Hej! Allt gick sååå bra innan! I ca 2 månader tog 2 minuter att somna lillan med ett leende på läpparna ! Vad hände? Nu, så fort vi går in i sovrummet eller att vi säger nu är det dax att nana så börjar hon att gråta.
När vi lägger ner henne i spjälsängen så klättrar hon upp och ställer sig mot gaveln på knä och skriker. Försöker lägga henne ner men hon kravlar upp igen och skriker. Det är som att hon inte vet hur hon skall lägga sig ner igen. Vad skall jag göra! Det tar nu mera drygt en timma att lägga henne. Lurarna på dagen har förvandlats till ett helvete eftersom att det är panik när jag lägger henne. Hon blir bara mer ledsen och ställer sig på knä när jag skall buffa henne. Skall jag bara låta henne vara eller vad skall jag göra?
Tack på förhand!
8 månaders ångest vid läggning!?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: 8 månaders ångest vid läggning!?
Hej Otilia,
Har du läst på ordentligt om 8-mån ångesten? Här finns lite olika strategier man kan ta.
Det viktigaste är att du verkligen har skrattet till gonattet. Minst 10 min, gärna 15. Hon skall vara JÄTTEGLAD när du lägger henne. Dag som natt!
Sen skulle inte jag säga så mycket om nu är det dags att sova osv... På sin höjd prata om hur skönt det skall bli att vila.
(detta är MIN grej, men alla måste hitta SIN)
När min son var 8 mån hade han också en tid precis så, då gjorde jag faktiskt så att jag gick in, kramade honom genom spjälorna på sängen LÄÄÄÄNGE. Sa inget, pratade inget. Bra kramade. Tills han själv satte sig ner och då gick jag ut med en mjuk, fin, skön bekräftelse ramsa. Men min son är SMad och klarade detta. Sen gjorde jag mindre och mindre för varje dag. Det hela gäller att man inte FASTNAR och att man inte BERÄFTAR rädslan. Utan man förmedlar LUGN och TRYGGHET. Så man LUGNAR I sängen och går ut när de är lugna. Detta kommer att gå över.
Läs i BB om 8-mån ångesten, det står underbara saker där!
Har du läst på ordentligt om 8-mån ångesten? Här finns lite olika strategier man kan ta.
Det viktigaste är att du verkligen har skrattet till gonattet. Minst 10 min, gärna 15. Hon skall vara JÄTTEGLAD när du lägger henne. Dag som natt!
Sen skulle inte jag säga så mycket om nu är det dags att sova osv... På sin höjd prata om hur skönt det skall bli att vila.
(detta är MIN grej, men alla måste hitta SIN)
När min son var 8 mån hade han också en tid precis så, då gjorde jag faktiskt så att jag gick in, kramade honom genom spjälorna på sängen LÄÄÄÄNGE. Sa inget, pratade inget. Bra kramade. Tills han själv satte sig ner och då gick jag ut med en mjuk, fin, skön bekräftelse ramsa. Men min son är SMad och klarade detta. Sen gjorde jag mindre och mindre för varje dag. Det hela gäller att man inte FASTNAR och att man inte BERÄFTAR rädslan. Utan man förmedlar LUGN och TRYGGHET. Så man LUGNAR I sängen och går ut när de är lugna. Detta kommer att gå över.
Läs i BB om 8-mån ångesten, det står underbara saker där!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack snälla du för hjälpen!
Skall försöka att implementera detta. Jag har löst en del men jag får läsa på mer.
Tack igen!
Skall försöka att implementera detta. Jag har löst en del men jag får läsa på mer.
Tack igen!
Hejsan!
Sen är det skönt att ha i bakhuvudet att det är en fas som kommer att passera, lugnt och metodiskt fortsätter du förmedla lugn, du är klippan som står stadigt när utvecklingens vindar stormar som värst! Och du, efter storm kommer solsken!
Hälsningar Malin
Sen är det skönt att ha i bakhuvudet att det är en fas som kommer att passera, lugnt och metodiskt fortsätter du förmedla lugn, du är klippan som står stadigt när utvecklingens vindar stormar som värst! Och du, efter storm kommer solsken!
Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12