Hjälp med smekmånad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

Hej,
Vi har en liten nyfödd stjärna på bara snart 10 dagar.

Har några frågor /funderingar om vi behöver er hjälp med.

Vi kör inget fast schema men försöker följa sova 2,5 h vaken 1,5 h så gott det går.
Vi går oxå enligt alla steg på SM med matning och skötning.

1. Jag tycker jag får i honom ordentligt med mat han äter långa stunder men trots det kan han vakna ca 1h tidigare än planerat (planen är att sova 2,5 h) Tar man upp honom då och matar igen och lägger honom efter det och tar upp honom ursprungliga tiden?

2. Undrar även om det är för tidigt att börja vagna?

3. Nattmålen får vi inget riktigt grepp om. Kommer väldigt oregelbundet och 3 nattmål känns svårt att få till vi landar nästan alltid på 4. Gissar att det är maten men känns helt omöjligt att få i honom mer och han äter väldigt länge varje nattmål nästan 45-1h. Finns det tips på hur vi kan få till det?

Tack så länge!
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Mellansyrran »

Grattis till er nya stjärna och välkommen till forumet! :D

Jag hoppas att du sett den utmärkta tråden som heter "Svar på vanliga frågor. Läs det här först." Där hittar du kompendiet för 0-2 månaders bebisar. Mycket bra läsning. 8)

Men här kommer lite svar på dina frågor! :D
1. Det är alltid lite lurigt med småttingar som vaknar tidigare än planerat men grundtanken är mat, mat och mera mat. Ta upp ge mer mat och låt somna om.

2. Här är jag osäker. :? Jag började inte vagna förrän vid två, tre månader men någon annan klok här på forumet vet säkert svaret på denna fråga. :wink:

3. Det kan ta tid att få både dagar och nätter att stämma helt och hållet. Ha lite tålamod och känn inte att det är någon katastrof ifall ni landar på fyra nattmål. Snart har du styrt upp det till tre. :)

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej, välkommen och Grattis till lilla skrutten!!! :D :heart:

Du har redan fått ett finfint svar av Mellansyrran men jag vill bara tillägga att om du ammar är det bra att äta FET och näringsriktig mat (typ mkt kött och grönsaker samt gärna extra fett) samt dricka mycket vatten och gärna också Luzernte som några här på forumet rekommenderar. Finns förmodligen att beställa på nätet. Detta ökar mjölkproduktionen och gör också mjölken mer mättande. Annars är det bara att jobba på som du gör, jag skulle inte börja vagna förrän absolut tidigast vid den egentliga födelsen som brukar inträffa vid 2-3 veckors ålder. Och då bara om jag var helt säker på att det inte var hunger som spökade. I smekmånaden är det som sagt lägga när liten är trött och ta upp när han vaknar för mer mat som gäller.

Jag ammade och jag minns att nattmålen i början tog oändligt lång tid, lätt en timme minst! :shock: Men rätt vad det är har liten lärt sig suga effektivare! Så låt honom äta så mycket det går, snart är ni nere på snabbare tider jag lovar! :D Men håll honom så vaken som möjligt när han äter så han inte bara snuttar "löst".

Återkom gärna med funderingar!

Kram och njut av din lille! :heart:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

Hej!
Tack snälla för svar! Skönt med en liten push!
Trevlig helg!
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

Hej igen,

Skrev ett inlägg igår med ny rubrik och hittar inte att det gått iväg så skriver igen med risk att kanske ställa frågan två gånger.

Hursomhelst behöver lite guide till lillen som nu 1 mån och vi går på följande schema:

8 godmorgon
9-11.30 sova
11.30-13 vaken
13-15.30 sova
15.30-17.30 vaken
17.30 - 19.30 sova
19.30-22.30 vaken
22.30 godnatt
04.30 nattmål

första och andra sovpassen funkar bra men oftast för att vi är ute och rullar i vagn då tror jag. Sista sovpasset 17.30-19.30 vaknar han alltid i skarven efter 45 min eller Max en timma.
Han vaknar direkt och skriker upp sig på en gång. Vi har haft som gräns nu i början att ta upp honom efter 20 min och då har lillen verkligen gallskrikit i 20 min. Nu till min fråga, hur länge kan man ha honom skrikandes i vagnen och vagna? Jag är rädd att jag ger honom fel budskap och att han bara tycker det är obehagligt. Vår 4 åriga dotter är sm från 3 veckor och hon skrek aldrig upp sig på det sättet utan mer skrek lite gnydde till sen somnade om ( visst hade vi långa nätter med henne med i början men inte med samma typ av skrik) Så därför ar detta nytt för oss.

På Natten är ambitionen såklart att få till 6 timmar22.30-04.30. Vi har inte börjat vagna nätter ännu då vi vill se om han sover över. Nu ser natten ut som såhär vaknar 02 mat i 20-30 min somnar jättebra själv utan vagna och vaknar ingen mellan 04.30-0500 och sen samma här somnar själv jättebra. Men inför att vi nu då ska få till en 6 timmars natt behöver jag oxå här få lite vägledning , hur länge ska vi vagna en gallskrikande liten? Mer än 20 min?

Tack snälla för hjälp!
Kram
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt att dagarna fungerar så pass bra för er redan! :D Glöm bara inte att liten är väldigt ung fortfarande och behöver ledning och stöd i livet. Den första tiden ÄR svajig och att allt fungerar smärtfritt är mer undantag än regel. Meningen med SM är ju att förekomma barnet, dvs ta ledningen med varsam hand, och absolut INTE att någon liten ska ligga och gallskrika i 20 min! :shock: Då är det bättre att bryta genom att ta upp och försöka fylla på mat, skulle jag säga. Oftast magen som är orsak till sådana skrik, tror jag och att vagna en hungrig plutt är lönlöst. Så här i början är det inte heller meningen att något schema ska hållas stenhårt utan att ni ska komma underfund om litens rytm och sedan utgå från den när ni gör hans schema. Så simma lugnt! :wink:

För att få bukt med gallskrik på kvällarna (det övertrötta kvällstrasslet?!) är annars mitt absolut bästa tips att korta den sista luren och i stället lägga tidigare för natten. Min personliga åsikt är att 22.30 är alldeles för sent för en pytte att lägga sig, iaf var det mycket bättre för oss att ha längre natt och i stället fler nattmål, vår son var en riktig tröttis som blev övertrött på kvällarna och nattsömnen blev mycket bättre när vi la tidigare.
T.ex. korta sista sovpasset till 45 min (om han ändå vaknar :wink: ) och lägga för natten vid 20 eller 20.30? Vad tror du om det?

Glöm inte att njuta av din bebis, den första tiden går så fort!! Tids nog har ni problemfria dagar och långa sköna nätter, men då har ni ingen pytteliten bebis längre... :^o :wink:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

Tack snälla för svar!

En liten uppdatering då jag behöver råd igen.

Tack! Vi har följt ditt råd och har justerat i schemat. Lägger honom 20,30 Och kör 2 nattmål kl 01 och 04,30.
Det funkade fint till en början men denna veckan har det inte funkat alls. Vi har helt kommit ur fas!
Han somnar 20,30 men vaknar 1,5 h efter det. Jag tagit upp honom direkt när han vaknar"fel" tid gett honom en snabb påfyllning lagt igen men oxå då tagit upp honom rätt tid enl schema oavsett om det lite kort mellan matningen. Han Visar inga som helst tendenser att sova över så hur vi ska hjälpa honom att få en trygg lsammanhängande nattsömn känns långt borta.

Tack så länge
Vers
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Lillebror 2 månader

Inlägg av Vera »

hej alla, :)

Behöver lite vägledning då vi har kommit ur fas med lillebror som snart är 2 månader.

Vi har fram till ca 2 veckor haft två nattmål och har försökt att få honom att sova över själv men har inte visat några tendenser alls att sova över. Som mest har vi haft mellan 4- 4,5 h mellan ammningen på natten då det funkat men somm sagt vi är helt ur fas på nätterna.

Vi går på detta schema

8 vakna
9-11.30 sova
11.30- 13 vaken
13-15,30 sova
15,30 -17,30 sova
17,30- 2030 vaken
20.30 god natt men blir ofta 21 då han äter länge
01 nattmål
04.30 nattmål
8 vakna

Dagar går bra, vi rullar ofta vagn då. Men nätterna funkar inte.
Han vaknar ofta kl 24och sen igen kl 02,30 och efter det runt 05 eller 06. kan variera. Jag har börjat att ta upp och ge en slurk vid de tider han vaknar men eg ska sova och sen ta upp igen vid rätt tider men jag är rädd att det bara ger sämre vanor?

6 timmar som han eg borde klara har vi inte fixat alls.
Är ju säkert maten, men jag vet inte hur jag ska få till det riktigt. Man säger mat inom en timma har jag sett på forumet , men trög som jag är fattar jag inte riktigt vad det innebär? :oops:
Jag tror jag måste glesa ut måltiderna och få han att äta mer vid tillfälle. Nu ger jag honom mat direkt när han vaknar efter varje sovpass och sen ca 30 min innan sova inför nytt sovpass.
Men behöver hjälp här- hur ska mat timmarna ligga?

Har en 4 åring som ska hämtas på dagis så försöker matcha in lillebrors tider till det att vi ska spika schema men vill som sagt innan dess få till trygga nätter med mätt liten

tack snälla för tips och råd

kram :heart:
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag klippte ihop dina trådar - det blir så mycket enklare för oss som svarar att hålla koll då!

Angående nätterna finns det lite olika strategier. En del kör stenhårt på de tänkta tiderna och vagnar eller buffar om liten vaknar "fel". Då har man bäst koll och varje dag/natt blir den andra lik. Andra kör lite mer fritt på nätterna och ger mat när liten vaknar. Du verkar göra båda delarna och då blir det nog lätt pannkaka, med alldeles för många måltider. :roll: Bestäm dig för en strategi och håll dig till den!

Mat inom en timme innebär precis vad det låter som. Säg att han vaknar kl 7 och måltiden börjar då, så ska den vara avslutad senast kl 8. Ingen extraslurk utan nästa måltid påbörjas efter 3,5-4 timmar, säg då kl 10.30 eller 11. Extraslurk före sovpass är det bara spädisar som får och den tiden är förbi, det gör bara att aptiten till nästa lur blir sämre.

Från två månader kan man införa ett schema - har du börjat fundera i de banorna än?

:heart:
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

hej ,

Tack för svar! :) Ja , jag skrev lite otydligt på senaste inlägget och startade en ny tråd för att vara lite mer tydlig. Bra att du klippte ihop.

Ja men ok nu är jag med. Jag har tänkt att den lilla ska ha mat vid minsta lilla pip fortfarande och därför bara fokuserat på att få i honom mat vilket verkligen resulterat i snuttande.

Vi har varit hårda med sovtider på dagen men inte som sagt på natten. Jag har trott att han har varit lite för liten ännu att vagna men då kör vi igång stenhårt med det från och med nu.

Ja vi har tänkt på schema. Planen är att köra på nedan och jag skriver även ut mattiden så att jag har fattat rätt.

07 god morgon (mat 7-8)
08.30 sova
10 vakna och mat (10-11)
12 sova
14 vakna (mat 14-15)
16 sova
17.30 vakna (mat 17.30 -18.30 )
18,30 bad, umgås och mys.
19,30 kvällsslurk
20 ,00 god natt
04 natt mål

Känns tufft att gå från att han har sovit max 4 h som bäst på natten till att ni sova 8 h men då har vi ju inte varit riktigt konsekventa med maten - vad tror du? Eller kanske man ska lägga in ett extra nattmål till en början tex första nattmålet kl 24 och sen ordinarie kl 04 för att sen vagna bort 24 nattmålet.

tack så länge :heart:
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

hej ,

Tack för svar! :) Ja , jag skrev lite otydligt på senaste inlägget och startade en ny tråd för att vara lite mer tydlig. Bra att du klippte ihop.

Ja men ok nu är jag med. Jag har tänkt att den lilla ska ha mat vid minsta lilla pip fortfarande och därför bara fokuserat på att få i honom mat vilket verkligen resulterat i snuttande.

Vi har varit hårda med sovtider på dagen men inte som sagt på natten. Jag har trott att han har varit lite för liten ännu att vagna men då kör vi igång stenhårt med det från och med nu.

Ja vi har tänkt på schema. Planen är att köra på nedan och jag skriver även ut mattiden så att jag har fattat rätt.

07 god morgon (mat 7-8)
08.30 sova
10 vakna och mat (10-11)
12 sova
14 vakna (mat 14-15)
16 sova
17.30 vakna (mat 17.30 -18.30 )
18,30 bad, umgås och mys.
19,30 kvällsslurk
20 ,00 god natt
04 natt mål

Känns tufft att gå från att han har sovit max 4 h som bäst på natten till att ni sova 8 h men då har vi ju inte varit riktigt konsekventa med maten - vad tror du? Eller kanske man ska lägga in ett extra nattmål till en början tex första nattmålet kl 24 och sen ordinarie kl 04 för att sen vagna bort 24 nattmålet.

tack så länge :heart:
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Jag tycker schemat ser bra ut. Det är inte helt lätt att rätta in dessa små i ledet på en gång. :D Ett ytterligare nattmål vid midnatt tycker jag låter som en bra tanke så att mamman kan känna sig lugn. :wink: Med min tvåa stirrade jag mig blind på tiderna och vågade inte rucka många minuter hit eller dit i rädsla att förstöra resten av dygnet. :oops:
Med min trea hade jag återfunnit förnuftet och lugnet som gjorde att jag kunde låta henne bestämma mer än att jag styrde hårt. Det gjorde att jag följde hennes rytm som helt naturligt betydde två nattmål vid den åldern. I början var det ungefär vid midnatt och kl 04 för att senare spikas till den tiden.

Utvärdera efter en vecka!
Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

Hej igen
Tack för svar! :heart:

En liten status uppdatering! Vi har gått på nya schemat i 4 dar snart och har kommit in i rätt fas. Han har lite svårt att hålla sig vaken inför sista sovpasset på dagen men det går bättre och bättre för varje dag och tänkte avvakta ett par dagar till för att se om vi ev justerar lite i schemat.
Tar upp honom på natten kl 24 och 04 för mat och tänkte utvärdera nån vecka till och se om han börjar visa tendenser att sova över kl 24 nattmålet. Nu när jag fått till mattiderna på dagen så känner jag mig tryggare i vagningen då jag vet att han är mätt om han vaknar.

Tack för bra svar!! Kom på att det var nog jag själv som behövde komma i rätt fas för att kunnat lyssna på lillebror på bästa sätt :)

Återkommer med mer frågor och uppdatering
Kram
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Vera
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 11:36

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Vera »

hej igen,

Kommer här med nya frågor.. :oops:

Schemat sitter bra för oss nu. Vi har tagit upp honom 24 för mat första veckan och vecka nr 2 tänkte vi låta honom sova över men jan sover som max till 00.30 , 00,45 själv.

Då vi vill vara konsekventa vet vi inte riktigt hur vi ska bli av med 24 målet.
Vad tror ni? Ska man bara bestämma en natt och köra stenhårt med vagningen och kanske ist flytta 04 målet till 01.30 för att gå halva vägen - för att sen flytta det målet 01,30 framåt till 03 eller 04 vid nytt schema vid 3 mån?

Nån som har några goda råd att dela med sig av? :wink:

kram
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med smekmånad

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Fantastiskt att schemat verkar sitta så fint!! Bra jobbat! =D> =D> =D>

Jag svarar nu utifrån vad jag själv tycker och tänker. Så länge nattmålen är smidiga och bara 2 st skulle jag låta dem vara tills lillen börjar äta mer på dagarna och ev. själv sover över. Men hur ni gör beror självklart på hur jobbiga ni anser att nattmålen är. Är det 2 ggr 20 min vi talar om så finns risken att vagning/buffning blir jobbigare än att låta dem vara kvar ett tag till, skulle jag känna. Äter han uselt på ett av målen och bara vaknar "för att" så är det nog å andra sidan inte svårt att vagna/buffa bort det. Men äter han ordentligt två gånger är det nog för att han fortfarande behöver det.

Så tänker jag!

Kram! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"