Nu kanske detta låter "brutalt" men, din reaktion är liksom allt i detta. Hon gör, hon detta osv... Men vad gör du? reagerar!! du ger uppmärksamhet åt dessa saker och skäller?!
Så vad göra istället?
Jag skulle tvinga dem till att kramas och talar vi inte om en 10 sek kram utan kanske en 2-3 min kram, en riktig kram där man måste visa sin tillhörighet och att man hör ihop. Direkt efter det sätts man i ARBETE!
Samma svar som ovan alltså! Har man utrymme att skapa bus för jag ser detta också som bus eller ett sätt att få uppmärksamhet. Då skall man inte få någon större reaktion eller så skall man ha EN GIGANTISK reaktion och så till den milda grad att den KÄNNS!! Att gå runt och vara lite konstant arg är sällan eller oftast meningslös. Men att bli genuint ARG och förvisa dem rejält (för de är stora nu) kan man gott göra, och när man förvisat dem bett dem tänka över sitt beteende så sätts man i arbete! HÄPP!!
Eller så säger man lite tanklöst OJDÅ!
Här, duka, städa, ta ut sopor, dammtorka, dammsuga, skura badrum osv... Livet när man är säg 5-6 år (vilket Ronja är nu va?) Läs om 6 åringen i BB, där man läser att de är så odrägliga att de faktiskt inte ens står ut med sig själva.
Nejdå säger jag, men man tror gärna detta kan jag lova, i över 1 år tror man de är helt odrägliga, det tror de också. Så ditt jobb är att se det goda och sätta henne i ARBETE, MYCKET arbete!! Hon måste i detta odrägliga känna sig behövd och få tack för detta, känna sig NÖDVÄNDIG! Sen och sist, TROLL SPRICKER I SOLSKEN!!
6 - åringen behöver MASSA skratt, massor!! Här gäller det att i värsta fall kittla dem tills de ber om nåd, lääääänge!!
Så läs om 6-åringen och tänk på att ju mera odräglig du tycker hon är, är fortfarande inget mot vad hon känner om sig själv. Hur detta tar sig uttryck är också olika och detta är hennes sätt att utrycka sin utveckling och det är också DINA knappar att trycka på! Så välj dina reaktioner NOGGRANT!!
Inte så mycket fokus på hennes beteende, utan mera fokus på dig och ditt beteende. Klarar du dig bättre utan henne? Hur reagerar du? Hur reagerar Pappa? Prata ihop er om hur ni vill ha det. Fixa en plan i stor stil med kurplan. Ni klarar detta, men man måste hålla ut dryga året.
KRAM!