Lillebror kuras just nu

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Uppdatering!

Här är det fortfarande snorigt men febern är borta. Han har sovit mellan 19-06/6.30 varje natt. Lilla problemet är att han bajsar då. (Han får Katrinplommon på förmiddagarna och bajsar också på dagen.) Efter att jag bytt blöja ligger han och bökar och pratar tills det är dags att gå upp.

Vilorna går bra, ibland har han sovit i vagn på eftermiddagen, men där sover han dåligt,så är vi hemma sover han skönt i sin säng!
Långvilan jag varit jobbig två gånger, då han bokstavligt gormat och tårarna har sprutat. Såhär i efterhand borde jag tagit till buffning, då det höll på så länge.

Tack för svar!
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Uppdatering!

Här är det fortfarande snorigt men febern är borta. Han har sovit mellan 19-06/6.30 varje natt. Lilla problemet är att han bajsar då. (Han får Katrinplommon på förmiddagarna och bajsar också på dagen.) Efter att jag bytt blöja ligger han och bökar och pratar tills det är dags att gå upp.

Vilorna går bra, ibland har han sovit i vagn på eftermiddagen, men där sover han dåligt,så är vi hemma sover han skönt i sin säng!
Långvilan jag varit jobbig två gånger, då han bokstavligt gormat och tårarna har sprutat. Såhär i efterhand borde jag tagit till buffning, då det höll på så länge.

Tack för svar!
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Halloj! 06.10 vaknade lilleman, han har legat o bokat runt, trillat med fötterna och pratat glatt. Jag somnade om men vaknade nu halv sju av att han gnäller lite. Gav en upplysningsramsa och det blev tyst. Nu 06.35 fick jag gå in, han börjar bli ledsen, kollade blöjan och sen ut. Tyst. Men nu 06.40 börjar han gnälla igen, ledset.

Problemet som nu är:
Han vaknar för tidigt.
Storebror väcks.

Storebror sover i vanliga fall. 19.30-07.30 och 45-1,5h på dagen. När han går på förskola tis-tors sover han ytterst sällan. Då är han så trött när jag hämtat honom. Ibland somnar han i bilen hem.

Detta i och med lillebrors sång eller gnäll betyder att han väcks från 06.30, ibland tidigare men då har han lyckats somna om. Blir inte tillräckligt många timmars sömn, det kan ju bli så lite som 10,5h i vissa fall nu, så han är på förskolan.
(Det sover i rummen bredvid varann)

Lite tips här tack tror jag :)

(Lilleman somnade om nu tio i sju,så jag väcker tio över)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

På morgonen gör jag så lite som möjligt, är det bara joller= inget alls! Lite gnäll, inget alls, mera ledset, ramsa och möjligen musik. Tycker alltså att det var onödigt att gå in till honom som du gjorde. Det var ju ingen kris. :D Bra att han somnade om sen på morgonen. :D

Jag har samma tider till alla mina killar alltså samma natt 19-07 är det något som hindrar att du också har det eftersom du oroar dig för minskad sömn på morgonkvisten?

Vi ser alltid till att vara hemma under långluren så att jag kan erbjuda en skön säng, är vi borta ser jag till att ha med resesäng. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Hej! Nu ligger lillemannen och pratar glatt, sen strax efter sex tror jag, jag somnade om till halv igen precis som igår. Han började gnälla nyss, men jag har inte gått ner. Låter honom vara!

Nu precis som igår är han ledsen, har ramsat men då blev han bara ännu mer ledsen och lite arg...
Hur gör jag nu? Pappa fick ta upp kvart i sju nu i en tystnad.

Storebror fick lägga sig 19 igår, somnade kvart över sju. Hade planerat att få honom i säng kvart i sju så att han fick en kvart på sig att gå igenom dagen, men en 2,5-åring har så många idéer som behöver genomföras så det drog ut på tiden!!!! ;) Det som gjort att vi lagt honom halv åtta har varit att om han sovit på dagen, kan han ligga i sin säng och prata mellan 19-20 vid läggdags. I vissa fall,men enstaka gånger 20.30.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

VivecaKinnestam skrev:Hej! Nu ligger lillemannen och pratar glatt, sen strax efter sex tror jag, jag somnade om till halv igen precis som igår. Han började gnälla nyss, men jag har inte gått ner. Låter honom vara!

:)

Nu precis som igår är han ledsen, har ramsat men då blev han bara ännu mer ledsen och lite arg...
Hur gör jag nu? Pappa fick ta upp kvart i sju nu i en tystnad.

Perfekt! han tycker att det är morgon och blir därför bara :evil: om ni gör extra ansatser för att få honom att somna om.

Storebror fick lägga sig 19 igår, somnade kvart över sju. Hade planerat att få honom i säng kvart i sju så att han fick en kvart på sig att gå igenom dagen, men en 2,5-åring har så många idéer som behöver genomföras så det drog ut på tiden!!!! ;) Det som gjort att vi lagt honom halv åtta har varit att om han sovit på dagen, kan han ligga i sin säng och prata mellan 19-20 vid läggdags. I vissa fall,men enstaka gånger 20.30.

Räkna inte sovda minuter. Huvudsaken han har GODA förutsättningar och möjligheter till sömn.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Tack! Vad skönt att du skriver "räkna inte sovda minuter". Känner mig som en, hmmm, klocka hela jag. Som om barnen skulle gå under om det inte blev exakt antal timmar det står att de är i behov av.

Idag är storebror ledig från förskolan. Han har legat i sängen nu sedan 11.55. När tycker du att han har vilat klart? Han sjunger och pratar och myser i sin säng :)

En sak till, när lillebror (igår igen, inte varje dag :/) vaknar på långvilan och är tokledsen, jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska handskas. Han reagerar så starkt på påminnelsen och blir så otroligt ledsen. Det blir ju spring till slut om jag ska in och lugna honom... Svår denna vila om han vaknar. Just nu har han sovit 45 minuter och sover fortfarande...
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

VivecaKinnestam skrev:Tack! Vad skönt att du skriver "räkna inte sovda minuter". Känner mig som en, hmmm, klocka hela jag. Som om barnen skulle gå under om det inte blev exakt antal timmar det står att de är i behov av.

:thumbsup:
Du kan inte sova åt barnen, bara ge dem de bästa förutsättningarna! :mrgreen:


Idag är storebror ledig från förskolan. Han har legat i sängen nu sedan 11.55. När tycker du att han har vilat klart? Han sjunger och pratar och myser i sin säng :)

Om han inte sover kan du väl ta upp efter 45 minuter. Här sover mellanbror 45 eller 1,5 h beroende hur dagsformen är.

En sak till, när lillebror (igår igen, inte varje dag :/) vaknar på långvilan och är tokledsen, jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska handskas. Han reagerar så starkt på påminnelsen och blir så otroligt ledsen. Det blir ju spring till slut om jag ska in och lugna honom... Svår denna vila om han vaknar. Just nu har han sovit 45 minuter och sover fortfarande...

Jag går in en gång vid väldiga ledsamheter, parkerar om och går därifrån med ramsan, sen ramsar jag inte mer utan jobbar med husljud, dammsugare, musik etc. För övrigt gäller det ju att se till så att liten skrattar det sista han gör i sängen, är mätt i magen och har fått frisk luft och lite gympa på förmiddagen innan luren. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Hallå! :)

Mornarna fortsätter tyvärr!!
Lillebror vaknar strax efter sex varje morgon.
Storebror är trött!

Just idag vaknade han 05.40, och det känns ju verkligen inte bra!!

Jag upplyser, har musik...
Han är riktigt trött fram till klockan nio!

Mvh viveca
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Och just det...

Allt annat fungerar fint! Lillebror är som en liten klocka ;)
Han äter som en häst så mätt är han, rör på sig massor, får frisk luft, skrattar!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Sigyn »

Hej! Vi drogs med tidiga morgnar lääänge när vi kurade storebror. Här är min tråd om du kanske kan få några tips från den :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ig#p304610

Om storebror blir trött av att vakna då tidigt på morgonen, skulle jag satsa på att lägga honom tidigare på kvällen alternativt förlänga dagsluren om det går. Låt lillebror lära sig de nya rutinerna. Att jobba mot målet kan ta tid, men ni kommer dit så småningom. Tidiga morgnar är jobbiga men går över så småningom. Som du redan fått tips om så gör så lite som möjligt :)

/ E
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"