Mina 4 barn sover gott om nätterna och är små solstrålar dagtid! Många förundras över att dem är så lugna
De tre äldsta sover alla utan problem tills vi väcker på morgonen. Gärna 12 timmars natt om dem får! Nu är ju problemet minstingen. Han väcker hela familjen med sitt gastande. Lillebror Viktor 1,5 år och storebror 4 år delar rum. Viktor har sedan två-tre månader börjat vakna tidigt och kan inte somna om. Mellan 05.30-06.00 är det vanligast att han börjar gny. Först är det gnyenden var 5 minut. Som att han håller på att vakna. Han håller sig fortfarande lugn. Under en halvtimme kanske. Sen är det lite mer gnäll och han börjar ropa efter mamma eller pappa. Ligger och pratar för sig själv. Han är således helt vaken. Blir tyst en stund och sen drar han igång igen. Vid det här laget har han väckt storebror som snällt ligger i sängen och inte säger ett ljud. Sen blir Viktor frustrerad och arg och skriker högt. Efter en timme ungefär står han inte ut i sängen längre och är då förtvivlat ledsen och då är jag så arg i min säng (bor vägg i vägg) varpå jag går in och gör godmorgon med ringande väckarklocka, trots att inte tiden är inne. Vi har alltid haft morgon kl 07 men sedan Viktor börjat på dagis har vi börjat väcka 06.30 så det är väl vår nya vaknatid. Men 30-min till en timme innan är inte ok!
Det är som han är inställd på att vakna den tiden. Halv sex-sex. Men börjar bli rädd för att det blir tidigare och tidigare. Imorse 05.10! Vid omställningen till vintertid så vaknade han ju ytterligare en timme tidigare i två mornar men sen landade han igen på att vakna vid 6-tiden.
Så han lägger sig alltså 19. Och sover efter lunch mellan 1-1,5 timme. (Ofta kortare på förskolan då han ibland blir väckt av andra barn, hemma alltid 1,5 timme gärna mer om han får). Läggningarna är inget problem. Vi busar, lägger, går ut med ramsan och har svart rum både på dagluren och natten.
Han äter bra. Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsgröt.
Min strategi är alltså att inte göra någonting på morgonen. Att han ska somna om själv. Vilket aldrig inträffat. Har även testat pangramsa- vilket gör att han då hör att vi är vakna och börjar direkt ropa efter oss och bli ledsen frustrerad snabbare än om han får vara ifred. Vi har även ramsat utanför dörren när han skriker upp sig- ingen effekt.
Även försökt minikura där på morgonen med att gå in och lugna för att sedan gå ut. Det gick inget vidare heller eftersom jag aldrig får till någon omsomning. Han är ju lugn när jag är där men somnar inte om.
Han sover som sagt gott hela nätterna utan att höra av sig men vaknar i mina ögon för tidigt. Några tips? Har ni kommit på nått nytt smart sätt att lösa tidiga mornar?
Mvh Maria (lilla Mia)