Ett-åring som står och hoppar i sängen
Ett-åring som står och hoppar i sängen
Hej, vi har jobbat med kuren i tre veckor nu på vår 13-månaders och har inte lyckats så bra som vi hoppades på. Vi har gjort stora framsteg givet situationen vi var i när vi började, då kunde han inte somna utan att amma och kunde inte alls sova i sin egen säng.
Vårt problem är att så fort vi släpper och går ut så studsar han upp och står och skriker i sängen tills vi kommer in, ibland hoppar han av ren ilska. Detta kan pågå i timmar med att vi går in och ut ur rummet, ramsar och solfjädrar. Så fort vi kommer in i rummet eller när vi lägger honom så ligger han fint, tyst och stilla. Om vi låter händerna vara kvar i solfjädern så somnar han på någon minut eller två. Men det känns omöjligt att få honom att somna in själv.
Han vaknar 5-10 ggr per natt nu, i början på kuren sov han hela natten. Vi förstår att vi har hamnat i konstant krisläge nu, vi kan få honom lugn men saknar säkerheten. Vi behöver tips för hur vi ska nå dit.
Hur ofta ska vi lägga honom tillrätta igen, givet att han bara studsar upp igen när man gjort det? Ibland står han upp utan att gråta, kan man då räkna med att han lägger sig själv efter ett tag? Eller ska vi styra honom genom att markera och lägga honom tillrätta ytterligare?
Tacksam för tips!
Vårt problem är att så fort vi släpper och går ut så studsar han upp och står och skriker i sängen tills vi kommer in, ibland hoppar han av ren ilska. Detta kan pågå i timmar med att vi går in och ut ur rummet, ramsar och solfjädrar. Så fort vi kommer in i rummet eller när vi lägger honom så ligger han fint, tyst och stilla. Om vi låter händerna vara kvar i solfjädern så somnar han på någon minut eller två. Men det känns omöjligt att få honom att somna in själv.
Han vaknar 5-10 ggr per natt nu, i början på kuren sov han hela natten. Vi förstår att vi har hamnat i konstant krisläge nu, vi kan få honom lugn men saknar säkerheten. Vi behöver tips för hur vi ska nå dit.
Hur ofta ska vi lägga honom tillrätta igen, givet att han bara studsar upp igen när man gjort det? Ibland står han upp utan att gråta, kan man då räkna med att han lägger sig själv efter ett tag? Eller ska vi styra honom genom att markera och lägga honom tillrätta ytterligare?
Tacksam för tips!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Ett-åring som står och hoppar i sängen
Korrekt analys! Du är så vackert påläst =D>Helino skrev:Han vaknar 5-10 ggr per natt nu, i början på kuren sov han hela natten. Vi förstår att vi har hamnat i konstant krisläge nu, vi kan få honom lugn men saknar säkerheten.
Misströsta inte! Sådant händer i de bästa familjer. Man överarbetar
Det kan däremot godnattramsan. Dags för den att inta tronen i ensamt majestät :-({|=
JaHelino skrev:Ibland står han upp utan att gråta, kan man då räkna med att han lägger sig själv efter ett tag?
NejHelino skrev:Eller ska vi styra honom genom att markera och lägga honom tillrätta ytterligare?
Ge honom (och er själva) en liten minikur, tycker jag, så är ni snart tillbaka på banan:
1. Satsa stort på skrattet-till-go'nattet. Länge och väl \:D/
2. Svisch ner i sängen med prompt tillrättaläggande, tydligt och säkert på handen.
3. Solfjädra lugnt och statiskt. Tänk på annat. Titta på annat i mörkret. Parkera händerna en gång för alla, rör inte på dem. Lyssna till andhämtningen. Lugn och fin. Sover han? Stå då kvar minst tre minuter till. Nu sover han absolut! Stå då kvar två minuter till.
4. Ge ett snabbt avslutande tryck, lyft händerna och räta på ryggen, vänd om och GÅ UT med låg, fin, leende ramsa x4 som fortsätter mjukt på andra sidan dörren. Som lämnas på ytterst snål glänt (nästan stängd).
5. Gör någonting annat, stå inte kvar och häng. Gör ljud, musik, prat, TV, precis som vanligt. Huset lever
6. Skrik och gråt och tandagnisslan "genast"? Innan han hunnit in i djupsömnen, dvs inom tio minuter från det du gick? Gå då ut hårt med godnattramsan i dörrspringan. Mycket högt, betryggande, rätt bestämt men också glatt på gränsen till hurtigt. x4, x6 eller t o m x8 i ett enda övertygande svep. Lyssna under tiden. Öka volymen, du ska "höra" att du når fram!
7. Vänta. Lyssna. Avvakta. Ingen panik nu. Du har gett en rejäl Påminnelse ovanpå solfjädern som var Beskedet. Låt honom smälta den. Ta dig tid. Hur länge ramsade du? 20 sekunder? Han dör inte av att gasta i 30, dvs en halv minut. Ta det lugnt! Du ska alltså INTE ramsa under lite längre tid än du ramsade.
8. Om och när du nu känner att du MÅSTE gå in - då är det dags att ramsa igen. Likadant. Övertygande. Starkt. Glatt men bestämt.
9. Fortsätt så. Gå INTE in. Om han så frågar/protesterar 50 gånger, ska han ha 50 betryggande svar plus ett. 51. Ramsan ska ha sista ordet, hur lång tid det än tar. (Titta på klockan - egentligen är det inte särskilt länge!)
10. Och om han nu har somnat ordentligt efter solfjädersläggningen, kommit ner i djupsömnen och fortsatt sova? En timme eller två? Kanske till och med mer? Då går vi in på ett nytt varv, om man säger. Men väntar och lyssnar. Hur låter han? Är han på väg "upp" eller "ner" mellan varven? Vi kan ge honom en halvminut, åtminstone. Och här ramsar man INTE (det är första natten på mini-kuren vi talar om). Börjar man med att ramsa och sedan går in, desarmerar man ramsan, som då riskerar att förlora sin majestätiska effekt
Mot efternatten natt 2 kan ni ta det djärva steget att satsa på ramsan i egen rätt. Då ska kommunikationen finnas där, tycker jag =D> Har ni då väl börjat ramsa, ska det alltså INTE vara någon trafik mera alls in till den lille, hur mycket det än tjatas (från olika håll, hmhm)!
Natt 3 (och framöver) borde det sovas rätt vackert igen :thumbsup:
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stort tack för snabbt och utförligt svar! Vi inser att vi måste arbeta med ramsan mer utförligt. Ikväll ska vi följa detta till punkt och pricka!
Jag har funderingar angående punkt 3 på listan. Vi har försökt att göra som det står i boken, solfjäder i 3-5 sekunder, markering och sedan gå ut ur rummet med ramsa. Så fort vi håller solfjädern så somnar han fint inom någon/några minuter och sover 3-4 timmar till nästa uppvak. Det är när vi släpper efter 5 sekunder som han hoppar upp direkt och protesterar. Vi har trott att "tricket" är att få honom att somna in själv, utan solfjäder eller vår fysiska närvaro i rummet, så att han kan somna om själv under natten också.
Om jag förstår det du skriver korrekt så ska vi hålla solfjädern tills han somnat oavsett hur lång tid det tar. Gäller detta bara första natten under minikuren?
Jag har funderingar angående punkt 3 på listan. Vi har försökt att göra som det står i boken, solfjäder i 3-5 sekunder, markering och sedan gå ut ur rummet med ramsa. Så fort vi håller solfjädern så somnar han fint inom någon/några minuter och sover 3-4 timmar till nästa uppvak. Det är när vi släpper efter 5 sekunder som han hoppar upp direkt och protesterar. Vi har trott att "tricket" är att få honom att somna in själv, utan solfjäder eller vår fysiska närvaro i rummet, så att han kan somna om själv under natten också.
Om jag förstår det du skriver korrekt så ska vi hålla solfjädern tills han somnat oavsett hur lång tid det tar. Gäller detta bara första natten under minikuren?
-
annawahlgren
Solfjädern som lugnande verktyg är något annat än solfjädern som markering. Och något helt annat än solfjädern som krisverktyg
Men strunta i att fördjupa dig i annat än Attityden av Självklarhet! Tuta och kör och se INTE bakåt, det är det sällan eller aldrig någon poäng med eftersom SHN-kuren är en levande process, inte en serie knapptryckningar på tid. Ha KUL nu och peppa upp ramsan och varandra!
Zzzzzz........ =D>
-
annawahlgren
Hej! Tack för ditt intresse i vårt fall! Ditt svar om minikuren har gjort enorm skillnad hittills, vi är väldigt tacksamma!
Såhär har det sett ut:
Dag 1, sovtider 20:00-07:30 och 12:30-14:30
20:10 sov. Solfjäder efter din instruktion i punkt 3 och ramsa ut.
04:50 - 05:05 solfjäder och ramsa ut
05:55 - 06:00 solfjäder och ramsa ut
07:00 - 07:30 höll solfjädern, somnade inte om
Dag 2
12:35 sov. Väckte 14:30 (!!!)
20:05 sov. Solfjäder och ramsa ut.
00:20 - 00:27 endast ramsa utanför rummet, gick inte in. (!!!) Han stod upp och hoppade i sängen och var jättearg, men ramsan tog och han blev lugn. Halleluja!!! Gjorde segergester i pyjamasen
06:30 vaknade av att han låg lugnt och pratade i sängen (!!!). Satte på Mozart. Gnäller lite i omgångar, ger då ramsa, hittills ramsat två gånger och han lägger sig ner igen efter en stund. Klockan är nu 07:15 och vi ska göra morgon om en kvart.
Det är en sån enorm milstolpe för oss att han lägger sig ned själv i sängen och somnar lugnt själv! Han verkar helt enkelt inte lika rädd längre efter denna minikur.
Nu till en fråga. Att få honom att somna lugnt med en solfjäder på några minuter går ju oerhört bra. Jag är orolig för att om jag bara markerar, ramsar och går ut vid nästa läggning så kommer vi få en hoppande och skrikande unge. Kan vi successivt minska tiden vi solfjädrar istället?
Såhär har det sett ut:
Dag 1, sovtider 20:00-07:30 och 12:30-14:30
20:10 sov. Solfjäder efter din instruktion i punkt 3 och ramsa ut.
04:50 - 05:05 solfjäder och ramsa ut
05:55 - 06:00 solfjäder och ramsa ut
07:00 - 07:30 höll solfjädern, somnade inte om
Dag 2
12:35 sov. Väckte 14:30 (!!!)
20:05 sov. Solfjäder och ramsa ut.
00:20 - 00:27 endast ramsa utanför rummet, gick inte in. (!!!) Han stod upp och hoppade i sängen och var jättearg, men ramsan tog och han blev lugn. Halleluja!!! Gjorde segergester i pyjamasen
06:30 vaknade av att han låg lugnt och pratade i sängen (!!!). Satte på Mozart. Gnäller lite i omgångar, ger då ramsa, hittills ramsat två gånger och han lägger sig ner igen efter en stund. Klockan är nu 07:15 och vi ska göra morgon om en kvart.
Det är en sån enorm milstolpe för oss att han lägger sig ned själv i sängen och somnar lugnt själv! Han verkar helt enkelt inte lika rädd längre efter denna minikur.
Nu till en fråga. Att få honom att somna lugnt med en solfjäder på några minuter går ju oerhört bra. Jag är orolig för att om jag bara markerar, ramsar och går ut vid nästa läggning så kommer vi få en hoppande och skrikande unge. Kan vi successivt minska tiden vi solfjädrar istället?
-
annawahlgren
Jag blir så stolt över er alla tre! PRIS och BERÖM =D> =D> =D>
"Ramsan tog och han blev lugn." Voilà! Där har vi Kuren :thumbsup:Helino skrev: 00:20 - 00:27 endast ramsa utanför rummet, gick inte in. (!!!) Han stod upp och hoppade i sängen och var jättearg, men ramsan tog och han blev lugn. Halleluja!!! Gjorde segergester i pyjamasen![]()
Det är bara så sagolikt ljuv musik för mina öron :-({|=Helino skrev:06:30 vaknade av att han låg lugnt och pratade i sängen (!!!). Satte på Mozart. Gnäller lite i omgångar, ger då ramsa, hittills ramsat två gånger och han lägger sig ner igen efter en stund.
Och det var dit vi ville komma, eller hur [-o< Nu har ni tagit er över tröskeln där ni snubblade och föll förut. Nu har ni öppnat dörren till Säkerheten - kan också kallas Tryggheten - och klivit in genom den. På en tvånätters liten minikur har ni lyckats övertyga honom - i en Attityd av Självklarhet - att det faktiskt inte finns några faror som hotar. Inga vargar står med dreglande käftar kring hans säng. Inga dreglande vargar överhuvudtaget skulle få lov för er att någonsin komma i närheten av hans rum, ens. Han kan vara fullkomligt Säker i sin säng. Han kan vara fullkomligt Trygg. Och det börjar han bli! På allvar! RedanHelino skrev:Det är en sån enorm milstolpe för oss att han lägger sig ned själv i sängen och somnar lugnt själv! Han verkar helt enkelt inte lika rädd längre efter denna minikur.
Så våga nu inte ens TÄNKA på att släppa in några orosvargar till honom i kväll! Fattas baraHelino skrev:Att få honom att somna lugnt med en solfjäder på några minuter går ju oerhört bra. Jag är orolig för att om jag bara markerar, ramsar och går ut vid nästa läggning så kommer vi få en hoppande och skrikande unge.
Orosvargarna är, till skillnad från de dreglande, stora, farliga bestarna som vanligtvis uppträder en och en, betydligt mindre men desto fler till antalet. Ett tu tre kan man ha en hel flock med småvargar runt fötterna, om man inte ser upp. De ska noga motas undan och kastas ut, helt kallsinnigt, INNAN man lägger barnet! Skrattet-till-go'nattet ända in i sängen är ett utmärkt vapen. I glädje och skratt trivs de nämligen dåligt, ja, de mår nästan illa och kan smita iväg alldeles frivilligt! Man bör dock kolla att ALLA är borta. Det gör man förslagsvis med några stärkande rader ur Internationella Sova hela natten, som man laddar bössan med. Bästa ammunitionen heter Attityden av Självklarhet!
Det är färdigsolfjädrat nu, vet du
Lägg tillrätta, glatt leende, darra inte på handen, "parkera" distinkt - tydligt men snabbt - och avsluta med ett lätt tryck på någon enda sekund; det är ingen solfjäder, det är bara det hastiga lilla "nu-är-du-lagd-för-att-sova"-tryck som alltid avslutar tillrättaläggandet. (Tips mellan raderna: är han inte sprudlande överlycklig omedelbart vid läggningen så låtsas att han är det. Då tror han det strax själv
Och sedan INGEN TRAFIK på hela natten. Inte på morgonen heller. NOLL trafik
Dags för det som kallas för att backa, alltså! Det blir ett äventyr =D>
Alltså...!! Måste bara skriva en snabb uppdatering, har precis lagt honom nu. Han somnade på tre minuter! Snabb markering, direkt ut ur rummet och ramsa. Detta är ju helt magiskt!
När vi gjorde detta förut så höll vi på i över en timme, ungen vägrade lägga sig ned. Han var förtvivlad, vi var förtvivlade och ingen sov om nätterna.
Tre minuter! Tack för att du fick mig att våga gå hela vägen, detta hade INTE funkat utan din pepp. Återkommer med rapport!
När vi gjorde detta förut så höll vi på i över en timme, ungen vägrade lägga sig ned. Han var förtvivlad, vi var förtvivlade och ingen sov om nätterna.
Tre minuter! Tack för att du fick mig att våga gå hela vägen, detta hade INTE funkat utan din pepp. Återkommer med rapport!
Nattens rapport blir ganska kort!
20:03 sov
07:20 vaknade!!!
Han låg en stund vid 7 och pratade för sig själv, lugnt och väldigt gulligt. Jag satte då på Mozart och han somnade om i små omgångar. Skulle jag ha ramsat då? Dvs om barnet är vaket men inte skriker.
Han låg en stund vid 7 och pratade för sig själv, lugnt och väldigt gulligt. Jag satte då på Mozart och han somnade om i små omgångar. Skulle jag ha ramsat då? Dvs om barnet är vaket men inte skriker.
-
annawahlgren
Eller hurHelino skrev:Detta är ju helt magiskt!
-
annawahlgren
Helino skrev:Nattens rapport blir ganska kort!
Är inte detta världens ljuvaste musik att börja dagen tillHelino skrev:Han låg en stund vid 7 och pratade för sig själv, lugnt och väldigt gulligt. Jag satte då på Mozart och han somnade om i små omgångar.
Du skulle bara VÅGA [-XHelino skrev: Skulle jag ha ramsat då? Dvs om barnet är vaket men inte skriker.
Som sagt - se min harang ovan - det är en konst att låta små barn vara i fred. En konst väl värd att lära sig. Behärskar man den, kan man slå sig själv på fingrarna när det börjar klia i dem av den förfärliga Styra-och-ställa-sjukan
Ifrågasätter inte ni, de ömma föräldrarna, hans goda sömn, den livsviktiga, njutningsfyllda, gör inte han det heller.
PS Och är det så att lilla älsklingen vill tacka inte bara sina ömma föräldrar, som gett och ger honom denna underbara gåva för livet som heter god och säker sömn, utan även mig, upphovskvinnan
Hej! Nu är vi inne på dag 5 av uppföljningsveckan på vår minikur. Sex nätter i rad har han sovit som en sten mellan 20-07 ungefär. Vi föräldrar är så tydligt inne i zombiestadiet just nu, supertrötta! Men oerhört glada och vi märker en enorm skillnad på vår son som är pigg, nyfiken och en glad unge!
Jag har några funderingar på sov- och matrutinerna, vore tacksam för input. Såhär ser det ut.
- Sovtid till 7:30: gnäller till nån gång vid 6 men vi behöver inte gå upp och ramsa, vaknar oftast runt 7. Vi gör morgon mellan 7:15-07:30. Försöker passa på när han inte gnäller.
- Frukost så snart vi hunnit upp. Försökte hålla kl 08:00 men han är oerhört gnällig och hungrig. Äter massor
- massor av lek och bus!
- Lunch 11:30: äter dåligt, full i bus!
- 12:30 sovtid: denna börjar bli allt jobbigare, det tar 20-60 minuter för honom att somna. Inte jätteledsen, går att lugna med ramsan. Bökar och snurrar i sängen.
- 15:00 Mellis: äter dåligt
- ännu mer lek och bus!
- 18:00 middag: äter som en häst!
- 19:30 kvällsslurk: dricker som en häst!
- 20:00 Nattning: somnar oftast på någon minut och sover hela natten
Vad tror du, ska vi ändra i vårt schema för att få dagslurarna att fungera bättre? Om vi ändrar, ska vi då vänta tills uppföljningsveckan är över?
PS bidrag till skrammelbössan kommer självklart, dina råd är guld värda!
Jag har några funderingar på sov- och matrutinerna, vore tacksam för input. Såhär ser det ut.
- Sovtid till 7:30: gnäller till nån gång vid 6 men vi behöver inte gå upp och ramsa, vaknar oftast runt 7. Vi gör morgon mellan 7:15-07:30. Försöker passa på när han inte gnäller.
- Frukost så snart vi hunnit upp. Försökte hålla kl 08:00 men han är oerhört gnällig och hungrig. Äter massor
- massor av lek och bus!
- Lunch 11:30: äter dåligt, full i bus!
- 12:30 sovtid: denna börjar bli allt jobbigare, det tar 20-60 minuter för honom att somna. Inte jätteledsen, går att lugna med ramsan. Bökar och snurrar i sängen.
- 15:00 Mellis: äter dåligt
- ännu mer lek och bus!
- 18:00 middag: äter som en häst!
- 19:30 kvällsslurk: dricker som en häst!
- 20:00 Nattning: somnar oftast på någon minut och sover hela natten
Vad tror du, ska vi ändra i vårt schema för att få dagslurarna att fungera bättre? Om vi ändrar, ska vi då vänta tills uppföljningsveckan är över?
PS bidrag till skrammelbössan kommer självklart, dina råd är guld värda!
Litet tillägg: dagsvilan pågår till 14:30, han har dock aldrig hittills sovit i två hela timmar
-
annawahlgren
Välkomna till den exklusiva klubbenHelino skrev: Vi föräldrar är så tydligt inne i zombiestadiet just nu, supertrötta!
Vilken ljuv musik för mina öron :-({|=Helino skrev:... vi märker en enorm skillnad på vår son som är pigg, nyfiken och en glad unge!
Glad över "lek och bus" på schemat! Peta in lite social delaktighet också, så blir idyllen total
Jag tycker schemat ser förträffligt ut! Ska jag hitta "fel" på det, får jag jobba hårt
Mot all rim och reson, kan man tycka, är ni föräldrar stuptrötta, fastän ni får sova natt efter natt. Och som segerhjältar, som väl borde hoppa upp och ner på prispallen hela dagarna i rena euforin \:D/ Lilla älsklingen reagerar lite åt andra hållet, om man säger. Han har fått en närmast euforisk energi. Han kan glatt överskatta sina krafter nu och tro att han är mer än utvilad, vilket han inte är (än). Så då kan middagsluren bli därefter, ett tag (till). Är han inte olycklig, behöver ingenting göras. Tänk på att det viktiga inte är att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem och låt barnet sköta resten
Det här är en läraktig gosse som börjar få koll på klockan, den inre. Morgonen är en smula vinglig än - han vet inte riktigt när dagen börjar. Jag skulle hjälpa honom på traven med en yttre - en väckarklocka, vill säga. Som ringde så han hörde det vid exakt samma tid varje morgon (7.30). Och så förstås ett hejdundrande glatt godmorgon omedelbart på det
Vad gäller maten - man gläds förstås när han äter som en häst - men får försöka glädjas när han pickar i sig som en fågel också. Aptiten avtar nämligen väsentligt efter ettårsdagen och måste göra det. Barnet tredubblar sin vikt (minst) under första levnadsåret. Hjärnan växer i en svindlande fart, som aldrig senare
Se till att han får smaka på "allt", bara. Lägg det gärna direkt på bordet. Små, små högar. Låt honom pilla, undersöka, smaka, vrida och vända med diverse sinnen
Vi tackar och niger, Skrammelbössan och jag! TACKHelino skrev: ...bidrag till skrammelbössan kommer självklart, dina råd är guld värda!