Rädd kur mamma!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
scapegoat212

Rädd kur mamma!!!!

Inlägg av scapegoat212 »

Hej på er!
Jag är ny här och totalt gråtfärdig av trötthet.
Jag har börjat kura min son som är 7 månader. Började en gång för ca två veckor sedan men blev rädd inför andra natten så jag tänkte att jag gör min egen version av kuren :oops:
men nu har jag börjat igen och jag väljer att kura själv då min man jobbar.
Inatt var just andra natten och jag lade honom under skratt som man ska (han blev inte jätte glad att hamna i sängen sedan kan jag erkänna gjorde vi fel där och ska han skratta i sin säng istället för utanför?) Iallafall lade jag honom kl 19:00. Eftersom han skrek så buffade jag i ca 10min och sedan ramsade jag x4 först lugnade han sig men skrek sedan upp sig igen. Ramsade igen x4 det följdes av lite gny och prat tills han blev tyst och då var det bekräftelse och kl 19:25 sov han.
Vaknade 20:00 ramsade x4 två gånger han skriker lite och gnäller men han jobbar upp sig svårt att komma till ro, in och buffa och han lugnade sig men var ej tyst. Jag gick ut och ramsade men han skriker. Kl 20:15 är han tyst efter en till omgång buff och ramsa följt av bekräftande.
Sedan sov han till 00.20 skrik och gnäll och jag svarade med att ramsa x4 men han fortsätter skrika och gnälla så avtar det något sedan skriker han upp sig och är jätteförbannad (tror Jag). Jag ramsar igen men det verkar inte hjälpa ett dugg han skriker JÄTTE MYCKET men jag fortsätter ramsa men utan att det hjälper och till slut börjde jag :cry: :cry: buffa snabbt tills han är lugn och sedan ramsar men han skriker JÄTTE mycket jag buffar snabbt igen tills han är lugn och sedna ramsrar men han fortsätter. SÅ håller vi på ca tre gånger till och kl 00.50 sover han äntligen till kl 06.15 (han ska sova till 07.00 ca) då vaknar han med prat och är glad. Jag ramsar och ramsar och ramsar flera omgångar men han pratar fortfarande så jag börjar läga tillrätta och ramsa vid utgång ca tre gånger och vid 06.45 pausar han i pratet och tystnar så då går vi in storstilat och är jätte glada som man ska.
Men jag är livrädd för den kommande natten, nr tre. Jag vet att man inte ska fastna i buffträsket och jag var orolig för att jag buffade för mycket redan inatt och hur (känner för att svära STORSTILAT NU) ska jag klara att lugna honom med bara ramsa och ev tillrättaläggande? Gjorde jag fel i natt????? Hur ska jag gå tillväga nu inatt den kommande alltså.
Sedan tycker jag att han är mer orolig på sina vila stunder på dagarna också. Jag kan inte lägga honom i sängen så jag lägger honom i vagnen nu och så får han sova i den.
Jag är totalt förvirrad och osäker på om jag gör rätt och hur jag ska göra i framtiden. Så som jag har förstått det får han i skrika inatt och man ska inte ramsa för ofta alltså ska det gå ngr minuter mellan ramsorna och då brukar han hinna skrika upp sig rejält.

HJÄLP mig SNÄLLA jag känner mig extremt ensam i detta cry: :cry: :cry: :cry:

Scapegoat212
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Rädd kur mamma!!!!

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej och välkommen, kära scapegoat :P

Jag vet att du är stuptrött, ja, inspärrad som i ett fängelse av din egen trötthet. I den isoleringscellen tänker man inte särskilt klart. Om man nu kan tänka alls :shock: Ändå ber jag dig försöka tänka efter, noga och granskande, länge och väl - så att du kan ge mig ditt sanna svar på frågan:

Vad är du rädd för?

scapegoat212 skrev:Jag är totalt förvirrad och osäker på om jag gör rätt och hur jag ska göra i framtiden. Så som jag har förstått det får han i skrika inatt och man ska inte ramsa för ofta alltså ska det gå ngr minuter mellan ramsorna och då brukar han hinna skrika upp sig rejält.
Du jobbade bra. De första två nätterna ÄR ansträngande, fulla av frågetecken för både kurbarn och kurare, särskilt förstås den första.

Förstås är det bra, för att inte säga väldigt önskvärt, att vara mentalt förberedd när man börjar kura. Genom idog läsning och förståelse av Internationella Sova hela natten brukar man till slut kunna anlägga (åtminstone något av) den för båda parter så välgörande Attityden av Självklarhet. Då kan man inrikta sig på barnet och arbeta utifrån SHN-kurens grundprincip, som är att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER. I stället för att drunkna i sina egna bekymmer, om du förstår vad jag menar. Och det tror jag du gör :mrgreen:

Så med tanke på din inte särskilt övertygande, eller övertygade, Attityd av Självklarhet inför och under andra natten, som du var så rädd för, tycker jag du ska vara mer än nöjd med resultatet =D>

Så ta och läs boken :idea: Igen och igen och igen :idea: :idea: :idea: Trött bortom alla gränser kan du ändå hämta styrka och inspiration och även tröst och gemenskap - ensam är du inte i detta! - genom att bläddra i den eller läsa kapitelvis medan du ändå är vaken. Även om skallen är grumlig och ögonen fulla av grus måste du ju jobba vidare fint i natt.

:arrow: SHN är en process. Ingen natt är den andra lik under kuren (de elva första nätterna, 4+7). Ändå kan man säga som regel att tredje natten ofta brukar ge båda parter en hel del sömn - ja, inte sällan en längre sammanhängande sömn än både kurare som kurbarn upplevt förut.

Skrota därför dina vanföreställningar i citatet! "Så som jag har förstått det får han i skrika inatt." Då har du förstått fel.

"Man ska inte ramsa för ofta, alltså ska det gå ngr minuter mellan ramsorna." Sådana regelverk finns inte.

"Då brukar han hinna skrika upp sig rejält." Ja, vem skulle inte göra det, som inte fick svar på sina frågor :?:

Skrikandet, protesterna, svordomarna (ursäkta, lilla barn :oops: ) är frågor. Frågor ska ha svar. Läs noga på om ramsan i Verktygslådan :!: Ställer barnet 100 frågor, ska barnet ha 101 svar. Ramsan ska ha sista ordet. Här räknas inte minuter. Här räknas effekten: lugnet. (Sedermera också och inte minst säkerheten.)

Än har du inte fått uppleva Dialogen :-({|= Kommunikationen. "Samtalet" - frågorna och svaren, lyssnandet och bekräftandet, det ömsesidiga. Kanske får du det i natt, tredje natten - och det glömmer du i så fall aldrig :P Det är något alldeles, alldeles fantastiskt, så gläd dig åt att det väntar!

Ta dig ut ur fängelset först, "bara". Isoleringscellen som spärrar in dig i dig själv och dina egna bekymmer. Kan du kliva ut ur den och lägga rädsla, ensamhet och allt annat som rör DIG åt sidan, åtminstone nu under själva kuren, kan du inrikta dig på BARNET - och också nå barnet. Då ser du och axlar din uppgift att LUGNA i stället för att oroa ytterligare med den osäkerhet och förvirring du har lagt åt sidan nu. Låst in i nedersta byrålådan!

Då kommer Mötet. Då kommer Dialogen. Det är då du kan hjälpa. Trösta sa jag inte, för det är ingen det är synd om här. Hjälpa, sa jag =D>

Till vad då?

Till att njuta den kanske finaste gåva föräldrar kan ge sina små barn: en trygg och säker, lugn och ostörd, njutningsfull tolvtimmars nattsömn. (Eller elva- eller elva och en halv, om man nu föredrar det.) Det är en gåva för livet.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
scapegoat212

Inlägg av scapegoat212 »

Tack för ditt svar!!!! :)
Ja jag är helt säkert rädd och för vad. Jag ställde mig frågan igår hela dagen innan natten började för jag var rädd redan då. Jag är nog rädd för att misslyckas jag vill så gärna att detta ska funka då jag är på randen till totalt utmattad, vi har ingen avlastning alls så jag och min man är trötta nu.

Jag ska göra allt för att lägga osäkerheten åt sidan och vara självsäker med stort självförtroende!!!!!

Och om jag då förstår det hela rätt så ska jag lägga tillrätta gå ut med ramsan och sedan ramsa på med honom i omgångar om 4,6 elr fler vid behov..... ?

Läste på en sida på forumet att verktygen inte kan användas när barnet är argt eller förbannat? Alltså är det då lönlöst att ramsa till honom om han blir det? Är ilskan ingen fråga utan bara ilska? och om han, fast jag ramsar med honom, skriker upp sig och blir arg
vad gör jag då? Går in och lägger tillrätta, eller buffar eller ramsar mer?

Sedan är grejen den att jag faktiskt började kura för ca två veckor sedan men bara första natten och efter den så sov han utan problem de första nätterna sedan började jag buffa honom och nu så vet jag varken ut eller in fast jag förstår vad du menar med säkerhet. Jag antar att jag komplicerar saken och det blir svårt att greppa.

Jag är otroligt tacksam över svar och jag läser som en galning då chansen ges (just nu sover August middag) på forumet för att få inspiration och mod att bli säker och förmedla säkerhet.
](*,) :heart: :heart: :heart: :oops: :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du :heart:

Jag kan nog inte ge dig ett bättre eller utförligare svar än jag redan gjort :P Så läs det igen. Och igen. Försök ta till dig. Försök förstå. Du KAN det =D> [-X

I mittersta byrålådan ligger Tålamodet. Ta fram det, så fort du har stoppat in och låst om osäkerheten och rädslan i den nedersta!

I översta lådan ligger Attityden av Självklarhet. Du kanske får leta lite, för den har liksom inte sett dagens ljus förut, men den ligger där. Ge dig inte förrän du hittar den!

Med Tålamodet och Attityden kan du lämna alla dina OM därhän och lyssna till:

1) barnet, lille August, som i all enkelhet är gjord av kött och blod precis som du och behöver sova;

2) dig själv som kurare, ledare och guide, hjälpare. Denna vuxna mamma som är du har två öron och ett högst användbart stycke sunt förnuft. Låt dessa talanger tala i natt till både dig och lille August!

LYSSNA, alltså, var lösenordet. Kan du kliva ur din destruktiva oro blir du i stånd att ge honom ditt aktiva, konstruktiva lugnande. Då vet du vad du ska göra och när, medan du lyssnar till effekten, det vill säga barnets reaktion på det du gör. Den reaktionen ska till slut stavas LUGN. Du ger dig helt enkelt inte med mindre.

Gör det inte svårare än det är! Skulle du våndas så här när du skulle ge honom mat, vilket du gör flera gånger om dagen, finge han väl aldrig i sig en droppe :shock:

Att sova på nätterna är lika naturligt som att äta på dagarna.

Så sansa sig nu lilla mamma, och överarbeta inte, särskilt inte redan innan du ens har börjat begå tredje natten! Marsch till byrån nu och städa upp i lådorna \:D/

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

PS :!: Jag missade en nog så viktig detalj :oops:
scapegoat212 skrev: - - - jag läser som en galning ... på forumet för att få inspiration och mod att bli säker och förmedla säkerhet.
Förstår jag dig rätt har du alltså inte själva boken, Internationella Sova hela natten :?:

Då blir det lite som att diskutera veck och färger på klänningen utan att ha den i sin garderob 8-[ Eller som att se andra laga mat på TV :mrgreen: Säkert inspirerande och informativt, men ska man själv ge sig till att koka risgrynsgröt, grava lax eller lägga in sill för första gången kan man behöva en kokbok.

Jag vill verkligen rekommendera min kokbok :lol: Som nu finns på åtta språk på det nionde (spanska). Den är bra. Enkel och lättfattlig och underhållande dessutom :wink: Den ligger till grund för allas ideella arbete här på kurforum :heart:

SHN-boken är vår gemensamma plattform. Ställ dig på den du också :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara komplettera Annas fina inlägg. :wink:

Du verkar försöka att kura via hemsidan? Men man behöver verkligen boken och läsa den så ögonen blöder även om man är stuptrött.

Här är ett litet utdrag men ack så viktigt från boken.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
scapegoat212

Inlägg av scapegoat212 »

Godmorgon! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Jag är "very happy" som smiliesarna indikerar :D

Jag har boken först och främst. Fick låna den av en snäll mamma på min 4:årings dagis.Jag har läst det mesta i den och förstår vad som står och hur logiskt det är men jag måste säga att polletten trillade ner igår när jag mellan gråt och tandagnisslan på dagen försökte läsa andras berättelser och inlägg, här på forumet, och HELT PLÖTSLIGT fattade jag att nu är det dags att lägga osäkerhet till sidan och ta fram självförtroendet som jag vet att jag har.

Min man sa till mig igår att "jag fattar inte att du är så osäker för du är ju grym på det här" :-) och det var innan jag inledde 3:e natten. Jag tror att jag ,fast man absolut inte får, jämförde min lille guldbebis med min 4:åring som alltid sovit i sin säng och somnat på 1 sekund själv utan vare sig saga eller andra påhitt. Han var och är trygg. Men jag började fundera och insåg att han faktiskt inte alltid varit det. Jag kom ihåg när han som liten bebis låg och skrek sig arg i sängen när han skulle sova och jag tog inte upp honom utan lät honom hållas. Det var ingen speciell metod utan bara en självklar tanke som kom då för nästan 4 år sedan. Och det har jag helt glömt!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt att det kan bli så fel. Kanske var det mitt i all 4:års trots och att få en ny bebis b la som det försvann, självförtroendet, men borta var det. Det viktiga är nog att jag förstod det igår och jag grävde djupt, ska jag erkänna, men jag DROG fram det och tvingade det tillbaka till dess rätta plats och jag är överlycklig över det, så glad att det kommer tårar, för inatt har jag inte buffat en enda gång!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Jag intalade mig, sanningen, att all gråt är inte ett ledset gråt. Han gråter av ilska, osäkerhet, undran och en mängd andra saker och jag lyssnade!!!!

Så här gick det till: 19:00 sova efter "skrattet till godnattet" Jag lade honom tillrätta en stund med solfjädern sedan ramsan på väg ut x8 elr 12 gånger kommer inte så noga ihåg och han blev nog lite förvånad men tystnade sedan började han gnälla lite (en fråga kändes det som) jag ramsade x6 avvaktar och han gnäller lite och jag bekräfdade när han var tyst men efter ett tag började han låta igen och jag ramsar igen men han skrek upp sig så jag gick in lade tillrätta två gånger men jobbade som f...(ett svärord är egentligen på sin plats här) med ramsan och kl 19:27 somnade han med bekräftelsen.

20:15 vaknade han med ett gny och litet gråt jag ramsade x3 (direkt han hörde blev han tyst) och en bekräftelsevers.

23:00 vaknade och gruffade lite. Jag lade tillrätta gick ut med ramsan och bekräftade. Han sov

00:15 Vaknade med ett litet skrik men somnade själv :D :D :D :D

02:00 Vaknade, jag ramsade och bekräftade för han somnade

Kl 07:00 ringde min påminnelse om att det är frukost

Herregud vilken underbar känsla!!!! Jag är överlycklig och ska inte gömma undan mitt självförtroende något mer!!!!

TACK för att ni fick mig att inse att jag måste hitta tillbaka till säkerheten!!!!!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Inatt kör vi och det ska funka för inget farligt kan hända i vårt hem!!! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken lycka \:D/ JAG ÄR SÅ STOLT ÖVER DIG =D> :heart:
=D> :heart: =D> :heart: =D> :heart: =D> :heart: =D> :heart: =D> :heart: =D> :heart:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag kan bara instämma strålande jobb!!

=D> :lol: =D> :lol: :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"