Svårt få lillebror att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

:shock: Livsmedelsverket är de SISTA jag följer här i världen!! :shock: :lol: En institution som rekommenderar att ge spädbarn MARGARIN (typ en oätlig kemisk giftcocktail :shock: ) i stället för äkta, naturligt fett som smör t.ex., finner jag verkligen inget skäl att lyssna på. (Nä, jag gillar verkligen inte Livsmedelsverket...:x )

Men man väljer ju vilka man lyssnar på och du ska framför allt lyssna till dig själv och se din sons längtan och vilja. Jag kan bara tänka för mig själv ibland att jag är glad att vi ändå började så tidigt som strax före 4 mån (och åh, vad hungrig han var!). Min son äter typ bäst och mest av alla bebisar här i trakten :mrgreen: och jag är övertygad om att det beror på att vi hoppade på mattåget när HAN ville det och visade intresse, inte när Livsmedelsverket tyckte det var lämpligt :wink: . Men visst, jag var också lite orolig innan...så jag förstår att du undrar.

Ska du följa Livsmedelsverket så är det ju helamning till 6 mån (enligt WHO, samma rekommendationer som i de länder där det ej finns rent vatten o dyl :roll: ) som gäller, de "pyttesmå smakprov" som man enligt dem får börja med från 4 mån är mest ett hån mot hungriga bebisar, inga riktiga smakisportioner :roll: . Så du fuskar nog hur du än gör... :lol: men fråga dig själv hur du vill göra och vad du tror är bäst för din son :idea: .

Och håll lite koll på lilla magen när du börjar, så märker du vad som funkar!

Kram! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Ok ok ni har övertalat mig! :P
Är det något som är smartare eller mindre smart att börja med - gröt, mosad majs, morot...? :?:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av videunge »

Hej

Ylvispylvis tog orden ur mun på mig :heart: livsmedelsverket står inte högt i kurs.

Men för att återgå till viktiga saker MAT!. :lol: :D Gröt går bra, jag körde söndersmulade havregryn och kokte i micron och så i med en dutt smör och ev lite plommon, annat poppis är banan som mosas till den rinner, rotfrukter typ morot ( kan vara lite stoppande) potatis palsternacka... undvik kött/fisk i början innan magen är med. undvik salt men gärna örter typ dill på potatisen. och så en klick smör på då så blir man mätt och glad. Nu i början kommer nog en del ut igen. Det är inte för att barnet inte "gillar" maten utan för att det är nytt att försöka få ner och svälja fast föda. Övning ger färdighet. Ett praktiskt tips. Jag satte mina små tottar som inte orkade sitta i barnstol i babysitter när jag matade, klädd med handduk. Funkade suuupr.

gott mos!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Hej
Sommaren kom och vi var bortresta en del och bebisen fick sen feber så det tog ett tag innan vi började med smakportioner. Men nu äter han en del mat. Det blir någon slags puré en gång per dag tillsammans med bröstmjölk före eller efter, och gröt en gång per dag. Och han äter bra, han verkar hungrig. Han vill tyvärr inte ta flaskan, så det är gröt eller amning som gäller förutom mat.

Vi buffade bort nattmålen när han var precis drygt 4 månader och han sov i fem nätter utan att äta, fick bara nappen någon gång ibland och lite buffning. Allt var toppen!
MEN... sen var det en natt för några dagar sen nu när jag inte lyckades. Jag buffade honom 01.30 och han somnade om. Sen vaknade han 03.30 igen, och efter lite möda somnade han om. Men sen kl 04.30 gick det inte, så då ammade jag honom. Sen sov han till 06.30.

Natten därpå blev det värre, jag lyckades inte få honom att somna om någon gång, så han åt 01.30 och 04.

Sen tog min man natten efter och han fick buffa mycket, så länge han inte buffade skrek bebisen och jag ammade honom 04.30 och han åt massor.

Sen har det gått utför, de två senaste nätterna vaknar bebisen varje eller varannan timme... :sleep: Nu är jag för trött för att kämpa så jag ammar honom i stället. Inte hållbart alls förstås.
Till saken hör att min man i pincip kommer att vara borta de närmaste fyra veckorna så jag har inte mycket hjälp av honom just nu...
Vad ska jag göra? Bättre att börja med en SHN-kur kanske?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Härligt att han sov 5 nätter utan mat, då vet ni ju att han KAN! Synd bara att ni tappade det, och såklart ohållbart att amma varannan timme... :roll: Just för att få till sömnen och dessutom införa RAMSAN (Verktygens Verktyg! :D ) en gång för alla så rekommenderar jag verkligen kuren av hela mitt hjärta. Men sen tycker jag egentligen att du ska försöka få honom att äta mer riktig mat innan du kurar. Inför gärna ett mål till per dag och var inte rädd att mata på och ha i fett i maten! Då kan du (och det behöver iofs inte ta många dagar) kura med stensäker attityd eftersom du VET att han är mätt och inte behöver amma på natten. Killar i den där åldern är ju så väldigt hungriga och matvargarna kan komma smygande och förstöra mitt i kurandet, det är därför jag tänker så här.

Sedan tror jag visserligen inte att det kommer att bli så jobbigt eller svårt att kura en bebis som är van att somna och somna om själv. MEN attityden måste finnas där, precis som i en regelrätt kur. Vi minikurade ju (skillnaden var att jag sov när han sov) och det gick som en dans. Jag upplevde dock att de många uppvaken vid 4-5 månader berodde på för lite mat på dagen och därför var det inte förrän vid 5 månader när han VERKLIGEN åt som en häst som vi slutade med nattamning. Känn efter hur du har det med matvargarna och välj strategi efter det! :wink: För övrigt har vår son heller aldrig tagit flaska och det är inget jag tycker vi behöver sörja. Riktig mat är det bästa (och bröstmjölk som dryck) tror jag. Dessutom dricker han nu så fint ur en riktig mugg, så det går bra det också.

Om du väljer att köra en kur så starta gärna en tråd inne på kurforum så kan de hjälpa dig ännu bättre genom kuren!! Jag är säker på att du klarar att kura även utan din man, det var jag som kurade här och jag tycker att själva nyckeln är dialogen med ramsan. Eftersom du luktar mat kan du ju inte heller springa in och buffa så mycket vilket jag tror bara leder till en bättre och effektivare kur!! :wink: Då MÅSTE ramsan ta över helt och hållet :) . Läs SHN och starta sedan en kur-tråd så fort du bestämt dig!

Kram och lycka till!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av videunge »

Jag vill göra ett litet tillägg till det fina svaret du fått. Ibland är det lika bra att kura direkt ( när man är suuuperpåläst :!: :wink: ). Aptiten kommer av sig själv när man börjar sova och inte äta på natten. Så jag ser inget hinder i att kura och naturligtvis mata på så mkt det går under dagen.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Jag instämmer absolut!! :thumbsup:

Skjut vargarna och kör!

/Y
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Tack fina ni för råd och stöd! :heart:

Det känns ju faktiskt som om han vaknar oftare efter att vi införde riktig mat. Men det är väl kanske någon tillväxtsprång som han kommit in i, för han äter dessutom oftare dagtid också, gärna varannan timme.

Det blir nog till att starta en kur, men jag gör nog så att jag inför lite mer mat innan jag börjar.
Jag är ju ganska påläst på kurande efter storebror. Honom tog det dock över en vecka att kura, och kanske fyra veckor att få allt att sitta. Men den här gången har vi ju kommit en bit redan så det ska nog gå lättare.

Lite anledningen till att jag inte buffat vidare (fast vi har i och för sig buffat rätt mycket) är att storebror vaknar och blir ledsen för att han inte får sova... Men bestämmer man sig för att köra kuren får man väl flytta storebror till nedervåningen tillfälligt. Men det blir nog en tråd på det andra forumet så kan jag ventilera mina tankar där. :D

Jag håller med Ylvispylvis, det gör egentligen inget att han inte vill ta flaska. Men sen när man kan börja med välling vore det lättare än att sitta med en gröttallrik. Har din son druckit välling trots att han inte ville ha ersättning?

Tack igen för tips och pepp!!!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Han fick ett tag bovetegröt som ibland blev blaskig som välling (blandat ut med kallvatten ibland) men egentligen har han aldrig druckit välling på det sättet som du nog menar. Visst har det blivit lite kladdigt men jag tänker att näringsinnehållet är det viktigaste... :roll:

Det låter jättebra att starta en tråd på kurforum! Snart får ni sova!! \:D/ :sleep:

LYCKA TILL!!!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av videunge »

ett bra alternativ till välling kan ju vara en banan. det innehåller tryptofan som är förstadium till melatonin som behövs för god sömn. men annars finns det barn som gillar välling men inte ersättning. det är bara att testa.

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Ok superduper med tips tack! :D

Men jag får nog ändå vänta med kur tills min make, som är mycket mer bestämd, kan hjälpa till lite. Tror inte att jag skulle orka fixa det själv och sen vara solo hela dagarna också... Man är ju vaken ganska mycket (typ hela natten) de första nätterna på kuren.

Nu är det snart natti natti för mig som måste ha lite margnal så här i uppvaknandets tid. :wink:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"