kur start 14/3!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JNL

kur start 14/3!

Inlägg av JNL »

nu är dagen D snart här och jag laddar för fullt! :D
Då liten 5mån! Har några funderingar bara.

Nappen, jag har inge problem med att den ska tas bort till natten och sovningen, men när han är i bilstolen eller vaken ute i vagn få jag han inte lugn utan nappen. hur lugnar jag ett barn i bilen? Försöker ha roliga saker att titta på men är sällan roliga hela resan ( på ca 15min).Använder inte nappen på dan mer en just bilen /vagnen.

Till kur natten. Ska jag in och lugna vid första pip, gäller de även barn som är enligt standar modellen?
Han vaknar nu ca 2-3 g per natt o får mat en eller två gånger.
Tänker att jag låter han få sova 20 min i stället för 45min in på kur kvällen !?

Schemat, har nu tiderna 11, 1,5, 2 45 och har precis orkat vara vaken 3tim inpå natten. kan jag schema lägga en kvart extra då han verkar vara en tröttis.
Har nu
7 morgon
7,30 frukost
8,30-10sova 1,5tim
11mat
12-14 sova 2 tim
14,30 mat
16-16,45 sova 45min
17 mat
19 mat /bad
20 natt

Tänker inför nytt schema
7 morgon
7,30frukost
8,45-9,30 sova 45min,
11mat
12-14sova 2tim
14,30 mat
16,15-16,35 sova 20 min
17mat
18mat/bus,bad
19 natt

de är under första luren de kan bli tröttsamt, med 2,5tim vaken, och 1,45 min till första luren. Ska jag lägga in en extra kvart nån stans där eller gör 12tim natten sitt så han orkar!??

Han ska sedan få dela rum med syster 4år, nått och tänka på med syskon som delar rum???? Vänta tills han sover hel natt säker eller :-k
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
mumintrollet

Re: kur start 14/3!

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen hit! :heart:

Jag tycker att det andra schemat ser bra ut! 12h natt brukar göra sitt så att de orkar ;) Ge det nya ett par veckor att sätta sig i kroppen så kan du utvärdera ifall det passar honom eller inte!

Lite samma tänker jag angående nappen i bilen - då han är utvilad och pigg kanske han orkar sitta i bilstolen bättre? Mutor med en spännande leksak, någon skorpa eller majskrok att tugga på är heller aldrig fel ;)

Flytta in honom hos storasyster då han sovit flera hela nätter utan pip och ni känner att kuren satt sig - det kan komma eventuella bakslag ännu efter ett par lugna nätter så avvakta hellre några nätter extra så att ni är säkra på att friden lagt sig :)

Återkom gärna med flera frågor och rapportera hur det går för er!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Ännu om frågan med minsta pip - jag körde en kur på min kille för ett par veckor sedan och han är standardmodellerad från början. Jag avvaktade redan första natten ganska mycket för att se hur han reagerade på uppvaken och vissa klarade han själv och vissa gick jag in och lade bara tillrätta och ramsade ut. Det måste du alltså lyssna efter vad som krävs för stunden!
JNL

Inlägg av JNL »

har gått bra tycker jag!
Va stora protester vid 2 tiden och vid 5 första natten men fick väcka han sen till morgonen.

Andra natten var de fortfarande frågor men inte lika starka och stora i orden, vakna lite tidigare på morgonen, så blev inte väckt den dan.
tredje natten
Klara vi några upp vak själv o några men en ramsa så va de bra. men mornarna åter ståt. vill inte göra så stor affär/underhållning av de hela. Så fick en tydlig ramsa men ville inte lugna sig så när de blev kris gick jag in och buffa( för första gånen för han) tog tacksamt emot, men ville inte soma in helt så fick gå ut med en ramsa ( hade hoppast han skulle somna om som kris verktyg) Så de blev en kvart tidigare mogon i en liten svacka.
Har inte varit in nått under kurningen utan bara ramsat, har inte varit sån kris , lässen tycker jag bara arg och sur

Jag tänker så här
Ger ordentligt med mat
Är ute vaken så mycket de går ( är inte allt för tjust i de )
Håller tiderna på dan, även om mornarna är kämpiga och mycket svår väckt på första luren( är en morgon trött kille )
Gör så lite som möjligt på mogon kvisten efter kl6, Hälst bara en tydlig ramsa, så man inte blir stående och lyssnar.
Men om inte den biter/hjälper så..... :-k :?:

Mer tankar om hur man ska fortsätta eller nått jag missat glömt :-k
// Linnéa

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att det låter som att du har full koll på läget! :lol: Jag skulle lägga till en klick osaltat smör eller olja i hans mat också för att verkligen toppa matintaget!

Försätt jobba med målet framför ögonen =D>

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JNL

Inlägg av JNL »

Mornarna går bättre och bättre så snark kan nog syster flytta tillbaka tillsamans med lillebror!
Men, nu har den sista 20min luren börjat strula.
han är ganska trött men väl i vagnen ligger han still 1-3 min sen är han hur pigg som hälst och kollar upp över vagn kanten!!.
Kan tänka mig att han inte är så super trött, är bara vaken 2.15min inpå den luren och har fått sova inne i vagn. Är kanske förmycket begärt av en 5 mån att kunna somna i kvälls stöket inne i vagn. Ska jag prova i sängen eller ha han ute den luren?? Vill samtidigt inte att han ska bli störd över ljud när han ska sova. (har verkligen inte varit de förut, har kunnat gjort alla hus ljud)Nu under kuren har han sovit ute och bara den här lilla luren inne, men de första dagarna har gått bra antagligen i ren trött/ utmattning efter allt nytt men inte nu :(
Försökt kolla på olika tider på schema om hur de lakt de uner dagen, tipps??
Har svårt att få till de utan att rucka allt för mycket, kom gärna med förslag :)
// Linnéa

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

JNL skrev: han är ganska trött men väl i vagnen ligger han still 1-3 min sen är han hur pigg som hälst och kollar upp över vagn kanten!!.
Kan tänka mig att han inte är så super trött, är bara vaken 2.15min inpå den luren och har fått sova inne i vagn. Är kanske förmycket begärt av en 5 mån att kunna somna i kvälls stöket inne i vagn. Ska jag prova i sängen eller ha han ute den luren??

Han växer och är nyfiken! :D han behöver ha mörkt runt sig men gärna ljud. Jag skulle lägga honom i sängen i mörkt rum med fullt av husljud utanför. Kikar han dessutom över kanten dröjer det inte länge förrän han klättrar över och jag är inget fan av sele i vagn när man ska sova.

Försökt kolla på olika tider på schema om hur de lakt de uner dagen, tipps??

Så här har vi haft det vid 5 månader
7.00 god morgon, bröst+välling eller gröt
9.00 sova 45 minuter i sängen
11.00 lunch, lagad mat
12-14 sova 2 h i sängen
14.00 mellis frukt/smoothie/bröstet om det fortfarande gillas
16.00 sova 20 min i vagn eller säng
17.00 middag, lagad mat
18.00 bad och skoj
18.30 nattslurk, välling eller smoothie eller bröstet om det smakar
19.00 godnatt

Mina har slutat sova i vagn runt 5 månader, utomhus har vi varit i vaket tillstånd. Jag har ammat så länge de varit intresserade men när jag börjat införa fast föda kring 4,5 månader har intresset för bröstet snabbt dalat.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JNL

Inlägg av JNL »

tror jag hittat ett schema som passar herrn nu
7 morgon
mat
8,30-915 sova 45
10,30 mat
11,30-13,30 sova 2tim
14,30mat
15,45-16,30 sova 45
17 mat
18,30 mat
19natt

har laktill lite mer sömn för har varit så gnälltrött här! mer en 2,15 min orkar vi inte vara trevliga.
Men maten, :!:
slutar ofta med gråt och äter sej sällan mätt utan blir mätt av bröst. Hur ska jag få maten mer intersant och inte sluta med gråt ? äter snällt ca 5 skedar sen blir de miss nöjt!? Försöker ha vanlig mat på dan och gröt till kvällen.

En annan fråga hur gör ni mär man är på resa/ stan och är svårt att hålla sov tider? en gång ingen gång= sova lite som dom vill
// Linnéa

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!!

Så fint ni jobbar!

har du provat med att ge honom en sked eller plockmat att hålla i själv? så petar du in skeden med mat ibland :)

Och ja - en gång ingen gång ifall ni är ute nånstans och det inte blir exakt med mat eller sov tider. Så gäller det nog att vara lite uppmärksam på att undantaget inte blir en vana ;) Så förösk hålla tiderna så gott det går. De små meddelar nog ifall de inte fixar alltför mycket omställningar!
JNL

Inlägg av JNL »

Flyter på ganska bra här tycker jag, bara morarna som strular ( och kan ju göra ett bra tag)
Men nu snurrar han runt till rygg på natten och vaknar och kan inte somna om själv på rygg!!!? men vänder vi han somnar han om utan större problem.
Vissa nätter får vi vända han 5-6g vilket inte känns ok :shock: [-X
Han kan mycket väl snurra runt åt alla hål när han är vaken på golvet. Så han kan snurra själv, men hur lär vi han de på natten :? :x
// Linnéa

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)

Kan han på dagen borde han fixa det på natten också. 8) Lite lat kanske? eller för snabba föräldrar? :wink: :wink:

Har du läst denna tråd?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
JNL

Inlägg av JNL »

Nu va de lite funderingar i gen :) :-k
Nu är liten 9mån på dagen och dags för lite schema ändring. Har varit svår att somna den sista 20 min luren och varit lite krånglig på morgonen. Så tänkte att de va dags att ändra.
Har haft
7morgon
frukost
8,30-9,45 sova 45
lunch
12-13,30 sova 1,5
mellis
16-16,30 sova 30 min
midda
natt slurk
19 natt

Har nu i ca 1v haft tiderna
9-10 sova 1 tim
13,5-15 sova 1,5

men har inte ändrat morgorna just o är så trött!!!! på dagarna :-k
är de förtidgt att utvärdera eller är han en super tröttis ?!
Svar på de? :wink:
// Linnéa

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

För vår del tog det ca 3 veckor innan den värsta tröttheten lagt sig när vi plockat bort em-luren. Det är bra att ni flyttat fram de andra lurarna. Är det någon speciell anledning till att morgonluren är 1 timme? Annars är det mer vanligt med 45 min och sen 2 timmars middagslur. Är liten fruktansvärt trött på kvällen tycker jag att man kan bjuda på att lägga lite tidigare så här i början.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
JNL

Inlägg av JNL »

Här jobbar vi på och lär oss massor, kryper och far upp och mer för trappor och pallar :D
(är nu 11mån)
Men vi har ju de ständiga böket med mornarna.
Sommaren har ju varit lite si och så när man sovit borta..
Men när han även hemma började vakna vid 5,45 så fick de va nog !
Morgon vid 7
Så nu har vi kört pangramsa med musik efter och har funkat bra. Är bättre men vaknar ofta en då fleragånger. Är nöjd och somnar om själv men vid ca 6,20 brukar han sura till och då ger jag han ramsan och musik ( rätt ? eller ska de vara redan vid första pip vid 6 ?)
Han lugnar sig av ramsan och musiken en stund men somnar sällan om. Vilket gör att vi ofta får väcka han när han är sur och lässen :(
Krukset med mornar tycker jag är att de ska bli väckta, eller åtminståne nöjt små prat! så de lär sig att mamma har koll på läget 8)
Har håll dags schemat hårt trotts dö trött unge i bland , men har sällan hjälpt mornarna så mycket.
Han har ofta bajsat på morgonen kan de vara störande ??
Prövar att få han och bajsa på dan ordentligt så han ska slippa de på morgon timmarna
Eller sover han för mycket ?
har sov tider 12, 45, 1,5 ( är en tröttis)
:? :-k
// Linnéa

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En tanke kan vara att kanske ha fm luren 20 min även för en tröttis.

Hur är mörkläggningen på morgonen? 8)

Ge katrinplommon, övermogenbanan, päron och kiwi på morgonen och lite smågrönbanan, blåbär, äpple på kvällen, det stoppar lite under natten.

Behöver du byta gör du det i mörkret redan där vid 06 snabbt och ut igen så han kan somna om. :wink:

Man vaknar inte för att man har bajsat, man bajsar för att man har vaknat. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"