Problem efter schemaändring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Etienne

Problem efter schemaändring?

Inlägg av Etienne »

Jag ändrade schemat för min pojke på 7½ månad för ca 10 dagar sedan. Han hade tidigare 3 lurar och 15 h sömn. Sedan dess har några småsaker krånglat och jag skulle behöva lite feedback. Så här ser schemat ut:

7 morgon, amma
9.30 Välling (ska snart bytas ut mot gröt)
10-11.30 Sova
12.30 Lunch
15-15.45 Sova
16.00 Gröt (ska snart bytas ut mot lagad mat)
18.30 Välling + amma
19.00 Natt

Fm-luren funkar ungefär var 3:e dag, annars vaknar han oftast efter 60-70 min. Han är VÄLDIGT trött vid 14-tiden. Det är i stort sett omöjligt att hålla honom vaken, speciellt om man kör bil eller om han åker vagn. Då har det helt enkelt fått bli en 5-minutare. Följden blir då att han dels inte somnar lika lätt kl 15 och han sover aldrig hela passet utan vaknar som regel efter 30 min. Ändå kan han sitta och gäspa och gnälla vid grötmålet kl 16. För övrigt är han enormt gnällig timmen efter grötmålet.

På morgonen vaknar han oftast runt 6.15 men har varit tyst/pratat tills vi gör morgon runt 6.50-7.00. Natten har fungerat bra sedan schemaändringen.

Han har överlag varit mycket gnällig senaste veckan och det känns som om han är konstant övertrött, inte så konstigt då han har 14h 15 min på schemat och han sover ju sällan hela passen. Schemat är ju 15 min snålt vilket jag trodde att jag skulle ha nytta av då vi gått över till 2 lurar i stället för 3. Han jag gått över till 2 lurar för tidigt? Eller är det schemaändringen i samband med annalkande tänder och åttamånadersångest som spökar?

Rent generellt vill jag gärna ha det långa passet på fm då vi bor på landet och måste ta bilen vart vi än ska. Annars blir dagen väldigt upphackad och jag blir enormt låst.

Jag skulle verkligen behöva lite feedback för han är helt klart för trött när det är dags för lur. Har jag dragit ner antalet lurar för tidigt? :?:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

*puffar..*
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hm, inser nu att mitt inlägg var något svamligt och skyller på amningshormonerna :mrgreen: Dessutom finns det ju miljoner schema-inlägg :oops: :oops:

Jag gör helt sonika som så att jag får återinföra 3 lurar, han fixar det inte riktigt ännu. Sen ska jag definitivt sluta hatta med tiderna för mitt stackars barn. Jag har inte insett hur svårt det är att få till ett schema som ska kunna funka länge med små modifikationer men nu tror jag att jag fått till ett som kan funka.

Nu ska jag bara vara riktigt riktigt envis med att sätta tiderna för lurarna och börja med vagnpromenader igen tills de sitter.

Schemat blev som följer (ev feedback är fortfarande välkommet :) ):

7 väckning/amning (blir vällning så småningom)
9.15 välling (blir gröt/frukost så småningom)
9.30-11 Sova 1,5 h
12.30 Lunch
13.30-14.15 Sova 45 min
16.00 Gröt (ska bli lagad mat så småningom)
16.30-16.50 Sova 20 min
18.30 Välling+amning
19 sova så gott

Detta kan man ju enkelt ändra genom att ta bort sista luren och successivt lägga de andra lite senare.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut, jag tror på det :wink: :!:

När du sedan verkligen kör med två lurar enbart kan du alltid lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen. Det märker han inte och det kan kompensera fint i skarven.

Men som sagt, så länge saker fungerar fint finns ingen anledning att ändra :wink:

Pris och beröm och förlåt tystnaden, hoppas du känner dig hemma igen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Jag är (som vanligt!) inne och läser i dina trådar, Etienne. Vi funderar också på att införa tvålurarsschema, men känner med att det inte är dags riktigt än. Min fråga är: törs man ändra schemat vid ca nio månaders ålder? Eller skapar man för mycket oro då mitt i ångesten?

Förstår att detta inte kan ges något enkelt svar, men kanske finns det någon med erfarenhet?

/Piggelin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst kan man ändra, bara man är säker på handen och beredd på att vara alldeles kolossalt övertygande i sin Attityd av självklarhet.

Tänk på alla barn jag haft hand om genom åren och hjälpt lära sova så gott - de allra flesta var just åtta-nio månader gamla (resten oftast fem-sex, om de inte var över året); de hade aldrig sovit en natt som folk och aldrig sett röken av ett schema, i varje fall inte något särskilt fungerande sådant. Allt nytt, på ett enda bräde, införde jag på en gång, bokstavligen över en natt. Främmande människa dessutom :!: På för de små barnen främmande plats dessutom :!: :!:

Det gick hur bra som helst :wink:

Så man letar inte bekymmer där inga finns. Man tänker efter före och fattar Beslut och genomför :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Underbart :lol: !

Bockar och bugar.

/P
Etienne

Inlägg av Etienne »

Anna- tack för tipset om att lägga tidigare, det tänkte jag ju inte på :P Då har jag det esset i ärmen när jag väl ska dra ner lurarna. Har under veckan som gått promenerat under lurarna för att sätta tiderna och det artar sig. Nästa steg är att lära honom sova inne. Sova i stillastående vagn kan han redan :wink: :wink:

När kan man titulera barnet sitt som en Säker Sovare :?: :D :lol: :lol: Sonen min har sen de där nätterna som jag hängde här på forumet sovit som en liten gris. Det är ganska skönt ändå att ha haft lite strul som man varit tvungen att reda ut, det har gjort mig mycket säkrare på mig själv. Jag kan dessutom fortfarande påstå att Bastian ALDRIG har krånglat mer än 3 nätter i rad och han ska inte börja med det nu heller. Det är skönt att tänka på om fnurror uppstår.

Själv har jag först nu börjat kunna sova som folk :roll: . Det händer fortfarande att jag studsar upp och tror att det är Bastian så fort elementet knäpper :shock: :oops:

Jag sover därför med öronproppar :mrgreen: . Sambon vaknar inte förrän Bastian verkligen är vaken och skulle det då behövas så petar han på mig. :) (men det behövs ju inte :wink: ). Zombieperioden börjar sakta ge vika och jag känner mig faktiskt allt oftare som mitt gamla pigga jag :!: \:D/
Etienne

Inlägg av Etienne »

Piggelin

Berätta gärna hur det går med de två lurarna! Bastian är ju precis lika gammal!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"