Storasyster 3,5âr har varit blöjfri pâ dagen och vilan sen hon var 2âr och tre mânader. Det gick helt frân ena dagen till den andra och jag tror inte vi har haft en enda läcka. Dock har inte en enda nattblôja varit torr pâ morgonen det första âret. Sen i sommar sâ har hon fâtt ôppen säng med potta och papper brevid sängen. Hon började pâ eget intiativ gâ upp bâde morgon och kväll och kissa och gick själv och la sig igen. I och med detta sâ började en del blöjor vara torra pâ morgonkvisten. Hon ville själv sova med trosor sâ jag lät henne göra det. Det gick fint och om en olycka skett sâ märkte hon inte ens det för än pâ morgonen, sâ det verkade inte störa sömnen. Men sen sâ skedde det flera olyckor i rad och jag tänkte att hon kanske fâr ha blöja ett tag till istället fôr att ligga och sova i massa kiss varje natt och dessutom hade hon ju inte haft en hel vecka torra blöjor när vi bestämde oss fôr att lâta henne sova med trosor.
Lillebror är bara 20 mân och blöjfri pâ dagen sen ung en mânad. Men sedan vi tog bort blöjan pâ dagen sâ var ca 2 av 3 blöjor âven torra pâ morgonen och de som var kissat i var bara en liten droppe.
MEN, nu helt plötsligt sâ kissar de bâda tvâ sâ mycket att jag mâste byta hela säng inredningen varje dag FAST de har blöja. Att börja tänka pâ att ta bort nattblöjan är helt enkelt ett minne blott. Varför blev det sâ här och hur ska jag göra med stora tjejen för att hjälpa henne mot rätt hâll istället för att det gâr ât andra hâllet? Velade vi för mycket och var det fel att sâtta pâ blôjan igen när vi väl hade tagit bort den?
Jag tänker att tvâ faktorer spelar in. Sedan stora tjejen börjat "skolan" sâ:
- inträffar vâr middag precis innan de lâgger sig (vi hinner helt enkelt inte äta tidigare)
- är hon sâ trött att hon oftast somnar med en gâng och kissar inte en sista gâng själv efter att jag sagt godnatt och sover som en gris och väcks inte av att hon behöver kissa pâ morgonen.
-med lillebror "kissade" jag honom rätt mycket ibörjan vilket resulterade i att han kissade mânga fler gânger under dagen än nu och det kanske var därför han kissade mindre under natten. Nu försöker jag vänta in hans intiativ pâ att gâ och kissa för att han ska lära sig att kânna in själv när det är dax att gâ pâ toa.
En frâga till har jag...Mina barn har alltid varit ganska matglada. Storasysters apetit har dock minskat markant sen hon fyllt tvâ âr, men hon äter ändâ bra. MEN, de senaste tvâ veckorna sen hon börjat skolan har hon en sâdan apetit sâ jag börjar undra om allt är som det ska...När jag hämtar henne frân skolan 16.15 fâr hon mellanmâl. Sen äter vi middag 18h och här tar hon gärna tvâ-tre stooora vuxen portioner (bla massa grönsaker!!), är fortfarande hungrig och fâr en yoghurt eller en hel avokado, är fortfarande hungrig och fâr en banan, vaknar en timme innan utsatt tid pâ morgonen och ropar "mamma jag är hungrig" (det har aldrig hänt förut), till frukost slukar hon gröten som om hon aldrig sett mat förut och idag var det ingen skola och vi körde lite lâng frukost: stooor tallrik havregrynsgröt med 1/2 mosad banan, ett kokt âgg, en riskaka med ost och smör och en yoghurt. Hon ât allt utan minsta tvekan och förklarade att "hennes kropp vâxer därfôr är den hungrig". När hon efter allt detta fortfarande var hungrig sâ blev jag nästan sur (ja jag vet) och frâgade om hon ville att jag skulle koka ris till henne, dâ gav hon sig och gick och lekte.
Kan det vara sâ enkelt att hon växer och att omställningen med skolan gör att hon är vrââââl hungrig? Eller kan det vara nâgot som är fel..? Mask i magen? Binnikemask....,? huuuuu Lillebror följer ifs henne och âter precis lika mycket, men han är fortfarande i "stora ätar fasen", storasyster har lixom gâtt i frân det och har nu istâllet helt plötsligt börjat äta som en exploderande, växande bebis.
Kan tillägga att vi äter nyttigt och varierat och att hon fullkomligt vräker i sig grönsaker som om det vore smâ godis. Hon har vid ett tillfälle klagat pâ att hon hade ont i magen och en kväll vaknade hon kl 22 och vrâlade att hon hade ont i snippan (hon har vaknat typ tvâ ggr i sitt liv efter läggning sâ jag var ganska förvânad.) Hon hade dâ spräng fylld blöja och jag drog slutsatsen att det hade gjort ont nâr hon kissade för hon somnade om utan problem när jag sagt att jag hade tagit bort det onda. Pâ morgonen sâ var det inga problem. Hennes bajs är normalt.
Skolan är en enorm händelse för henne och jag förstâr att det mâste vara tufft, sâ pâ ett sett kanske det är logiskt att hon behöver extra energi, men ändâ....
tack för era tankar om detta.
kram