En eller två lurar....!?
-
Hampus i Lit
En eller två lurar....!?
På dagen till en kille på 1år och 2 månader.
Så här ligger det till:
Började för en tid sen att krångla med em luren, skulle bara inte sova fast han var trött. Då ändrade vi om i schemat för att införa en lur.
Grejen är att sen dess så krånglar den luren också, har inte fått till nån längd på den, sover ca 45min-70min (övertrött??)
Skulle ju vilja att han sov 1 1/2 timme då det bara är en lur om dagen.
Dessutom så är han så trött vid den "gamla" sov tiden så man funderar ju om det är rätt?
Vi har morgon07.00 Förut somnade han 10.15 ca, nu har vi då gett lunch istället 10.30 och sova 12.00. Vilket då inte funkar så bra.
Somnar ju visserligen fortare på kvällen samt bättre på morgnarna så vad gör vi!!??
Har ni andra en eller två lurar och kan det funka med en lur fast man lägger den 10.30?
Känner att det blir mycket frågor i det här, behöver svar så jag känner att attityden blir rätt!
Snälla någon, tacksam för snabbt svar!
Så här ligger det till:
Började för en tid sen att krångla med em luren, skulle bara inte sova fast han var trött. Då ändrade vi om i schemat för att införa en lur.
Grejen är att sen dess så krånglar den luren också, har inte fått till nån längd på den, sover ca 45min-70min (övertrött??)
Skulle ju vilja att han sov 1 1/2 timme då det bara är en lur om dagen.
Dessutom så är han så trött vid den "gamla" sov tiden så man funderar ju om det är rätt?
Vi har morgon07.00 Förut somnade han 10.15 ca, nu har vi då gett lunch istället 10.30 och sova 12.00. Vilket då inte funkar så bra.
Somnar ju visserligen fortare på kvällen samt bättre på morgnarna så vad gör vi!!??
Har ni andra en eller två lurar och kan det funka med en lur fast man lägger den 10.30?
Känner att det blir mycket frågor i det här, behöver svar så jag känner att attityden blir rätt!
Snälla någon, tacksam för snabbt svar!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Vi är i ungefär samma läge. Sonen är 13 månader och sover två lurar varav den sena strular. Funderar också på en lur men sista tiden har morgonen strulat lite och sen har han varit trött ganska långt innan första luren.
Vi tycker att det blivit bättre när vi lagt honom lite senare vid eftermiddagsluren. Han har lättare att somna då och det påverkar inte när det är läggdags för natten.
I vårt fall tror jag det blir mycket svårt att lägga den enda luren vid samma tid som den första är nu. Han skulle nog bli jättetrött framåt kvällen.
Just nu är han förkyld och det påverkar nog sömnen en del, så vi väntar lite med stora förändringar...
Hoppas någon kan hjälpa oss med lite tips och erfarenheter.
Vi tycker att det blivit bättre när vi lagt honom lite senare vid eftermiddagsluren. Han har lättare att somna då och det påverkar inte när det är läggdags för natten.
I vårt fall tror jag det blir mycket svårt att lägga den enda luren vid samma tid som den första är nu. Han skulle nog bli jättetrött framåt kvällen.
Just nu är han förkyld och det påverkar nog sömnen en del, så vi väntar lite med stora förändringar...
Hoppas någon kan hjälpa oss med lite tips och erfarenheter.
Hej!
Vår lilla kille blev precis ett år och strax innan ändrade vi till en middagslur.
Jag var en smula tveksam om det skulle fungera, men det har gått över förväntan.
Så här gjorde vi:
Före ändringen såg schemat ut såhär:
19-7 natt
7:15 amning
9:00 gröt
10:30-12:00 sova
12:00 lunch
15:00 "middag"
16:00-16:45 sova
18:00 gröt
Nu såhär:
8:30 gröt
11:30 lunch
12:00-13:30 sova
14:00 mellanmål
15:00 middag
Han är ganska trött vid gamla sovtiden 10:30, men då går vi ut och tittar på nåt kul!
När han sen ätit lunch är han riktigt trött och somnar som en stock klockan 12. Det trasslade lite ett tag med för tidigt uppvaknande men nu har den satt sig. På eftermiddagen har han någon gång fått en liten extralur, men som sagt det har gått över förväntan att vara utan den. Han vilar ofta i vagnen ("fjärrblick") men vaken.
Nätterna har blivit om möjligt ännu bättre sen vi ändrade till en lur.
Vet inte om detta är till någon hjälp. Har förstått att det är väldigt olika när man inför en lur. VI skulle nog ha kunnat behålla det gamla schemat ett tag till, måste erkänna att det var delvis själviska skäl till ändringen
tyckte vi blev lite låsta av em-luren.
/Paula
Vår lilla kille blev precis ett år och strax innan ändrade vi till en middagslur.
Jag var en smula tveksam om det skulle fungera, men det har gått över förväntan.
Så här gjorde vi:
Före ändringen såg schemat ut såhär:
19-7 natt
9:00 gröt
10:30-12:00 sova
12:00 lunch
15:00 "middag"
16:00-16:45 sova
Nu såhär:
8:30 gröt
11:30 lunch
12:00-13:30 sova
14:00 mellanmål
15:00 middag
Han är ganska trött vid gamla sovtiden 10:30, men då går vi ut och tittar på nåt kul!
När han sen ätit lunch är han riktigt trött och somnar som en stock klockan 12. Det trasslade lite ett tag med för tidigt uppvaknande men nu har den satt sig. På eftermiddagen har han någon gång fått en liten extralur, men som sagt det har gått över förväntan att vara utan den. Han vilar ofta i vagnen ("fjärrblick") men vaken.
Nätterna har blivit om möjligt ännu bättre sen vi ändrade till en lur.
Vet inte om detta är till någon hjälp. Har förstått att det är väldigt olika när man inför en lur. VI skulle nog ha kunnat behålla det gamla schemat ett tag till, måste erkänna att det var delvis själviska skäl till ändringen
/Paula
Mamma till pojke född i februari 2005
Hej!!
Vår lilla kille är 13 mån. Vi bytte till en lur för ett tag sen för han vaknade liksom aldrig riktigt efter em-luren. Han är fortfarande trött vid den gamla läggtiden, vid 10, men då brukar vi gå ut på promenad i området utan vagn. Om vi måste gå någonstans, typ barnsång i kyrkan, på fm händer det att han somnar fem min i vagnen på vägen. Det brukar gå lätt att väcka och han somnar ändå som vanligt sen.
Så här ser våra tider ut:
7 vakna,välling
ca 9 frukost med mamma (Det är inte mycket som slinker ner i magen här!)
ca 11 Lunch
ca 11.30 sova 1,5 h
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.45 välling
19 sova
Vi bytte bara rätt av och det var inga problem. Lycka till!!
Vår lilla kille är 13 mån. Vi bytte till en lur för ett tag sen för han vaknade liksom aldrig riktigt efter em-luren. Han är fortfarande trött vid den gamla läggtiden, vid 10, men då brukar vi gå ut på promenad i området utan vagn. Om vi måste gå någonstans, typ barnsång i kyrkan, på fm händer det att han somnar fem min i vagnen på vägen. Det brukar gå lätt att väcka och han somnar ändå som vanligt sen.
Så här ser våra tider ut:
7 vakna,välling
ca 9 frukost med mamma (Det är inte mycket som slinker ner i magen här!)
ca 11 Lunch
ca 11.30 sova 1,5 h
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.45 välling
19 sova
Vi bytte bara rätt av och det var inga problem. Lycka till!!
-
Jeanette R
-
Hampus i Lit
Nu har vi bestämt att göra som så här:
07 morgon
07.30 välling
09 gröt+macka
10.45 sova 1 1/2 h
12.30 lunch
14.30 mellis
16.30 middag
18.30 välling
19 sova
Ska försöka att dra ut på tiden innan han somnar så ordnar det sig nog snart.
Blir det megakris någon dag får han en snabblur på em.
Vad tror ni andra om det här???
07 morgon
07.30 välling
09 gröt+macka
10.45 sova 1 1/2 h
12.30 lunch
14.30 mellis
16.30 middag
18.30 välling
19 sova
Ska försöka att dra ut på tiden innan han somnar så ordnar det sig nog snart.
Blir det megakris någon dag får han en snabblur på em.
Vad tror ni andra om det här???
Hej!!
Det ser bra ut som ni tänkt.
Noah dricker 350 ml välling på morgonen. Sen sitter han med när jag äter frukost. Nästan allt han får åker i golvet då!! Sen aptiten miskade ordentligt runt ettårsdagen går det knappt att få honom att äta ens lite frukt på fm. Inte förrän till lunch kl 11 är han hungrig.
Det blir ganska långt till kvällen, men ni kan ju lägga 18.30 ett tag om det behövs.
Hoppas att allt går bra!
Det ser bra ut som ni tänkt.
Noah dricker 350 ml välling på morgonen. Sen sitter han med när jag äter frukost. Nästan allt han får åker i golvet då!! Sen aptiten miskade ordentligt runt ettårsdagen går det knappt att få honom att äta ens lite frukt på fm. Inte förrän till lunch kl 11 är han hungrig.
Det blir ganska långt till kvällen, men ni kan ju lägga 18.30 ett tag om det behövs.
Hoppas att allt går bra!
-
Jeanette R
-
Hampus i Lit
Ja, detblir långt till kvällning men vi provar. I kväll blev det natt redan 18.15.
Varför tror ni att det inte funkade bra med att lägga luren efter lunch!?
Mina ideér är att han kanska blev övertrött alt helt enkelt piggare av maten.?
Han äter ju bra så han verkar klara av att vänta på lunchen till 12.30-13.00, ska prova också att ge en skvätt välling innan han somnar på fm så att han kanska drar ut på sömnen....?
Tack snälla ni för era svar!
Varför tror ni att det inte funkade bra med att lägga luren efter lunch!?
Mina ideér är att han kanska blev övertrött alt helt enkelt piggare av maten.?
Han äter ju bra så han verkar klara av att vänta på lunchen till 12.30-13.00, ska prova också att ge en skvätt välling innan han somnar på fm så att han kanska drar ut på sömnen....?
Tack snälla ni för era svar!
Hej!!
Har han sovit 1,5 h tidigare som långlur kan han säkert göra det igen. Om luren krånglar lika mycket före som efter lunch skulle jag satsa på att försöka sova efter lunch. Det här är ju tider som kommer gälla en lång tid framöver.
Ibland (om han ska sova inne) protesterar Noah mot att gå och lägga sig efter lunch, som att han blivit pigg av maten, men det tar några min så sover han. Jag får alltid väcka honom, annars sover han länge, och då blir det alltför tidiga mornar!
Jobba på att han ska sova 1,5 h, kanske en långpromenad om dagen tills tiden satt sig...
Lycka till!
Har han sovit 1,5 h tidigare som långlur kan han säkert göra det igen. Om luren krånglar lika mycket före som efter lunch skulle jag satsa på att försöka sova efter lunch. Det här är ju tider som kommer gälla en lång tid framöver.
Ibland (om han ska sova inne) protesterar Noah mot att gå och lägga sig efter lunch, som att han blivit pigg av maten, men det tar några min så sover han. Jag får alltid väcka honom, annars sover han länge, och då blir det alltför tidiga mornar!
Jobba på att han ska sova 1,5 h, kanske en långpromenad om dagen tills tiden satt sig...
Lycka till!
Vi har nyligen ändrat schema till vår lille kille som är 9 månader och 1 vecka. Istället för en förmiddagslur och en eftermiddagslur så sover han nu bara på förmiddagen mellan 10-12. På eftermiddagen tar han en "20-minutare" för att orka till 18.30. Det blev ingen skillnad när vi tog bort eftermiddagsluren, han sover istället längre på förmiddagen. (2 timmar istället för 1.5). Natten fungerar utmärkt trots ändringen, 12 timmar utan ett pip.
Vi kommer att försöka (när det passar Elis) att förskjuta fm-luren till mitt på dagen, men än så länge är det inget problem så vi avvaktar. Vi tycker det fungerar väldigt bra (Elis också tror jag
) att han tar sin lur på förmiddagen, då har vi eftermiddagen att göra roliga saker på
. Tror att han fixar detta själv med tiden när han orkar vara vaken en längre stund på förmiddagen.
Vi kommer att försöka (när det passar Elis) att förskjuta fm-luren till mitt på dagen, men än så länge är det inget problem så vi avvaktar. Vi tycker det fungerar väldigt bra (Elis också tror jag
Anna med Ludvig f?dd -03, Elis f?dd maj -05. Startade kuren med Elis den 14 dec.
-
Hampus i Lit
Så här blev det: Sonen som då skulle få sova innan lunch var jättepigg så då löste det sig självt!
Kör på lunch ca 10.30-11.00 å sen sova.
Jo jag brukar vara ute och gå eftersom vi ändå ska ut med hundarna, så vi kör så här så ordnar nog allt till sig till det bästa.
Tack för hjälpen alla ni!
Jo jag brukar vara ute och gå eftersom vi ändå ska ut med hundarna, så vi kör så här så ordnar nog allt till sig till det bästa.
Tack för hjälpen alla ni!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022