Två frågor om kuren och ett innerligt TACK!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Snartpiggaigen
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 07 jun 2014, 06:08

Två frågor om kuren och ett innerligt TACK!!

Inlägg av Snartpiggaigen »

Natt 5 inledd efter att ha påbörjat "kuren" på vår drygt 20- månaders son. Det går förvånansvärt bra sedan första natten och jag har några funderingar.
1: När han vaknar 5 minuter innan den gyllene kvarten, och gråter, eller tja, gnäller, vad göra? Utan att ha läst detta i boken Sova hela natten, så misstänker jag att det lite går ut på att inte plocka upp barn som gråter/gnäller. Nu hör ju till saken att natten, resp. dagsömnen nästan är slut och han har ju då svårt att somna om. Hur ska jag göra här?

2: Borde det vara ok att resa iväg med övernattning på annat ställe än hemma när de första 4 nätterna + en vecka gått? Jag kommer vara där också, så han blir inte bortlämnad men vi kommer sova borta på ett ställe natt 12 och ett annat ställe, och en vecka framåt, natt 13 osv.

3: Ska dagluren skötas som nattsömnen? Det står inte mycket i boken om dagluren, men vi har gjort vad vi trodde var rätt. Det har funkat men för tidigt uppvak, på 5 minuter, var det idag, med gnäll. Vad gör man då? Känns som att jag vill hämta upp en glad liten prins, inte en som gråter/gnäller.

Jag vill också skicka med ett hjärtligt innerligt TACK till dig Anna. Vårt liv har förändrats i ett vingslag. 20 månader och en vecka gammal sov han första kur-natten 6 timmar i sträck. Denna natt, natt 5 somnade han på två minuter! När jag väl bestämde mig för att "göra det" så lånade jag boken av en vän. Läste så ögonen blödde, skrev påminnelselappar, hängde upp mörkläggande gardiner och tog bort vyssande "Lullabubs" elektriska vyssare, på sängbenen. Bort åkte också pilatesbollen som funkat som studsare. "Studsa på bollen" var ett begrepp här hemma, på bollen satt vi och sövde honom varje kväll och varje uppvak, allt för ofta med resultatet att han inte kunde somna om vid ett/två-tiden. Då var det bara att gå upp, upp och sätta sig i soffan och leka lite.. fram till 5-snåret. Usch, tröttheten tog nästan tagit kål på hela familjen.
Så fel vi gjort men så rätt vi nu gör!! Tröstar mig med att vi gjort så gott vi kunnat, men med missriktad välvilja. Boken fick upp ögonen på mig och först när jag (pappa har velat förändring länge men inte haft verktygen heller) var redo gjorde vi det!!!! När jag väl fattat galoppen kunde jag inte stå ut en natt längre. Tänk att efter så lång tid äntligen få sova mer än 4-5 upphackade timmars sömn/natt. Äntligen förstod jag! Storebror, som är 16 år idag, hade samma sömnproblem som lillebror, undra om det beror på att de har samma mamma.. :roll: :lol:

Resultatet är alltså över förväntan, vi är så överraskade att min man och jag nästan inte pratar om det, vi fattar nog inte. Hela livet är förändrat, nu, som först, kan vi planera dagarna, det finns en förutsägbarhet vi inte haft sedan han föddes. Ogillandet av mat har vi inte kommit runt än, men han är stor och stadig och växer som han ska, han gillar inte lagad mat helt enkelt, än..!

Tack för hjälpen, vi har fått vårt liv tillbaka <3
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Två frågor om kuren och ett innerligt TACK!!

Inlägg av videunge »

Hej :D

Ursäkta att svar dröjt! Det är sommartider tyvärr. Vad glad jag blir att det verkar gå så bra för er =D> Tycker det verkar som om ni gjort ett strålande jobb. :D Om mitt barn hade vaknat innan marginalkvart så hade jag ramsat. Det optimala är att få till en omsomning. Om det inte går så gå in i ett tyst ögonblick och låtsas väcka. Ett annat tips är att införskaffa en väckarklocka. När klockan ringer är det morgon. Det brukar gå rätt fort för den poletten att trilla ner. :wink: Sen förståss se till att schemat är vettigt för åldern då. och att det är kooolmörkt i rummet.

vad gäller bortasovning får ni nog känna efter själva. Det ÄR rätt nära inpå och saker kan ta lite längre för äldre barn att sätta sig. Men mycket hänger på er attityd och känsla för att ni klarar av det samt att det går att mörklägga på vettigt sätt.

Vad gäller dagslurarna så tänker ni rätt. Det är marginal som gäller att ta upp. Sen kan man ju ha i tanke med att man inte måste sova varje minut som man har på schemat men ledsen skall man inte bli. Husljud är bra för trassel med. Håller man schemat så kommer liten att få tiderna i kroppen snart. Jag tror att ni löser det jättefint.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "