Hoppgunga / gåstol - Farligt eller inte?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Novas mamma

Hoppgunga / gåstol - Farligt eller inte?

Inlägg av Novas mamma »

Som vanligt när det gäller våra små barn är åsikterna många och olika :lol:
Funderar på att skaffa en hoppgunga men många säger att de är farliga och inte bra för barnen.
Samma sak med gåstolar.
Vilka är era åsikter och erfarenheter?
Vilka åldrar rekommenderas för dessa "prylar"?
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Viso

Inlägg av Viso »

När vi hade tänkt köpa hoppgunga var det säljstopp på dem för det hade hänt olyckor med dem så vi köpte en gåstol. Detta är nog det bästa vi köpt (av sånt man inte måste ha alltså...) för vår son blev så lycklig. Han har alltid varit lite rastlös och inte gillat att ligga ner. Att kunna röra sig lite själv gjorde honom strålande glad. Vi har använt den någon/några korta stunder per dag. När han började krypa gick det fortare så då ville han inte använda den mer.
Har också hört sen att det inte är så bra så vi har använda den lite lagom. Jag hoppas att det är så att om det är farligt för barnen skulle de vara förbjudna... Jag tror absolut inte man ska använda dem som "förvaring" eller barnvakt men det är det väl ingen som gör. Sunt förnuft så tror inte jag det är någon fara.
Ålder vet jag inte, kommer inte ihåg när vi började använda den.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har haft gåstol till båda våra barn och det har varit helt fantastiskt. Så nöjda har de varit! Vi har resonerat som så att kanske går det lite senare, men var gör några veckor hit eller dit, de skall ju gå resten av livet!? I utbyte har de fått en stor rörlighet som gjort att de kunnat upptäcka saker och få kontroll över rummet mycket tidigare än annars.

/Pea
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hoppgunga har jag ingen erfarenhet av, men gåstolen var kul. Jag såg den som en leksak. En kul sysselsättning en stund om dagen.
Det farliga med gåstol är trappor - fast det är så självklart händer det många olyckor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har ingen gåstol, men däremot hoppgunga. Vega fullkomligt älskar den. Om ni har möjlighet, sätt upp den framför en spegel, garanterat skojigt.

Vega sitter ca 10 min i gungan/gång.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vega började använda hoppgungan när hon var 6 månader ungefär och använder den fortfarande, 10 månader

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag känner mig som "käringa mot strömmen..." men MIN åsikt är att avstå från hoppgunga och gåstol. Eftersom de finns att köpa, är det ju inte vetenskapligt bevisat att de skulle vara farliga, men jag inbillar mig att gå gör man när det är dags, och hoppgunga har jag hört (!) kan ge för korta hälsenor. Jag har också hört (!) att de skulle vara skadliga för ryggen.

Som sagt, det är min åsikt, jag har själv aldrig haft varken det ena eller det andra till någon av mina barn! Mitt tips: köp nåt roligare till babyn för pengarna!

Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"