Lillebror kuras just nu

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
daygreen

Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Storebror kurades vid 5,5 månaders ålder, klockrent och han får sin härliga och trygga sömn.

Lillebror föddes 5/12-13 och han är snart 6 månader. Han har ammat var fjärde timme på natten tills en 1,5 månad tillbaka. Vi har varit så oroliga att han skulle ha väckt Storebror om jag inte ammat direkt när har vaknat till. Så vi får ju praktiskt taget skylla oss själva som byggt upp att trygghet vid uppvak stavas MAMMASTUTTE och inget annat ...

Just nu har vi det såhär. Somnat ca 19.00 och sovit till 22.00, ammat, somnat om (i vår säng). Sen har det under en tid nu varit 00.00, 02.00, 04.00. Från 04 har det varit pruttande och tuttande och bökande. Han har helt enkelt blivit riktigt irriterad på att vi delar säng och "stör" honom. Han blir såklart orolig. Fram till 07-08 sover vi halvtimmar ca, sover till och från så jag vet inte riktigt.
Nu var det dags att ta tag i detta! Efter att han känt mig som en stor levande napp under en tid...

Inatt kör vi.

18.50 -Vi nattade lampan, besked, buff i ca 10 min tills kroppen var avslappnad och lugn, solfjäder, ramsa x4. Lilllebror bara låg nöjd och glad och småpratade. "Vad är det nu för kul lek?" Bekräftelse. Sov efter ca 8 min nöjt mys!

23.53 -Vaknar och gnyr, tar i och pruttar. Jag går in och ger besked, buffar 4x3, (glömmer solfjädra men slänger på täcket), ramsar mig ut. Tyst och bökar runt lite. Bekräftelse.
Somnar fem minuter senare efter lite letande i sängen.

Jahåpp, har inte kommit så mycket längre, klockan är nu 01.13, jag är småtrött. Det här går ju hur bra som helst! Inte för mina stenhårda bröst, men ändå... längtar tills morgonamningen :P

(En halvtimme senare, lillebror vaknar och blir ledsen (har inte hört honom så förut) och vi upprepar, besked, påminnelser och bekräftelser till och från när han är ledsen. Vilken kontakt vi får! Vi kommunicerar verkligen! Jag har suttit och väntat på detta då jag vill att han ska reagera och undra, så att vi för en dialog där han så småningom tror på mig att allt är lugnt, och kan somna om själv! I tio minuter innan han somnar "sjunger" och pratar han glatt. Haha!) Nu får vi se hur nästa uppvak går...

Storebror och pappan sover borta inatt. Nu till lite funderingar.

Mitt enda "orosmoment" under kuren är storebror, att han ska vakna om lillebror någon gång blir arg/sur/ledsen under kuren och undra vad det är frågan om. Vi har pratat med honom om det lite, att det kan hända, han är 2,5 år. Vi slutade ramsa honom för lite mer än ett halvår, han sover och är trygg, vi säger bara nattinatti. Han har fått en juniorsäng nu, och det kanske inte var det smartaste av oss att köpa det nu, han ska sova där imorgon natt.
Men kan det kanske vara bra med en natt till borta?

Jag vet egentligen inte vad som gör mig orolig, eller, jag vill inte att storebror ska väckas helt enkelt. Finns det fler med syskon, hur har det gått?

Lillebror har haft det här dagsschemat på lurar ett tag (i vagn):
9.00-9.45.
12.00-13.30
15.30-16.15

Lillebror kommer att sova första luren 45 min i vagn på promenad (pga förskolelämning).

Jag vill gärna att han sover sin andra lur, 12.00-13.30 i sin säng. Av erfarenhet är den luren lite "lurig". Med ett tidigare uppvak.

Eftermiddagsluren vill jag också gärna ha honom i vagn, då vi ofta är ute och leker. Fungerar det att hålla på med lurarna såhär och måste jag "kura" honom i vagnen?

Är det okej att trycka i honom mat jag lagat/burkmat + fruktpuré hur mycket som helst om han vill?! Eller är han för liten? Visst kommer det ut någonstans men han är hård i magen, TROTS katrinplommonpuré.

Tack tack och tack (går inte att tacka tillräckligt) för denna fantastiska sida. Tänk vad vi kan ge våra barn och oss själva en så vacker gåva som TRYGG och SKÖN sömn oavsett drömmar, tandsprickning eller feber, eller för den delen - magsjuka, allt går.

Oj vad rörigt allt blev, tack för att DU orkade läsa, haha :P
Men jag får skylla på att klockan faktiskt är 03.20...
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Jag vill gärna att du skriver ut hela schemat, med måltider, sömn, utevistelse mm :-)
Lillebror föddes 5/12-13 och han är snart 6 månader. Han har ammat var fjärde timme på natten tills en 1,5 månad tillbaka.

SM är inget som låter bekant? :wink: 8) Men nu har ni dragit ig¨ång kuren och ska ställa allt till rätta igen. :-)


Mitt enda "orosmoment" under kuren är storebror, att han ska vakna om lillebror någon gång blir arg/sur/ledsen under kuren och undra vad det är frågan om. Vi har pratat med honom om det lite, att det kan hända, han är 2,5 år. Vi slutade ramsa honom för lite mer än ett halvår, han sover och är trygg, vi säger bara nattinatti.

Därför är ramsan det bästa verktyg man har. Vaknar han och undrar vad som står på så talar ni bara om med ramsan att allt är i sin ordning. :mrgreen:

Han har fått en juniorsäng nu, och det kanske inte var det smartaste av oss att köpa det nu, han ska sova där imorgon natt. Men kan det kanske vara bra med en natt till borta?

Det bestämmer ni ju själva. Här sov storebror i spjälis tills han var fyra år. :D

Jag vet egentligen inte vad som gör mig orolig, eller, jag vill inte att storebror ska väckas helt enkelt. Finns det fler med syskon, hur har det gått?

Här finns det gott om syskon och de sover alla i samma rum. Visst händer det att de vaknar ibland men de vet att inget är konstigt så de somnar snabbt om igen. :D

Lillebror har haft det här dagsschemat på lurar ett tag (i vagn):
9.00-9.45.
12.00-13.30
15.30-16.15

Lillebror kommer att sova första luren 45 min i vagn på promenad (pga förskolelämning).

Jag vill gärna att han sover sin andra lur, 12.00-13.30 i sin säng. Av erfarenhet är den luren lite "lurig". Med ett tidigare uppvak.

Eftermiddagsluren vill jag också gärna ha honom i vagn, då vi ofta är ute och leker. Fungerar det att hålla på med lurarna såhär och måste jag "kura" honom i vagnen?

Nej det måste du inte, bestäm vart respektive lur ska sovas och håll dig till det bara. 8)

Det är bara att mata på så länge magen hänger med, ge mycket vatten, plommonpure och kiwi för hård mage.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Nej, vi har totalt missat SM!

Under natten vaknade lillebror en gång till efter att jag skrivit, i en halvtimme höll vi på. Därefter sov han tills jag väckte honom 06.50. Märkte att han höll på att vakna så jag gick in innan. JÄTTEMOSIG kille som undrade vad jag höll på med där jag dansade omkring ock gjorde morgon! Han har varit så trött idag med rosiga kinder.

Schemat:

07.00 Vakna och bus, byta blöja, kläder.

07.15 Amma.

07.30 Väcka storebror.

07.45 Gröt och fruktpuré.

08.40 Åka och lämna storebror på förskola (mån-tors
tors).

09.00-9.45 Sova i vagnen på promenad.

10.00-11.00 Lek och delaktighet.

11.00 Lunch, hemlagad eller allt från en halv burk till en hel, skrap från frukt eller halv fruktpuréburk. Amning för törsten. Fråga, ska han ammas efteråt om han vill dricka eller ska jag ge vatten?
Det
12-13.30 Sova inne i sängen.

13.30-14.15 Blöjbyte och hämta storebror.

14.15 Mellanmål. Amma, frukt eller gröt.

14.45-15.30 Lek ute eller inne.

15.30-16.15 Sova ute i vagnen. Vaknar oftast efter 30 min, bör jag kortlägga luren eller "kämpa" med den?

16.45 Middag, lika mycket som lunchen. (Inte likadan mat).

17.15-18.00 Lek och delaktighet.

18.00-19.00 Bada, oljemassage, blöja, body, gröt, borsta tänder, skratt och bus.

19.00 Sova natt.

Hur ser det ut?


Dagen har gått bra, somnade direkt 9 och väcktes efter 45 min exakt på fm.
Långvilan gick också bra, lite "protest" i början, 25 min höll vi på, glad och sjungandes, till slut tystnade och somnade efter bekräftelse. Använde marginalkvarten och väckte lillebror 13.45! Jäääättetrött!!
Eftermiddagsvilan i vagnen vaknade han efter 35 min.

Nattning: 18.50 Besked (Lillebror hajar och blir lite grinig) Påminnelse tre gånger, han är arg och glad vartannat, haha! Somnar exakt 19.00 till bekräftelse!

Han har vaknat två gånger lite ytligt och somnat om själv utan frågor. Så nu väntar jag...

Han låter snorig och hostar ibland.

Storebror sover i rummet bredvid i sin nya säng,vi får se hur han kommer att reagera.

Tack för svar!!
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Nej, vi har totalt missat SM!

Under natten vaknade lillebror en gång till efter att jag skrivit, i en halvtimme höll vi på. Därefter sov han tills jag väckte honom 06.50. Märkte att han höll på att vakna så jag gick in innan. JÄTTEMOSIG kille som undrade vad jag höll på med där jag dansade omkring ock gjorde morgon! Han har varit så trött idag med rosiga kinder.

Schemat:

07.00 Vakna och bus, byta blöja, kläder.

07.15 Amma.

07.30 Väcka storebror.

07.45 Gröt och fruktpuré.

08.40 Åka och lämna storebror på förskola (mån-tors
tors).

09.00-9.45 Sova i vagnen på promenad.

10.00-11.00 Lek och delaktighet.

11.00 Lunch, hemlagad eller allt från en halv burk till en hel, skrap från frukt eller halv fruktpuréburk. Amning för törsten. Fråga, ska han ammas efteråt om han vill dricka eller ska jag ge vatten?
Det
12-13.30 Sova inne i sängen.

13.30-14.15 Blöjbyte och hämta storebror.

14.15 Mellanmål. Amma, frukt eller gröt.

14.45-15.30 Lek ute eller inne.

15.30-16.15 Sova ute i vagnen. Vaknar oftast efter 30 min, bör jag kortlägga luren eller "kämpa" med den?

16.45 Middag, lika mycket som lunchen. (Inte likadan mat).

17.15-18.00 Lek och delaktighet.

18.00-19.00 Bada, oljemassage, blöja, body, gröt, borsta tänder, skratt och bus.

19.00 Sova natt.

Hur ser det ut?


Dagen har gått bra, somnade direkt 9 och väcktes efter 45 min exakt på fm.
Långvilan gick också bra, lite "protest" i början, 25 min höll vi på, glad och sjungandes och till sist tyst, somnade efter bekräftelse. Använde marginalkvarten och väckte lillebror 13.45! Jäääättetrött!!
Eftermiddagsvilan i vagnen vaknade han efter 35 min.

Nattning: 18.50 Besked (Lillebror hajar och blir lite grinig) Påminnelse tre gånger, han är arg och glad vartannat, haha! Somnar exakt 19.00 till bekräftelse!

Han har vaknat två gånger lite ytligt och somnat om själv utan frågor. Så nu väntar jag...

Han låter snorig och hostar ibland.

Storebror sover i rummet bredvid i sin nya säng,vi får se hur han kommer att reagera.

Tack för svar!!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

[quote="VivecaKinnestam"]Nej, vi har totalt missat SM!

Finns kanonfina trådar här på forumet och inte minst i BARNABOKEN! så vet ni tills nästa syskon kommer ;-)



Schemat:

07.00 Vakna och bus, byta blöja, kläder.

07.15 Amma.

07.30 Väcka storebror.

07.45 Gröt och fruktpuré.

08.40 Åka och lämna storebror på förskola (mån-tors
tors).

09.00-9.45 Sova i vagnen på promenad.

10.00-11.00 Lek och delaktighet.

11.00 Lunch, hemlagad eller allt från en halv burk till en hel, skrap från frukt eller halv fruktpuréburk. Amning för törsten. Fråga, ska han ammas efteråt om han vill dricka eller ska jag ge vatten? Amma så mycket det bara går som påfyllnad i! :mrgreen:


12-13.30 Sova inne i sängen.

13.30-14.15 Blöjbyte och hämta storebror.

14.15 Mellanmål. Amma, frukt eller gröt.

14.45-15.30 Lek ute eller inne.

15.30-16.15 Sova ute i vagnen. Vaknar oftast efter 30 min, bör jag kortlägga luren eller "kämpa" med den? Antal sovna minuter är inte det viktigaste behåll luren som den är men överväg att lägga honom i sängen i stället, han är ju en stor kille, sova i vagn är inte lika bekvämt som i sängen... särskilt eftersom han är van att sova i vagn under promenad på förmiddagen 8)

16.45 Middag, lika mycket som lunchen. (Inte likadan mat).

17.15-18.00 Lek och delaktighet.

18.00-19.00 Bada, oljemassage, blöja, body, gröt, borsta tänder, skratt och bus.

19.00 Sova natt.

Hur ser det ut? Ser bra ut tycker jag. 15 h sömn, 4 mål mat samt nattslurk. MYCKET golvtid under dagen med möjlighet till fysisk träning.


Dagen har gått bra, somnade direkt 9 och väcktes efter 45 min exakt på fm.
Långvilan gick också bra, lite "protest" i början, 25 min höll vi på, glad och sjungandes och till sist tyst, somnade efter bekräftelse. Använde marginalkvarten och väckte lillebror 13.45! Jäääättetrött!! var sparsam med marginalkvarten så här i början av kuren, lägg hellre 5 min före utsatt tid och låt liten fixa det mesta själv om han inte BER om hjälp.


quote]

Det går ju bra det här. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Hej igen!
Dags att skriva om hur det går! Och här kommer mina anteckningar.

Natt 1:

18.50 - (Trött kille!) Lite skrik och gnäll till och från och jag buffar i 10 min, sen är han avslappnad och lugn i kroppen. Blir nöjd när jag går och jag kan se i ögonvrån hur han tittar efter vart jag går. när jag går. Han ligger och pratar glatt efter ramsan. Okeeej?!
(Han typ "stick, äntligen hajar du att du ska lämna mig ifred" Näerå ;) Han somnar 19.08.

23.46 - Gnyr. Besked, buffa x12. Lugn hela tiden. Går ut med ramsa x4, 4 bek. Inte ett ljud!? Bökar runt och hostar mycket. Somnar 23.55.

01.26 - Vaknar. Besked, buffa x12, ramsa x4. Nu frågar lillebror. Lite sjungande, pipljud med munnen, glad. Söker kontakt verkar det som. Bökar runt. Bek x2.
01.38 - Påminner. Tyst. Gnyr. Börjar undra vad sjutton är det frågan om?! Låter ledsen efter en stund. Aldrig hört honom så. Påminner x4. Tyst. Blir ledsen/rädd?
01.40 - Påminner x4. Tyst. Bek x2. Jäspar en del...
01.46 - Går in. Besked, buffa x12, ramsa x4. Lillebror stilla och tyst så jag bekräftar x4. Suckar därinne. Tyst. Han "sjunger glatt". Här känns det som om vi fick bra kontakt.
01.50 - Ny gråt. Påminner. Ledset.
01.55 - In, besked, buff x12, ramsa x4, bek x4.
01.59 - Påminner. Beklagar sig.
02.04 - Ledsen. Påminner. Ledsen.
02.06 - Påminner. Tyst. Bek. Smågnyr.
Börjar prata efter en stund, haha. Han ligger och testar sin röst. Nu sjunger han glad.
02.12 - Somnar glad.

02.27 - Vaknar, somnar om själv.

03.27 - Vaknar och pruttar MASSOR! In, besked, ramsa, bek. Tyst. Gnäller och pruttar.
03.29 - Påminner. Ledsen. Pruttar. Ont i magen?
03.31 - Samma.
03.35 - Besked, ramsa, bek. Glad och nöjd. Pratar och sjunger.
03.36 - Gnäller. Undrar säkert "vad sysslar du med mamma?!". Bekymrad. Bökar runt, pratar med gosen tror jag. Glad.
03.39 - Sur! Påminner. Glad! Ska precis ge bekräftelse men slår i huvudet i ett skåp (har en fin bula!), inte lätt att bekräfta med svärord. Väntar på att få ge den efter en stund.
03.45 - Lillebror somnar efter bekräftelse.

05.00 - Vaknar med somnar om själv.

06.55 - Väcker lillebror. Han blir chockad av allt ståhej! :) Han är väääldigt trött!

Dag 1:

09.00 - Lägger i vagn. Somnar direkt.

11.50 - Besked, ramsa. Gnäller.
11.53 - Påminner. Tyst. Gnäll.
11.56 - Samma.
12.00 - Samma. Tyst. Bek. Lite gny. ARG!
12.03 - Besked, ledsen nu.
12.05 - Påminner x6 högt, det ledsna stegrar.
12.12 - Såååå ledsen, upprörd.
12.13 - Påminner. Arg, ledsen.
12.15 - Samma. Tystnar... Bek. Somnar!
13.45 - Väcker!

15.30 - Somnar glad.
15.45 - Väcker.

Natt 2:

18.50 - Besked m.m. Lite arg, ledsen.
18.54 - Påminner. Börjar sjunga.
18.57 - Påminner. Bekymrad. Tyst.
18.59 - Bekräftelse.
19.00 - Somnar!

23.00 - Påminnelse. Bek. Tyst. Bökar runt. Småpratar.
23.08 - Somnar.

23.45 - Vaknar. Bökar runt.
23.48 - Påminner. Gnäll.
23.50 - Påminner. Irriterad. Tyst...

Här någonstans märker jag att det blir tjatigt och avvaktar lite.
00.05 - Bekräftelse och han säger "AHhhh", glatt och nöjt. Somnar om efter det.

02.22 - Vaknar men somnar om själv!
Vaknar sen några minuter senare och pratar glatt. Låter honom vara men behöver sen ge en påminnelse som han lyssnar till. Somnar om efter ett tag lugnt och skönt.

03.28 - Vaknar men somnar om själv!

04.28 - Påminner. Arg. Väntar...
04.31 - Samma.
04.36 - Samma. Han lugnar sig själv.
04.39 - Bekräftelse. Tyst. Somnar!

07.00 - Väcker en mycket trött och sömnig kille!

Dag två:

09.00 - Somnar i vagnen 30 min. Pappa går en runda och han sover 15 min till.

11.50 - Besked. Gnyr.
11.53 - Lite irriterad? Påminner. Tyst men skriker argt sen. Känns som om han blev övertrött.
12.00 - Påminner. Blir mer ledsen nu. Ändrar röstläge då jag känner att han "testar mig". Bek. Tyst!
12.01 - Somnar!
13.30 - Väcker.

15.25 - Lägger inne. Arg. Påminner. Arg.
15.30 - Besked. Ledsen. Undrar och frågar. Bek. Tyst.
15.35 - Han försöker verkligen somna!
15.39 - Sover.
16.25 - Väcker.

Natt 3:

18.53 - Besked. Arg/ledsen.
18.55 - Påminner. Tyst. Bekräftelse.
18.57 - Påminner. Tyst. Bek. Gnäller. Låter honom vara lite nu.
Lillebror försöker låta ledsen.
19.06 - Påminner.
19.09 - Påminner mer bestämd.
19.12 - Arg. Det börjar bli tjatigt så jag låter honom vara.
19.13 - Bekräftelse. Somnar!

23.00 - Somnar om själv!

23.57 - Ledsen, arg. Påminner.
00.04 - Påminner. Lillebror beklagar sig lugnt. Bekräftelse.
00.06 - Somnar!

02.10 - Vaknar. Gnyr lite. Bökar och somnar om själv efter 4 min.

04.35 - Samma utan gnäll.

05.00 - Gnyr. Påminner. Somnar om efter bekfräftelse.

07.00 - Väcker trött kille!

Dag 3:

09.00 - Sover i vagn 40 min.

11.52 - Skrattar ner i säng.
11.54 - Påminner. Arg.
11.55 - Bekräftelse. Tyst.
11.58 - Jollrar och beklagar sig.
12.06 - Tokledsen!
12.19 - Somnar efter en del bökande och påminnelser.
13.45 - Väcker trött kille!

15.30 - Lillebror protesterar. Han kändes inte så jättetrött?
15.35 - Börjar bli lite småledsen. Påminner.
15.38 - Besked, fort ut med ramsa. Tyst. Somnar.
16.25 - Väcker.

Natt 4:

09.00 Sover ute i 15 min, blir väckt av en klantig mamma, men det är en annan historia.

11.52 - Besked, lite smågnäll. Lyssnar till påminnelse och bek. Somnar sen!
12.25 - Vaknar ledsen. Påminner.
12.31 - Påminnelse, bek, tyst.
13.30 - Väcker.

15.35 - Lägger inne. Beklagar sig.
15.38 - Påminner (öppnar en glipa i dörren) Tyst.
15.40 - Bek. Tyst. Börjar prata glatt! Bek.
15.45 - Blir jätteledsen. Går in. Fort ut. Tystnar efter en stund.
15.46 - Somnar.
16.30 - Väcker.

Natt 5:

19.00 - Lägger trött kille som tycker att det är skönt att lägga sig!
19.04 - Bek. Somnar!

02.30 - Vaknar, somnar om själv!

06.00 - Vaknar och är tyst. Ligger och bökar.
06.22 - Ger upplysningsramsa x4, 2 bek. Han ligger och pratar. Tar i som bara den.
06.24 - Somnar om!
07.00 Väcker!

Dag 5:

09.20 - Sover 20 min i vagn.

11.50 - Lillebror lägger sig skönt. Blir lite ledsen sen. Något låter.
11.53 - Går in o kollar, ger honom kossan, besked, ramsa, bek. Nöjd kille! Somnar.
13.30 Väcker.

15.25 - Gnäll. (Jättetrött kille!)
15.26 - Somnar.
16.11 - Väcker glad kille!


Natt 6:

18.50 - Pappa lägger för första gången. Gnäller lite, inte mer än vanligt.
18.54 - Somnar! :)

Så här är vi nu. Och en trygg och skön har lillebror fått redan! Snart räknar vi med 19-07 natt i ett kör. Inte långt kvar. Lillebror kan rutinerna. Han äter som en HÄST!! Hur kan han få i sig allt! Vilken skillnad från att ha "vägrat" smakportioner. En sak bara... Han är SÅÅÅ TRÖÖÖTT! När går det över? Han ser nyvaken ut hela tiden och gnuggar sig i ögon och ser hänging ut. I boken står det att man kan se på dag tre hur ungen strålar och blommar. Men han är så trött! Och gnällig till och från.

Jaja, vi är så glada ändå!!
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Hur ändrar jag föregående inlägg, det blev ju fel på dagar och nätter...
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Såg att där det står natt 4 ska det såklart vara dag 4.

Här är natten som jag råkade missa:

18.55 - Somnar glad efter en pyttestund!

06.25 - Glad upplysningsramsa. Tyst. Bökar runt. Börjar bli ledsen. Gråter jätteledset. Påminner. Fortfarande ledsen.
06.43 - Borde jag använda marginalkvarten och gå in? Blir osäker här. Han lyssnar till påminnelse + bek. Hör att han gråtit, småhulkande.
06.45 - Väcker glatt men han har en ledsen läpp som blir glad senare.
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Nu ser jag ännu fler fel på tiderna. Trött! Det står att jag väcker 15 min efter att han somnat på ett ställe men det stämmer inte utan det ska vara 45 min senare! Suck. Att jag inte kan ändra inläggen eller ta body?
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av mumintrollet »

Ni jobbar på jättefint!!!!!! =D> =D> :)
Härlig läsning!
Hur går det för er nu??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

Han är SÅÅÅ TRÖÖÖTT! När går det över? Han ser nyvaken ut hela tiden och gnuggar sig i ögon och ser hänging ut.
Det kan nog ta ett tag, men satsa på mycket utevistelse och delaktighet. 8) Han är inte känslig för pollen? :shock: eller möjligtvis på väg att bli sjuk? också en klassiker när sömnen infinner sig och kroppen "slappnar av" att bli sjuk i några dagar....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Uppdatering kommer!
Hade skrivit ett långt inlägg, som försvann, försöketr igen imorgon.

Några frågor bara.
(Hela nätter har han sovit)

Är lite osäker nu bara... Lillebror blev TOKförkyld nu på eftermiddagen, grönt,tjockt snor på em/kväll. Han sover på mage. Ser framför mig hur natten skulle kunna bli :S får ju inte visa oro, men vet inte riktigt hur jag kommer reagera om han vaknar upp superdålig, vill ju inte förstöra tryggheten han byggt upp i sängen nu... Tips och råd tack.! :)
Han sover oroligt redan, vaknar och somnar om själv än sålänge... Sen klockan sju.

Mvh viveca
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Skrutten e så dålig nu, men tänk, att han somnar om helt på egen hand! Det är ju fantastiskt!

Han har nu sedan klockan sju kanske vaknat cirkus fem gånger och hostat och snorat och bökat runt men sen somnat om själv. Stackars liten! Jag laddar med självklarhet samtidigt som jag inte kan slita mig från babyvakten.

Skulle ändå vela ha lite tips och råd vid uppvak om det skulle vara jättejobbigt för honom. Tänker snor och så... Att jag ränner där inne känns ju inte optimalt. Samtidigt som nässpray, papper och vatten behövs?!
daygreen

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av daygreen »

Förstår verkligen att ni inte har tid att svara så snabbt. Men jag skriver ändå.

Lillebror vaknade och gnydde 21.50 så jag passade på att gå in och titta till läget. Snor överallt så jag torkade och gav vatten, självklart undrade han lite och gnällde lite på mig bekymrat, men det var skönt (för mig) att titta till.
Jag ramsade ut och han lyssnade till det, inga konstigheter!
Får se hur resten av natten blir...
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Lillebror kuras just nu

Inlägg av Manfred10 »

Lite snor har ingen dött av.

Men sjuklingar kan behöva lite extra pyssel, men som du har märkt så fixar han det mesta själv. 8) :wink: Det är mest föräldrarna som oroar sig...

Jag brukar förebygga så mycket som möjligt innan sänggående, gärna dusch eller bad i ångfyllt badrum så snoret får rinna rejält. Preppa med nässprej och vatten när liten lägger sig. Höj sängens huvudända med några klossar eller böcker under benen, ca 7 cm. Ha gärna örngott eller liknande som du lätt kan byta under en snorig näsa utan att störa för mycket nattetid. När du pysslat färdigt går du bara ut med ramsan som om inget hade hänt. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"