En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
An1

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Jo, jag har läst trådarna flera gånger. Efter senaste läsning fick jag fixat attityden och styrt upp till ett dagsshema. Och nu har vi försökt ta bort det tidigare nattmålet, men icke :( lillebror vaknade kl 2.10, efter 5 timmars sammanhängande sömn och då började min man vagna. Jag hörde på avstånd att han inte fick till nån dialog, så efter 20 minuter bytte vi. Jag tog över och lillebror lugnade sig flera gånger, men satte sen igång med en ny frågerunda om och om igen. Vi höll på så tills följande nattmat kl 4. Och han somnade inte ens en minut mellan kl 2.10 och 4 :( så inte riktigt, men nästan... Själv är jag så trött så jag vet inte hur länge jag orkar med detta. Och när man är trött så är man inte så värst uthållig :(
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Känner igen mig så väl! Jag skulle säga att du har två val:
1. Fortsätt mata när han vaknar och jobba för att det ska bli längre sammanhängande sömn längre fram.
2. Lyssna av mer innan du gör något. Alla ljud måste inte besvaras med vagning.

Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan
Håller med att det är svårt med attityd när man är totalt slut. Kan du få sova ut en natt och din man flaskmatar?
Vi gjorde som så att vi minskade ner på 01:00 målet under typ en vecka innan vi började vagna, gick väldigt smidigt. Vi har dock haft flera återfall där lillebror vaknat 01 och vi fått vagna en stund. Oftast vagnar vi max 10 min.
Kanske värt att köra den vägen?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen!

Tycker bara att jag är ute och yrar, men så småningom, så småningom, skall det väl ordna upp sig. Nattmaten tar vi det lugnt med, än så länge. Måste få styrt upp ett dagsschema till nu igen. Så, nu tar jag det helt från början! Tillbaka till noll säger vi.

Nu behöver jag lite hjälp med schema. Jag vill att hans dag börjar kl 7 och slutar kl 20, sen 11 timmar natt. Tycker att schemaförslaget som jag fick av SaraMilana ser bra ut, den passar in i vår vardag med ett längre sovpass mitt på dan då vi skall iväg på promenad till förskolan. Jag har nu två dagar försökt styra upp till det schemat, men det stora problemet är 45 minutrarna och sen en massa slumrande vid maten, eftersom han inte är pigg efter att ha sovit 45 minuter.

Alltså både igår och idag har han sovit endast 45 minuter i gången. Den mittersta luren sover han först 45 minuter, sen är han vaken länge och somnar om 45 minuter till, allt inom 2 timmar. Har ni några tips till mer sammanhängande sömn? Den första luren borde ju vara 1,5 timme och sen 2 timmar och 1,5 timme till.

Det som var bra var att han igår somnade till natten kl 20 och sov 6,5 timmar i sträck! Nytt rekord :) han vaknade, men skrek inte direkt efter mat, så vi avvaktade. Men sen blev det mer kritiskt så han fick en lite skvätt runt halv 3 och väcktes sen kl 4 för det egentliga nattmålet.

Väntar på funderingar...
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

...måste ännu tillägga att han somnar själv, utan napp, på mage. Då han vaknar, efter 45 minuter, börjar han suga på sin hand och det blir bara värre och värre och till sist börjar han skrika argt! Jag har låtit honom vara, haft husljud och inte brytt mig om honom, men till sist är skriket ihållande så jag får vagna honom lugn och svara någa frågor och sen lugnar han ner sig. Och om det är frågan om långluren mitt på dan så somnar han som sagt om på nytt efter en lång tid.
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Har du sett checklistan mot skarvar? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

Båda mina barn har skarvat nåt helt enormt. Jag kunde ställa klockan efter dem, de vaknade efter exakt 45 minuter. Varje gång. Fram till tre månader ungefär, då jag tjuvstartade med riktig mat och sen föll allt på plats. Så egentligen är jag väl inte rätt person att råda. :lol: Men det som nog inte står med i checklistan är husljud. Slå på tvättmaskinen, ta en svängom med dammsugaren och spela lite radio så att liten inte kan missa att du finns i närheten och håller vakt.

Angående nätterna har jag haft en rätt avslappnad inställning och inte tittat så mycket på hur långa sovpass de ska klara av i vilken ålder etc, utan liten har fått mat vid uppvak. På natten är jag för trött för att ha prestationsångest och jag tror att det haft en lugnande inverkan på mina små. :wink: Innan lillasysters nätter stabiliserades sov jag faktiskt på soffan i vardagsrummet och så fick hon sova i ett eget rum intill. Då störde vi inte resten av familjen, jag hade nära till micron (flaskmatade) och så vaknade jag bara när hon VERKLIGEN ropade. Det funkade för oss och nattmålen föll bort av sig själv.

:heart:
An1

Inlägg av An1 »

Tack för goda råd och erfarenheter, det tröstar :) och jo, jag har läst tråden om skarvar och där står nog om husljud. Jag vet att allt löser sig så småningom och jag skall försöka med en mer avslappnad stil.

Igår på eftermiddagen gick jag på en vagnpromenad så att lillen skulle få sova mer sammanhängande och det fungerade. Idag fortsätter vi på samma sätt för att han så småningom skall bli van med sovtiderna och få ihop mera sovtid, för för tillfället är han så trött så han inte orkar äta ordentligt. Och då blir det ju en ond cirkel, med för lite mat och för hackig sömn.

Det blir nog tjuvstart med riktig mat vid tre månader hos också, men det är ju en liten bit till det ännu!
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen,
Nu har det gått några veckor sedan jag senast undrade. Och jag undrar fortfarande... ;) vi kör med 11-1,5-2-1,5, men i själva verket blir det 11-45-2-45. Ibland blir den mittersta 2 timmars luren 2,5.

Men det som jag undrar är att finns det faktiskt ingenting som man kan göra vid 45 minuters skarvar? När lillebror vaknar vid 45 min så har jag avvaktat och avvaktat, haft husljud och till sist vagnat när skriket blivit alldeles för mycket panik, men ingenting hjälper. Och till sist tar jag antingen upp honom eller så står jag och vagnar tills mattid, men han somnar INTE pånytt! Vad tycker ni att är bäst att göra, stå och vagna eller ta upp?

Sen så fungerar ju den långa luren mitt på dan allra bäst och det beror ju på att vi är i farten och hämtar storasyster från förskolan. När han vaknar vid 45 minuter hörs lite ljud och sen somnar han fort pånytt.

Nätterna har vi inte gjort något åt. Och nu har det gått så att ifall han fått en stor sats mat under dagen och alla behov tillfredsställda med umgänge och social delaktighet så har han sovit 20-04 utan att vi behövt vagna eller mata, han har alltså själv sovit över det första nattmålet. Men ifall han varit trött under dagen och ätit dåligt så har han vaknat 01.30 tiden för ett nattmål och sedan följande gång redan 6-6.30 tiden och det är ju lite tråkigt för då blir följande dag så råddig då han vaknar för tidigt. Han somnar inte heller här pånytt fast vi stått och vagnat vid för tidigt uppvaknade på morgonen.

Egentligen känns det som om att han är ofta övertrött och krånglar med maten, orkar inte äta tillräckligt innan han blir trött. Och så känns det som om vi aldrig kommit ur vagnandet. Han somnar nog själv, men jag hamnar alla gånger att vagna några gånger. Och det tar länge innan han somnar, misstänker att det beror på övertröttheten... Är det inte meningen att man bara borde få lägga ner beibisen och han somnar själv, utan att man precis varje gång skall stå och vagna en stund innan han somnar? Vad gör jag för fel? Eller var är felet?
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Min känsla är att problem som tidiga morgnar och skarvar är seeega. Det tar tid att övertyga barnet om att det faktiskt är sova man ska göra. Sperviktigt tycker jag dock är att alltid köra på en och samma strategi, annars tror jag att det bara tar ännu längre tid.

För att orka äta ordentligt kan en femminuterspaus mitt i vakenpasset kanske hjälpa? Den kan ju ske i famnen eller bärselen eller var som helst.

Jag brukar inte ta upp i förtid (förutom kanske vid sjukdom). Känner du att han svarar på vagnngen? Har du läst den här toppentråden om vagning? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

An1

Inlägg av An1 »

Jo, det har skett gånger då han verkligen svarar på vagningen. Det är roligt då man märker att en dialog är på gång! Men jag har så svårt att veta NÄR han behövs vagnas...? Jag har märkt att han först måste skrika upp sig riktigt ordentligt före och efter det först svarar han på vagningen. Det känns märkligt, så skall det väl inte behöva vara?!

Nåja. Nåmen, snart skall vi introducera lite fast föda. Han blir ju 3 månader nästa vecka :) ...och sen skall jag börja läsa SHN-boken och ladda mig för att genomföra en ordentlig kur vid cirka 4 månader. Då tar vi bort de 1(-2) nattmålen med detsamma. Det är tråkigt att jag hamnar att kura, men eftersom vagningen inte blir till något så tänker jag mig en kur med buffandet och ramsandet istället. Mest tvivlar jag på min egen kapacitet också nu vid kurandet, eftersom vagningen gått åt skogen. Men jag har ju i alla fall en lyckad kur i bagaget, så nog skall det väl gå? :) skall jag öppna en ny tråd i "kurbarn mellan 4 och 12 månader"?
An1
Stora M - 220907
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

När man börjar med fast föda kan det göra underverk för sömnen så avvakta och se hur det utvecklar sig. Vagning är ju inte det enda verktyget du kan använda på en sm-bebis, buffning går precis lika bra.Är du van vid buffning sedan kurning så annvänd dig av det istället Jag har själv aldrig vagnat utan bara buffat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
An1

Inlägg av An1 »

Hej,
Ja, man kan ju alltid hoppas på att den fasta födan gör underverk! Vi får se sen... Och ja, jag vet att man också kan buffa en sm-bebis, men jag vill ju ramsa också! :) och en tremånaders bebis kan man väl inte ramsa?! Plötsligt står jag då vid sängen och bara buffar, istället för att vagna och det vill jag absolut inte! Jag vill ju uuuut från rummet :D Men vagningen är inte min grej, jag har nog fått nog nu. Försöker stå ut 1,5 månader till :)
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag instämmer med MamaA. Vill bara tillägga att det absolut inte är säkert att du behöver kura! Och OM det behövs blir det förmodligen inte likadant som när du kurade sist :!:

Ramsan för du in bakvägen från 3 månaders ålder så här: du säger den mjukt (2 verser) som ett godnatt när du lämnar rummet och liten precis ska somna. Då lär sig liten känna igen ramsan och vid 4 mån kan du börja använda den som verktyg.

Jag var redo till tänderna (bra för attityden iofs! :D ) och trodde vi skulle behöva kura Samuel men det blev en minikur och vi kunde t.o.m. sova själva från natt ett. Första natten buffade jag lite vid uppvak och andra natten gick jag inte in utan ramsade i stället. Det blev några korta rams-dialoger och några nätter till innan det satt men garanterat väldigt mycket smidigare (uppvaken var 3x3 min typ) än om jag hade haft en bebis som inte kört SM från början! Verkligen ingen jobbig kur för någon inblandad. Så känn ingen oro! Det är mycket möjligt att bara den fasta födan räcker för din bebis och gör den inte det så kommer du kunna hjälpa till utan problem!

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
An1

Inlägg av An1 »

Tack för ett bra stöd! Vi ska tro att det ordnar upp sig när han får i sig riktig mat! För nu de senaste två nätterna har han vaknat två gånger för att äta när han tidigare ätit bara en gång och sovit 7-9 timmar i sträck. Så, jag tror absolut att det nog snart behövs riktig mat. Dessutom är det svårt att få i honom tillräckligt med mjölk på dagarna då han sover daglurarna så hackigt, dvs skarvar mycket vid 45 minuter, och då är han så trött för att orka äta ordentligt dagtid.

Från och med idag försöker jag backa med vagningen och låta honom själv somna, utan att jag stressar honom med att springa och vagna stup i kvarten. Vet inte hur jag plötsligt vagnade honom varje lur, fastän han tidigare somnat fint, utan vagning, till den tredje dagluren...

Men problemet är väl att jag tycker att det tar för länge för honom att somna till lurarna och vill "hjälpa" honom med vagningen så han skall somna snabbare. För det räcker verkligen länge innan han somnar, 10-30 minuter! Kan man göra något åt det? Jag håller tiderna precis hela tiden.

Jajaa, dessa små krångliga typer :D
An1
Stora M - 220907
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu tänker jag högt här:

Svårt att somna...dags för schemaändring så han är tillräckligt trött? Kan även bero på övertrötthet när de har svårt att somna så det är inte alltid lätt att avläsa. Som du beskriver hans sömn så kan det ju faktiskt vara det som spökar. Oftast måste man se till att få till en bra lur för nästa också ska bli bättre o.s.v. så man hamnar i en god spiral igen.

Mörkläggning? jag upplevde att det hjälpte att mörklägga sovrummet/vagnen även dagtid för att undvika alla frestande synintryck som bebisar i den åldern blir så distraherade av,.

Hjälp att komma till ro? jag brukade göra några buffningar när jag la ner sonen för att få honom att komma till ro. Absolut inte så han somnade men bara som markering att nu ska du sova.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"