Nu är det 17 dagar sen vi började kura vår lille pojk (7 månader). Det har gått bra men vi är inte i mål än. Jag undrar nu om jag gör något fel...
Han har bara lagt sig nöjd kl 19 och blivit väckt kl 7 en gång, alltså en hel natt utan några frågor. Han vaknar nästan alltid kl 6 och lugnar sig inte efter ramsa utan ylar till kl 7 då jag väntar in en "tyst stund" och gör morgon. Han frågar ofta när jag lägger honom också och det kan ta en stund innan han somnar. Igår kväll la han sig nöjt men vaknade (eller började fråga) efter 10 minuter och ylade i nästan en timme innan han blev tyst och somnade. Dagvilorna strular också en del (han har en 45-minutare på förmiddagen och en 20-minutare på eftermiddagen + långa vilan (2 h) mitt på dagen) då han ofta vaknar och börjar fråga innan vilan är slut.
Om det fungerar som det "ska" så ska ju barnet lugna sig efter ramsan, eller hur? Men det gör inte vår lille gosse. Det känns inte alls som att han lyssnar. Jag tycker själv att jag är väldigt självsäker vid både läggning och påminnelseramsor, det är ingen fråga om saken, här ska sovas!
Han äter jättebra, sover i mörkt och svalt rum (på natten) och är en glad och pigg liten kille så rätt förutsättningar tycker jag allt att han har.
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket jag ska ramsa. Som det är nu så väntar jag en liten stund för att se om han somnar om själv, sen kör jag en ramsa x4, väntar väntar väntar, blir det tyst bekräftar jag men det blir det ju oftast alltså INTE. Hur länge ska man vänta innan man ramsar igen? Jag brukar vänta en ganska bra stund, kanske 10 minuter/ en kvart, för jag vill ju inte fastna vid ramsan, eller hur?