Hur kort lur kan man ha på dagen?

Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vi har nu i två veckor provat att låta vår treåring vara vaken hela dagen. Det funkar okej, men han blir väldigt "bråkig" på em för att han är trött. Han och lillasyster sover i samma rum och senaste veckan har de vaknat rätt tidigt vilket har resulterat i kanske 11,5 h sömn för storebror vilket är för lite. Idag lät vi honom sova en timme, dvs en timme från det att man lägger honom tills det att vi tar upp honom. Men nu blev det lite strulig läggning pga att han sovit på dagen, så en timme känns för mkt.
Hur kort tid kan man ha en lur? Från det att man lägger till det att man tar upp? Utan att man känner sig skitelak när man rycker upp honom när han stensover (för har han somnat så sover han!) :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av videunge »

Hej

Har ni någon vila på dagen?. även om man inte sover så behöver man vila. Man kan ju vila till cd-saga tex och om man somnar så väx man efter säg 20 min. Kanske kan vara något. ett till alternativ är att lägga en halvtimme tidigare på kvällen för att komma kapp i sömnen. det har vi utnyttjat friskt när vi varit i gränsland mellan scheman.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag håller med ovan. Vila behöver man upp till 5 års åldern om så CD vila.

Naturliga sömnpass är ju 5 min, 20 min och 45 min. Så inte sova för sent på dagen och inte för länge. Vi hade 45 min vila med en klockad lur vid behov i den åldern. Oftast hamnade den runt 5 eller 20 min. Men Vilan var alltid 45 min ända till 5 år. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vi har vila på dagen, då han får ligga i soffan med täcke och kudde och kolla på film, men vi tycker inte att det räcker. Han behöver en liten powernap. Att lägga tidigare funkar inte riktigt då det känns lite konstigt att lägga storebror före lillasyster, och om vi lägger båda tidigare så kan man ju inte kräva att lillasyster ska sova mera. (Det har ju hänt rätt ofta på senaste att vi lägger tidigare bara för att storebror är så trött, men dom vaknar ofta tidigare nu på senaste oxå :/ ).

Han skulle aldrig somna på soffan, han e lixom så att han aldrig skulle tillåta sig själv att göra det. Han somnar oftast bra om man lägger honom, så tanken är att man lägger honom en liten stund å sen kan jag ta upp honom till soffan så kan han ligga där å vila en stund till om han vill. Men hur kort tid kan man låta honom sova? Tänkte prova med 45 minuter (från det att jag lägger till det att jag tar upp), nu har vi haft en timme. Men kan man korta ännu mer, bara lixom 20-30 min? Det känns så löjligt kort och han är så extremt svårväckt samtidigt som att jag lider lite av att se honom så trött om han inte får sova alls...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Jag vet inte om jag ångrar mig angående mitt uttal om att han behöver sova på dagen. Idag har han sovit Max en halvtimme, och läggningen blev inte bra. När han inte sover på dagen är det klockrent, vi lägger bárnen samtidigt och det är knäpptyst. Men nu ikväll va de som förut, ett evigt gapande på -MAAAAMMAAAAA!! Typ tio ggr, sen går det tio minuter, sen går han igång igen. Och jag fattar inte att han orkar hålla på för vi ger honom ingen uppmärksamhet alls..

Aja, vi får väl se hur jag gör imorgon..
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av lgh140 »

Vi lägger storebror före småsyrrorna. Trodde också det skulle bli knasigt men är faktiskt inga problem. Han somnar inte heller på dagarna och det är störtomöjligt att få honom att ligga och vila så vi kör som ni - film. Och så 12,5-13 h natt på det. Funkar mkt bättre än när han sov en stund på dagen.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av videunge »

Hej

jag måste hålla med. vi har i perioder lagt stora först och det går aldeldes utmärkt ;)

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hur kort lur kan man ha på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Ja, såklart att det går, egentligen ;)
Tack för ers tips!

Kram,
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"