättre igen!


Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

HUR, tja,...du har ju verktygslådan att ta till och verkar kunna dina saker?! Behöver han kanske att du ger lite mer en kort period, typ en lugnande solfjäder vid läggning för att markera att här är det tryggt att sova? Lyssna på honom så kommer du säkert till insikt om var skon klämmer till slut.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"