Vaknar och jollrar vid 06 -somnar ej om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Vaknar och jollrar vid 06 -somnar ej om

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår bebis sover jättebra på nätterna, men det betyder inte att han sover non stop från 19-07. Han vaknar minst en gång per natt och JOLLRAR, vilket vi egentligen inte störs av. Vi sätter in öronproppar :) ...... Han får förstås jättegärna ligga och snacka, men problemet är att han de senaste dagarna vaknar omkring 06 och då somnar han mycket sällan om. Då kan han ligga i en halvtimme och snacka men sedan börjar han protestera. Imorse gjorde han så och då (på råd från forumister) bestämde jag mig för att inte ta upp honom förrän 06.45 (marginalkvarten) utan att ramsa och det lyckades jag med :) även om det inte kändes helt bra (varför inte plocka upp honom när han är glad, jag vet ju att han ändå inte somnar om?). Om han däremot vaknar vi 05-tiden, DÅ fungerar det att ramsa och han somnar om.

Någon av er skrev att han kanske skulle behöva ha mer mat i magen för att klara av natten ända fram till 07. Idag har jag kört med BABY SEMP PLUS hela dagen. Dock får han inte i sig lika mycket som med Baby Semp 1 & 2 men det kanske är naturligt eftersom det är mer mättande. Han dricker den mera långsamt också.

Hm....I dagsläget känns det som att han bara kan sova till 06, men vi får se. Han har ju sovit till 07 flera gånger förrut så det borde gå.

Det var ju i förra veckan som vi köpte Baby Semp 2 och märkte att han kunde få i sig mer mängd. Under julveckan t ex vaknade han rätt tidigt och om det berodde på att vi sov borta eller att han var hungrig vet jag ej.

Vi gör ju hela tiden framsteg, t ex att han fr 11 dec kan vakna på nätterna och inte skrika, utan han jollrar ju :) ... Jag är dock lite orolig för att hans "nya" tid är 06 eller 06.30, men om det nu så är fallet så får jag väl ändra schemat. .................fast NEJ det vill jag ju inte för han KAN ju sova till 07 och dagsschemat passar honom perfekt.

:?: Hm...vad har ni för synpunkter om detta?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ia

Inlägg av ia »

Kristin -- snabbt svar har eftersom jag har en otalig Silas i knat -- kolla nappen till flaskan som du ger baby plus med, vad har den for halstorlek? Plus ar tjockare, vi fick byta napp nar vi skulle ge Plus, for det verkade inte ga ner sarskilt mkt annars om de inte var vralhungruga och sog som tokar... :?

maria :D
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Kristin,
ni har verkligen gjort framsteg.

Bra att han får mer mat! Snart kan han få den riktiga vällingen.. Fyll på!
Vad har ni för dinapp? Vilket "hål"? Vi har en dinapp med tre olika "lägen" :oops: ( använder dock det minsta hålet eller tvåan ).

Hans "nya" tid :?: :?: :?:
Ni bestämmer vakentid / sovtid :!:
Använd marginalkvartarna, de är suveräna. :wink:

Ha förtroende för barnet, det händer INGENTING mellan 19-07. 8)

ps... Ge killen fastare föda / smakportioner :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
"Varför inte plocka upp honom när han är glad jag vet ju att han ändå inte somnar om"

Svar: Därför att han då kommer vakna tidigare och tidigare från DEN gränsen. Plötsligt vaknar han 5.00 och somnar INTE om av ramsan...

Klistrar in father of a sons kommentar, som en extra puff en gång till:
"Hans "nya" tid :?: :?: :?:
Ni bestämmer vakentid / sovtid :!:
Använd marginalkvartarna, de är suveräna.

Ha förtroende för barnet, det händer INGENTING mellan 19-07. 8)

ps... Ge killen fastare föda / smakportioner"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Idag var jag och köpte nya flasknappar så nu bör det rinna på lättare. MEN, idag åt han mycket mindre mängd (i snitt ca 250 ml. Ibland mer dock :) )och med ens blir jag ju jättenervös eftersom jag är rädd att han skall vakna i natt och då vet jag ju inte om han är hungrig eller inte :( 8-[ .

Igår började jag med Baby Semp Plus och har även kört det idag vid alla måltider. Eftersom det skall vara mer mättande, kan det vara anledningen till att han inte äter så "bra" (=mycket) som förr? Han uppför sig också annorlunda med flaskan nu. Skojar mer. Spottar ut flaskan. Leker med nappen. Uttråkad. M a o SVÅRARE att mata. Idag höll vi på i 45 min vid ett mål (men morgonmålet tömde han på 10 min) och till slut började han kinka. Klart är väl det :roll:!. Inte vill väl han ligga där i 45 min!!! Med det här beteendet och takten blir det väldigt svårt att göra paus och sedan ge honom det sista INOM timmen (som jag gjorde förr). Då hinner han ju knappt bli hungrig mellan målen. Idag hade jag även svårt att få i honom någon mat efter pausen.

Vad gör jag?

Vi har i tre dagar gett honom mosad banan som en första smakportion. Det fungerar JÄTTEBRA :D så nu går vi vidare med andra smaker.

I övrigt mår han kanon. Aldrig varit så glad faktiskt :D !

I morse vaknade han vid 06-tiden (hm..som vanligt), men somnade tydligen om då och då för ingen ramsning behövdes (eller så låg han bara tyst). 06.45 kom protesterna och då gick jag upp på en gång och hälsade god morgon. Det var ju inom marginalkvarten...

Känns lite oroande det här...

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Härlig läsning!

Kort:
Fokusera på det som går bra! ( banan, baby semp, :D kille...)

Oroa dig inte!
Det går verkligen framåt. \:D/

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"