SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Manfred10 skrev:Härlig läsning! :-) Dela gärna med dig i tråden "livet efter kuren"

Hur har ni det med 8-månadersångesten? Har den gett sig till känna än? Jag skulle behålla 3 lurar till 9 månader och sen plocka bort em-luren men behålla 20-2. Jag har alltid haft den långa luren 2 h fram till ca 2,5 års ålder då jag har dragit ner till 1,5 h och så småningom 45 min innan den försvunnit runt 3 år.
För övrigt så försöker vi ha så mkt kul här hemma som det bara går och busar, gosar och myser ihop. På fredagarna, då storebrorsan är hemma så kör vi extra mycket mys och vi badar ihop då, jag och barnen och det älskar de båda två! såå mysigt :heart: och jag också!
Mysigt! :heart:

Har inte märkt så mkt än av 8-månaders ångesten, men den lär säkert ge sig tillkänna snart misstänker jag.... :oops: puh.

kram :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vi checkar av lite :lol:

Är magen mätt vid alla måltider?
Extra fett i maten?
Hur är mörkläggningen?

För oss fungerade :arrow:
1 Pangramsa
2 Ingenting
3 Hög musik

Om liten hakat upp sig, så kan det hjälpa att gå in och solfjädra in i sömnen ett par tre morgnar för att bryta en ond spiral.

Och summa summarum, så tror jag att dom hysteriska morgnarna kommer från 8 -mån ångesten :wink: Vi hade likadant!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej :)
duggan skrev:
Är magen mätt vid alla måltider?
Yes, det är den! :D
Hon äter mkt den här lilla damen och får nu även en del av vår mat på sin vanliga burkmat, så hon är nöjd på den biten.
duggan skrev:Extra fett i maten?
Alltid! :)
duggan skrev: Hur är mörkläggningen?
Den känns klockren faktiskt. Jag kör med "magnetremse-mörkläggning" :) kan rekommenderas! =D>
duggan skrev: Om liten hakat upp sig, så kan det hjälpa att gå in och solfjädra in i sömnen ett par tre morgnar för att bryta en ond spiral.

Och summa summarum, så tror jag att dom hysteriska morgnarna kommer från 8 -mån ångesten :wink: Vi hade likadant!
Det var faktiskt det min man gjorde till slut imorses, och det som fick henne att somna om till slut. Hon härjade från 03.20-05.00. :shock:
Men vad bra att det är ett tips, vi kör med det from nu så kanske vi äntligen kan få bukt med det hela! =D>

Och det är klart, angående 8-månaders ångesten, tänkte inte ens på att det kunde ha ett samband. #-o Men de här hysteriska och hysteriskt tidiga morgonarna började för ca 2 veckor sedan och det var ju då hon blev 8 månader... så nu ser jag det hela! #-o :oops:

Tack för snabba råd & vi återkommer!! =D>

Kram :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Manfred10 »

Hur har veckan gått? :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Manfred10 skrev:Hur har veckan gått? :-)
Tack för att du kollar till oss!! =D> :D

Det har väl gått sådär... dessvärre. :oops:

Så här är det, att jag fick ryggskott för drygt en månad sen och min rygg är inte ok än.. jag ska helst inte bära, böja mig och går på sjukgymnastik regelbundet och försöker träna upp och stärka ryggen och bålen.
Det gör att jag inte orkar stå böjd över spjälsängen mer än en minut kanske och sen värker det ngt fruktansvärt och jag skakar i hela kroppen och då är det kört för mig, plus att jag har sen ont halva dagen efteråt.
Min man har ju då också problem med sin rygg, pga en reumatisk sjukdom. SÅ vi är två krypplingar :oops: :shock: och ingen av oss orkar/kan stå och solfjädra henne in i sömnen på morgonarna.

Vår lilla tjej håller just nu på att få sin 3:e och 4:e tand (samtidigt så klart :? ) och är snorig dessutom, så när hon sätter igång på morgonen så funkar pangramsa en liten stund och hon är lugn i ca 10 minuter, men sen gråter hon ngt fruktansvärt och är ledsen och otröstlig.
Och nu när varken han eller jag orkar stå, så vet jag inte hur vi gör? :?: :shock:

Känns som moment 22.
Antingen knäcker vi ryggarna och solfjädrar henne och sen är knäckta hela dagen plus de dagarna det tar, eller så härdar vi ut och har tidiga morgonar...
Jag vet inte faktiskt vad som är bäst, eller hur vi gör? :shock: :?
Tips? Förslag?

Suck, suck...

men annars går det bra! :) :lol: 8)

kram kram & trevlig helg!!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Manfred10 »

När jag har varit tjock om magen, vilket är ganska ofta, ;-) så har jag inte kunnat stå över spjälsängen heller. :-) Då har jag stått en minut ungefär tills liten är lugn sen har jag satt mig på en pall bredvid och haft en hand stadigt utbredd över barnets rygg in i sömnen. Alternativt kan man stå på knä på en låg pall så kan man avlasta ryggen genom att liksom hänga på sängkanten i armhålorna om du är med? :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Har en till variant! Man kan även stå på knä/sitta på en pall och sticka in händerna genom spjälorna så slipper du luta dig över! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Tack för de fina tipsen och råden angående hur jag ska solfjädra utan att knäcka ryggen!! =D> =D>

Här hemma har det gått lite upp och en del ner..
Direkt efter att jag fick råden och tipsen, så åkte storebrors pall som han egentligen har för att nå upp till handfatet, in bredvid sängen och var redo för natten.
Tre nätter på raken körde vi att först ramsa, tyst, och sen när hon inte alls ville lugna sig så gick jag in och körde solfjädern på henne hängandes över sängen och knäna på pallen.
Mycket skönare måste jag säga!

Men det funkar ändå inte.
Känns som att när hon vaknar vid halv sex, sex så kan vi inte få henne att somna om. Hon är jätteledsen och gråter och hon blir inte lugn och somnar om ens fem minuter.

Konstigt nog så bröt hon sitt eget mönster och sen vaknade hon istället mitt i natten, tre nätter på raken. Vid halv 1-2-....
Då gick det mkt lättare att få henne att somna om med solfjädern, så det var skönt.
De morgonarna fick vi äntligen väcka henne! Snacka om att det var längesedan....
Sen fick vi två nätter när hon sov hela natten rakt igenom!!!! :D =D> =D>

Men nu är vi tillbaka på de för tidiga morgonarna. :cry:

Känns som att det inte finns så mkt att göra, utan att vi gör allt vi kan.
Hon har fullt upp hela dagen och aktiveras mkt, äter massor och mår bra.
Hon sover 20 min på fm och sen 2h på dagen, inget mer.

Är det bara att hålla ut och vänta in på att det vänder? :oops:

(kan bara tillägga att jag längtar tills hon sover lika säkert som storebrorsan, han vaknar inte en sekund av henne varken på natten eller morgonen och han sover mycket och gärna :):) )
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Manfred10 »

Tidiga mornar kan ju sitta i länge! Det gäller att hitta sin strategi och hålla sig till den, trafik i rummet på morgonen resulterar sällan i sömn utan bra mer ilska är min erfarenhet. Har ni läst dessa trådar?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

jag vet inte hur många gånger jag har tänkt gå in och skriva här, men så har det hela tiden hänt ngt och kommit ivägen... :oops:

Det har minst sagt varit fullt upp på sista månaden.
Vi har haft konstant besök, många barn i huset och fullt upp. Kul men intensivt.

Vår lilla dam har faktiskt (hör och häpna) kunnat somna om efter pangramsa några morgonar, trots besökare som har härjat uppe tidigt på morgonarna! Känns helt otroligt!! =D>

När alla åkte hem och lugnet lade sig, så åkte vi allihopa på magsjuka. :cry:
Pluttan har varit helt däckad, knappt ätit ngt och bara sovit och sovit.. Vi åkte tom in på barnakuten med henne för hon kändes extremt hängig, men hon var inte uttorkad tack och lov utan det var bara att kämpa på med henne och truga i henne vätska och mat.
Nu en vecka senare är hon nästan helt tillbaka känns det som! =D>
Dock så spökar alla tänderna och hon är mkt mera påverkad av att de kommer ut än storebror någonsin var..

Så våra dagar ser ut så här ungefär just nu;
19 (ibland lite tidigare) god natt.
Hon skriker och gnäller oftast 5-10 minuter innan hon ger sig.
Sen brukar hon oftast inte vakna alls på natten, utan sover gott.
06-vaknar hon och skriker högt och är ledsen. Pangramsa på det. Ibland lugnar hon sig och kan somna om 5 minuter, många gånger inte alls.
Så tyvärr så blir det tidig morgon varje morgon nu. :cry: :oops:
Detta innebär att hon gärna vill sova igen redan vid 8, men det får hon inte, utan 9 är det sovdags. Får väcka henne efter 20 minuter, hon hade gärna velat sova längre.
Mat vid 11. Hon äter inte lika mkt som hon brukade än, men det ger sig.
12 - sova. Här också skrik och gråt i ca 5 minuter, och sen sover hon som en klubbad säl.
Jag väcker efter 2h, och inte det heller är poppis.

Sen är eftermiddagarna lite svåra. Hon är fortfarande trött efter magsjukan och ngn gång har jag gett henne 5 min sov, då hon inte alls orkat utan bara gråtit och varit hängig.
Men majoriteten av dagarna ingen sömn alls på em.
Sen är det att kämpa på till kvällen, hon är sååå trött och därav att vi lägger henne mellan halv sju och sju.

Så så ligger det till just nu. :roll: Hon blir 10 månader här i nästa vecka och kryper järnet överallt och härjar och vill gärna gå (vilket går sådär) och snackar och har sig. En dam som har vilja och temperament :heart:

Nä, nu ska jag också vila lite då hon gör det, är ju ganska trött av att vara uppe så tidigt varje morgon med henne....

kram så länge :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Manfred10 »

Försök få in mycket utevistelse och social delaktighet mot tröttheten. Å fyll på med så mycket mat och vätska som det går förstås.

"5-10 min skrik och gråt" är det protester eller är hon ledsen? -10 minuter är heller INTE en lång insomningstid. Protestera får man göra bäst man vill, kan tänkas att hon är lite övertrött och förbannad för att hon inte somnar direkt. Har ni testat att spela lite musik utanför hennes rum så hon har något trevligt att lyssna på innan hon somnar?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Tack! :)

Ja, det är förståss olika olika dagar hur mkt utevistelse det blir, men något varje dag och mkt hemma hela tiden med vanligt fix och lek med brorsan.

Ja, jag tror faktiskt också att hon är övertrött och sur för att hon inte somnar och gråter därför, det har faktiskt varit lite mindre av det nu sista två dagarna.

Förr-förra natten var det grymt jobbigt, hon skrek hysteriskt mellan 4-5. :cry:
Till slut gav jag henne lite Alvedon och vatten och körde (återigen) solfjädern på henne tills hon lugnade sig och sen körde jag med musik tills hon gav sig till slut och sen somnade hon om. Misstänker att det var tanden igen...

Men igår åkte vi ut till vår båt och hängde där. Var mkt intryck där såklart och hon somnade som en klubbad säl på en gång och vaknade sen vid 4 och grät. Jag gick snabbt in, la på henne täcke, markerade och sen pangramsade mig ut. Och hon somnade om och vaknade sen halv åtta!!!! (jag hade ställt klockan 7.15 men somnade om, därav halv åtta... :oops: )

Får se hur det går inatt, hoppas på inga uppvak och att jag kan få väcka henne för en gångs skull. :oops:

Vi har alltid en skiva med klassisk musik utanför båda barnens rum när de somnar in tills vi går och lägger oss, ganska skönt faktiskt :)

Återkommer! :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: :thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

En snabb fråga,

Nu de senaste dagarna så har pluttan inte alls velat somna när jag lagt henne vid vid 12 som vanligt, trots att hon är trött.
Hon har skrikit och gråtit hysteriskt och mindre hysteriskt, men ca en halvtimme varje gång.

Kan det vara en indikation på att jag ska plocka bort 20min sovstunden på fm och att hon bara ska sova en gång om dagen?
Hon är ju nu 10 mån...

Tack! :):)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tycker att det låter ganska tidigt att bara gå över till en lur vid 10 mån.. Funkar 20 min på förmiddagen? Är hon trött/ svårväckt på den?
Kanske kan du justera schemat lite o få långa luren lite senare ett tag?? Ge en extra banan eller sängfösande mjölk innan vilan ifall den hamnar för långt ifrån lunchen.

De flesta går över till en lur kring ett år ungefär..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"