Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Okej, tack Sigyn!
Ja,när hon är lugn (som sista gången ikväll) kört 4 x vanlig ramsa och sammansatt med 2 bekräftande lugna.... Annars har jag kört bekräftelseramsa mer efter en stund när jag märkt att hon lugnat sig..
Nu har det gått 3 timmar utan att hon vaknat, hoppas natten skall bli lugnt och att jag kan backa :)
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Natten blev jättebra! :D Hon sov till 6:05!! dvs 10 timmar och 40 minuter i sträck. :D

Vet ej om jag ramsar för mkt, ni kan se hur jag gjorde vid läggningen, det skrev jag om igårkväll. Sen när hon vaknade på morgonkvisten så väntade jag en liten stund, sen ramsade. Det blev att jag fick ramsa 10 gånger under 30 minuter och 2 gånger gick jag in och gjorde tillrättaläggning med snabb solfjäder. Är det för mycket på en halvtimme tro???
Försöker backa... :shock:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Jag är själv ingen expert påp vargtimmen, men då ska man verkligen göra så lite som möjligt. Husljud eller Mozart brukar tipsen vara. Det ska finnas tipstrådar om det om du letar lite. Kanske nån annan kan ge nåt bra svar? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Tack Sigyn! Har kollat in den, jättebra.

Nu påbörjar vi 6e natten av kuren. Har lite frågor...!

Igår gick läggningen till ungefär såhär: Lägger tillrätta och solfjädrar fast lillan är arg. Hon är jätteglad vid skrattet- Men sen skriker från det att jag säger godnatt första gången in sängen innan jag släcker. Sen ramsar jag mig ut och hon skriker till och från i tio minuter. Jag ramsar kanske 4 gånger och varje gång blir hon lugn och sen börjar hon lite igen.. Fjärde gången jag ramsade somnade hon. Allting tar ca tio minuter. Låter det normalt att hon skriker såhär? I boken står det att fjärde natten skall skriket upphöra?? Försöker verkligen backa som ni sagt!!

På natten i natt sov hon från ca 19:10 med uppvak med småskrik/frågor ca kl 20:10, 21:10 och 22:10 och somnade om vid en ramsning varje gång. Sen sov hon gott till ca 6:40-.
Vad säger ni om det? Känner mig så undrande över hur det går...

Nu ikväll var det samma sak, hon vaknade nu precis vid 19:50, efter att ha sovit typ 40 minuter bara... Två ramsningar senare hade hon somnat om.

Ingen aning om jag skall vara uppgiven eller nöjd...!

Undrar en annan sak:
Vi vill verkligen flytta in henne till vår sons rum, (som ligger vägg i vägg med vårat med dörr emellan). Några tips hur och när vi skall göra det? Han brukar oftast sova hela natten fast har ofta svårt att somna (kommer ut flera gånger, ligger tyst å lugn i sängen men somnar inte alltid direkt. Han brukar även ALLTID vakna mellan 6-6:30 för att vilja kissa eller så...) Jag tänker att han kanske tom kan sova lugnare eller sova bättre om han känner sällskap av lillasyster? Han gillar verkligen hennes närhet och frågar alltid om hon kan sova med honom... Att även om hennes kur nu är på uppföljningsveckan kanske vi kan flytta in henne och fortsätta kura dom tillsammans typ?

Eller är jag helt ute och cyklar?



:oops:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker att det går strålande! Hon lyssnar i verkligen till dig och ramsan och lugnar sig! Vaknar och frågar och får ett betryggande svar! =D>

Angående kvällsläggningen vet jag att jag oxå stod frågande, min son som då var som din dotter är nu skrek vid läggningen i typ en månad. Super arg, och sen en dag så var det tyst! Det kommer ge sig men det kommer kanske kännas som det tar lång tid innan. Sen i efterhand känns det inte lika länge :)

Jag flyttade ihop mina barn när lilla var 10 månader och stora var då nästan 2,5 år. Hade storebror varit äldre hade det nog skett tidigare, men jag var väldigt nervös över det. Det gick lite knackigt i början, några jobbiga uppvak där den ena störde den andra osv. Detta var i mitten på januari i år och nu då ca 9 månader senare sover dom sen länge tillbaka som stockar! Sängarna står precis bredvid varandra med ca 40 cm mellanrum bara. Storebror kan vakna och ropa "mamma" hur högt som helst kan jag tycka men lillasyster sover. Lillasyster kan härja en del på kvällen men storebror somnar på två sekunder (han har precis slutat sova på dagen så han är trött!) jag är mäkta förvånad över hur dom kan sova när den andre är vaken..

Och så är jag en sön som alltid anser att "mina barn kan inte", "det kommer aldrig funka på just mina barn". Så kan dom så kan ju dina barn, ;)

När du känner dig lugn och säker så är det bara att flytta ihop dom. I början när storebror vaknade och jag gick in till honom (går alltid in när han vaknar nu för tiden) så bara totalt ignorerade jag lillasyster.det funkade, tror att hon inte trodde att jag såg henne eller vad man ska säga, som att vi inte var i samma rum typ. Så så länge du är övertygad om att det kommer fungera så kommer det att fungera toppen.

De enda jag tänker är att du kanske ska vänta till efter uppföljningsveckan så att lillasyster kan få fokusera på en sak i taget lixom :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Sigyn! Tack så jättemycket för ditt svar! (drar en lättnadens suck) :)
Då vet jag att vi är på rätt spår med lillan. Och hur vi kan tänka med ihopflyttandet. Skönt!!!
Kram tillbaka
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Manfred10 »

Här är en underbar tråd om syskon, flytta ihop i samma rum, det härliga livet som småbarnsförälder! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=45

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
skattkatt
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 11:35

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av skattkatt »

Hej igen!

Tack för länken om syskontråden. Såg det nu konstigt nog! Skall absolut kolla in den!!
Nu har vi haft syskonen i samma rum i en dryg vecka. Det funkar i det stora hela jättebra! I början lite nyhetens-behag-bus, men känns som om det blir mindre och mindre.
Vid läggning kan det ibland vara så att storebror skrattar och retas när vi ramsar (vi släcker för dom båda kl sju) och de båda har svårt att somna direkt pga det, men det brukar bara vara en kort stund, blir mindre och mindre sånt.
Natten till igår sov hon HELA natten för första gången! SÅ SKÖNT!!! :D
Inatt också, fast vaknade då en halvtimme innan klockan men då ramsade vi och lät henne ändå ligga tills "morgonen". Så jag är jättenöjd!!!

Nu till en fråga om mat. Om någon är sugen på att svara blir jag glad!
Jag håller på att sluta amma av olika anledningar. Men lillan älskar mat och har precis lärt sig att ta flaska och äta välling också (har aldrig gett ersättning, bara börjat med smakportioner o gröt och började ge mer mat innan kur-start som sig bör.).
Mitt mål är att vid 6 månader skall hon ha slutat amma. Undrar hur mycket och ofta det är lagom att äta? Nu är hon 5,5 månader.

Har även justerat schemat lite utifrån hur trött hon verkar vara under dagen osv.
Tänkte ha det såhär:

7:00 Morgon
Välling (Nu ammar jag här)
8:45 Sova 45 minuter
10:00 Mat (Nu ger jag välling här)
11:00 Sova 2 timmar
13:15 Mat
15:00 Sova 20 minuter
16:30 Gröt + fruktpuré
18:30 Välling (Nu ammar jag här)

Tror ni det är för sällan med mat eller för lite mat???
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Snart kura 4,5månaders lillasyskon

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker det ser rätt bra ut.
Hade jag gjort schemat hade jag bytt plats på mellis och middag, så att det inte är mat två ggr på raken. En ytterst personlig åsikt är även att barn klarar sig rätt bra utan välling, eller så kan man göra egen. Köpt välling innehåller mycket mjöl och inte sällan socker så det är inte så mättande. Om man googlar på att vällingrecept så finns det massor :)

Jag hade kunnat göra såhär:
Frukost: välling/turkisk yoghurt med banan/havregrynsgröt (olika förslag)
Lunch: mat
Mellis: gröt+ fruktpure (som du skrivit på middagstid)
Middag: mat
Slurk: välling

Detta är ju bara mitt förslag, och du får självklart göra som du vill. Jag tror iallafall att mängden mat du planerat räcker gott och väl, oavsett hur du fördelar det. :)

Lycka till!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"