15-månaders krånglar
15-månaders krånglar
Vår 15-månaders har börjat ligga vaken 1-2 timmar på nätterna. Trodde först att det var maten för han har varit helt hopplös på att äta senaste tiden. Men senaste två dagarna tycker jag att han har ätit rätt så bra. Och så har han avslutat dagen med 1,5 flaska välling som jag dessutom har tagit lite extra pulver samt rapsolja. När han vaknar är han ibland arg och ledsen direkt och ibland ligger han och pratar en stund innan han tillslut blir arg och ledsen. Han är jättearg när vi lägger honom också. Har tänkt tanken att det skulle kunna vara tänder också för han dreglar så otroligt mycket nu. Men det känns som att han borde vakna oftare då.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Re: 15-månaders krånglar
Kanske skulle ha skrivit ner hans schema
06.40 Vakna + välling
08.00 Frukost (yoghurt och havrefras)
09.30 Eventuellt lite frukt
11.30 Lunch
12.00 Sova 90 min (har provat att minska ner lite senaste dagarna men utan resultat)
14.30 Mellanmål
17.00 Middag (ibland tidigare ifall han verkar väldigt hungrig)
18.30 Pyjamas + välling
19.00 Sova
06.40 Vakna + välling
08.00 Frukost (yoghurt och havrefras)
09.30 Eventuellt lite frukt
11.30 Lunch
12.00 Sova 90 min (har provat att minska ner lite senaste dagarna men utan resultat)
14.30 Mellanmål
17.00 Middag (ibland tidigare ifall han verkar väldigt hungrig)
18.30 Pyjamas + välling
19.00 Sova
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej kära du,
är det en tillvardags säker sovare vi har att göra med?
Dvs han läggs med ramsan efter en massa skratt och bus, en dag full med aktivitet och social delaktighet? Han väcks med väckarklocka?
Och hur hanterar ni föräldrar de nattliga uppvaken?
Generellt sett är det inte orsaken till uppvaken man ska fokusera på utan hur de ömma föräldrarna agerar då de sker.
Schemat ser bra ut fast jag undrar varför han inte läggs 18:40 om uppvak är 06:40. 20 minuter är viktiga när man är liten.
kram Tin
är det en tillvardags säker sovare vi har att göra med?
Dvs han läggs med ramsan efter en massa skratt och bus, en dag full med aktivitet och social delaktighet? Han väcks med väckarklocka?
Och hur hanterar ni föräldrar de nattliga uppvaken?
Generellt sett är det inte orsaken till uppvaken man ska fokusera på utan hur de ömma föräldrarna agerar då de sker.
Schemat ser bra ut fast jag undrar varför han inte läggs 18:40 om uppvak är 06:40. 20 minuter är viktiga när man är liten.

kram Tin

Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars

Vi har kört SM från födseln och han har sovit bra mestadels men har haft några svackor. Hade en period då maten inte räckte till men det fick vi ordning på. Hade en period med väldigt dåliga läggningar som vi insåg var tänderna men det blev hjälpt av alvedon. Hade även en period med långa vakenperioder på natten som blev hjälpt av att vi tog bort 20-minutersluren på förmiddagen.
Nu är det inte jag som är hemma med honom på dagarna längre men mannen säger att han har aktivitet och social delaktighet i alla fall.
Han läggs med bus och ramsa. Men senaste tiden har han varit väldigt arg när vi kommer till sängen så han är inte lika intresserad av att busa.
Han har inte väckarklocka. Tänkte att han var lite liten fortfarande.
Denna nattens vargtimme var nådde han en ny nivå av hysterisk. Till slut gick jag in för att lugna men han ville inte ens det. Bara fäktade bort mig. Var som en pinne och skrek så att man undrade när han hade tid att ens andas. Tillslut blev jag desperat och gav honom mat. Då lugnade han ner sig. Men jag vet inte om det var hunger eller bara tröst. Har fortfarande en känsla av att det kan vara tandsprickning inblandat för han har alltid reagerat kraftigt när nya tänder varit på gång.
Vet inte hur jag ska få i honom mer mat om det är hunger. Han vill inte ha mer vid måltiderna.
Nu är det inte jag som är hemma med honom på dagarna längre men mannen säger att han har aktivitet och social delaktighet i alla fall.
Han läggs med bus och ramsa. Men senaste tiden har han varit väldigt arg när vi kommer till sängen så han är inte lika intresserad av att busa.
Han har inte väckarklocka. Tänkte att han var lite liten fortfarande.
Denna nattens vargtimme var nådde han en ny nivå av hysterisk. Till slut gick jag in för att lugna men han ville inte ens det. Bara fäktade bort mig. Var som en pinne och skrek så att man undrade när han hade tid att ens andas. Tillslut blev jag desperat och gav honom mat. Då lugnade han ner sig. Men jag vet inte om det var hunger eller bara tröst. Har fortfarande en känsla av att det kan vara tandsprickning inblandat för han har alltid reagerat kraftigt när nya tänder varit på gång.
Vet inte hur jag ska få i honom mer mat om det är hunger. Han vill inte ha mer vid måltiderna.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej hej, att ge mat om natten plötsligt väcker om möjligt ännu mer frågor hos liten, men jag vet att du vet det, och mitt i natten tar man ibland till alla möjliga knep.
Vad jag tycket hjälper är att ha en rejäl plan dag som natt och hålla sig till den - till punkt och pricka. Då behöver man inte vackla mitt i natten.
Så jag tycker schemat set bra ut, fast läggning aningens tidigare som tidigare kommenterat. Arga små rackare hanteras bäst med ännu mer bus. Och då menar jag, bus utanför sovrummet. Gärna lite då och då hela dagen, var galet tokig (det blir väl pappas jobb då). Sen när det är dags för kvällsbus, ge er inte förrän han bubblar av skratt. Funkar inte de vanliga gamla tricken, kör en helt ny repertoar som helt enkelt inte går att motstå. Och börja tidigare än vanligt. Bryt mönstret. Överlista honom och hjälp han ur låsningen.
Sen tycker jag ni ska införa klockan om morgonen, även om det är nattvak han har så är det dags att liten lär sig att han inte kan påverka när natten slutar (och ropa på mamma spelar ingen roll för mamma bestämmer inte heller när natten börjar) utan det gör klockan. Detta är mäkta skönt för liten att lära sig, då han kan slappna av i vetskapen att han inte behöver hålla reda på den stora uppgiften att starta dagen......
Planen för natten är givetvis, så länge han inte är ledsen, gör ingenting. Inte ens ramsa. På natten sover man ju. Ni kan göra mycket men inte sova åt honom, däremot skall han få beskedet att nu är det natt om han inte fattar det själv. Varvar han upp sig, ramsa. Är det vargtimma, Pangramsa en gång och sen inget mer. Var konsekvent!
Maten: kanske är det dags att skippa vällingen, det är ju trots allt inte så mättande och rinner undan ganska fort. Lägg middagen lite senare så han jobbar upp aptit, så äter han mer. Byt sedan ut välling mot smörgås, yogurt, gröt. Kanske hälften hälften en tid. Visst är det bekvämt men en flaska välling i soffan, men om man trots allt är lite hungrig om natten funkar det ju inte längre. Dessutom har mamma mat vargar efter sig.
kram Tin
Vad jag tycket hjälper är att ha en rejäl plan dag som natt och hålla sig till den - till punkt och pricka. Då behöver man inte vackla mitt i natten.
Så jag tycker schemat set bra ut, fast läggning aningens tidigare som tidigare kommenterat. Arga små rackare hanteras bäst med ännu mer bus. Och då menar jag, bus utanför sovrummet. Gärna lite då och då hela dagen, var galet tokig (det blir väl pappas jobb då). Sen när det är dags för kvällsbus, ge er inte förrän han bubblar av skratt. Funkar inte de vanliga gamla tricken, kör en helt ny repertoar som helt enkelt inte går att motstå. Och börja tidigare än vanligt. Bryt mönstret. Överlista honom och hjälp han ur låsningen.
Sen tycker jag ni ska införa klockan om morgonen, även om det är nattvak han har så är det dags att liten lär sig att han inte kan påverka när natten slutar (och ropa på mamma spelar ingen roll för mamma bestämmer inte heller när natten börjar) utan det gör klockan. Detta är mäkta skönt för liten att lära sig, då han kan slappna av i vetskapen att han inte behöver hålla reda på den stora uppgiften att starta dagen......
Planen för natten är givetvis, så länge han inte är ledsen, gör ingenting. Inte ens ramsa. På natten sover man ju. Ni kan göra mycket men inte sova åt honom, däremot skall han få beskedet att nu är det natt om han inte fattar det själv. Varvar han upp sig, ramsa. Är det vargtimma, Pangramsa en gång och sen inget mer. Var konsekvent!
Maten: kanske är det dags att skippa vällingen, det är ju trots allt inte så mättande och rinner undan ganska fort. Lägg middagen lite senare så han jobbar upp aptit, så äter han mer. Byt sedan ut välling mot smörgås, yogurt, gröt. Kanske hälften hälften en tid. Visst är det bekvämt men en flaska välling i soffan, men om man trots allt är lite hungrig om natten funkar det ju inte längre. Dessutom har mamma mat vargar efter sig.

kram Tin

Det har faktiskt gått lite bättre senaste dagarna. Han har ätit mycket bättre och jag gissar att det har hjälpt. Igår vaknade han första gången vid 5.20 och då gnällde han till lite och var sedan tyst i en kvart och så lite gnäll och tyst ingen. Så höll han på tills väckning. Inatt var han dock lite mer ledsen. Vi lät honom först vara men till slut gick jag in och strök på nåt slags smärtstillande på tandköttet som min svägerska köpt med sig från apoteket i Norge. Då blev han lugn helt plötsligt och jag ramsade ut. Han pratade en stund och somnade. Så det är nog lite tänder också som spökar. Men mycket bättre som sagt med lite mer mat i magen. Även buset innan nattning har börjat uppskattas igen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
=D> =D> =D>
kram Tin
kram Tin