Våra kvällsrutiner är sedan några månader helt ur kurs! Våra hittills så säkra sovare som hunnit bli (snart) 9, 7 och 4 somnar för sent efter lååånga procedurer, flyttar runt på nätterna, och vaknar trötta. Vi föräldrar är också hålögda efter att ha flyttat runt på olika sovställen för att slippa sparkande barn i sängen. Jag skäms för att inte ha bättre koll, men såhär har det blivit och det måste få ett slut.
Här kommer förutsättningarna:
1. Rummen. I huset finns tre sovrum. Ett för föräldrarna där Ville sover i barnsäng. Ett för äldsta flickan (hon sover gärna i eget rum, somnar själv och sover gott - dock för lite). Ett med våningssäng där mellanflicka sover ensam i underslafen. Båda barnrummen är på undervåningen medan vårt rum, kök och vardagsrum är på övervåningen. (Vi bor i ett hyrt hus och använder rummen efter bästa förmåga).
2. Tiderna. Skolflickorna väcks strax efter 6 och lämnar hemmet 7.15 för att hinna till skolskjutsen. Ville sover ca 30 min längre. Just nu somnar de alla mellan kl 21 och 22!!
3. Nuläge. Fram till i maj tog nattning av Ville, efter saga, två minuter - om han inte gick och lade sig helt självmant och somnade på stubinen. Sedan i maj är läget plötsligt helt annorlunda. Han vill inte sova i barnsängen, vill bara somna i vår säng, vill inte somna ensam, vill inte sova om flickorna är vakna, vill höra minst tre sagor, osv osv. Sommaren har förstås gjort sitt till: i båten och på stugan får alla sova lite huller om buller pga platsbrist och så, och barnen - och vi - tycker ju det är ganska mysigt, när man inte har bråttom nästa dag.
Mellanflickan Hedvig är ofrivilligt ensam i sitt rum. Vi hade tänkt att Ville skulle flytta in till henne i underslafen och hon flytta upp, men han vägrar ju. Och eftersom hon inte heller vill sova ensam kommer hon upp och somnar tillsammans med Ville i vår säng och sedan bär vi ner henne när hon somnat.
Fanny, som ändå gillar sitt egna rum, tycker vid det här laget att det blivit lite väl tomt på undervåningen. Då vill hon också somna i vår säng. Det är för trångt förstås, och så börjar de bråka. Och gråta eftersom de är så trötta. Och när de väl har somnat så är vi för trötta för att flytta på dem. Sover några timmar, sedan börjar omflyttningarna och jag vaknar allt som oftast i soffan eller i barnens våningssäng.
Puh!
Jag fattar förstås att det är vi som inte tar ledningen här, men så trebarnsmamma jag är har jag tappat kontrollen om läget. Känns som att vi har hamnat i ett läge där minstingen Ville dikterar villkoren (och det gäller minsann inte bara läggningen!) och alla förlorar.
Kan någon av i er kloka erfarna skara ge lite tips och råd här? Jag vet faktiskt inte hur vi ska reda ut det...
Trött mamma