mattrubbel -> hungriga nätter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammaMalin

mattrubbel -> hungriga nätter

Inlägg av mammaMalin »

Hej!
Min 7 månaders är inte så intresserad av att äta. Jag brukar ge upp efter en timmes matnobg och då har hon i bästa fall ätit en 6 månaders burk.
Jag känner mig jätte frustrerad då hon nu har börjat vakna på nätterna och jag den 2 veckor har börjat amma henne då inget annat funkat.

Hon har tagit en fm lur då jag väckt henne efter 45 min och en lunch lur på max 2h, luren på em har fallit bort då hon inte velat somna.

Hon har sovit hela nätter i 1, 5 månad.

Tacksam för hjälp!!!

Mvh Malin
Malin, mamma till
Ivar :heart: född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma :heart: född 110806
Tyra :heart: född 140421 (SHN vid 5 månad)
mammaMalin

Re: mattrubbel -> hungriga nätter

Inlägg av mammaMalin »

Jag kan se nu att jag måste korta ner dagsömnen så att hon bara sover 14,5h till 45min + 1,5h på dagen.
Men jag tycker ändå att hon är totalt ointresserad av maten. Hon öppnar inte munnen när jag matar henne, till skillnad från sina syskon. Jag inbillar mig att jag gav dem mer mat men jag kan ha fel.

Idag får hon förutom amning gröt till frukost (som i bästa fall går ner), förhoppningsvis en burk till lunch, likaså till middag och sen gröt innan läggning.

Jag vill att hon äter bättre och sover hela nätterna igen. :(
Malin, mamma till
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit! :D

Jag skulle kunna tänka mig att hon vill pilla mer själv med maten nu? Vad tror du om att ge henne riktig mat, typ ärtor att plocka i munnen, små bitar av kokta grönsaker, omelett och sånt? Äta samma tid och samma mat som mamma, liksom? Barnmatsburk ÄR ju inte så intressant i längden, skulle jag nog tycka... :shock: :lol:
Och om du ger barnmatsburk kanske du kan piffa upp den lite med någon god krydda, extra smör i (ALLTID bra med extra fett i maten!!) och så, så det blir lite mer spännande?

Sedan är det nog tyvärr så att dag-ätandet blir lidande (och sömnen förstås :roll: ) av att du börjat mata på natten igen. Då är hon ju inte lika hungrig på dagen och orkar kanske inte vara så intresserad heller.

Du skriver inte hur hon började sova hela nätter, har du kurat henne eller kört SM tidigare? Eller sov hon bara hela nätter av sig själv?

Hur ser hela schemat ut med mat- och sovtider? Är det 3,5-4 h mellan målen? Ju äldre de blir desto kinkigare blir de med att äta om de inte är riktigt hungriga, har jag märkt. Målet är att ha en lagom pigg och hungrig bebis vid maten, inte för trött för att äta men inte heller för mätt för att vara intresserad... :roll: det kan ibland vara lättare sagt än gjort men schemat brukar fixa det!

Självklart ska din tjej få sova och äta som folk igen!! :)

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

Hej!
Ledsen om jag låter trött, men det är jag. Hon har fått plocka med mat i en månads tid. Allt från kokt potatis, till stora broccolibitar, knäckebröd, ärtor, melon, smörgåsar m leverpastej mm mm. Det som finns på min tallrik. Det enda som med säkerhet går ner är puréemat av potatis m majs och skinka . Jag ska prova att laga eget imorgon men hon blir inte mätt på att bara plocka själv än.

Hon har varit lika dålig på att öppna munnen sen jag började mata henna vid 3,5 månaders ålder. Kurade henne gjorde jag när hon var 5 månader och nu när hon blev 7 månader började nätterna strula. Jag är den enda i familjen som lyckas mata henne och när det tar en timme att mata blir man nästan knäpp efter att hållt på i snart 4 månader.

Tyvärr kan jag inte hålla ett strikt schema då jag har 2 andra barn med olika hämtningar och lämningstider. Jag slår tillräckligt knut på mig själv. Min ambition är följande och det är den jag hållt från det att hon var 5 månader. Den svåraste måltiden är lunch och om hon inte får i sig den vid 11 så får hon den efter att hon sovit vid 14. Middagen och kvällsgröten funkar bäst att ge. Är tacksam för alla tips!!!

vaknar vid 06.30-07
- ammar henne när hon vaknar
- gröt kl. 07.30
sova 08.45-09.30 (sover 45 min)
- lunch 11.00
- ammar henne 11.30
sova 12.00-14.00 (ska minska det till 13.30 så 1,5h)
- ammar 15.00
ev. eftermiddagslur (max 20 min)
- middag 17.00
- gröt 18.30
- ammar 19.00
sova 19.30

Stort tack för din tid, har dragit mig länge för att be om hjälp. Trodde jag kunde detta vid det här laget men alla barn är verkligen olika och fantastiska på sina sätt. :heart: Vill bara kunna släppa stressen och njuta.
Malin, mamma till
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

När jag kollar mina tidigare trådar så ser jag att jag kanske ligger för långt fram i tiden med maten dvs. jag jämför med syskonen när de var större och inte 7 månader. Det kanske är helt ok att bara äta 1/2 burk till lunch resp middag och att en hel burk till resp måltid är med beröm godkänt när hon bara är 7 månader.

Huvudsaken är att hon sover på natten. Jag justerade sömnen idag på dagen, återstår att se hur natten blir så får jag titta på mat biten sen :)
Malin, mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära mammaMalin :P

Jag ser att du redan fått goda svar, varav du har gett dig själv inte få =D> Jag skrev ett svar till dig innan jag sett Ylvispylvis' och dina egna funderingar, och jag har väl egentligen inget nytt att komma med. Jag skickar det ändå! Kanske finns där någon liten inspiration att hämta mellan icke-nyheterna?

[-o<

Det låter glädjelöst och trist! Hungern är den bästa kryddan, och aptiten sporras av glädje och lust. Så se om du inte kan göra måltiderna lite roligare för er båda! Särskilt tiden innan. Precis som man aldrig försummar det härliga skrattet-till-go'nattet, kan man gott vinnlägga sig om lite skrattande och tramsande och kittlande och flamsande före maten också. Förfest, du vet!

En burk barnmat rätt upp och ner gör väl kanske ingen människa glad. Piffa upp den! Blodröda tomatklyftor att suga på, eller varför inte gyllengula apelsinklyftor att sörpla saften ur, intressanta gröna haricots vers att hålla i och undersöka, en sur citronskiva att grimasera åt båda och skratta åt, en sträv fullkornsskorpa att greppa och gnaga (för bara undan den när skeden ska in, den åker tillbaka sedan), ett litet glas färgstark juice att doppa fingrarna i och suga av, medan du håller i glaset?

Under tiden matar du flitigt; vänta inte på att lilla munnen ska bli tom först, eller att hon ska öppna den på vid gavel som en annan fågelunge. Och vänta framför allt inte på några godkännande nickningar. Bara ge! Hon lär sig snart svälja undan.

En timme på en burk ska du verkligen inte behöva sitta, och inte hon heller. Tratta i bara, liksom i förbifarten medan hon själv undersöker, smakar och roar sig med annat (som dock ska vara "mat", eller ha med mat att göra; absolut inte leksaker). Dra dig inte för att "muta" med lite fruktpure längst ut på skeden om burkmaten skulle vara extra tråkig. Stryk av skeden mot övre gommen med eller utan snygga tandraden och gör i ordning nästa i ett huj!

Högst trekvart tycker jag du ska lägga på ett mål. Själva matningen högst en halvtimme. Sedan kan du ge bröstet sista kvarten. Exempelvis.

Men återgå inte till att amma på nätterna! Hon är inte nyfödd längre. Hon ska sova så gott. Stör henne inte. Minikura om nödvändigt, men ge inte mat! Fortsätter du amma på nätterna sabbar du inte bara den goda nattsömnen utan också aptiten och till slut matlusten på dagarna. Det är den bistra sanningen!

Har hon 12 tim natt ligger sömnen nu på 14 tim 45 min. / dygn, så det kan vara därför hon inte "velat somna" till en em-lur också.. Hon behöver inte mer.

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"